Hoe zit dat met de 70 'weken' in Daniel 9?

Ereunao

Bericht door Ereunao »

De 70 Weken

. De profetische klok is stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als volk ophield te bestaan. Een duidelijk bewijs hiervan vinden wij bij Daniël hoofdstuk 9. Zeventig (jaar) weken zijn bestemd over uw volk, voor het totale en definitieve herstel. Negenenzestig (62+7) waren er vervuld toen de Messias gekruisigd werd (Dan.9:26). Als wij van de dood van Christus 69x7 jaar terug gaan, komen wij bij het jaar (ca.) 445 voor Christus uit. En dat was volgens betrouwbare geschiedschrijvers, (Usscher, Tregelles, Hengstenberg e.a.) het twintigste jaar van de koning Arthahsasta, (464-424v Chr.)toen Nehemia verlof kreeg om Jeruzalem te bouwen (Dan.9:25; Neh.2:1). Wij mogen dus veilig aannemen dat ook de 70e (jaar)week een periode van zeven jaar zal zijn. Want deze week is nog niet vervuld, maar ligt nog in de toekomst
. Omdat hier verschillende tijdrekeningen in het spel zijn is het exacte jaar van de dood van de Messias niet met zekerheid vast te stellen., het staat wel vast dat Hij minstens 5-8 jaar voor het begin van onze jaartelling geboren moet zijn, want Herodes is 4 v.Chr reeds gestorven en toen was het Kind reeds ± 2 jaar. Voeg daar nog bij het verblijf in Egypte tot de dood van Herodes. Hoe dit ook zij, bij de dood van Christus waren volgens Dan.9 de 69 weken vervuld. Als de 70e hier op aansloot had Israël 7 jaren daarna volkomen met God verzoend en hersteld moeten zijn. Maar de grootste Profeet en Leeraar van Israël spreekt in Lukas 21:20-24 juist van een a.s. nieuwe, wereldwijde verstrooiing onder alle volken
Die 70e week is dus nog toekomstig en moet teruggeteld worden vanaf de wederkomst die aansluit op de grote verdrukking Math.24:29. Want eerst bij de zevende bazuin zal de verborgenheid Gods en de profetie vervuld worden Zie Openb10:7 en 11:15.
De profetie is altijd op Israël gericht, komst en wederkomst van de Messias vallen samen, worden als een geheel gezien en sluiten naadloos op elkaar aan. Het oude testament kent geen twee komsten van de Messias. Wij zien dit duidelijk bij Zach.9:9 en 10, waar vs 9 vervuld is bij Zijn komst maar het regeren van de zee tot aan de zee pas bij zijn wederkomst in vervulling zal gaan. Toen Israël zijn Messias en daarmee Zijn Messiaanse koninkrijk verwierp is de profetische klok stilgevallen, nu moet het wachten tot Hij wederkomt Hand.3:19,20, 15: 15,16.De kerk heeft echter zichzelf in de plaats van Israël gesteld en laat de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis. Maar ook in het N.T. is dit interval in de profetie duidelijk aan te wijzen. Ik geef enkele voorbeelden:
1.In Math. 10 zegt Jezus dat Zijn discipelen hun reis door de steden Israëls niet zullen voleindigd hebben voordat de Zoon des Mensen zal gekomen zijn. De discipelen hebben echter de wederkomst niet beleefd, maar dit ziet op hun bediening die in de eindtijd zal voortgezet worden door de 144000 en de twee getuigen van Openb.7 en 11.
2. in Math.24 sluit de a.s. verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 zonder enige overgang aan op de grote verdrukking van de eindtijd de laatste 7 jaar die eindigt met Zijn wederkomst:29,30.
3.In Joh.21 trekken de discipelen uit de woorden van Jezus de conclusie dat Johannes niet zou sterven, maar niet het leven maar de profetische bediening van Johannes reikt tot aan de wederkomst, want hij is de schrijver van de Openbaring.
3. Hand.1:6. Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israel?
De discipelen waren mensen die de Schriften verstonden Luk.24;45;verbond en profetie spreken duidelijk van een Messiaans vrederijk op aarde met Jeruzalem als hoofdstad Jes.2:3;Jer.3:17;Zach.14:9 etc.en de tempel als centrum van aanbidding Jes.56:7;65:20;Ezech.20:40; 37;26, enz. bij de komst van de Messias Zach.14:9. Maar omdat zij toen ook nog niet wisten van de tussenliggende kerkgeschiedenis Efeze 3:1-13; 1 Petr.1:10-13 stelden zij die vraag Ereunao
Ereunao

