Genesis 3:15

roseline

Bericht door roseline »

· Wanneer sommige zeggen dat er met "uw zaad" ook de gelovigen wordt bedoeld, zeg ik dat het duidelijk is dat lang niet alle nakomelingen van Heva (dus het hele menselijke geslacht) gelovigen zijn.
Nee, maar waarom zou 'uw zaad' - al is het in het meervoud - dan ook op ALLE zaden slaan? Immers, zelfs al was deze frase geheel letterlijk bedoeld, dan nog klopt het niet: net alsof ELK mens (iedereen die nageslacht is van Eva) de kop van een slang (nageslacht van de slang) zou verbrijzelen. Ik ben nog nooit een slang tegen gekomen in de vrije natuur, en hoop dat ook nooit te doen en mocht het zover komen weet ik niet of ik hem de kop zou kunnen verbrijzelen en hij mij de hiel zal verbrijzelen - dan lopen er dus allemaal mensen op de aardbodem rond met verbrijzelde hielen... Immers uw zaad slaat dus op ALLE zaden volgens jou, of niet?

Sorry ik draaf een beetje door geloof ik :)
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Hoi Roseline,
Nee, maar waarom zou 'uw zaad' - al is het in het meervoud - dan ook op ALLE zaden slaan? Immers, zelfs al was deze frase geheel letterlijk bedoeld, dan nog klopt het niet: net alsof ELK mens (iedereen die nageslacht is van Eva) de kop van een slang (nageslacht van de slang) zou verbrijzelen. Ik ben nog nooit een slang tegen gekomen in de vrije natuur, en hoop dat ook nooit te doen en mocht het zover komen weet ik niet of ik hem de kop zou kunnen verbrijzelen en hij mij de hiel zal verbrijzelen - dan lopen er dus allemaal mensen op de aardbodem rond met verbrijzelde hielen... Immers uw zaad slaat dus op ALLE zaden volgens jou, of niet?
Ik bedoel het volgende: dat er vijandschap zal zijn tussen het menselijke geslacht als geheel en de slangen. Het is natuurlijk niet zo dat ieder persoon op zich strijd zal hebben met een slang. Hier wordt in het algemeen over de mensen gesproken, bijna iedereen heeft een afschuw voor deze dieren, en schrik van ze als ie er één tegenkomt.
Calvijn zegt in z’n in zijn commentaar op Genesis over En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad o.a:

“Ik versta eenvoudig hierdoor, dat er altoos vijandschap en strijd zal zijn tusschen het menschelijke geslacht en de slangen, gelijk nog heden ten dage wordt gezien.â€
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Hallo allemaal.

Nog iets: waarom wordt dit alles tot de slang gezegd (Toen zeide de HEERE God tot die slang...)? Als hier alreeds verlossing zou worden aangekondigd aan het menselijke geslacht zou het toch logischer zijn als dat direct tot Heva zou worden gezegd, of niet soms?
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Bobby,

Ik neem aan dat je vindt dat het gewoon geen profetie is?
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Hoi Rose,
Ik neem aan dat je vindt dat het gewoon geen profetie is?

Ja, zolang ik geen duidelijke redenatie hoort waarom dat zo zou zijn. Mischien kan jij mij er van overtuigen.

Groetjes van Bobby
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Jullie zijn het allemaal met me eens? (Ik hoor al een tijdje geen reacties meer, wie zwijgt stemt toe...)
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door bobby1024
Jullie zijn het allemaal met me eens? (Ik hoor al een tijdje geen reacties meer, wie zwijgt stemt toe...)
Ben wat druk. Ik zal proberen er aan te denken te posten... sorry

Baruch Yeshua HaAdon!

Kena
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Is goed. 'k ben benieuwd.
Kena

Bericht door Kena »

Hi Bobby,

Ik ga ff een paar stappen terug, omdat ik helemaal uit deze discussie gegleden ben. Je schreef:
[quote]Naar mijn idee kan er moeilijk met “uw zaadâ€
Madtice

Bericht door Madtice »

Wat grappig, een Paulus die niet weet waar hij het over heeft... hoe is hij dan ooit door de 'wij-plaatsen-jou-brief-in-de-Bijbel' commissie heen gekomen dan?
bobby1024

Bericht door bobby1024 »

Hoi Kena,
Dat het zaad van Eva (Cheva) wel degelijk Yeshua mee wordt bedoelt, kunnen we ook lezen in de B´rit Chadasha; het NT. Daar staat immers:
Galaten 3:16: Nu heeft G´d Zijn belofte gedaan aan Abraham en aan zijn nakomeling. Het staat er niet in het meervoud: `aan nakomelingen', maar in het enkelvoud: `en aan uw nakomeling', en die nakomeling is Messiah.
Vergelijk deze tekst met:
En met uw nageslacht (zaad in de Statenvertaling) zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar Mijn stem gehoord hebt. ' Genesis 28:18.
Je noemt Gen 28:18, maar volgens mij is dat een foutje, daar staat nml. "Toen stond Jakob des morgens vroeg op etc." Je bedoelt waarschijnlijk Gen 22:18. Wat je echter niet moet vergeten is wat er in het vers ervoor staat, Gen 22:17.

Gen 22:17: "Voorzeker Ik zal u grotelijk zegenen, en uw zaad zeer vermenigvuldigen, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is; en uw zaad zal de poort zijner vijanden erfelijk bezitten." "Het lijkt me duidelijk dat er in dit vers met "zaad" het nageslacht van Abraham bedoeld wordt en dat dit nooit op Jezus zou kunnen slaan.

Gen 22:18 "En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt"
In dit vers wordt gezegd dat UIT het zaad van Abraham de Messias zal worden geboren, wat vervuld is in Jezus Christus.

Een andere tekst is Gen. 26:4: "En Ik zal uw zaad vermenigvuldigen, als de sterren des hemels, en zal aan uw zaad al deze landen geven, en in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde ".
Ook hier geld weer dat er in dit vers met "zaad" het nageslacht van Abraham bedoeld wordt en dat daaruit de Messias geboren zal worden, wat vervuld is in Jezus Christus.

Nog een laatse tekst: Gen 28:14 “En uw zaad zal wezen als het stof der aarde, en gij zult uitbreken in menigte, westwaarts en oostwaarts, en noortwaarts en zuidwaarts; en in u, en in uw zaad zullen alle geslachten der aardbodems gezegend worden.â€
Kena

Bericht door Kena »

Hai Bobby!

Ik zag jouw posting wat laat. Sorry!!!

Nee je hebt gelijk! Alleen ben ik wel van mening dat de profetie van G´d wel degelijk op Yeshua Zelf slaat, zoals in de B´rit Chadasha.

Baruch Yeshua HaAdon!

Kena
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Eliyahu
Ik zie hier dat Paulus niet weet waar hij het over heeft en daardoor gekkigheid uitkraamt: Genesis 13:16; "En Ik zal uw zaad (enkelvoud!) stellen als het stof der aarde, zodat, indien iemand het stof der aarde zal kunnen tellen, zal ook uw zaad (enkelvoud!) geteld worden."
Wie zou die Hebreeuwse taal nu beter kennen, Paulus (opgeleid als theoloog), of wij? En wie heeft dichter bij de geloofsleer gestaan?
Madtice

Bericht door Madtice »

Vandaar ook mijn topic daarboven als antwoord... wat Hebreeuws betreft vertrouw ik blind op Paulus :,
Plaats reactie