Waarom Christus nodig?

JGP

Bericht door JGP »

PeterB: Het God werkt dus als eerste. Die maakt het hart bereidt.

Antw: Nee en Ja PeterB. Nee omdat God met het evangelie, met Zijn woord eerst naar ons toekomt. Hij vraagt van ons geloof. Dat doet God als eerste. Dat mag ik geloven, ja dat moet ik geloven. Na de bekering leer je wel zien dat God het deed, maar op een ander niveau als wij denken, voelen en willen.

Ze zeggen wel eens : bekering is 100 % onze verantwoordelijkheid en ook 100 % Gods werk. (Samen nog steeds 100 %) De ellende is dat wij meestal ons alleen maar druk maken over Gods werk en niet over onze verantwoordelijkheikheid. We beginnen aan Gods kant van de zaak en niet aan onze kant. Gevolg : lijdelijkheid.

Daarom : "Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord, verhard u niet maar laar u leiden".

[Veranderd op 9/10/02 door JGP]
Madtice

Bericht door Madtice »

Wow, dank je wel voor je uitleg, Waarheidsvriend, hier ben ik het toch echt met je eens ;) God is al naar ons toegekomen met het offer van Christus en het Evangelie, Hij trekt ons dagelijks, maar het is aan ons om de keus te maken ook daadwerkelijk te gaan geloven.
Dat is wat ik al in honderd postings probeer duidelijk te maken.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Omdat de mens telkens blijft zondigen en geen wil heb om alleen goed te doen! Daarom hebben we Christus nodig.
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door kridje
Omdat de mens telkens blijft zondigen en geen wil heb om alleen goed te doen! Daarom hebben we Christus nodig.
Mag ik er iets aan toevoegen?

Omdat de mens vlees is en verkocht is onder de zonde - en daarom gebukt gaat onder slavernij der zonde (Rom. 6 en 7) - dáárom heb ik Christus nodig.

Zodat ik - door Christus - vrijgekocht wordt van de wet der zonde en des doods (Rom. 8:1-3) zodat ik níet meer in het vlees ben, maar in de Geest ben(Rom. 8:9), en ik géén schuldenaar van het vlees meer ben, maar door de Geest de werkingen des lichaams doodt (Rom. 8:12-14), zodat ik een kind Gods genoemd zal worden.

Zodat ik - door Christus - veranderd wordt van een vleselijke naar een geestelijke persoon, opdat Christus' leven zich in mijn sterfelijk lichaam openbare (2 Kor. 4:10-11) en ik deel krijg aan goddelijke natuur (2 Petr. 1:4).

Jaag naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien, Heb. 12:14.

En omdat ik dat niet kan vanuit mijzelf, dáárom heb ik Christus nodig.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 9/10/02 door roseline]
PeterB

Bericht door PeterB »

Madtice:

Als JIJ kan geloven, laat JIJ me dan zien hoe JIJ dat kunt, want ik kan het niet..................
Madtice

Bericht door Madtice »

Het geloven waar ik het over heb is gewoon simpelweg de aannamen van een feit, iets dat je voor waar aanneemt. Jij bent toch ook naar de basisschool geweest? Je hebt toch ook alles gelooft wat ze je vertelde over rekenen, taal, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, etc. ? Hoe kon JIJ dat doen, hoe heb JIJ dat aangenomen (waarom gaan we JIJ met hoofdletters schrijven?)? Iets geloven, iets voor waar aannemen, dat is toch gewoon een beslissing die je neemt, een overweging, een ja of een nee? Zo is het volgens mij ook met het moment dat je besluit dat wat iedereen, ouders, Bijbel, dominee, vertelt over God waar is. God openbaart zich op vele manier, hij trekt je op vele manieren, bijvoorbeeld door je ouders, of vrienden, of een dominee, of een gesprek, zijn macht is onbeperkt wat dat aan gaat. Maar jij bent toch de gene die besluit dat het klopt? Op een gegeven moment zeg jij toch van he, dit is nieuw, dit wat ik hoor over God, en het is waar?

Waar ik het niet over heb, is het geloven wanneer het betekent je relatie, handel en wandel met God. Dat is iets wat wij niet vanuit onszelf kunnen, die relatie onderhouden, maar dat noemen we ook 'geloven'. Daar ben ik het helemaal met je eens dat we daar de Heilige Geest voor nodig hebben om ons te leren, te disciplineren, kracht te geven, ons helpen opstaan.
Waar ik het over heb is het moment dat je zegt, 'ja, dit wat ik over God lees en hoor, dat is waar,' dus het moment waarop je begint te geloven in de zin van de relatie met God. Maar jij bent zelf nog altijd degene die zegt 'dit is waar, ik geloof dit.' Dat doet een mens met alle nieuwe informatie die hij of zij krijgt, en dat is wat ik bedoel met het zelf besluiten God voor waar aan te nemen, dat is wat ik bedoel met dat we daarin een vrije keuze hebben, hoewel God ons trekt!
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Madtice
....., dat is wat ik bedoel met dat we daarin een vrije keuze hebben, hoewel God ons trekt!
En dat is wat ik bedoel over wat niet kan.
Als God ons trekt, dan kunnen wij niet weigeren!!!!!
Dat zou dus betekenen dat God je trekt, maar wij willen niet geloven (om wat voor reden dan ook), dat God niet de macht heeft om een mens te trekken en vast te houden.
Kislev

Bericht door Kislev »

Tegen mij zeiden ze wel eens; "je gaat naar de kerk, je gelooft toch in God, je gelooft toch dat je alleen door Jezus in de hemel kunt komen?"

