Wat gebeurt er bij de

Spijkertje

Bericht door Spijkertje »

Als je niet voor Jezus kiest en Hem aanneemt als je verlosser,wijs je Hem af.
Niet kiezen is ook een keus.Wat moet God nog meer doen? Hij heeft zijn Zoon al gestuurd,laten lijden en sterven en nu wordt er gezegd.Je kunt het zelf niet.......
:nono:
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Als God jou uitverkoren heeft dan heb je niet te kiezen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je kunt het zelf niet......:nono:

JE KUNT HET NIET ZELF:
-Omdat we dood zijn in zonden en misdaden, een dode kan niet horen (Efeze 2:1 en 5).
-Omdat al het gedichtsel van het hart ten allen dage alleenlijk boos is (Genesis 6:5;8:21)
-Wij geloven naar de werking der sterkte ZIJNER macht (Ef. 1:19)
-God vervult in ons het welbehagen Zijner goedigheid, en het werk des geloofs ins ons met kracht (2 Thess. 1:11)
-Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort geschonken (2 Petrus 1:3)
- Zo is het dan niet van hem die wil, noch van hem die loopt, maar van de ontfermende God (Rom. 9:16)
-Wie onderscheidt u? En wat heb gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7)
-Het is GOD Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Fil. 2:13)

En het overbekende: Efeze 2:8: "Want uit GENADE zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit U, het is GODS GAVE. "
Spijkertje

Het verhaal van de rechter.
Er was eens een rechter en die had een zoon.Die zoon had nogal wat uitgehaald en kwam op een dag voor de rechtbank te staan,voor zijn eigen vader. Hij had er een zooitje van gemaakt.Er hing hem een dikke vette straf boven het hoofd.Als die rechter eerlijk was,dan moest hij zijn zoon veroordelen tot een boete van
3000 euro of 3 maanden zitten.Wat moest die rechter nou? Z’n eigen zoon,moest hij die veroordelen? Dat viel niet mee.Als hij te mild zou zijn dan zouden ze hem beschuldigen van vriendjespolitiek.Zou hij te streng zijn,dan zouden ze zeggen:â€
Refojongere

Weet ik en zo komt de oproep tot ons. Maar ik zou eerst wel eens willen weten wat jij met die bijbelteksten dan doet. Die staan er niet voor niets in!
Spijkertje

Tuurlijk staan die teksten er niet voor niets.Sta ik ook helemaal achter. Door "Gods Gave" is het mogelijk om behouden te worden.En een "Gave" is iets wat je krijgt. Wat je kunt aannemen of verwerpen. Juist omdat ik uit mijzelf tot niets goeds in staat zijn heb ik Jezus nodig. Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.Dat ben ik dus het is voor mij. Simpel he?
Quazzy

Bericht door Quazzy »

He, nu zitten we precies in op het punt in de klassieke discussie bevindelijk gereformeerd/ en wat ik nu meer de evangelische beweging noem(maar waarbij deze niet ophoudt bij de evangelische kerken!)
Eigenlijk zitten beide partijen ontzettend dicht bij elkaar, beiden zeggen God nodig te hebben bij een bekering. Het uitvergrote punt is ook het punt waar de bevindelijken gaan stijgeren: namelijk de evangelische beweging beweert dat er bij een bekering ook een menselijk deel nodig is.

Eigenlijk heb ik geprobeerd om de tegenstelling gedeeltelijk weg te werpen door de bekering en de wedergeboorte uit elkaar te halen, maar toch blijft het een moeilijk punt, merk ik.

