""de wereld""

roseline

Bericht door roseline »

Er is al zoveel minder discussie wanneer je een tekst in zijn context plaatst:

13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is , de Zoon des mensen.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden,
15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen;
21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke dat zij in God verricht zijn.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madtice,

Tsja, met jouw redeneringen raak je erg in de knoop. Er klopt Bijbels gezien geen hout van.

Maar in principe denk ik dat God iedereen 'uitverkoren' heeft om behouden te zijn.
Romeinen 8:30 spreekt dat tegen:
"Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd, en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt". Wat concluderen we daaruit? Dat elke uitverkorene ook zalig WORDT, dat hangt dus niet van hemzelf af, maar van God!

De Schrift leert dan ook terecht dat de uitverkorenen niet verleid kunnen worden (Mattheus 24:24). "Dat Christus degenen, die Hem van den Vader gegeven zijn, niet verliest" (Joh. 6:39).

Terecht zegt Paulus dan: Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? (Rom. 8:33)

Er klopt dan ook geen hout van, dat God iedereen had uitverkoren, want dan zou volgens Rom. 8:30 ook een ieder gerechtvaardigd zijn en verheerlijkt worden.
roseline

Bericht door roseline »

Alleen al het begrip: uitverkiezing suggereert al een 'eindig' getal!

Immers, als iedereen was uitverkoren, dan is er geen 'verkiezing' meer. Dan is daar geen sprake van.

Als iedereen tegelijkertijd minister-president werd, dan heb je toch ook geen verkiezingen nodig?
Femke

Bericht door Femke »

Origineel geplaatst door Billy
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou,30) maar opdat de wereld door Hem31) zou behouden worden.

Bovenstaand een citaat uit Joh. 3:17 en zo zijn er nog wel meer uit de Bijbel aan te halen waar over "" de wereld"" gesproken wordt.
vaak wordt er automatisch van uit gegaan dat dan "" de gehele wereld"" wordt bedoeld. Echter regelamtig wijzen de kanttekeningen er ons op dat het de wereld der gelovigen ( of uitverkorenen) betreft.
Hallo,

Christus is voor iedereen gestorven. Vervolgens wordt iedereen die in Hem gelooft ook daadwerkelijk gered. Hij biedt dus alle 'drenkelingen' de helpende hand, maar alleen die zijn hand ook echt 'aanpakken' (die geloven)(niet bedoeld als daad uitgaande van de mens alleen) worden gered.
Het ware geloof vind je logischerwijs alleen bij de uitverkorenen.

Daar heb je dus weer twee cirkels (sorry, kan hier ff niet tekenen), met in de buitenste cirkel de hele mensheid, en in de binnenste cirkel de uitverkorenen. Christus sterft dan 'dus' voor de hele mensheid, maar alleen de binnenste cirkel gelooft en wordt gered. Immers al wie de naam des HEREN aanroept zal behouden worden.

Groetjes,
Marloes
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik denk ook dat Christus voor de gehele wereld gestorven is, voor alle mensen die ooit geleefd hebben, leven, zullen leven. Maar alleen zij die geloven zullen behouden worden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madtice, als Jezus voor een ieder gestorven zou zijn, dan betekent dat dat Hij ook ieders zonden weggedragen heeft. Dat betekent dat ieders zonden reeds vergeven zijn.

Hoe komt het dan dat mensen nog eeuwig verloren gaan en gestraft worden voor hun zonden, terwijl Christus toch in HUN plaats gestorven is en in HUN plaats de eeuwige straf gedragen heeft. Is God zo onrechtvaardig dat Hij tweemaal zou straffen?
Lucy

Bericht door Lucy »

Hallo,

Ik denk ook dat Jezus Christus alleen aan het kruis heeft gehangen voor de uitverkorenen.

Als Hij voor alle mensen gestorven zou zijn, zou het dus toch nog aan ons zelf liggen of we zalig worden (nemen we het aan of niet?)

Bekering is een eenzijdig Godswerk, er kan toch niets van de mens bij, wat is er van ons te verwachten?

Wat ik me dan nog afvraag, moeten we dan maar in het lot geloven; je bent uitverkoren of je bent het niet?
Ik leef er maar op los, want als ik uitverkoren ben, kom ik er toch wel??

We kunnen er niets aan doen, maar we moeten er alles aan doen!
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Refojongere, dit is een zeer essentiele vraag die je hieronder stelt. Is ieders zonde dan niet reeds vergeven? Het antwoord is: in potentie wel ja.

Het is denk ik goed te vergelijken met een rechtbank (al eerder gedaan hier). Wij zijn zondig, dus strafbaar, ieder in zijn eigen mate. God is de rechter, en rechtvaardig. De duivel is de aanklager, en Jezus is onze vrijpleiter.
In principe heeft Jezus de straf voor ons gedragen, en op die grond is de aanklacht van satan ongegrond en rechtvaardigt God ons. Maar dit is alleen als wij het feit dat Jezus onze zonde vergeven heeft, dus de straf voor ons gedragen heeft, accepteren. Het ligt zo voor ons klaar (Gods gave, Gods genade, daar is niets van ons bij, dat is, nogmaals, puur genade), maar wij moeten het wel 'claimen' als het ware. Als wij koppig zijn en niet willen geloven dat Jezus voor ons gestorven is, dan zal het op een keer (de dag des oordeels) te laat zijn om nog gebruik te maken van die 'optie'.

Jezus heeft dus ieders zonde weggedragen, maar het ligt aan de individuele mens of hij/zij dat accepteerd of niet, aanneemt of niet. Nu klinkt het in mijn verhaal alsof dat heel dom zou zijn. Zo'n gave, zo'n genade krijg je natuurlijk nooit! Mijn antwoord: dat is ook dom om te laten liggen, en we mogen God meer dan dankbaar zijn dat Hij ons zo lief heeft gehad dat Hij Jezus voor onze zonde liet sterven. Het is meer dan dom als wij dat niet aannemen/geloven: het is ondankbaar, meer zondig dan alle zonden bij elkaar!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madtice,

"In principe heeft Jezus de straf voor ons gedragen, en op die grond is de aanklacht van satan ongegrond en rechtvaardigt God ons. Maar dit is alleen als wij het feit dat Jezus onze zonde vergeven heeft, dus de straf voor ons gedragen heeft, accepteren."

Hieruit blijkt dus dat Jezus alleen de zonden wegdraagt van degenen die in Hem geloven. En niet van hen die in Hem niet geloven.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Je bent vergeven als je gelooft, maar Jezus is wel gestorven om de zonde van de hele wereld. Lees maar in 1 Joh. 2:2

'En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.'

(Statenvertaling, netjes hè :) )

Je zonden zijn vergeven, maar je moet er wel aanspraak op maken, de vergeving vragen aan God, in oprechte spijt. Ik denk dat het feit dat veel mensen dat niet doen (de ongelovigen) en Jezus dus voor veel zonde voor niets is gestorven (in principe) en dat moet God meer pijn doen dan wat dan ook.

Nu is het natuurlijk zo dat God zelfs Jezus naar de aarde had gestuurd als maar één mens het had aangenomen, gelukkig zijn het er velen meer. Maar Zijn liefde is zo groot, daar kunnen wij gewoon niet bij.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Je zonden zijn vergeven, maar je moet er wel aanspraak op maken, de vergeving vragen aan God, in oprechte spijt. Ik denk dat het feit dat veel mensen dat niet doen (de ongelovigen) en Jezus dus voor veel zonde voor niets is gestorven (in principe) en dat moet God meer pijn doen dan wat dan ook."

Je zonden zijn vergeven, maar je moet er wel aanspraak op maken?
Moet je luisteren, stel ik zeg tegen iemand: Al heb je nog zoveel gezondigd, maakt niet uit, Jezus heeft al je zonden gedragen, en de straf van jou gedragen.
Nou, dan is het geloof toch niet nodig. Als het een feit is dat Jezus ook jouw zonden gedragen heeft, dan mag je er zeker van zijn dat God je nooit meer zal straffen, of je nu gelooft of niet.

DUS: Als Jezus jouw zonden gedragen zou hebben, dan hangt het niet af van jouw geloof of ze daadwerkelijk gedragen zijn. Door jouw geloof wordt het kruisoffer van Christus aan je hart toegepast.

Verder: "Ook buiten de roomse kerk leeft de dwaling dat wij zelf ervoor moeten zorgen dat het lijden en sterven van Christus niet zonder gevolg blijft. Christus is namelijk voor alle mensen gestorven, zo zeggen de remonstranten of arminianen, maar dat helpt nog niets. Als wij het niet door het geloof op onszelf toepassen, heeft Zijn lijden en sterven geen enkel effect. Maar omdat wij beslissen in Christus te geloven en op Zijn volbrachte werk ons te verlaten, daarom draagt het vrucht. Dus Jezus Christus mag die goeie mensen, die zich ook in allerlei evangelische kringen bevinden, wel dankbaar zijn, dat zij Zijn kruislijden en sterven nuttig maken...Nou, dat is ook niet waar, dus!

