Dat God je mag ontdekken ...

PeterB

Bericht door PeterB »

Ik ben het met je eens hoor JPG. Zeker als je zegt dat God ons aan het leren is voor wij dat doorkrijgen. Dat ontken ik ook helemaal niet. En Hij werkt zeker middelijk. De Bijbel en de geschiedenis is er vol van.

En ik snap je ook wel.

Maar gezien het feit dat er toch zeker wel in Gods Woord over gesproken wordt over een uitverkiezing, de eeuwige raad Gods, dat drijft mij o.a. en velen met mij, om de grondbeginselen van de leer hierop te gronden. Maar dan wel met de ernstige waarschuwing dat het geen enkel excuus voor de mens is om onbekeerd te blijven! Want de verantwoordelijkheid ligt bij ons.
En aan die waarschuwing vast hoort het Evangelie te zitten.

En niet tegen elkaar uitspelen, zeker niet, maar wel met elkaar betrekken. En het is zeker niet mijn bedoeling om de verborgen wil Gods uit te pluizen. Want dat mag ik niet en dat kan ik niet. Want daar is Gods Heiligheid en Zijn Wijsheid te groot voor.

En dat er lijdelijkheid ontstaat, komt omdat er maar 1 kant belicht wordt.
Het is zoals Spurgeon zei dat we met 2 waarheden van doen hebben, die schijnbaar lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar hij zag wel de noodzaak om ze allebei voor te stellen. En ik moet die man daarin gelijk geven! Want ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Roseline,

Daar kom je weer met je flauwe opmerkingen over 'maar het staat niet in de Bijbel hoor.....'. Je mag toch wel omschrijvingen geven van wat er in de Bijbel staat.

Maar ik zal je geruststellen hoor. Het staat wel in de Bijbel: "Hij zal uw zonden ontdekken" (Klaagliederen 4:22)

Dat God je mag ontdekken...

't Mag dan wel 'tale Kanaans' genoemd worden, maar 't staat niet in de bijbel!
PeterB

Bericht door PeterB »

Beste Roseline,

wat jij hier aanhaald en hoopt voor ons allemaal, zie je veel verschillen met wat ik zei? En zie mijn uitleg er dan ook bij?

Ik lees weinig verschil hoor!!
En refojongere heeft gelijk, het staat er!!
parsifal

Bericht door parsifal »

Poeh Refojongere,

Ik hoop niet dat je iemand toewenst dat God je op die manier mag ontdekken. Ik denk ook niet dat dat het gebed is. In klaagliederen heeft dit woord een andere betekenis dan de manier waarop wij het gebruiken? Dus de vraag staat nog is de uitdrukking, in de betekenis die wij eraan geven, bijbels?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

Is dat flauw: vragen waar dat in de Schrift staat?

Ik merk in deze discussie dat er bijbelteksten aangehaald worden waar op de klank af bewijs wordt geleverd, maar de betekenis heel anders is. Ik vind dat een bedenkelijke gang van zaken.
roseline

Bericht door roseline »

Flauw he, een kritische blik op de leer...

Stel je voor..

'Hij zal uw zonden ontdekken..'

Wens dát dan iemand toe als dat er staat.

Maar volgens mij heeft de zin 'Dat God je mag ontdekken' een andere lading.

Toetst alles en behoudt het goede.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Oke, mijn aanhaling was verkeerd. Dat sloeg inderdaad op bezoeken = ontdekken.
Nou ja, ik ben dan ook wel voor een vernieuwde Statenvertaling hoor ;)

Het ontdekkende werk van de Geest. Staat niet in de bijbel met die woorden, maar kun je WEL omschrijven met die woorden. Kijk, en ga je dat afkeuren, DAN ben je ook heel bedenkelijk bezig.
refo

Bericht door refo »

Blijft de vraag: Waar staat dat dan?
roseline

Bericht door roseline »

Wat houdt dat in?
roseline

Bericht door roseline »

Peter,

Jij zegt: 'Dat God je mag ontdekken..'

Ik haal iets aan uit Efeze 1, een bede/wens van Paulus.

Verschil is denk ik, dat over jouw zin discussie ontstaat omdat het niet duidelijk is - deze discussie is niet voor niets geopend! Het is een frase waar iemand over valt, met een redelijk argument: 'Mijn vraag is wat kan de geadresseerde hier mee. Taalkundig is hij het lijdend voorwerp. Kan de afzender dit niet beter rechtstreeks aan God vragen en de geadresseerde proberen te overtuigen met argumenten. Nu krijgt hij het stempel: "Horende doof en ziende blind, niets mee te beginnen".'