Nog een laatste vraag: als een bekering 100% Gods werk is, zonder dat de mens "Gods Gave" aan hoeft te nemen, waarom zou je dan nog evangeliseren?
Het is namelijk iets dat ik vaak zie bij mensen en kerken die meer op evangelisatie gericht zijn: zij zijn toch in te delen bij de evangelische beweging zoals ik die net noemde.
Spijkertje

Je zegt: Beide "partijen" zitten heel dicht
bij elkaar.Toch zul je het met me eens zijn dat er een groot verschil is tussen passief afwachten en actief aannemen van de "GAVE" van God. (Niet aannemen van een geschenk is op z'n zachtst gezegd erg onfatsoenlijk.........)
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Zeker, maar ik denk dat de helft van dat gat is ontstaan door ander taalgebruik (oftewel een klassieke babylonische spraakverwarring), voor een kwart door de geschiedenis (de "bevindelijk gelovigen" hebben door de tijd heen hun ideeën geextremiseert) en misschien is het werkelijke gat maar een kwart van wat het eigenlijk lijkt. Daarom zitten beide partijen volgens mij zo dicht bij elkaar.
arjen

Bericht door arjen »

Ik vindt het heel gevaarlijk zoals er hier wordt gediscussieerd. Zelf ben ik van harte meelevend in een van de reformatorische kerken en onderschrijf ik die leer. Maar wij mensen hebben wel degelijk een opdracht om zelf God te zoeken. Natuurlijk, Hij heeft in Zijn wondere genade bewerkstelligd dat jij Hem wil en kan zoeken. Hij heeft Zijn eeuwig verbond met jou gesloten bij de doop, Hij heeft je in aanraking gebracht met Zijn Woord en Hij bewerkt beiden het willen en werken, allemaal waar. Maar moeten we nu hier blijven hangen? Altijd maar blijven zoeken? Mogen we door Hem nooit volmondig zeggen dat we door Hem door gekocht zijn en dat we in Zijn kracht meer dan overwinnaars zijn? En altijd maar met dogma's blijven komen. Dat geloof ik niet. in Joh. 1 vers 12 staat ook dat "zovelen Hem aangenomen hebben heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden". En ja, Hij heeft het bewerkt, nogmaals, dat deed Hij al bij je doop, bij je schoolgang op een christelijke school en bij je zondagse kerkgang en bij je plaatsen in een christelijk gezin. Hij deed zelfs het allerhoogste. Hij gaf Zijn eigen Zoon, onze Borg en Verlosser. Maar de Bijbel staat ook wel vol van opdrachten als "zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal worden opengedaan, enz". Die opdrachten staan er niet om ons van onze verantwoordelijkheid te ontslaan. Nee, Hij heeft het bewerkt en Hem zij daarvoor alle eer. Maar nu zullen we dat toch moeten aannemen. Bekeer u! Opdat Hij je kan gebruiken als instrument in Zijn hand om iets van Zijn liefde te laten zien naar misschien wel je onchristelijke collega's, je buren of je familie. Want nu verder, wat doe je met dat Woord? En je dagelijks afvragen " Wat zou Jezus willen dat ik zou doen"? Zo mogen we Zijn Evangelie lezen is mijn volle overtuiging. En het gevaar van dat passieve denken is dat we nooit instrument kunnen worden in Zijn hand: Gaat dan heen, verkondigt alle volken.....". In zijn kracht zijn we nl. meer dan overwinnaars. Maar te allen tijde door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen. Ken je Hem al?????
Refojongere

Nog een laatste vraag: als een bekering 100% Gods werk is, zonder dat de mens "Gods Gave" aan hoeft te nemen, waarom zou je dan nog evangeliseren?
Beste Quazzy, ik waardeer je pogingen om ons nader tot elkaar te brengen. Maar het gaat dieper dan een ander taalgebruik. In de Dordtse Leerregels wordt de zogenaamde vrije wil van de mens veroordeeld. Om in te gaan op jou. Een mens moet Gods gave aannemen? Nu staat er zoveel keer in de Bijbel dat het geloof waardoor wij Christus aannemen GESCHONKEN wordt! Ja, het geloof is dus Gods gave! Dat geloof kun je niet aannemen. Het IS er of het is er NIET. Heb jij ooit van de uitdrukking het aannemen van het geloof gehoord? Ik niet.

