Dus het is maar beter om deze boeken niet te lezen??????Origineel geplaatst door de PausJa, ik heb het Evangelie van Thomas gelezen, Evangelie der Waarheid, Brief aan Koning Abgar, en nog wat kleinere apocriefe geschriften.Origineel geplaatst door matthijs019
Zijn er forummers die deze boeken gelezen hebben?
Wat vinden jullie ervan.
Het is leuk om ze eens te lezen, maar de inhoud valt ten diepste niet te rijmen met de Bijbel. Dat is heel gek, want ze gebruiken vaak dezelfde woorden: het klinkt dus vertrouwd, maar de inhoud is toch echt niet zuiver. Er zitten vaak zeer duidelijke gnostische en docetistische elementen in.
Apocriefe geschriften
Waarom niet lezen????
Het is altijd heel goed om toch zulke boeken te lezen, want dan weet je waar het over gaat en hoe je er tegenover moet staan.
Als je zo een boek leest ben je echt niet gelijk een zonde begaan of iets verkeerds gedaan.
Zoals ik al aanhaalde waren deze boeken ook al in de tijd van Christus bekend. En hij heb toen geen 1 veroordelend woord erover gezegd. Dat zou je toch anders wel verwachten als het hele verkeerde boeken zijn, toch?
Het is altijd heel goed om toch zulke boeken te lezen, want dan weet je waar het over gaat en hoe je er tegenover moet staan.
Als je zo een boek leest ben je echt niet gelijk een zonde begaan of iets verkeerds gedaan.
Zoals ik al aanhaalde waren deze boeken ook al in de tijd van Christus bekend. En hij heb toen geen 1 veroordelend woord erover gezegd. Dat zou je toch anders wel verwachten als het hele verkeerde boeken zijn, toch?
Mijn advies is: niet lezen als je niet voldoende kennis van zaken hebt over de achtergronden van dergelijke boeken. Want anders onderga je invloeden die je je niet bewust bent. Vergeet niet: niet voor niets hebben de kerkvaders tegen dergelijke (in hun ogen) ketterse stromingen en geschriften gestreden.
Paus,
moeten we hierbij in het bijzonder kijken naar hoe Christus tegenover deze boeken stond?
Volgens mij dreigen we op dit punt van een mug een olifant te maken. Zou Christus deze boeken niet hebben veroordeeld als ze echt ketters waren en verkeerd waren (Let wel ik spreek over het O.T. en niet het N.T.)? Als je eens nagaat hoe Christus de 'rotte' plekken van de Joden naar voren heb gehaald, had Hij dan ook niet deze plek naar voren hebben gehaald als er veel gevaar in zit?
moeten we hierbij in het bijzonder kijken naar hoe Christus tegenover deze boeken stond?
Volgens mij dreigen we op dit punt van een mug een olifant te maken. Zou Christus deze boeken niet hebben veroordeeld als ze echt ketters waren en verkeerd waren (Let wel ik spreek over het O.T. en niet het N.T.)? Als je eens nagaat hoe Christus de 'rotte' plekken van de Joden naar voren heb gehaald, had Hij dan ook niet deze plek naar voren hebben gehaald als er veel gevaar in zit?
De brief aan koning Abgar lijkt me niet echt ketters. Of ik heb de verkeerde brief voor me. Volgens mij wordt deze brief in Eusebius' kerkgeschiedenis geciteerd en niet veroordeeld. Paus leg me eens uit, waar deze brief afwijkt van de orthodoxe leer.
vaya con Dios,
parsifal
vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal, ik had het niet in het bijzoder over die brief aan koning Abgar. Wel over de andere 2. Ik had wat duidelijker moeten zijn.
kridje, Jezus keurt geen boeken goed, Hij keurt ook geen boeken af. Wel geeft Hij indirect aan dat bepaalde boeken wel 'goed' zijn, door ze te gebruiken: Jesaja, Psalmen en dergelijke.
kridje, Jezus keurt geen boeken goed, Hij keurt ook geen boeken af. Wel geeft Hij indirect aan dat bepaalde boeken wel 'goed' zijn, door ze te gebruiken: Jesaja, Psalmen en dergelijke.