Bericht door Ereunao »

De 70 Weken

. De profetische klok is stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als volk ophield te bestaan. Een duidelijk bewijs hiervan vinden wij bij Daniël hoofdstuk 9. Zeventig (jaar) weken zijn bestemd over uw volk, voor het totale en definitieve herstel. Negenenzestig (62+7) waren er vervuld toen de Messias gekruisigd werd (Dan.9:26). Als wij van de dood van Christus 69x7 jaar terug gaan, komen wij bij het jaar (ca.) 445 voor Christus uit. En dat was volgens betrouwbare geschiedschrijvers, (Usscher, Tregelles, Hengstenberg e.a.) het twintigste jaar van de koning Arthahsasta, (464-424v Chr.)toen Nehemia verlof kreeg om Jeruzalem te bouwen (Dan.9:25; Neh.2:1). Wij mogen dus veilig aannemen dat ook de 70e (jaar)week een periode van zeven jaar zal zijn. Want deze week is nog niet vervuld, maar ligt nog in de toekomst
. Omdat hier verschillende tijdrekeningen in het spel zijn is het exacte jaar van de dood van de Messias niet met zekerheid vast te stellen., het staat wel vast dat Hij minstens 5-8 jaar voor het begin van onze jaartelling geboren moet zijn, want Herodes is 4 v.Chr reeds gestorven en toen was het Kind reeds ± 2 jaar. Voeg daar nog bij het verblijf in Egypte tot de dood van Herodes. Hoe dit ook zij, bij de dood van Christus waren volgens Dan.9 de 69 weken vervuld. Als de 70e hier op aansloot had Israël 7 jaren daarna volkomen met God verzoend en hersteld moeten zijn. Maar de grootste Profeet en Leeraar van Israël spreekt in Lukas 21:20-24 juist van een a.s. nieuwe, wereldwijde verstrooiing onder alle volken
Die 70e week is dus nog toekomstig en moet teruggeteld worden vanaf de wederkomst die aansluit op de grote verdrukking Math.24:29. Want eerst bij de zevende bazuin zal de verborgenheid Gods en de profetie vervuld worden Zie Openb10:7 en 11:15.
De profetie is altijd op Israël gericht, komst en wederkomst van de Messias vallen samen, worden als een geheel gezien en sluiten naadloos op elkaar aan. Het oude testament kent geen twee komsten van de Messias. Wij zien dit duidelijk bij Zach.9:9 en 10, waar vs 9 vervuld is bij Zijn komst maar het regeren van de zee tot aan de zee pas bij zijn wederkomst in vervulling zal gaan. Toen Israël zijn Messias en daarmee Zijn Messiaanse koninkrijk verwierp is de profetische klok stilgevallen, nu moet het wachten tot Hij wederkomt Hand.3:19,20, 15: 15,16.De kerk heeft echter zichzelf in de plaats van Israël gesteld en laat de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis. Maar ook in het N.T. is dit interval in de profetie duidelijk aan te wijzen. Ik geef enkele voorbeelden:
1.In Math. 10 zegt Jezus dat Zijn discipelen hun reis door de steden Israëls niet zullen voleindigd hebben voordat de Zoon des Mensen zal gekomen zijn. De discipelen hebben echter de wederkomst niet beleefd, maar dit ziet op hun bediening die in de eindtijd zal voortgezet worden door de 144000 en de twee getuigen van Openb.7 en 11.
2. in Math.24 sluit de a.s. verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 zonder enige overgang aan op de grote verdrukking van de eindtijd de laatste 7 jaar die eindigt met Zijn wederkomst:29,30.
3.In Joh.21 trekken de discipelen uit de woorden van Jezus de conclusie dat Johannes niet zou sterven, maar niet het leven maar de profetische bediening van Johannes reikt tot aan de wederkomst, want hij is de schrijver van de Openbaring.
3. Hand.1:6. Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israel?
De discipelen waren mensen die de Schriften verstonden Luk.24;45;verbond en profetie spreken duidelijk van een Messiaans vrederijk op aarde met Jeruzalem als hoofdstad Jes.2:3;Jer.3:17;Zach.14:9 etc.en de tempel als centrum van aanbidding Jes.56:7;65:20;Ezech.20:40; 37;26, enz. bij de komst van de Messias Zach.14:9. Maar omdat zij toen ook nog niet wisten van de tussenliggende kerkgeschiedenis Efeze 3:1-13; 1 Petr.1:10-13 stelden zij die vraag Ereunao
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Eliyahu;
Ik weet dat ik je niet overtuigen kan,dat kan alleen de Geest van God,maar hij gebruikt daarvoor de Schriften,daarom wil ik toch uit het O.T op je reacties ingaan.

1. Je vraagt of er iemand is die in Dan.9 iets kan lezen over een totaal en definitief herstel van Israël. Daarop antwoord ik dat de boodschap van Gabriël een antwoord is op zijn gebed en hij had gebeden om vergeving der zonden voor zijn volk-in 70 jaarweken, heet het, zal de volledige verzoening geschieden, en de eeuwige gerechtigheid worden aangebracht. Hij had gebeden om de vervulling van de door Jeremia gegevene belofte-in 70 jaarweken zou de vervulling niet alleen van deze maar van alle profetieën en gezichten volgen. Hij had gebeden om de wederoprichting van het heiligdom, binnen 70 jaarweken, zo verkrijgt hij ten antwoord zal een heiligdom der heiligdommen worden gezalfd. Wat de uitdrukkingen in ‘t bijzonder aangaat, zo wordt bijzonder nadruk op de verzoening gelegd, en door ene drievoudige uitdrukking als het wezenlijke fondament van allen Messiaansen zegen voorgesteld. "Dat stemt zo juist overeen met het gehele karakter van het gebed van den Profeet, die in de diepte van zijn smartgevoel over de zonde geen woorden genoeg kan vinden ter belijdenis van Israëls schuld. Wanneer hierop bij de drie negatieve uitdrukkingen als positieve aanwijzing van dezelfde gedachte nog de herstelling der eeuwige gerechtigheid komt, zo heeft dit eveneens betrekking op Daniëls gebed in vs. 16 en 18. Is echter eerst de volle verzoening geschied en de eeuwige gerechtigheid aangebracht, zo volgt al het andere. De profetieën der Profeten worden vervuld, en een Allerheilige is er, waarin God in den volsten zin des woords onder Zijn volk woont. De laatste uitdrukking: "de heiligheid der heiligheden te zalven," komt moeilijk voor, wij behoeven echter slechts te herinneren, dat het eerste heiligdom door zalving met olie tot ene woonplaats van Jehova, tot ene plaats van zijne tegenwoordigheid onder het uitverkoren volk gewijd werd (Ex. 30:22 vv.; 40:9 vv. Lev. 8:10 vv.)
Als wij dus in Dan 9 lezen van:1:, om de overtreding te voleindigen,2: de zonde af te sluiten ,3; de ongerechtigheid te verzoenen ,4: en om eeuwige gerechtigheid te brengen ,5; gezicht en profeet te bezegelen en6: iets allerheiligst te zalven dan betekent dat de verhoring van Daniëls gebed en het totale en definitieve herstel van Israël

JC was A) Nooit tot koning gezalfd, en B) Nooit een koning, oftewel: Hij was nooit een messias.

2.De zalving met olie was een type van de zalving met de H.Geest die de Heere aan Israël in de Messiaanse tijd onder het nieuwe verbond belooft Ezech.36:27: Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt .
28 Gij zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb; gij zult Mij tot een volk zijn en Ik zal u tot een God zijn.
De Messias is dus nooit met olie, maar wel met de Geest gezalfd zie Jes.61:1De Geest des Heren Heren is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis; De Messias is de Zoon van David,waarvan wij lezen in 1 Sam 16:13: Samuel nam de oliehoorn en zalfde hem te midden van zijn broeders. Van die dag af greep de Geest des HEREN David aan. Daarna stond Samuel op en ging naar Rama.

Aanh: Weer iemand die beweert dat de 70e week nog niet geweest is.
Maar:
De 70 weken zijn onderverdeeld in 7 weken, 62 weken, en 1 week. Na de 62 weken, in de laatste week, moet de messias worden afgesneden, en de tempel en Jeruzalem verwoest worden. Ook hier gaat de christelijke interpretatie mank. Jezus werd gekruisigd in 31 of 32, en de tempel (heiligdom) werd verwoest in 70; dat is 38 jaar later, dus meer dan 5 profetische weken later, terwijl de profetie zegt dat het beide zal gebeuren na de 62 weken, in de laatste week. We hebben eerst de 7 weken, en dan de 62 weken, als we dan nog 5 weken moeten wachten op de verwoesting van het heiligdom, dan komen we op een totaal van 7 + 62 + 5 is 74 weken, hetgeen 4 weken te lang is.

3.De chronologie van de schrift is een van de moeilijkste items;het is een hele opgave om de bijbelse tijdrekening te heleiden naar onze kalender.Want de bijbel biedt ons geen doorlopende jaartelling.Zoals uit de kronieken blijkt telde men evenals bij de Egyptenaren en de Assyriërs de jaren naar de regeringsjaren van de koning,bij elke nieuwe koning begon men weer opnieuw te tellen.Het enigste vaste herkenningspunt is hier voor ons is hier het 9e jaar van koning Assoerdan III, waar de Assyrische kronieken melding maken van een zonsverduistering.Volgens astronomische berekeningen moet dat op 15 juni 763 v Chr. geweest zijn.Nu komen de koningen Achab en Jehu ook in deze kroniek voor met vermelding van het jaar van de betreffende koning,zodat aan de hand van de regeringsjaren van de konigen van Israël en Juda de bijbelse geschiedenis naar onze kalender te herleiden is

Hoe dit ook zij,na de ballingschap krijgen wij in de Seleucidische jaartelling,die in 312 v.Chr.begint een doorlopende jaartelling die ook door Flavius Josephus,die de kruisiging van Jezus op het jaar 30 stelt gevolgd wordt. Maar de profetie zegt niet dat de kruisiging en de verwoesting van stad en tempel beiden in hetzelfde jaar,maar na die 62 weken zullen plaatsvinden.In het profetisch perspectief worden gebeurtenissen die naar hun aard bij elkaar behoren vaak bij elkaar gevoegd,ook al liggen er in de tijd zelfs eeuwen tussen.Ik heb hierboven reeds het voorbeeld van Zach.9:9 en 10 genoemd. Dat zijn in dit geval geen 5 profetische weken maar 40 jaar. En 40 is in de Schrift het getal van de beproeving; Deuteronomium 8:2 Gedenk dan heel de weg, waarop de HERE, uw God, u deze veertig jaar in de woestijn heeft geleid, om u te verootmoedigen en u op de proef te stellen ten einde te weten, wat er in uw hart was: of gij al dan niet zijn geboden zoudt onderhouden . Jona 3; 4,5 En Jona begon de stad in te gaan , een dagreis, en hij predikte en zeide: Nog veertig dagen en Nineve wordt ondersteboven gekeerd!
En de mannen van Nineve geloofden God en riepen een vasten uit en bekleedden zich, van groot tot klein, met rouwgewaden.
De profeet Jesaja had reeds voorzegd dat Israël zich niet bekeren zou en dat het evangelie naar de heidenen zou gaan Jes.49:1-6Hoort naar Mij, gij eilanden! en luistert toe , gij volken van verre! De HEERE heeft Mij geroepen van den buik af, van Mijner moeders ingewand af heeft Hij Mijn Naam gemeld.
2 En Hij heeft Mijn mond gemaakt als een scherp zwaard, onder de schaduw Zijner hand heeft Hij Mij bedekt; en Hij heeft Mij tot een zuiveren pijl gesteld, in Zijn pijlkoker heeft Hij Mij verborgen.
3 En Hij heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Knecht, Israel, door Welken Ik verheerlijkt zal worden.
4 Doch Ik zeide: Ik heb te vergeefs gearbeid, Ik heb Mijn kracht onnuttelijk en ijdellijk toegebracht; gewisselijk, Mijn recht is bij den HEERE, en Mijn werkloon is bij Mijn God.
5 En nu zegt de HEERE, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft , dat Ik Jakob tot Hem wederbrengen zou ; maar Israel zal zich niet verzamelen laten ; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen des HEEREN, en Mijn God zal Mijn Sterkte zijn.
6 Verder zeide Hij: Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden in Israel ; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde
Maar dat neemt de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn ongeloof niet weg,het was Gods
lankmoedigheid dat Hij hen nog veertig jaar de tijd voor bekering gaf.

Sommige christenen proberen hier onderuit te komen door te zeggen dat de laatste week nog niet geweest is. Een wanhoopsdaad, want het is erg vreemd om te zeggen dat de 7 weken en de 62 weken aaneengesloten waren, en dat dan de laatste week nog ergens in twilight zweeft om wie weet wanneer nog is langs te komen. Het is ook niet mogelijk dat de laatste week nog niet is geweest, want de profetie zegt: “En hij zal het verbond zwaar maken, een week lang, in de helft van de week zal hij het slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen,….â€
Plaats reactie