Twee dingen laat ik overeind: de mens behoort Christus aan te nemen. De mens behoort te geloven. Alleen wie werkt dat geloof? De Heilige Geest zegt de Heidelberger Catechismus.

Quazzy, jij was blij met nieuwe hervormd-gereformeerde inbreng in dit forum. Nou ik ook en daarom wilde ik in dit verband wat citeren van de hervormd-gereformeerde ds. L. Vroegindeweij:

"De wet komt tot allen en de vloek komt tot allen die de wet Gods hebben overtreden. Jij bent een van die allen. Als er in de Schrift over zondaren en gevloekten gesproken wordt, weet jij je daar één van. De ogen zijn je door Gods Geest geopend, dat je tot die allen behoort. Zo komt ook de aanbieding van het evangelie tot allen, die het evangelie horen en dus ook tot u.
Dus nu hoef ik het maar te geloven, Dominee?
Precies, Thomas, maar dat kun je niet en dat durf je niet. Daarom vraagt het Kort Begrip: "Wie werkt dat geloof in u?" Het antwoord is: De Heilige Geest. Dat moet je goed verstaan, Thomas, dit is geen helpende genade, maar dat is van begin tot eind Gods werk alleen. Heel de kerk is vol van helpende genade. Als de mens maar wil, zeggen ze dan.
Dat heb ik u ook wel eens horen zeggen, Dominee.

Inderdaad Thomas, doch als twee hetzelfde zeggen is het nog niet hetzelfde. Wanneer ik het zeg is daar tegelijk de wetenschap mee verbonden, dat nooit één zondaar uit zichzelf zal willen.
Waarom zegt u het dan, Dominee?
Om daarmee duidelijk te maken, dat ieder zondaar door eigen schuld verloren gaat. Hij wil niet.
Wat wil hij niet, Dominee?
De zonde haten en vlieden, Thomas. Zichzelf verloochenen, de smalle weg gaan, voor God kiezen, z'n oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen, Christus volgen en alles verlaten.
Ja maar, Dominee, daar zijn toch altijd wel mensen, die wel willen. Anders zou er niet een zalig worden.