Dit zijn wat mij betreft de Apocriefe geschriften. Niet meer, niet minder. Zoals ik al eerder heb gezegd, er zijn meer, veel meer geschriften. En als je je houdt aan de adviezen 'regels' van de (oudste, d.i. uit de eerste paar eeuwen van de Kerk) Kerkvaders, dan zijn een aantal daarvan absoluut goed leesbaar, en nuttig. Maar ga niet zo maar, zonder leiding, op onderzoek uit, want dan bestaat het gevaar dat je terecht komt in boeken, zoals die hier als 'gevaarlijk' worden omschreven:
3 Ezra
4 Ezra
Tobias (Tobit)
Judith
Boek der Wijsheid
Jezus Sirach
Baruch incl. Brief van Jeremia (Baruch 6)
Esther (apocriefe deel)
Gebed van Azaria (Dan. 3)
Gezang in de vuuroven (Dan. 3)
Susanna (Dan. 13)
Bel en de draak (Dan. 14)
Gebed van Manasse
1 Makkabeeën
2 Makkabeeën
3 Makkabeeën
3 Ezra
4 Ezra
Tobias (Tobit)
Judith
Boek der Wijsheid
Jezus Sirach
Baruch incl. Brief van Jeremia (Baruch 6)
Esther (apocriefe deel)
Gebed van Azaria (Dan. 3)
Gezang in de vuuroven (Dan. 3)
Susanna (Dan. 13)
Bel en de draak (Dan. 14)
Gebed van Manasse
1 Makkabeeën
2 Makkabeeën
3 Makkabeeën
Hier nog een reactie over de apocriefe boeken. Ik heb ze zelf ook, zowel die van het oude als het nieuwe testament.
Het is een aanrader voor iedereen om ze een keer door te lezen. Je komt zo bijzonder veel te weten over de achtergronden van het Joodse volk toentertijd. Niet voor niks staat er ook in het voorwoord dat ze een belangrijke bron vormen om de geschiedenis en de gedachten te leren kennen van het Jodendom is de tijd tussen het Oude en het Nieuwe Testament!
Natuurlijk moet je wel in gedachten houden dat het waarschijnlijk geschriften zijn, die mensen er later hebben bijgevoegd en dus niet canoniek zijn.
Maar neem bijv. het gebed van Manasse. Hoe mooi wordt hier niet gesproken over Gods grote macht en majesteit. Is het dan zo verkeerd om ze een keer te lezen? Ik denk het niet. Vooral niet als deze boeken kunnen dienen tot lof en eer van de hemelse Vader!
Het is een aanrader voor iedereen om ze een keer door te lezen. Je komt zo bijzonder veel te weten over de achtergronden van het Joodse volk toentertijd. Niet voor niks staat er ook in het voorwoord dat ze een belangrijke bron vormen om de geschiedenis en de gedachten te leren kennen van het Jodendom is de tijd tussen het Oude en het Nieuwe Testament!
Natuurlijk moet je wel in gedachten houden dat het waarschijnlijk geschriften zijn, die mensen er later hebben bijgevoegd en dus niet canoniek zijn.
Maar neem bijv. het gebed van Manasse. Hoe mooi wordt hier niet gesproken over Gods grote macht en majesteit. Is het dan zo verkeerd om ze een keer te lezen? Ik denk het niet. Vooral niet als deze boeken kunnen dienen tot lof en eer van de hemelse Vader!
1 Here, almachtige God, gij God onzer vaderen van Abraham, Izaäk, en Jakob, en van hun zaad.
2 Die de hemel en de aarde gemaakt hebt met al hun sieraad.
3 Die de zee verzegeld hebt met uw gebiedend woord, en de afgrond besloten en verzegeld hebt door uw schrikkelijke en heerlijke naam.
4 Voor welke alle dingen schrikken, en sidderen voor uw machtig aangezicht.
5 Want de majesteit uwer heerlijkheid is onverdragelijk, en het dreigen van uw toorn tegen de zonde is onduldbaar.
6 Maar de barmhartigheid uwer beloften is onmetelijk, en ondoorgrondelijk; want gij, Here, zijt de Allerhoogste, gij zijt lankmoedig, van grote goedheid, en zeer genadig, en het berouwt u over de kinderen der mensen.
7 Gij, Here, die naar de grootte uwer goedheid hebt beloofd, dat het u berouwen zal, en dat gij vergeven zult degenen die tegen u hebben gezondigd, en door de menigte van uw ontfermingen, naar uw besluit, geeft gij de zondaren boetvaardigheid tot zaligheid.
8 Gij, Here, die een God zijt der rechtvaardigen, hebt de boetvaardigheid niet opgelegd aan de rechtvaardige Abraham, Izaäk en Jakob, welke tegen u niet hebben gezondigd; maar gij hebt mij boetvaardigheid opgelegd, die een zondaar ben.
9 Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; mijn ongerechtigheden zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen.
10 Ik ben gekromd in zware ijzeren banden, en ik kan mijn hoofd niet opheffen, en heb geen rust, omdat ik uw toorn verwekt, en kwaad voor uw ogen gedaan heb; dewijl ik uw wil niet heb gedaan, en uw geboden niet heb gehouden, maar heb gruwelen opgericht, en vele ergernissen begaan.
11 Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden.
12 Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.
13 Maar bewijs mij al uw goedheid, en behoud mij onwaardige, naar uw grote barmhartigheid.
14 En ik zal u loven al de dagen mijns levens, want u looft ook al de kracht der hemelen, en u komt toe de heerlijkheid in alle eeuwigheid.
