Beste Peter,
Uit dit alles maak ik op wat je samenvat in de bovenste zin:
"Als Satan er niet was geweest"
Wie zegt dat dat een
samenvatting is? Dat maak jÃj ervan.
Als de Satan er niet was geweest, was dit niet gebeurd.
Wat was niet gebeurd? De zonde. Waarom niet? Omdat er geen verleider zou zijn die de mens verzoekt door hem op zijn vleselijke begeerten te wijzen. Hangt het dan alleen van die verleiding af? Nee. Uiteindelijk van de mens, die in de verzoeking het goede of het kwade kiest. Daarom vervolgde ik:
Als de vrouw zijn verleiding had weerstaan, was het ook niet gebeurd.
Snappie?
Om het duidelijker te zeggen:
Als de satan er niet was geweest en/of als de mens geen vleselijke begeerten had gehad, dan werd de mens niet verzocht.
Als de mens stand had gehouden in de verzoeking, dan was hij niet in zonde gevallen.
Dat de slang(satan) een
rol had bij de zondeval, dat valt niet te ontkennen. Dat is een feit. Hij was degene die de mens probeerde te verleiden, hij gaf de aanzet. Hij had alleen nÃet de
beslissende rol. Die rol lag bij de mens. In de vorm van een keuze tussen goed en kwaad.
Weet je wie je nu de schuld van de val van de mens geeft?
Nou? Wat maak je op uit mijn stukje?
Verzoekingen tot zonde kunnen slechts ontstaan door twee dingen:
- de lusten en begeerten die er in het vlees van de mens wonen èn
- de satan die de mens op die begeerten wijst
Leidt verzoeking tot zonde ook direct tot zonde? Nee.
Slechts als de mens toegeeft aan de begeerte, zodat de begeerte bevrucht wordt. Jac. 1:12-15.
Van wie hangt het dus uiteindelijk af?
Weet je wel wie Satan is?
De verpersoonlijking van het kwaad? Maar ondanks dat is het mogelijk om dat kwaad te wederstaan in Gods kracht?
Heb je er ooit bij stil gestaan dat ook SATAN een SCHEPSEL GODS is???? versta me wel, niet in de staat zoals hij nu is. Ook hij is goed geschapen!!
Ja, de mens ook. Maar nu is de mens vlees verkocht onder de zonde. Door en door verdorven van natuur. Egoïstisch, eerzuchtig, heerszuchtig, hebzuchtig, vol hartstochtelijke begeerten die uitgaan naar het aardse. Want in mijn vlees woont geen goed. Dat vlees, dat God geschapen heeft, was ook goed. Echter door de zonde zal alle vlees teniet gedaan worden.
En aangezien satan een engel is die gevallen is door hoogmoed, is hij de aanklager, de verleider, zo wordt hij genoemd! Een bedrieger, iemand die zich voordoet als een engel des lichts. Iemand die niets anders te wachten staat dan de poel van vuur en zwavel. Vernietiging.
Zie je de verborgenheid van onze boze harten om ALTIJD maar weer de schuld naar een ander te schuiven.
Ook dat is een zonde. De schuld naar de ander willen schuiven.
Maar ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben?
De satan is de aanstichter van alle kwaad!
Waarom? Omdat zonder zijn verleiding er geen verzoeking tot zonde zou zijn geweest en zondigen dus onmogelijk zou zijn geweest. Omdat hij het aller-allereerste wezen is dat in opstand kwam tegen God. En God liet het toe. Hij verwierp hem, maar doodde hem niet. Nòg niet. Waarom? Da's een lastige vraag...
Maar wij als mens kunnen leren om in Gods kracht stand te houden in de verzoeking. En daarmee onze eigen zonde, onze eigen begeerte, én de satan te overwinnen.
We kunnen, net zoals Eva zeggen: 'de slang (satan) was het die mij verleidde', maar daarmee ontloop je de straf niet, aangezien het de verantwoording van de mens was om zich aan het gebod te houden!
Het feit dat de satan de mens probeerde te verleiden tot zonde, verheft mij nog niet van de verantwoordelijkheid om in die verzoeking het juiste te kiezen! Ik heb geen enkel excuus om te zondigen.
Werd Jezus niet op dezelfde manier verzocht, in de woestijn? Matt. 4.
Eva deed het al: "de slang heeft mij bedrogen" (de slang was een Schepsel Gods, zo ook Satan)
En Adam dan al eerder?: "De vrouw die Gij bij mij gegeven hebt, heeft mij van van dien boom gegeven,..."
Maar Adam mocht echter direct bekering krijgen. Waar ik dat uit opmaak?
Zijn belijdenis die hij direct daarachter geeft: ..., en ik heb gegeten!!
Is die belijdenis voldoende? Zo’n eenvoudige zin. Wat een openbaring voor de gereformeerde gezindte
Voelde hij het wel goed genoeg? Had hij de
wet wel goed doorgrond? Was hij wel tot in het
diepst van zijn ziel overtuigd van zonde? Sorry voor mijn cynisme, maar ik zou willen dat iedere gereformeerde dat toepaste in zijn eigen leven: erkenning van zonden is voldoende om Jezus Christus te kunnen aannemen! In één moment kun je je dan daarvan bekeren, in Gods kracht!
Het hangt dus af van de geest van de mens, de gezindheid van de mens, het geloof van de mens of zijn geest behouden zal worden.
Want onze zaligheid hangt hiervan af of het Gode behaagt een zondaar in het bloed van de Heere Jezus Christus aan te zien!
Deze zin staat niet in de bijbel.
Ik citeer uit de bijbel:
Genesis 15 6 En hij geloofde in den HEERE; en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
Handelingen 16 31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Romeinen 1 17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Romeinen 3 22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
Romeinen 3 25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Romeinen 3 26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
Romeinen 3 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Denk je nu echt dat ik geloof dat een mens tot geloof in Christus zal komen, zónder dat die mens weet dat hij verzoening en verlossing van zijn eigen zondige natuur nodig heeft? Maar erkentenis is niet genoeg. De volgende stap is geloven in Jezus Christus!
'Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet geloofd zal veroordeeld worden.' Mc. 16:16.
God is het die het willen en het werken in ons werkt!
Groeten, Rose.
[Veranderd op 8/11/02 door roseline]