In die zin lijkt me Paulus wens en gebed duidelijker en eenduidiger...

Het gaat erom dat de zinnen/frasen die je gebruikt, veilig zijn in het gebruik. Frasen die 'dogma's' en 'tale kanaans' zijn geworden, geaccepteerd voor algemeen gebruik (kerkjargon), maar niet in de bijbel staan, zijn onveilig wanneer iemand anders niet op de hoogte is van de inhoud. Je kunt ze dan ook het beste vermijden... Ookal lijkt het nog zo'n mooie omschrijving van wat er in de bijbel staat. De leugen begint met een mooie frase die bíjna bijbels is... maar toch nèt niet helemaal. Kans op verdraaiing, vervalsing is dan des te groter. Zó begint de dwaling! (natuurlijk is dit wel een uiterste, ik bedoel echt niet specifiek de frase voor deze topic..)

Natuurlijk kun je niet alles precies volgens de bijbel zeggen, maar ik zelf probeer zo dicht mogelijk bij de bijbel te blijven, omdat je daarmee onduidelijkheid en discussie vermijdt. Lukt me ook echt niet altijd, maar ik blijf kritisch...

Toetst alles en behoudt het goede..

Groeten, Rose.
de Paus

Bericht door de Paus »

Zo op het eerste gezicht dacht ik dat ik aardig thuis was in het wereld van de reformatorische mensen, maar steeds weer kom ik dingen tegen die ik nog niet eerder was tegen gekomen. Dit zinnetje is er weer zo'n eentje:
Dat God je mag ontdekken...

Mijns inziens onbijbels taalgebruik en daarom alleen al dient het (als het niet wordt uitgelegd) vermeden te worden.
Adryan

Bericht door Adryan »

Volgens mij is het al genoeg gezegd dat het uitgelegd moet worden en is het ook duidelijk uitgelegd. Maar op zich is de uitspraak niet onbijbels. Nee, het staat er niet letterlijk.

Maar, en als ik het fout heb moet je het zeggen, mijns inziens wordt er bedoeld. Dat God ons moet ontdekken aan onze zonden en schuld en dat we onszelf nooit met God kunnen verzoenen, maar dat we nog met God verzoend kunnen worden door Christus Jezus. En dat we God daar dankbaar voor moeten zijn. Misschien wat al te eenvoudig gezegd, maar daar komt het op neer. En als je een halve zin aan haalt. Dat God je mag ontdekken, dit klopt niet. Maar dat wordt in deze topic wel erg veel gedaan. Dus als je de uitspraak citeert, graag helemaal citeren.

'Ik heb gelijk en dat zul je zien als God jouw ogen opent voor mijn gelijk, want jij kunt geen gelijk hebben. Ik heb namelijk al gelijk. Dat God jouw ogen nog moet openen betekent dat jij niet gelijk hebt.'
Als het zo gezegd is, dan mag het uiteraard nooit. Zie 1 Kor. 4 : 4
Waar Paulus zegt dat hij naar zijn geweten recht gehandeld heeft, maar God zal oordelen en hij houdt hiermee de mogelijkheid open dat hij iets over het hoofd ziet. Hij zegt dus niet ik heb gelijk en God zal jullie veroordelen.
Pied

Bericht door Pied »

Psalm 50:16-21: “Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond? Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt. Indien gij een dief ziet, zo loopt gij met hem; en uw deel is met de overspelers. Uw mond slaat gij in het kwade, en uw tong koppelt bedrog. Gij zit, gij spreekt tegen uw broeder; tegen den zoon uwer moeder geeft gij lastering uit. Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen."
God stelt mensen hun kwaad voor ogen. God laat hen ontdekken hoe groot hun kwaad is. Zolang mensen leven, kunnen ze zich nog van hun boze werken bekeren. Als God mensen aan zichzelf (= aan hun zondigheid) ontdekt, dan ontdekken ze ook dat ze dat niet kunnen en hebben zij daarin de Heere zo nodig! Ps.50:21 spreekt duidelijk van de bedoeling die de Heere heeft met deze woorden. Tot heil! “Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.â€
Madtice

Bericht door Madtice »

Ja, en die tekst slaat dus op de goddelozen... Niet op de gelovigen.
Pied

Bericht door Pied »

Inderdaad Madtice, de gelovigen zijn al aan hun zonden ontdekt.
Maar zij begeren al meer aan hun zonden ontdekt te worden. Daar zingt die prachtige Psalm 139 van: "Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg."
Plaats reactie