Uitverkiezing in de preek?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Paus,

De bijbelteksten zijn o.a. deze Romeinen 9:22, 1 Thessalonicensen 5:6, Judas vers 4, Openbaring 13:8, 17:8, Johannes 10:26. Sommigen worden met name genoemd: Ezau (Rom. 9:13), Farao (Rom. 9:17), Judas Iskarioth (Hand. 1:25).

"De verwerping is een voorverordinering van sommige bijzondere mensen, als met naam tot het eeuwige verderf, uit enkel vrij welbehagen, tot betoning van Gods rechtvaardigheid in hen om hun zonden te straffen"
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Pied
- Wel de oproep tot Christus te gaan, omdat er anders geen behoud is. Maar niet zo, dat iedereen die daarmee instemt dus ook meteen maar behouden is.
O? Is "instemmen met" in dit geval anders dan geloven dan?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Cornelius

Bericht door Cornelius »

De leer der uitverkiezing behoort tot de aan ons geopnbaarde zaken, omdat het in de Schrift staat. Als de leer der verkeizing en de leer der verbonden goed en evenwichtig gepredikt wordt (o.a. bij Chr. Ger kerk) dan geeft dit geen afbreuk, maar stuwt de prediking naar een prachtige CLimax.

Onder in het dal ligt de mens; zie DL art 1
Maar wat een genade dat er een verkiezend God is "Die alles doet!"

Heel mooi is het boekje van Calvijn over Jakob en Ezau.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

In mijn optiek moeten onbekeerden van de uitverkiezing afblijven en er niet mee rekenen. Het enige waarom er in Gods Woord een klein tipje van de sluier van de uitverkiezing is opgelicht is mijns inziens tot vertroosting van de gelovigen. Dat onze verlossing gezien wordt in het "Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen".

Volgens mij moeten er verder maar van afbleven in de preek. Ook hier op OSW (overigens voor de tigste keer onderwerp van discussie), want ik kan nog steeds niet begrijpen dat hier mensen rondlopen die de uitverkiezing snappen........ Als je een theologie rond de uitverkiezing op gaat hangen kom je altijd in de spagaat van Activisme-Lijdelijkheid. 'Hang' maar een theologie op aan Christus en Zijn werk!!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pied

Bericht door Pied »

Je zult Christus en Zijn werk nooit kunnen waarderen zonder de uitverkiezing te waarderen. Het is een kwalijke raad om een theologie op te bouwen zonder de leer van verkiezing en verwerping. Als het ons niet op enigerlei wijze tot nut geweest zou zijn, had God het nooit of te nimmer in Zijn Woord hebben laten opnemen.
jacob

Bericht door jacob »

Pied,

is dit nu een weerlegging van Pim zijn woorden of is dit nu een algemene opmerking?

Ik kan namelijk ver meegaan met Pim zijn woorden. Het rekenen met Gods verkiezing door onbekeerde mensen vind ik ronduit verschrikkelijk. Ze menen niets van God te begrijpen maar dat Hij verkiest dat is duidelijk.......? Verder word er voorbij gegaan aan de beloften die ook in de bijbel staan.

Na iemands bekering zal de mens er aan ontdekt worden dat alleen de verkiezing van God de enige mogelijkheid was tot zaligheid.Voor de bekering zal nooit de werkelijke waarde van verkiezing beleefd worden.

We hebben ons mond vol over verkiezing in de preek. Maar welke plek moet verkiezing in ons gebed eigenlijk hebben. Misschien een nieuwe topic.
Moeten we de Heere vragen of we wel verkozen zijn? Of moeten we vragen of deze tekst wel waar is?
Lukas 11:10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Misschien geeft dit een ander licht over de verkiezing?!

groeten Jacob
Pied

Bericht door Pied »

Is dan het misbruik dat van een zaak gemaakt wordt oorzaak van afkeuring van het goede gebruik?
"Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat." (Rom.9:11-13).
Stil! Zwijg man!
Met de uitverkiezing hebben we niets te maken, die snappen we toch niet...
jacob

Bericht door jacob »

Pied,

Kan je nou gewoon niet wat duidelijker zijn in je topic. Daar zijn de zaken veels te serieus voor. Ben helaas niet zo cryptisch ingesteld.

