Nee, hun zonden zijn niet betaald. In principe zouden de zonden van ieder mens betaald kunnen worden, maar alleen bij de mensen die de Naam van de Heere aanroepen (Joël 2:32), die hun zonden belijden (1 Joh 1:9) zijn ze ook daadwerkelijk betaald.
De betaling is volgens jouw losgekoppeld van de verdienste? Dus Christus ging eerst voor iedereens zonden sterven (dat is tenslotte algemene verzoening), en slechts voor degenen bekeerd worden, betaald hij daadwerkelijk? Dat zou dus betekenen dat er nogal wat genade overblijft. Waarom zou God dat doen (ik geloof namelijk dat God nooit iets overbodigs doet...)?
Er staat niet ‘alleen als je zo en zoveel zondekennis hebt’. Die menselijke wetjes moeten er af. (nee begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je geen ellendekennis nodig hebt, maar waarom zou iemand anders de naam des Heeren aanroepen?)
Ik geloof niet dat je mij termen als ellendekennis heb zien gebruiken hier in deze topic...
Juist omdat God alwetend is, zou algemene verzoening Bijbels kunnen zijn. Hij weet van tevoren al wie Zijn Naam aan zal roepen en wie niet. Nogmaals God verwerft niet de zaligheid voor iedereen, maar alleen voor hen die Hem aanroepen.
Deze snap ik even niet. Kan je deze nader toelichten?
Ja dat laatste was nu juist wat ik niet begreep. Je moet geloven, anders is er geen zaligheid (Joh 3:18,36, Joh 6:40, Joh 6:47, Rom 5:1, Rom 8:1, 1 Joh 5:12 en waarschijnlijk nog een heleboel meer teksten). ‘Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet’ Heb 11:1. Door je geloof in het Bloed heb je zekerheid, door het geloof ben je zalig. God schenkt dat geloof, een mens kan niet uit zichzelf geloven. Maar als je zoals jij stelt dat je zaligheid vastligt in Christus’ dood, dan werkt dit lijdelijkheid uit. Dat mensen denken van als ik uitverkoren ben kom ik er toch wel en als ik niet uitverkoren ben kom ik er dus niet. En helaas gebeurt dat maar al te vaak. Maar dat is niet goed. Om met Hosea te spreken ‘we willen er naar jagen Hem te kennen’.. Wie zoekt die vindt, wie bidt om geloof zal het krijgen.
Met de uitverkiezing heeft de mens niets te maken, als het om zijn zaligheid gaat (zoals al eerder gezegd). Hij mag zelfs vrijuit reageren op bijbelse roepingen (bekeerd u, en leef, etc), zelfs al zou hij niet uitverkozen zijn (iets wat hij niet kan weten). Ook moet een voorganger in de gemeente ook iedereen nodigen tot Jezus (en dus niet alleen zij die zondekennis hebben, zoals bv de Ger Gem in Ned leert). De reden dat je vrijuit mag nodigen ligt in het vertrouwen dat God zich niet misrekend heeft, maw dat Jezus voor allen die behouden worden, is gestorven.
Maar ik zal nogmaals proberen het duidelijk te maken, dit keer met ietswat meer gevaarlijkere uitspraken (ik denk dat veel theologen meteen naar hun :smash: zouden grijpen):
Je zou kunnen zeggen dat Jezus voor 2 'soorten' zonden is gestorven, nl. de erfzonde (de zonde die Adam en Eva begingen, en waar wij de gevolgen van dragen, in het Engels 'original sin'), en de persoonlijke zonden (de zonde die ieder mens zelf doet). Nu leert de algemene verzoening dat Christus, naast het sterven voor de erfzonde, ook is gestorven voor alle persoonlijke zonden van het gehele menselijke geslacht, terwijl (oei, dat :smash: weer) het Calvinisme leert dat Jezus is gestorven voor de erfzonde, en de persoonlijke zonden van Zijn uitverkorenen.
Verder leerd het calvinisme de volgende 'route' om zalig te worden:
Een 'willekeurig' mens is van eeuwigheid geliefd door God-3enig, zonder enige redenen, anders dan redenen die God uit ZichZelf heeft genomen

Omdat God deze mens liefhad, heeft Hij deze ook uitverkozen

Omdat deze is uitverkozen, is Christus voor hem gestorven

Omdat Christus voor zijn zonde is gestorven (en dus omdat hij is uitverkozen) roept God hem (en het calvinisme haast zich om erbij te voegen)
onwederstandelijk 
De reactie van de mens op deze roeping door God (die roeping word ook wel bekering genoemt, de mens word als het ware omgekeerd van met z'n gezicht naar de zonde, met z'n gezicht naar God gericht gedraait) is geloof.
De eerste zichtbare daad in die 'keten' van Godswerk is de kruisdood van Christus. Daarin ligt dan ook de zekerheid. Je geloof kan wegzijn, je bekering kan je in twijfel trekken, echter Jezus' dood is een vaststaand feit. De zekerheid van je behoud ligt dus in het Bloed.
Die zekerheid haal je echter weg als je zegt dat Christus voor ieders zonden is gestorven, maar niet iedereen zalig word. Dat houd nl. in dat de wetenschap dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, nix meer zegt, Christus is dan immers voor de zonden van iedereen gestorven. Ik hoop dat ik het zo
iets verduidelijkt heb
Dan moet je dus ook niet meer uit de Bijbel lezen, want de alverzoeningsleer is ook op bepaalde teksten uit de Bijbel gebaseerd (o.a. Kol 1:4, moeten we dan de Kolossenzenbrief er maar uitscheuren?)
Je kan iets ook
anders lezen, namelijk (naar mijn mening meer) binnen het verband van de hele bijbel
God ‘kijkt’ niet wie zich bekeert en wie niet, Hij weet al lang wie Hem aan zal roepen en wie niet.
God heeft verkozen die Hij van voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad (Calvijn), en niet degenen van wie Hij wist dat ze Hem zouden aanroepen (Arminius)
Wat is jouw definitie van bekering? Want misschien lopen we daar al vast. Volgens mij ben ik dan nooit bekeerd namelijk, als ik al die verhalen er zo over hoor.
Zie hierboven, en nog even een bijbels woordenboek erbij (Easton's bibles dictionary:
Regeneration
Only found in Mat_19:28 and Tit_3:5. This word literally means a “new birth.â€