Daar zijn er zeker die willen, Thomas, want in hen heeft God gewerkt het willen. Het is niet genoeg, dat het aan zondaren gepredikt wordt, wij moeten allemaal innerlijk herschapen worden.
Maar als de halve pelagianen en remonstranten en midden-orthodoxen en hoe ze verder heten mogen spreken over: als een mens nu maar wil, bedoelen zij, dat die mens tenminste kan willen. God geeft ieder zoveel genade, dat hij dit kan. Dit is het verschil. Doch we spraken er over, dat de aanbieding van genade tot allen komt, die het evangelie horen. Dat is uit de Schrift wel duidelijk. "En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort zegge: Kom! En die dorst heeft kome; en die wil, neme het water des levens om niet." Openb. 22: 17. "O, alle gij dorstigen! Komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk." Jes. 55: 1. Dit evangelie moet verkondigd worden aan alle creaturen. Markus 16 :15. En al ben je nu nog zo zondig Thomas, je bent toch een schepsel, een mens. Aan mensen moet die aanbieding van Christus worden gedaan, jongen, dus ook aan jou. Als je nu deze genade maar hebben wilt, Thomas. De Heere laat ze ook jou aanbieden. Ieder is verplicht dit op zichzelf toe te passen. Daar komt een algemene aanbieding van Jezus Christus en die geldt een ieder. Het geldt voor elk: "Gelooft in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden."
Neen, Dominee, ik geloof niet, dat u hier gelijk in hebt. Tenminste voor mij is deze aanbieding niet. Dan moet u maar eens goed de bijbel lezen. Daar staat: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik voel mij nog veel te gezond en nog veel te rechtvaardig. De aanbieding roept de dorstigen, de vermoeiden en belasten, de gewilligen. Maar als Ik aandachtig op mezelf let, dan vrees ik veel te weinig dorst te hebben. Ik ben ook niet echt vermoeid en belast en zeker niet bereidwillig om Christus aan te nemen.
Dus nu hoef jij niet in Christus Jezus te geloven Thomas?
Hoeven, hoeven Dominee, ik zou het niet durven. Hij wordt mij niet aangeboden.
Het laatste is onjuist, Thomas. Hij wordt jou wel aangeboden, maar jij zult hem, als 't niet verandert nooit aannemen. Hoor maar eens wat de geleerde en vrome Thomas Boston geschreven heeft: "Het is een gewisse waarheid, dat tenzij gij een behoorlijk gevoel van zonden hebt, tenzij gij naar Christus en zijn gerechtigheid dorst, tenzij gij belast zijt met het gevoel van de last de zonden, en genegen zijt Christus op alle voorwaarden aan te nemen, gij Hem nooit met een waar geloof zult aannemen. Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt of niet hebt, echter indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt (en ik hoop dat gij er niet aan twijfelt) wordt Christus en al zijn zaligheid u aangeboden. Spr. 8:4, Joh. 3:16, Markus 16:15. Want al is het, dat er inderdaad zekere hoedanigheden zijn, noodzakelijk om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn er echter in het geheel geen, om de Evangelische aanbieding te belemmeren."
Wat bedoelt Boston hiermee, Dominee?
Wel, Thomas, dat een verzadigde ziel het honigzeem vertreedt, dus dat ge aan een niet-dorstig en niet verbroken en verslagen mens geen genade kwijt kunt, doch dat de aanbieding nochtans gedaan wordt al zijt ge de zuiverste Farizeër, die er bestaat. De Heere Jezus zei dan ook niet: O belasten en vermoeiden uit Jeruzalem of, o bekommerden en verslagen zondaren uit Jeruzalem maar kortweg: "Jeruzalem, Jeruzalem hoe dikwijls heb ik u willen bijeenvergaderen, maar gij hebt niet gewild."
Ja, Thomas, dat moet tot ieder goed doordringen, Die het evangelie hoort, onbekeerd blijft en dan de schuld op God werpt. Wij moeten bij ons zelf blijven. Daar ligt de schuld. Wij willen in de wereld en in de zonde blijven leven en daarom nemen wij de aanbieding niet aan. Doch het aanbod komt tot ieder. Daarom vervolgt Boston:
"Maar Christus wordt wezenlijk u aangeboden, in wat staat gij ook zijt; zo wezenlijk, dat indien gij het niet gelooft en daarop een aangeboden Zaligmaker aanneemt, gij, omdat gij niet geloofd hebt, verdoemd zal worden, Markus."
Dat is een krachtig en ruim aanbod van genade, Dominee. Maar als dat waar is, wat moet ik dan doen? Aan de ene kant is deze aanbieding van Christus. Die komt, zegt u, tot mij persoonlijk. Maar ik geloof dat niet, ik kan en ik durf niet aannemen. Wat moet ik nu doen?
Bidt God Thomas, om het geloof in jou te werken. Geloof, dat zo'n aanbieding werkelijk gedaan wordt en bidt: Ik geloof, Heere, kom mijn ongeloof te hulp. Een mens wil niet en kan niet en weet niet en heeft niet en deugt niet, maar bid dan vurig om hulp en genade. Redeneer minder, bid meer. Jij kunt niets en geloven het allerminst, maar de Heere kan alles geven. Bid en u zal gegeven worden.
Daar wordt door deze en gene nog al eens geklaagd, Thomas, over God en over 't evangelie. Velen zeggen: ik wil wel, maar als je niet uitverkoren bent, krijg je het toch niet. Daar moet jij niet aan meedoen, Thomas, en jij moet ook niet zeggen, dat je eerst meer dorst moet hebben en dan echte dorst naar God. Je moet ook niet zeggen, dat je eerst je meer vermoeid en belast moest gevoelen. De Heere stelt geen eisen. Hij nodigt en laat nodigen. Hij biedt aan. Hij bidt. En nu mocht de Heere jou ontdekken aan je diepen val, dat jij niet kunt en dat jij niet wilt. En dan mocht de Heere jou overtuigen van zijn aanbieding. Hij wil zondaren zalig maken, Thomas. Bid maar veel, luister met gespannen aandacht naar de Bijbel, het geopenbaarde woord. Laat de verborgen Raad voor den Heere, omhels het geopenbaarde Woord. Maak God uw verlangen, uw zorg, uw onvrede, uw tekort bekend. Daar is een aanbieding Thomas van een volle en rijke Christus. Hij wordt niemand opgedragen. Maar Hij wordt aan een iegelijk aangeboden. En nu mocht u Hem eens willen hebben tot uw Koning, Hogepriester en Profeet. O dat aanbod, Thomas, dat aanbod, laat het niet in dien groten dag des gerechts tegen je getuigen."

