Een derde weg?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Maar hoe komt het dan dat Steenblok indertijd wel werd geschorst? Hoe ging dat en kun je dat in deze tijd niet herhalen met predikanten die dezelfde standpunten verkondigen als hij in de GG?
Heeft voornamelijk met persoonlijke vetes te maken, net als toentertijd met ds. Kok.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wie kent de uitspraak van Joh. van der Poel: Wie naar de hemel wil, moet eerst naar de hel willen
Ik heb nog nooit naar de hel gewild. Moet ik weer opnieuw beginnen...... :!:pu:sni

[Aangepast op 18/9/03 door Lecram]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Precies, enkel om maar aan te geven DAT ik alle ophef niet begrijp. Het kerkverband van Oud Geref. Gem. heeft al JAREN dezelfde prediking, met extreme uitspraken. Dat is echt geen 'crisis' van de laatste tijd ofzo. Ook is het geen oorzaak van het lage peil van het geestelijk leven. Dat is eerder de aantrekkingskracht van de wereld.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Hans van Gemerden
Heb het RD gemaild. Een brief mag maximaal uit 300 woorden bestaan.

Dat gaat dus niet lukken!
Hans, heb je al antwoord terug dan?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Hans, gewoon opsturen en zeg dat dit enorm belangrijk is.. Geef ons het mailadres maar, dan helpen we wel een beetje, ja toch?

Laten ze het anders in 4x plaatsen..
Mee eens. Doe ze de groeten van OSW!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

op de opiniepagina is ruimte zat . . .
ndonselaar
Contacteer:

(...)Het kerkverband van Oud Geref. Gem. heeft al JAREN dezelfde prediking, met extreme uitspraken. Dat is echt geen 'crisis' van de laatste tijd ofzo. Ook is het geen oorzaak van het lage peil van het geestelijk leven. Dat is eerder de aantrekkingskracht van de wereld.
RJ, die conclusie neem ik niet van je over.
Waarom denk je dat jongeren zich zo onbegrepen voelen? Jongeren vragen om echtheid, niet om een zwart pak met een theatraal gezicht. Let wel, ik veroordeel hierbij niet deze kleding, want als we ons vlees zien kunnen we niet anders dan in rouwklacht over de wereld gaan. Het gaat er wel om, dat het niet alleen donkere kleding is, nee dat de liefde voor Jezus Christus als het ware geproefd wordt.

Dus RJ, de leegloop wordt wél veroorzaakt door het lage geestelijke peil. Dat de wereld trekt aan onze jongeren, onderschrijf ik, maar waar is de geestelijke bagage voor deze jongeren?

De opmerking van vd. Poel ga ik liever niet op in. Het was een man die veel liefde had, maar met z'n opmerkingen helaas ook veel stuk maakte, zoals bv. dat geboren kinderen 'brandhoutjes zijn voor de hel'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

Hoi!

Ik kreeg onderstaand antwoord. Daaronder staat mijn vraag aan hun. Het stuk kan gemaild worden naar
opinie@refdag.nl
zoals je in de mail kunt lezen.

Groet, Hans

Mails:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: hoofdredactie
Verzonden: donderdag 18 september 2003 14:47
Aan: Redactie
Onderwerp: RE:

Dat kan inderdaad per e-mail.
Max. 300 woorden.
Richten aan: opinie@refdag.nl

M vr gr

Anton Stam
Secretaris hoofdredactie RD

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Hans van Gemerden [mailto:gemerden@hotmail.com]
Verzonden: donderdag 18 september 2003 14:26
Aan: Redactie
Onderwerp:

Beste mensen,

Ik heb een paar vragen over de rubriek ingezonden brieven:
- Kan ik een brief insturen per email?
- Hoe lang mag zo'n brief maximaal zijn?

Ik kon namelijk op de site geen info hierover vinden.

Met vriendelijke groet,

Hans van Gemerden
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hans,

Je moet het brengen als brief (want daar is het te lang voor), maar als opinie-artikel!!

Groeten,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Precies, enkel om maar aan te geven DAT ik alle ophef niet begrijp. Het kerkverband van Oud Geref. Gem. heeft al JAREN dezelfde prediking, met extreme uitspraken. Dat is echt geen 'crisis' van de laatste tijd ofzo. Ook is het geen oorzaak van het lage peil van het geestelijk leven. Dat is eerder de aantrekkingskracht van de wereld.
RJ,

Ik zou aantrekkingskracht van Jongerenavonden nu niet echt 'aantrekkingskracht van de wereld noemen'.........

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Een paar misverstanden:

1. De prediking in de OGG is niet de oorzaak van het lage peil van geestelijk leven. Vroeger was er onder dezelfde prediking meer geestelijk leven in de (O)GG. Overal zien we de levenswandel ruimer worden. Het beslag van het Woord neemt af, dat is de aantrekkingskracht van de wereld (waarom zouden we niet daar en daar aan mee mogen doen?)