Hoe is het dan wel? De Reformatie ziet het Bijbels en dus heel anders dan de roomsen en remonstranten. GOD zorgt ervoor dat het lijden en sterven van Christus niet zonder nuttigheid blijft. Het geloof is geen werk van ons, maar is een gave van God (Efeze 2:8). Wij staan daar voor de volle 100% buiten. Net zo als bij de Raad des Vredes, toen de Zoon Zich bereid verklaarde om Borg te worden; zo zijn wij ook volstrekt aangewezen op de Goddelijke kracht en het Goddelijke ingrijpen om enig nut uit het dierbaar kruislijden van Christus te ontvangen!"
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door Refojongere
"Je zonden zijn vergeven, maar je moet er wel aanspraak op maken, de vergeving vragen aan God, in oprechte spijt. Ik denk dat het feit dat veel mensen dat niet doen (de ongelovigen) en Jezus dus voor veel zonde voor niets is gestorven (in principe) en dat moet God meer pijn doen dan wat dan ook."

Je zonden zijn vergeven, maar je moet er wel aanspraak op maken?
Moet je luisteren, stel ik zeg tegen iemand: Al heb je nog zoveel gezondigd, maakt niet uit, Jezus heeft al je zonden gedragen, en de straf van jou gedragen.
Nou, dan is het geloof toch niet nodig.

Juist wel. Want om je voorbeeld door trekken, stel die persoon zegt tegen jou: onzin, dat geloof ik niet. Zal Jezus' bloed zo'n persoon vrij spreken? Nee, want de Bijbel zegt dat je zonden vergeven zijn als je gelooft . Als je niet gelooft zijn, zoals ik al zei, je zonde wel gedragen, maar er kan geen aanspraak op gemaakt worden. Je zonde zijn gedragen, maar als je niet gelooft, wordt de betaalde straf niet verzilverd, om het zomaar eens uit te drukken. Is dat dom? Ja, de Bijbel noemt het dwaas. Erger nog: het moet God ongelooflijk veel pijn doen, om te zien dat Zijn gave, de vrijpleiting van je zonden, niet geaccepteerd wordt omdat ze het niet willen geloven . Blijkbaar is dat niet zo simpel, het geloven.
Als het een feit is dat Jezus ook jouw zonden gedragen heeft, dan mag je er zeker van zijn dat God je nooit meer zal straffen, of je nu gelooft of niet.
Zie boven. Over of God nog straft zie ander topic.
DUS: Als Jezus jouw zonden gedragen zou hebben, dan hangt het niet af van jouw geloof of ze daadwerkelijk gedragen zijn. Door jouw geloof wordt het kruisoffer van Christus aan je hart toegepast.
Dat is dus wat ik zeg, right? Het hangt niet af van jouw geloof of je zonde daadwerkelijk gedragen zijn (het is volledig Gods gave), maar pas als jij gelooft dat Jezus jouw zonden (en dus de straf) gedragen heeft wordt het kruisoffer van Christus aan je hart toegepast.
Hoe is het dan wel? De Reformatie ziet het Bijbels en dus heel anders dan de roomsen en remonstranten.
Dit is weer een beetje een vervelende opmerking. Je zet de facto God en de Bijbel aan jouw kant door te zeggen 'wij zien het Bijbels, en dus heel anders dan ...', waarmee je dus eigenlijk zegt: zij zien het niet Bijbels.
In principe is dat juist waar de discussie over gaat.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Je zonde zijn gedragen, maar als je niet gelooft, wordt de betaalde straf niet verzilverd, om het zomaar eens uit te drukken."

En vanwege het ongeloof vergaat de mens eeuwig door Gods toorn. Dan zou God onrechtvaardig zijn, want dan zou Hij dus de zonde straffen EN aan Jezus Christus EN aan jezelf.
Dan blijkt dus dat het lijden van Christus niet plaatsvervangend is geweest, en is het dus niet vanzelfsprekend om te zeggen: Jezus is in jouw plaats (voor jou) gestorven.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Maar waarom staat er dan (o.a.) in 1 Joh. dat Jezus voor de GEHELE wereld gestorven is, allen, iedereen, the whole world?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"der gehele wereld.
Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52; Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven; Joh. 17:20."
(Kanttekenaren van de Statenvertaling)

"Heel wat mensen voeren in tegenspraak tot het particuliere karakter van de verzoening de tekst 1 Johannes 2:2 aan. „En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.â€
Plaats reactie