Het evangelie

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het hoefde niet zo kort mogelijk. Dat was meer naar mijn vraagstelling. Die was erg kort. Maar het geeft niet. Het blijft zo wel erg duidelijk, overzichtelijk en eenlijnig.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik blijf de samenvatting van Miscanthus de meest volledige vinden
dat is erg vervelend, want dan kan het forum gesloten worden ......
Uhm, het gaat in deze topic niet over de verschillen, maar juist om een zo kort en toch volledig mogelijke samenvatting te geven van de term 'evangelie'. Na ontleding komt Misc's samenvatting in mijn ogen het meest compleet uit de bus:

De blijde boodschap = evangelie
van verzoening = wat brengt het aan in relatie met je staat tegenover God
en zaligheid = wat brengt het aan in relatie met je tijdelijke en eeuwige staat
door het geloof in Jezus Christus, = hoe het verkregen wordt
Gods Zoon, = waarom het verkregen kan worden (nl. Christus is Gods Zoon)
voor zondaren = voor wie het te verkrijgen is (voor zondaren, iedereen dus)
Er zat een vleugje cynisme in mijn reactie, omdat er over dit onderwerp grote verschillen blijken te bestaan.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik blijf de samenvatting van Miscanthus de meest volledige vinden
dat is erg vervelend, want dan kan het forum gesloten worden ......
Uhm, het gaat in deze topic niet over de verschillen, maar juist om een zo kort en toch volledig mogelijke samenvatting te geven van de term 'evangelie'. Na ontleding komt Misc's samenvatting in mijn ogen het meest compleet uit de bus:

De blijde boodschap = evangelie
van verzoening = wat brengt het aan in relatie met je staat tegenover God
en zaligheid = wat brengt het aan in relatie met je tijdelijke en eeuwige staat
door het geloof in Jezus Christus, = hoe het verkregen wordt
Gods Zoon, = waarom het verkregen kan worden (nl. Christus is Gods Zoon)
voor zondaren = voor wie het te verkrijgen is (voor zondaren, iedereen dus)
Er zat een vleugje cynisme in mijn reactie, omdat er over dit onderwerp grote verschillen blijken te bestaan.
Nu een vleugje cynisme van mijn kant: Tja, heel duidelijk. Deze topic barst van de discussievoering over dit onderwerp. Ja, ik kan echt zien dat je gelijk heb. Gelukkig hebben we dan zo'n eye-opener Lecram die hier heel wat zinnigs post.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Nu een vleugje cynisme van mijn kant: Tja, heel duidelijk. Deze topic barst van de discussievoering over dit onderwerp. Ja, ik kan echt zien dat je gelijk heb. Gelukkig hebben we dan zo'n eye-opener Lecram die hier heel wat zinnigs post.
Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Ik heb het niet over dit topic, die ervaar ik namelijk als positief. Ik noemde het FORUM. Omdat op het forum vaak over dit onderwerp gediscussieerd wordt en grote verschillen blijken te bestaan, terwijl het evangelie zoooo eenvoudig is.

[Aangepast op 10/11/04 door Lecram]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Ik heb het niet over dit topic, die ervaar ik namelijk als positief. Ik noemde het FORUM. Omdat op het forum vaak over dit onderwerp gediscussieerd wordt en grote verschillen blijken te bestaan, terwijl het evangelie zoooo eenvoudig is.

[Aangepast op 10/11/04 door Lecram]
Ik denk dat in meer dan de helft van de tijd dingen worden gezegt die men evangelie noemt, maar wat in het echt onder dogmatiek valt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik denk dat in meer dan de helft van de tijd dingen worden gezegt die men evangelie noemt, maar wat in het echt onder dogmatiek valt.
Dat onderscheid wordt helaas niet altijd door iedereen gemaakt.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik ben blij dat het allemaal zo heerlijk gelijk is.

Nu deel 2:
Hoe krijg ik hier deel aan?
Door het zaligmakende werk van Christus als Profeet, Hogepriester en Leraar door het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest.

Mist dat zaligmakende werk van Christus door de Heilige Geest, dan is je geloof geen cent waard, hoe godsdienstig ook!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Nu deel 2:
Door het zaligmakende werk van Christus als Profeet, Hogepriester en Leraar door het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest.
Volgens mij was het juist de vraag hoe we daar deel aan krijgen.

Door het geloof. En ja, dat moet wel een echt geloof zijn.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oke.
Opsplitsing:

1. Wat is waar geloof?

2. Wanneer weet je dat je geloof onwederstandelijk is bewerkt door de Heilige Geest?

Edit:

Nee, laat maar. Alleen punt 1. Twee komt mee met punt 1.

[Aangepast op 10/11/04 door Kaw]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Nu deel 2:
Volgens mij was het juist de vraag hoe we daar deel aan krijgen.

Door het geloof. En ja, dat moet wel een echt geloof zijn.
Ja, maar Wie werkt dat geloof, Wie schenkt dat geloof? Christus door de Geest. En op Zijn tijd wordt dat geloof geschonken uit vrije genade.

Geloof dat niet geschonken is van de Heilige Geest, is een geloof waarmee je voor eeuwig omkomt.

En wat is een waar geloof?
Even uit mijn hoofd:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of vertrouwen waardoor ik alles voor waarachtig houdt wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Maar het is ook een vast vertrouwen, hetwelk de de Heilige Geest door het gepredikte Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonde, eeuwige gerechtigheid, zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus wil.

ZOndag 7

Matthijs
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsGeloof dat niet geschonken is van de Heilige Geest, is een geloof waarmee je voor eeuwig omkomt.
Dat is dus geen geloof. Laat Zondag 7 nou gewoon staan en ga er geen prikkeldraad omheen zetten. Gewoon geloven is al moeilijk genoeg.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ietsje anders Matthijs...

Vraag 21 Wat is waar geloof?

Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.

Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MatthijsGeloof dat niet geschonken is van de Heilige Geest, is een geloof waarmee je voor eeuwig omkomt.
Dat is dus geen geloof. Laat Zondag 7 nou gewoon staan en ga er geen prikkeldraad omheen zetten. Gewoon geloven is al moeilijk genoeg.
Verdiep je maar eens in zondag 7.
Het werk van de Heilige Geest wordt niet vergeten. Lees Ursinus er maar eens over, hoe hij - één van de twee opsteller - met zondag 7 bedoeld..

Matthijs
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Verdiep je maar eens in zondag 7.
Het werk van de Heilige Geest wordt niet vergeten. Lees Ursinus er maar eens over, hoe hij - één van de twee opsteller - met zondag 7 bedoeld..

Matthijs
Het geloof is een vast vertrouwen dat de Heilige Geest in je hart werkt. Niet een spirituele openbaring van een bepaald soort.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ietsje anders Matthijs...

Vraag 21 Wat is waar geloof?

Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
Nou, ik heb Zondag 7 er even bij gepakt.

Dit staat er:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Ik had het iets anders, maar jij ook!
Plaats reactie