Lang, maar lezenswaardig.
Groeten,
Refojongere
Refojongere

Ds. Vreugdenhil schreef over het voorbeeld van het simpele geloven van Spijkertje:

"Je bent op een verjaardagsfeestje. Het is gezellig. Er wordt gepraat, gelachen en van tijd tot tijd wordt er iets te eten of te drinken aangeboden. Daar komt de gastvrouw langs met een schaal hartige hapjes. Het ziet er lekker uit en je pakt iets van de schaal. Het wordt je immers eerlijk aangeboden. Je maakt van dat aanbod gebruik en neemt het aan. En wat doe je dan? Je kijkt er nog eens naar en als vanzelf steek je het in je mond. Daarvoor was het je aangeboden.
Je proeft hoe heerlijk het is. Zou je dat hartige hapje niet aannemen en tot je nemen door het op te eten, dan zou de daarmee de gastvrouw tekort doen.
Op deze oppervlakkige manier wordt er wel gesproken over het 'aannemen van de Heere Jezus'. Dat is een geweldig misverstand. Alsof het daarbij gaat over het aannemen van een hartig hapje. Een dergelijk spreken over het aannemen van de Heere Jezus door het geloof is veel te zakelijk en doet onrecht aan de werkelijkheid.
Onze belijdenis formuleert het veel dieper. De Dordtse Leerregels spreken over het aannemen van de Heere Jezus als een "omhelzen van de Zaligmaker met een waarachtig en levend geloof" (I,4) en in de Nederlandse Geloofsbelijdenis "dat de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt en niets anders meer buiten Hem zoekt". Daarbij gaat het niet om een OPPERVLAKKIG aannemen zoals je een stukje kaas aanneemt, maar het gaat om een toevlucht nemen als een ARME zondaar tot Christus, omdat je ziet dat je buiten Hem verloren bent. Waarom zou je Hem anders nodig hebben?
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Mijn conclusie: Het is een lastige discussie. :wink: Waar altijd verschil van mening over zal blijven.

Ik begrijp beide partijen, en volgens mij zittten ze niet eens ver bij elkaar vandaan...
Ab

Bericht door Ab »

Dit onderwerp is al zo vaak besproken en iedereen probeert met de meest uiteenlopende bijbelteksten zijn of haar standpunt te verdedigen.
Maar is uitverkiezing niet een beetje te groot wonder om door ons begrepen te worden?
Oftewel hier komen we toch nooit uit.
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Refojongere,

dat stukje van dominee Vreugdenhil is volgens mij maar gedeeltelijk bijbels te onderbouwen!
Heel het nieuwe Testament spreekt toch over 'aannemen' en 'verwerpen'?

Groetjes van Loïs.

Ps. ik weet niet of het goed is dat zo'n oude discussie weer opgerakeld wordt, mijn excuses als dat niet het geval is ;-))
Plaats reactie