2 Die de hemel en de aarde gemaakt hebt met al hun sieraad.
3 Die de zee verzegeld hebt met uw gebiedend woord, en de afgrond besloten en verzegeld hebt door uw schrikkelijke en heerlijke naam.
4 Voor welke alle dingen schrikken, en sidderen voor uw machtig aangezicht.
5 Want de majesteit uwer heerlijkheid is onverdragelijk, en het dreigen van uw toorn tegen de zonde is onduldbaar.
6 Maar de barmhartigheid uwer beloften is onmetelijk, en ondoorgrondelijk; want gij, Here, zijt de Allerhoogste, gij zijt lankmoedig, van grote goedheid, en zeer genadig, en het berouwt u over de kinderen der mensen.
7 Gij, Here, die naar de grootte uwer goedheid hebt beloofd, dat het u berouwen zal, en dat gij vergeven zult degenen die tegen u hebben gezondigd, en door de menigte van uw ontfermingen, naar uw besluit, geeft gij de zondaren boetvaardigheid tot zaligheid.
8 Gij, Here, die een God zijt der rechtvaardigen, hebt de boetvaardigheid niet opgelegd aan de rechtvaardige Abraham, Izaäk en Jakob, welke tegen u niet hebben gezondigd; maar gij hebt mij boetvaardigheid opgelegd, die een zondaar ben.
9 Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; mijn ongerechtigheden zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen.
10 Ik ben gekromd in zware ijzeren banden, en ik kan mijn hoofd niet opheffen, en heb geen rust, omdat ik uw toorn verwekt, en kwaad voor uw ogen gedaan heb; dewijl ik uw wil niet heb gedaan, en uw geboden niet heb gehouden, maar heb gruwelen opgericht, en vele ergernissen begaan.
11 Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden.
12 Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.
13 Maar bewijs mij al uw goedheid, en behoud mij onwaardige, naar uw grote barmhartigheid.
14 En ik zal u loven al de dagen mijns levens, want u looft ook al de kracht der hemelen, en u komt toe de heerlijkheid in alle eeuwigheid.
Opvallend in het novembernummer van het Mbuma-maandblad is de meditatie. Deze keer het derde deel van een meditatie van Jac. Hondius (1629-1691, dus ná 1618-1619). Hierin wordt Sirach 13:1 genoemd Die pek aanroert, wordt daarmee besmet, en die met de hovaardige gemeenschap heeft, wordt hem gelijk. Kom je niet vaak tegen, maar gebruik van apociefe boeken komt dus wel voor.
de boeken van Henoch......Heeft iemand het Boek van Henoch wel eens gelezen?
Ja.
http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htm
Jozua 10:13 en Samuël 1:18 verwijzen er in de positieve zin naar.
Judas citeerd de boeken:
Judas 1:14-15 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd zeggende zie, de Here is gekomen met Zijn heilige tienduizenden om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.
ook de volgende delen halen Henoch aan:
Judas 6 en dat Hij engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten, voor het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder donkerheid heeft bewaard gehouden.
2 Petrus 2:4 Want indien God engelen, die gezondigd hadden niet gespaard heeft maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren; en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft…..
Verder verteld het eerste boek van Henoch heel gedetailleerd wat er in Genesis 6 staat. Een vreemd bijbels verhaal, met reuzen die door (gevallen) engelen werden verwekt bij vrouwen.
Ik vond het erg belangrijk om deze boeken te lezen, juist ook omdat de Bijbel er zo positief over schrijft, er naadloos op aansluit en er zelfs uit citeerd.
De meeste theologen begrijpen niet waarom de boeken niet in de canon zijn opgenomen. Waarschijnlijk vanwege de 'mytische' verhalen omtrend te gevallen engelen, maar dat is vreemd, want hoewel gedetailleerder staat er niets anders dan wat Gen 6 beschrijft.
Na het lezen van de boeken van Henoch heb ik me wel voorgenomen om nooit wat aan te nemen van 3 meter lange reuezen.

Dat was de les.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Strik heeft op 27/5/02 het/een lijstje gepost met de apocriefe boeken. Dat lijstje wordt ook gehanteerd door [url]http://www.%20statenvertaling.net/[/url]. Ik heb een uitgave met De Apocriefe Boeken des ouden verbonds, opnieuw uit het Grieks vertaald door Johs Dyserinck uit 1874 waarin ook deze boeken voorkomen hoewel in andere volgorde, ook is de Brief van Jeremia apart opgenomen dus niet als onderdeel van Baruch. Henoch staat er niet bij. Hebben we het bij Henoch nu over een "apocrief boek" of gewoon over een spannend aan de Bijbel gerelateerd boek?
limosa
limosa