Mijn antwoord was dan natuurlijk: "ja".

"Nou", werd er dan gezegd, "dan ben je er allang."

Je kunt me een hoop wijs maken maar hier trapte ik dus echt niet in. Want ik wist en voelde dat dit echt niet voldoende was. Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. En die wedergeboort is volgens mij meer dan alleen maar tot de conclusie komen dat de bijbel waar is (is op zich wel noodzakelijk natuurlijk). `k Heb het idee dat er veel mensen zijn die geloven dat ze geloven.

Als je nu dat geloof in de bijbel kwijt raakt -omdat je dingen te horen krijgt waarvan je zegt ja, dan is de bijbel niet waar- wat dan? Zelf had ik altijd zoiets van ik wil eerst weten hoe dit en dat zit in de bijbel - bijvoorbeeld val van Adam en waarom ik daarvoor gestraft zou moeten worden- en dan wil ik me er wel een keertje serieus mee bezig houden.

[Veranderd op 10/10/02 door Kislev]
JGP

Bericht door JGP »

Origineel geplaatst door PeterB
Madtice:

Als JIJ kan geloven, laat JIJ me dan zien hoe JIJ dat kunt, want ik kan het niet..................
Peterb Kun je dan wel eten, drinken en genieten. Want in Prediker 3 vers 13 staat : Ja ook, dat ieder mens ete en drinke, en het goede geniete van al zijn arbeid, Dit is een gave Gods.

Overal waarin de Bijbel staat dat iets een gave van God is, is dit een geloofsbelijdenis en geen verontschuldiging.

De Heere Jezus zegt ergens: "Het is niet zo dat u niet gekunt hebt, maar U hebt niet gewild".

En Markus 9 vers 24 : En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
PeterB

Bericht door PeterB »

Eten en drinken wordt ons allemaal gegeven, het ware geloof niet

Geloof en geloof kan verschillend zijn. Als zou betekenen dat geloven in de Bijbel etc dat die waar is etc dat ik dan zalig ben, dan is Satan ook zalig, die gelooft ook dat God bestaat, dat de Bijbel waar is.
Maar geloven met het hart is wat anders. En God vergunt dit niet ieder mens. En zonder dit geloof, zullen we nooit het antwoord vinden waarom we Christus nodig hebben.

We moeten Christus niet eerst aannemen, maar we moeten Hem eerst nodig leren krijgen. En zonder dat we een recht besef hebben dat we schuldig staan voor God, zullen we Hem niet nodig hebben. Ook niet als we in de waarheid van Gods Woord geloven.

Conclusie: We zullen Hem eerst nodig moeten krijgen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen , die men niet ziet.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Madtice

Bericht door Madtice »

We zullen hem eerst nodig moeten krijgen? Je hebt iets nodig, of je hebt iets nodig. Je weet dat je iets nodig hebt, of je weet niet dat je iets nodig hebt.

Het is toch zo dat per definitie ieder mens Christus nodig heeft? Niet nodig moet krijgen? Iedereen heeft Christus nodig, alleen niet iedereen weet dat.

Je vraag aan het begin van dit topic is waarom heb jij Jezus nodig?

Hoewel dit een persoonlijke meningsvraag is (waar dus geen foute antwoorden op te geven zijn, hahaha), is het antwoord over het algemeen wel hetzelfde:

We hebben Jezus nodig omdat we niet zonder Hem kunnen (logisch, dat is met alles wat je nodig hebt). We kunnen niet zonder Hem omdat we zonder Hem niet de kloof van onze zonde die tussen God en ons ligt kunnen overbruggen. Daarom is Jezus onze redding, en het is Gods genade dat Jezus in plaats van ons gestorven is. Alleen door Hem kunnen we bij God de Vader komen. Hij is de enige Weg, de enige Waarheid, en het enige Leven.
PeterB

Bericht door PeterB »

Gebeurt niet vaak dat ik het met je antwoord eens ben =)

Toch blijft de achtergrond verschillend.
Madtice

Bericht door Madtice »

Hehehe, je bent het met mee eens, maar wil toch nog even het laatste woord hebben, hahaha :, ;)

Onze achtergronden zijn verschillend. Wow, perfect, wat mooi dat we dan toch tot elkaar kunnen komen. Alles is mogelijk voor hij die gelooft ;)
JGP

Bericht door JGP »

PeterB: Eten en drinken wordt ons allemaal gegeven, het ware geloof niet.

Antw: Nee PeterB, eten en drinken moet je gaan halen. Zodra je honger krijgt ga je zoeken. Al de winkels langs totdat je er één gevonden hebt waar ze brood verkopen. De volgende keer ga direct naar die winkel. Dus om je honger en je dorst te stillen ben jezelf ook actief.

Geestelijk is dat ook zo. Geestelijke honger vraagt ook om verzadiging. Als je de zonden vergelijkt met honger. Maar wat zie je dan. Men zegt, die zonden, die zonden, tot tranen toe bewogen, maar men blijft zitten. Wel honger maar, niet naar de bakker toe. Of men gata zoeken. Men zoekt het overal, behalve bij de Bakker.

Daarom moet het evangelie (blijde boodschap) verkondigd worden. We hebben mensen nodig die zeggen: "Ga tot Jezus, belijdt uw zonden en Hij zal ze vergeven". Hij zegt toch zelf: "Komt allen tot Mij, komt koopt zonder geld, wijn en melk".

Kortom, we hebben geen enkel excuus om niet te gaan.
Plaats reactie