Volgens mij heeft zowel Pim en ik niet gezegd dat we niets met de uitverkiezing te maken zouden hebben. Wel is het zo dat een onbekeerde nooit de rijkdom van de uitverkiezing kan zien.

Het preken van uitverkiezing kan! hierom 2 dingen uitwerken. Of je wordt verhard, of je wordt verbroken. Als je word verbroken vraag ik me werkelijk af of je dan in je gebed over de uitverkiezing begint. Is het niet net als David in psalm 51

1 ¶ Een psalm van David, voor den opperzangmeester. (51-2) Toen de profeet Nathan tot hem was gekomen, nadat hij tot Bathseba was ingegaan. (51-3) Wees mij genadig, o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden.
2 (51-4) Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.
3 (51-5) Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.

groeten Jacob

[Aangepast op 26/9/03 door jacob]
Pied

Bericht door Pied »

Mijn reactie kun je serieus nemen! Ik wordt zelfs een beetje kriegelig als ik zie dat je dit in twijfel trekt.
En cryptisch Jacob? Nou ja, sorry, ik schreef gewoon neer wat ik dacht bij jouw reactie.
Het bestaan van vals geld maakt niet dat mensen geen geld meer gebruiken, toch? Zo is dat ook met de uitverkiezing. Er is misbruik van, om valse lijdelijkheid te maskeren. Het gebruik ervan brengt ware lijdelijkheid, het zich weten in Gods hand, een afhankelijk leven, het van God verwachten. En ik denk ook dat je die afhankelijkheid en onwaardigheid in je gebeden tot God zult laten doorklinken.

Mijn eerste reactie was gericht tot Pim: 'Hang' maar een theologie op aan Christus en Zijn werk!! - niet zonder uitverkiezing, dat kan niet. Waarbij ik maar al te graag wil toegeven dat het prediken van uitverkiezing, zonder Christus en Zijn werk te prediken onmogelijk is; dat uitverkiezing niet voorop mag staan; maar dat het wel een onmisbaar element is.
"Lukas 11:10, Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden." Dit werpt een licht op de uitverkiezing, zeker. Maar het is niet het enige licht, er is meer over te zeggen. Het wijst ons in elk geval een voortreffelijke weg aan, die Gods volk door genade bewandeld heeft, bewandelt en bewandelen zal. Want de Heere leert zoeken, bidden en smeken. Aan alle mensen? Nee - want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Beste Pied,

Ik hoop niet dat je me in de mond wil leggen dat ik de uitverkiezing zou onderwaarderen o.i.d. De twee punten die ik aan heb willen geven zijn

A. Onbekeerden blijf er van af
B. Voor Gods kinderen is het een troost: Waarom ik? "Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen".

Met mijn opmerking inzake theologie om Christus en Zijn werk 'hangen' wil ik aangeven dat ik een Christocentrische theologie en prediking in de lijn van de bijbel vind. Dus niet zonder uitverkiezing, maar het draait om Christus en Zijn werk. Ik denk dat er weinig mensen zijn met het pak met zonden op hun rug die wat kunnen met de uitverkiezing, die moeten bij het kruis komen, waar Christus Zijn werk doet!!

Mijn opmerking tot de discussies hier was omdat er in het verleden diverse discussies zijn geweest waarin men de uitverkiezing inhoudelijk uit ging leggen. Nou, ik zou het niet kunnen..... Volgens mij is de inhoud verborgen gebleven...

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pied

Bericht door Pied »

Ik huiver voor een prediking die Christus aanwijst als de Redder der wereld, zonder te rekenen met de uitverkiezing. Of mensen nu bekeerd of onbekeerd zijn, zij moeten weten dat de verkiezing en verwerping van eeuwigheid een feit is.
Een hol, loos en ledig "aannemen van Christus" is niet anders dan een bespotting van Zijn heiligheid en Zijn heilige deugden. En het is een ontkenning van onze diepe val.
Iets wat in veel reacties op dit forum is terug te vinden.

Dat je theologie niet zonder de leer der uitverkiezing wilt zien, was me wel duidelijk. Dus zoiets leg ik je niet in de mond en als jij vond van wel, dan hoop ik dat bovenstaande zin voldoende is om die gedachte weg te nemen.
refo

Bericht door refo »

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een vreemde leer, die uitverkiezing. Je mag wel Christus preken, maar dan wel ook de uitverkiezing. Dat mag pastoraal heten, in de ogen van wedergeborenen, het is het niet. Ergens is er een verkeerde keuze gemaakt. Ik denk in 1618/19.

De Bijbel lezende leer je de weg tot behoudenis. God benadrukt dan dat Hij altijd de Eerste is en was. Dat is gewoon een gegeven. Gelooft iemand, dan komt dat omdat God de eerste was. Beginnen de apostelen ergens met de verkiezing? Nee. En dat is logisch. Zouden ze dat gedaan hebben, was de vrucht veel minder geweest. Het komt wel goed. En als het niet goed komt is het ook goed. Dat is ongeveer de geest die nu heerst bij de kerkmens van 2003. Er wordt niets verwacht van een kerkmens. Alles komt van God.

Je kunt rustig ruim van Christus preken zonder de verkiezing te noemen. Die verkiezing is namelijk bij Hem inbegrepen.
Pied

Bericht door Pied »

"Het komt wel goed. En als het niet goed komt is het ook goed. Dat is ongeveer de geest die nu heerst bij de kerkmens van 2003. Er wordt niets verwacht van een kerkmens. Alles komt van God." Pure laster. Niet alleen van mensen die zo prediken en die zo denken en intussen zich nergens wat van aantrekken, ook van degene die stelt dat er in de kerken zo gepredikt wordt (in dit geval Refo dus).
Kortom: Refo, bewijs dat dan eens.
jacob

Bericht door jacob »

Pied,

even het volgende. Ik denk niet dat ik zo heel verschillend denk al jij. In een gesprek met een evangelischer type zal ik direct op jou lijn gaan zitten.

Toch de evenwichtigheid is niet altijd even doeltreffend.
Ik vind evenwichtigheid (verkiezing/oproep tot bekering / beloften) terug in de gehele Heilige Schrift. Maar bekijk je het op hoofdstuk niveau dan moet er tot een andere conclusie worden gekomen. De Heere Jezus spreekt soms over verkiezing en soms over de oproep tot bekering. Heel weinig gebeurd het beide. (bijvoorbeeld als in Johannes 6 NB vers 64)
Als je aan de ene kant iemand voorhoud dat hij zich moet bekeren. (voluit bijbels) maar daar direct ook weer aan vast plakt dat velen geroepen zijn maar weinigen uitverkoren (voluit bijbels) kan dit voor de aanhoorder zeer verwarrend overkomen. Mogelijk zal de aanhoorder dit aangrijpen om een lijdelijk leven te gaan lijden.
Ik zou graag willen zien dat we dit wat meer gingen scheiden. (helaas zal dit onmogelijk zijn in onze gezindte door de gigantisch kritische houding van de hoorder)
Preek voluit uitverkiezing.
preek voluit evangelie.
Maar gaat dit niet door elkaar hutselen. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld. Ik stel het nu heel zwart wit maar ik denk dat ik hier duidelijk in bent.
Het valt me zo vaak op dat een ds zich niet aan de tekst houdt. Dan hoor ik de waarheid, alleen die waarheid is niet uit die tekst. Begrijp je? Daarom als een er over een tekst met een belofte word gesproken, preek dan de belofte. Wordt er een tekst met dreiging besproken, preek die bedreiging. enzv.

tot slot, Ik ben blij dat er een uitverkiezing is. Toch staat er "bekeert u" zeer regelematig in de bijbel.
laten we niet rekenen met Gods verborgen besluiten. Wat Pim ook bedoelde in zijn posting denk ik. Maar laten we God aan zijn beloften houden. (klinkt misschien arrogant maar het staat er toch?!) Hij wil erom gevraagd zijn. (lukas 11:1-14)
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het was in een andere topic dat ik iemand aanhaalde:

de verkondiging staat niet onder de beheersing van de predestinatie, maar de predestinatie staat onder de beheersing van de verkondiging.

Als we dit niet snappen, verstaan we ook de predestinatie niet.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie