Wie komt er in de hemel?

parsifal

Bericht door parsifal »

oke, we hebben verschillende definities van Christen zijn.

Ik geloof dat ik nu de definitie van de Catechismus gebruik en jij een andere? :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door tukkertje
Ja natuurlijk kan dat. Denk jij dat alle mensen die 's zondags in de kerk zitten naar de hemel gaan???? Denk het van niet.

Het zijn allemaal christenen.
Nee tukkertje,

HC zondag 12:
Maar waarom wordt gij een christen genaamd?
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben; opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede conciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijd, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.

Hand. 11:26:

...en dat de discipelen eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.

Kantt. bij Christenen:
discipelen van Christus, omdat zij Zijn leer aannamen en beleden. Welke met deze naam ook met recht genoemd worden, omdat, als zij in Hem geloven, zij leden van Zijn lichaam en Zijner zalving deelachtig worden.

Dus ieder kerkmens is geen Christen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Hoe noem jij mensen die naar een christelijke kerk gaan dan. In de algemene zin van het woord.

Mijns inziens heb je bv Roomsen, Islamieten, Joden, Christenen, Hindoestanen etc.
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door tukkertje
Hoe noem jij mensen die naar een christelijke kerk gaan dan. In de algemene zin van het woord.

Mijns inziens heb je bv Roomsen, Islamieten, Joden, Christenen, Hindoestanen etc.
Je hebt daarin gelijk hoor tukkertje. In de volksmond is dat ook zo. En het is een hele mooie naam toch?

Laten we er trots op zijn.

Echter, het enige en grootste belang moet zijn een Christen te zijn of te worden zoals het woord bedoeld is.

En ware Christenen gaan ten Hemel in, en erven koninkrijken!!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dus als ik het goed begrijp versta jij onder een Christen iemand die wederom geboren is.

Maar hoe noem je dan al die mensen die zondags in de kerk zitten en die niet bekeerd zijn????
rekna

Bericht door rekna »

Maar hoe noem je dan al die mensen die zondags in de kerk zitten en die niet bekeerd zijn????
Dat staat in Romeinen 3 vanaf vers 9.

Zondaren dus.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat zijn letterlijk SCHIJNheiligen..
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

We zijn allemaal zondaren, bekeerd of onbekeerd. Dus dat kan het niet zijn. Kijk, als je bekkerd bent heb je een Borg voor je schuld, maar dat wil niet zeggen dat je geen zondaar meerbent

En wat betreft schijnheiligen, dat vind ik niet het jusite woord. Beetje raar uitgedrukt.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

In Rom 5 staat dat je in Christus geen zondaar meer bent, nee je bent een heilige geworden die af en toe zondigt, snapje?

Groets
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Wietse

Bericht door Wietse »

Origineel geplaatst door roseline
Wat is wedergeboorte?

Wat betekent het Koninkrijk Gods?

Groeten, Rose.
De uitdrukking wedergeboren en koninkrijks Gods, zie je in verschillende contexten weer terug, het is maar net met welke context jij jezelf verenigd.

Welke is de waarheid ?
Nostradamus

Bericht door Nostradamus »

En wat betreft schijnheiligen, dat vind ik niet het jusite woord. Beetje raar uitgedrukt.
Oke, dan geen schijnheiligen, maar wel huigelaars. De Nederlandse Geloofsbelijdenis die jij onderschrijft noemt het namenlijk zo:

Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen.

Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk.

De ware gelovigen (dus de christenen, niet de huigelaars) kunnen we volgens de NGB onder andere hier aan kennen:

en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen,

(...) Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem.

[Veranderd op 17/12/02 door Nostradamus]
roseline

Bericht door roseline »

Noem die contexten maar eens op Wietse.
Nostradamus

Bericht door Nostradamus »

Leuk, ik kan mijn bericht niet veranderen :-(

Het 2e gedeelte gaat dus over de ware gelovigen (de christenen, dus niet de huigelaars).
Madtice

Bericht door Madtice »

HOe dan ook, we zijn het er hier over eens dat de enige weg tot behoud en eeuwig leef de Weg is, namelijk Jezus Christus. Dat is de enige weg tot God. Ook zijn we er over het algemeen mee eens dat alledrie behouden zullen worden, omdat zij de Weg bewandelen.

(en je kunt wat dit aan gaat wel zeggen wie er behouden is en wie niet, immers, de Bijbel zegt dat een ieder die gelooft [in Jezus Christus] niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben. Daarom is geloof een zekerheid).

Wel een vraagje voor de discussie die zich nu ontwikkeld: uitverkiezing (ja, dat blijft het punt waar veel discussies hier op uitdraaien).

Ben je uitverkoren als je geloof dat Jezus Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is, en stel nu dat je niet uitverkoren bent (wat dus betekent dat God mensen schept om ze vervolgens geen kans te geven: ze zijn, helaas, helaas, niet uitverkoren) en toch gelooft in Christus als de Weg, de Waarheid en het Leven, ben je dan alsnog behouden?
Baldur

Bericht door Baldur »

Ben je uitverkoren als je geloof dat Jezus Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is, en stel nu dat je niet uitverkoren bent (wat dus betekent dat God mensen schept om ze vervolgens geen kans te geven: ze zijn, helaas, helaas, niet uitverkoren) en toch gelooft in Christus als de Weg, de Waarheid en het Leven, ben je dan alsnog behouden?
Ik geloof dat er niets verloren gaat.
Ik geloof dat god verantwoordelijkheid neemt over zijn eigen schepping, zijn eigen daden.
God weet wat hij heeft geschapen en ook waarom en niemand anders dan God zelf kent het begin en eind van alle dingen.
Ik geloof dat de niet uitverkoren (zoals je in je quote hierboven bedoeld), wederom in god zullen terug keren ze zullen oplossen in de oceaan van rechtvaardige liefde die God is en van waaruit God alle dingen geschapen heeft.
God is alfa en omega en het begin en einde van alles dat is, alles zal weer in/naar hem terug keren!

Maar wat bedoel je precies met "behouden" ?
Plaats reactie