God weet alles van te voren.. of niet?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Persoonlijk heb ik grote moeite met de notie dat God ALLES VAN TE VOREN besloten heeft. Het zogenaamde ZORGEN van God en Zijn VOORZIENIGHEID bestaat dan eigenlijk niet. Alles is voorgeprogrammeerd en de hele wereld loopt af als de welbekende wekker. Als de veer geheel ontspannen is, is de jongste dag daar en is de geschiedenis ten einde.

Steeds in de Bijbel lees je dat God 'regaeert' op wat de mens doet en daar Zijn besluiten op aanpast. Als je dan zonodif wilt leren dat God 'alles van te voren weet' leer alleen maar iets wat theologisch mogelijk volkomen terecht is, maar waar God het niet mee eens is: doe je het kwade, vrees Mijn straffen. Doe je het goede, verwacht mijn zegen. Daar staat de Bijbel vol mee. Er is toch iets in de mens, wat de geschiedenis van tijd tot tijd anders laat verlopen.

Kijk naar de geschiedenis van Achaz. Hij moest met de pijlen op de grond slaan. Hij deed dat. En hoe reageert Jesaja? Boos!! U had vaak moeten slaan! Dan had u uw vijanden definitief verslagen! Nu niet. Oftewel, Achaz had zijn eigen lot in zijn eigen handen. En in plaats dat Jesaja gelaten kijkt of plan A of plan B in werking zal treden en dat meedeelt, wordt hij BOOS! Blijkbaar denkt Jesaja anders over het meewerken van de mens als wij.

Lees ook het verhaal van Hanna. Had zij niet de definitieve belofte van een kind? En toch kon God niets beginnen! En Elkana bekende zijn huisvrouw en God gedacht aan haar. Die volgorde!

Wat zou God met de wereld aanmoeten als er geen mensen waren? Gos is er voor de mensen en de mensen zijn er voor God!
ejee

Bericht door ejee »

Hoi refo,

Het is niet zozeer dat God heeft bepaald dat alles in de toekomst op 1 manier zal gebeuren, het is meer dat Hij het weet, of misschien beter gezegd: dat voor Hem de toekomst net zo actueel is als het 'nu', of het verleden.

"IK BEN", zo is Zijn naam toch?

Lees mijn stukje hierboven maar eens.
Plaats reactie