2. De aantrekkingskracht van de wereld is dus niet hetzelfde als de aantrekkingskracht van de Jongerenavonden. Ik denk dat dat eenvoudigweg de eenvoudige, heldere lezingen zijn over hoe Christus aan te nemen en over de zekerheid van het heil. Ik zou trouwens de laatste zijn die zegt dat de JA zorgen voor een lager peil in het geestelijk leven.

Niek,

"Dus RJ, de leegloop wordt wél veroorzaakt door het lage geestelijke peil. Dat de wereld trekt aan onze jongeren, onderschrijf ik, maar waar is de geestelijke bagage voor deze jongeren?

De verwarring die ontstaan is, is beslist niet af te schuiven op de prediking in de (O)GG, althans niet geheel. De verwarring wordt veroorzaakt doordat een deel van de sprekers van de JA regelrecht ingaat tegen wat gepredikt wordt in de (O)GG, namelijk dat men een verloren zondaar voor God moet worden. Dat eerst het stuk der ellende doorleefd moet worden.

Verder vind ik het onverstandig om het artikel, dat overigens volkomen waar is, daar niet van, als opinie-artikel in te zenden.

Sta DAN sterk en haal letterlijke citaten van hedendaagse predikers aan die bewijzen dat men voorwaardelijk preekt, ook al zegt men een onvoorwaardelijk aanbod der genade te belijden.

Ik hoor iedereen wel praten over: och, de kerkelijke weg is zo lang, maar wie heeft het aangedurfd? Of denkt men de zegen des Heeren te krijgen over het inzenden van polariserende stukken?
ndonselaar
Contacteer:

(...)De verwarring wordt veroorzaakt doordat een deel van de sprekers van de JA regelrecht ingaat tegen wat gepredikt wordt in de (O)GG, namelijk dat men een verloren zondaar voor God moet worden. Dat eerst het stuk der ellende doorleefd moet worden.
Zeker moeten we een verloren zondaar worden RJ. Dat dat in de genoemde kerken gezegd wordt zal waar zijn, maar wie zegt mij aan dat ik zondaar ben? De Wet (Rom. 3 en de HC). Die spreekt niet dat ik het stuk der ellende moet doorleven, nee die zegt mij mijn zonde aan! Dat is radicaliteit. Dat wordt gemist.
Verder vind ik het onverstandig om het artikel, dat overigens volkomen waar is, daar niet van, als opinie-artikel in te zenden.

Sta DAN sterk en haal letterlijke citaten van hedendaagse predikers aan die bewijzen dat men voorwaardelijk preekt, ook al zegt men een onvoorwaardelijk aanbod der genade te belijden.

Ik hoor iedereen wel praten over: och, de kerkelijke weg is zo lang, maar wie heeft het aangedurfd? Of denkt men de zegen des Heeren te krijgen over het inzenden van polariserende stukken?
Dat wat jij wil, doet v.d. Zwaag al. Hij heeft mi een hele diepe studie van dit alles gemaakt. Nee, misschien is het beter inziens om niet dít te mailen, maar wel iets in die strekking. De diepe nood bij de jeugd moet gehoord worden. De worsteling om de waarheid.

Dat van de kerkelijke weg is zeker waar RJ, maar als op voorhand de sacramenten ontzegt worden is dat een moeilijke weg en daar is zeker Gods zegen bij nodig en het gebed van David 'zie of bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de weg.'
Is de brief van de derde weg polariserend? Wat te denken van de volgende brief, ik hem al eens meer geplaatst hij is uit 1975!!

Oktober 1975.

Aan predikanten, ouderlingen, diakenen en leden,

De Heere heeft mij op het hart gebonden u te schrijven. Het is nu 3½ jaar geleden dat ik onder uw prediking heb mogen opgaan. Daar is het, waar mijn ziel in grote duisternis is gekomen omtrent de zekerheid van de vrijheid die er is in Christus Jezus. Daar was het, waar ik mij wederom bevangen voelde met het juk der dienstbaarheid. Totdat deze week in de nacht de Heere mij bij vernieuwing verloste uit die banden en waar ik kwam te zien, dat het alleen de zonden van ongeloof zijn, die mij en u in deze banden brengen.

De Heere bepaalde mij eerst bij de woorden uit Joh. 8:36 “Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijnâ€
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

Hallo!

Heb het stuk ingestuurd naar het RD met onderstaande mail.

Groet, Hans

Mail:

Geachte redactie,

Hierbij stuur ik een opiniestuk in wat van groot belang is. Op dit moment is er een discussie op het forum van Om Sions Wil over aan de gang. Het stuk raakt veel mensen, omdat ze zich er in herkennen. Het stuk is niet door mij zelf geschreven!

Met vriendelijke groet,

Hans van Gemerden
ndonselaar
Contacteer:

Oei Cor, als dat geplaatst wordt heb je gratis reclame voor de site. :%
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Als het geplaatst wordt, kan het artikel dan door iemand integraal op het forum worden gezet?
Ik ben namelijk geen rd-abonnee.
Dank u.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie