Rechtzinnige prediking

ajm

Bericht door ajm »

Rechtzinnig is een vertaling van het griekse orthodox en betekent: in overeenstemming met de rechte leer.

Vrijzinnigen vinden (evenals wie dan ook) dat ze denken in overeenstemming met de rechte leer, ofwel: de juiste interpretatie van de Bijbel.
Het reformatorische gedachtegoed vinden ze niet rechtzinnig, maar eerder onzinnig.

Maar ik geef toe: In het dagelijks leven wordt 'rechtzinnig' (evenals orthodox) gebruikt als het tegenovergestelde van vrijzinnig.
Mijn opmerking over ds. Ter Linden was dus te kort door de bocht.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
De prediking was wel rechtzinnig en ook wel schriftuurlijk, maar toch werd er wat gemist. Wat dan? Het bevindelijke element. De gangen van Gods volk prediken ze niet, zei hij, en dat is een groot gebrek.
De ervaring leert als de 'gangen van Gods volk' uitgebreid aan de orde komen (wat dat dan ook zijn mag) dat dat ten koste gaat van de prediking van Christus. En dan is het voor mij niet moeilijk om te beoordelen wat nu schriftuurlijker, dus rechtzinniger, is.
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Wat wordt nu precies verstaan onder rechtzinnige prediking in reformatorische kring?
Ik wil het heel beperkt houden en dus zeg ik; prediking volgens de Bijbel.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge

Ik wil het heel beperkt houden en dus zeg ik; prediking volgens de Bijbel.
goed, maar dat kun je natuurlijk op heel veel manieren interpreteren?
Pied

Bericht door Pied »

Rechtzinnig is voor mij: de Bijbel is Gods Woord en staat dus boven de mens.
Vrijzinnig is voor mij: de Bijbel is het woord van mensen, al-dan-niet door God gebruikt. De mens staat boven de Bijbel.

Ook daarmee is niet alles gezegd, ik weet het. Maar ik denk toch dat hier een duidelijke scheidslijn ligt.
england

Bericht door england »

En het volgende? De hele Bijbel is het Woord van God, woord voor woord, maar niet alles in de Bijbel is letterlijk. Een groot deel is allegorie...

Daar kwamen wij pas mee in aanraking! Dat is nog veel subtieler, want die persoon meende de hele Bijbel serieus te nemen. Maar Satan bestaat niet echt, dat is gewoon het kwaad in onszelf, een beeld dus. Niet iemand die bestaat, maar het wordt zo in de Bijbel beschreven om ons een beeld te geven...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik denk dat 2 Tim. 4. wat kenmerken staan van een rechtzinnige prediking.

1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Een rechtzinnige prediking is voor mij een Bijbelse Wet en Evangelie prediking. De Wet die veroordeelt, en het Evangelie die vrijspreekt. Want waar geen rechtzaak is, daar is ook geen vrijspraak. Iedereen (Gods uitverkoren volk) komt eerst voor Gods rechterstoel te staan, en dat gebeurt in de kerk. "De rechterstoelen staan daar binnen." De Heilige Geest slaat nooit voor sommige mensen de rechterzaak over. D'r kan geen mens over de drempel springen, wat wel gebeurt door een lichtzinnige prediking. Maar dat is vals. De goddelozen worden gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus. Mensen die schuld beleiden (met het hart), worden gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus. Die zichzelven verdoemen, die verdoemd Hij niet. Een rijkere Evangelie prediking bestaat niet!
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie