Uitverkiezing en geloof als gave Gods
Dus ik moet gewoon wachten tot God me trekt? Als ik dan getrokken wordt door God (hoe moet ik me dat voorstellen?) dan ben ik plotsklaps gelovige... he, ik geloof, dat moet God me wel gegeven hebben, wow, ik ben ineens gelovige!!! Ik kan daar moeilijk in komen. Geloven blijft iets wat je zelf moet doen. De Bijbel staat er vol mee: Keert weder; geloof en wees behouden! Dat zijn toch opdrachten? Dingen die wij moeten kiezen om te doen? Wat heeft het voor zin als God voor mij gaat geloven? Ben ik dan niets meer dan een robot? Zondigt God dan ook voor mij? Of is dat de enige keuze die er voor mij overblijft?
Zomaar wat vragen die bij mij naar boven borrelen als ik jouw berichtje leest. Het klinkt wel heel mooi en heilig, maar waar blijft je eigen verantwoordelijkheid? Waar blijft je eigen vrije wil?
Zomaar wat vragen die bij mij naar boven borrelen als ik jouw berichtje leest. Het klinkt wel heel mooi en heilig, maar waar blijft je eigen verantwoordelijkheid? Waar blijft je eigen vrije wil?
'Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. Want zó zal u rijkelijk worden verleend te toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.' 1 Petr. 1:10-11.
Wijzen we af of aanvaarden we onze roeping, door geloof in God en kracht van de Heilige Geest? Laten we er volmondig: 'Ja!' tegen zeggen, zodat wij onze roeping en uitverkiezing bevestigen...
Groeten, Rose.
Wijzen we af of aanvaarden we onze roeping, door geloof in God en kracht van de Heilige Geest? Laten we er volmondig: 'Ja!' tegen zeggen, zodat wij onze roeping en uitverkiezing bevestigen...
Groeten, Rose.
NEE!!!!! Want naast de menselijke onmacht is nog steeds de eis van God dat we Hem moeten zoeken.
Het klinkt misschien erg tegenstrijdig, maar als dit echt nood wordt dan kom je met lege handen bij God (zonder je IK) en zal Hij je aannemen. Je weet het niet meer, je kan het niet meer, maar er is er 1 die het wel kan en dat is Hij. Je moet deze twee punten niet tegenover elkaar zetten maar naast elkaar, dan heb je het spanningveld.
Een heel treffend voorbeeld hierin kan je vinden in Mattheus 8: 1 t/m 4. Bij de genezing van deze melaatse wordt het op een schitterende wijze duidelijk.
Deze melaatse is dood ziek en heeft geen uitweg meer. Hij kiest niet voor Jezus maar hij kruipt als het ware naar Jezus en zegt; "Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen." En niet Heere ik heb recht op reiniging want alle mensen dus ook ik ben uitverkoren. Hij komt heel nederig en geeft aan dat de mens niks kan en geen recht heb en dan blijft een vluchten naar Jezus over. Het antwoord is nog wonderlijker! Een mens zonder rechten krijgt het antwoord; "Ik wil, wordt gereinigd!"
Hierin wordt duidelijk de weg van bekering en genezing uitgebeeld en dan moeten we ook niet vergeten dat het een melaatse was. De zieke hebben de medicijnmeester van node! En dan niet het algemeen aannemen van ik ben zondig maar net als de melaatse beseffen dan je echt dood en doodziek vanuit jezelf ben en niks anders. Het gaat niet om de lengte en diepte van doodziek zijn maar als je het maar ben want anders heb je de medicijnmeester niet van node!
Ik vind het echt een schitterende genezing!
Het klinkt misschien erg tegenstrijdig, maar als dit echt nood wordt dan kom je met lege handen bij God (zonder je IK) en zal Hij je aannemen. Je weet het niet meer, je kan het niet meer, maar er is er 1 die het wel kan en dat is Hij. Je moet deze twee punten niet tegenover elkaar zetten maar naast elkaar, dan heb je het spanningveld.
Een heel treffend voorbeeld hierin kan je vinden in Mattheus 8: 1 t/m 4. Bij de genezing van deze melaatse wordt het op een schitterende wijze duidelijk.
Deze melaatse is dood ziek en heeft geen uitweg meer. Hij kiest niet voor Jezus maar hij kruipt als het ware naar Jezus en zegt; "Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen." En niet Heere ik heb recht op reiniging want alle mensen dus ook ik ben uitverkoren. Hij komt heel nederig en geeft aan dat de mens niks kan en geen recht heb en dan blijft een vluchten naar Jezus over. Het antwoord is nog wonderlijker! Een mens zonder rechten krijgt het antwoord; "Ik wil, wordt gereinigd!"
Hierin wordt duidelijk de weg van bekering en genezing uitgebeeld en dan moeten we ook niet vergeten dat het een melaatse was. De zieke hebben de medicijnmeester van node! En dan niet het algemeen aannemen van ik ben zondig maar net als de melaatse beseffen dan je echt dood en doodziek vanuit jezelf ben en niks anders. Het gaat niet om de lengte en diepte van doodziek zijn maar als je het maar ben want anders heb je de medicijnmeester niet van node!
Ik vind het echt een schitterende genezing!
Madtice,
Inderdaad staat de bijbel er vol mee dat we het zelf moeten doen. Maar je zult dien dat je als het moet nog geen greintje geloof mee kunt nemen. Dan is 'geloven' ook niet zo vanzelfsprekend meer. Net wat Kridje hieronder schrijft: "Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen." Want waar een mens het niet meer kan neemt God het over.
Inderdaad staat de bijbel er vol mee dat we het zelf moeten doen. Maar je zult dien dat je als het moet nog geen greintje geloof mee kunt nemen. Dan is 'geloven' ook niet zo vanzelfsprekend meer. Net wat Kridje hieronder schrijft: "Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen." Want waar een mens het niet meer kan neemt God het over.
Ik stel weer in met Kridje.
Wil alleen even aangeven dat we geen vrije wil hebben. Die hadden we in het paradijs. Maar zijn we kwijt geraakt door de zonde. Satan heeft ons in zijn macht.
Lees in Genesis hoe God de weg naar de boom des Levens afgesloten heeft. Die boom is Christus. Christus heeft dan wel de Wet vervuld en een weg geopend, maar dat wil niet zeggen dat die engel met dat vlammend zwaard daar niet meer staat!!!!
God heeft mensen uitverkoren tot zaligheid. Waarom? Lees ik nergens in de Bijbel, wel dat het zo is. Dit is een verbogen wil van God waar wij vanwege Gods eer niet in mogen gaan spitten. Dat alleen in Gods geopenbaarde wil en daarin lees ik een eis: BEKEERD U.
Maar probeer dat maar eens. Probeer nu eens jezelf te bekeren. De Wet te houden.
In ALLES Gods EER te bedoelen.
Je zult zien dat dat niet lukt. En maak hierna niet de fout door te zeggen: ik kan het niet, maar gelukkig Jezus heeft mij verlost heeft mij lief....... etc.
Maar laad het eens de nood van je hart worden DAT we ons niet kunnen bekeren.
God zegt in Zijn Woord dat Hij een verslagen en verbroken hart niet zal verachten. Ik lees nergens dat Hij een zondaar met een vrije wil zomaar aanneemt omdat die ineens in gaat zien dat Jezus voor hem ook wel eens gestorven zou kunnen zijn.
Dat over die vrije wil nog een keer.
Als wij een vrije wil hebben, dan heeft God geen enkele macht en zeggenschap over ons. Waarom zouden wij ons dan moeten verantwoorden tegenover God over onze daden als we zelf kunnen en mogen bepalen wat we doen?
Wil alleen even aangeven dat we geen vrije wil hebben. Die hadden we in het paradijs. Maar zijn we kwijt geraakt door de zonde. Satan heeft ons in zijn macht.
Lees in Genesis hoe God de weg naar de boom des Levens afgesloten heeft. Die boom is Christus. Christus heeft dan wel de Wet vervuld en een weg geopend, maar dat wil niet zeggen dat die engel met dat vlammend zwaard daar niet meer staat!!!!
God heeft mensen uitverkoren tot zaligheid. Waarom? Lees ik nergens in de Bijbel, wel dat het zo is. Dit is een verbogen wil van God waar wij vanwege Gods eer niet in mogen gaan spitten. Dat alleen in Gods geopenbaarde wil en daarin lees ik een eis: BEKEERD U.
Maar probeer dat maar eens. Probeer nu eens jezelf te bekeren. De Wet te houden.
In ALLES Gods EER te bedoelen.
Je zult zien dat dat niet lukt. En maak hierna niet de fout door te zeggen: ik kan het niet, maar gelukkig Jezus heeft mij verlost heeft mij lief....... etc.
Maar laad het eens de nood van je hart worden DAT we ons niet kunnen bekeren.
God zegt in Zijn Woord dat Hij een verslagen en verbroken hart niet zal verachten. Ik lees nergens dat Hij een zondaar met een vrije wil zomaar aanneemt omdat die ineens in gaat zien dat Jezus voor hem ook wel eens gestorven zou kunnen zijn.
Dat over die vrije wil nog een keer.
Als wij een vrije wil hebben, dan heeft God geen enkele macht en zeggenschap over ons. Waarom zouden wij ons dan moeten verantwoorden tegenover God over onze daden als we zelf kunnen en mogen bepalen wat we doen?
Beste PeterB,
Nog maar wat kanttekeningen dan (ik neem wel een bus later :,)
God heeft ons geschapen met een vrije wil en die zijn we in het paradijs niet kwijt geraakt. Heeft God de vrije wil er ineens uitgehaald dan? Waar staat dat? Het feit dat wij een vrije wil hebben betekent dat wij kunnen begrijpen waarom Adam en Eva een hap namen, en dat wij zelf precies zo zijn met onze zonden. Wij kiezen er zelf voor om te zondigen. Als wij geen vrije wil zouden hebben, dan zouden wij robots zijn. Wie bestuurt ons dan? Satan? Ik en jij en de mensen in het algemeen doen nog teveel goede dingen om volledig in de macht van Satan te zijn. Als we echt in de macht van Satan zouden zijn, dus dat hij volledige controle over ons zou hebben, dan noem je dat bezeten, en dan zou de wereld er uit zien als Sarajevo na een bombardement: ruines, oorlog, pijn. Maar dat is niet waar deze wereld volledig uit is opgebouwd. We worden wel verleid door de Satan, maar dat is wat anders. En hij heerst over de aarde, maar niet over de mens!
Je zegt zelf dat Jezus de Boom des Levens is. Hij zegt zelf dat we zalig zijn als we in Hem geloven... dat Hij de weg naar het Paradijs is (weg, waarheid en leven), en dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Het staat in de Bijbel, ik geloof dat, ik ben behouden. Dat is geen heiligschennis, dat is doen wat Jezus zegt. Bekeerd U! Met bekering wordt niet bedoeld dat jij je zonde vergeeft, maar dat je gelooft dat Jezus dat al voor jou gedaan heeft. En wat is er in hemelsnaam fout aan te zeggen: ik kan mij niet aan de wet houden, maar dankzij Gods liefde heeft Jezus mij verlost? Zo staat het in de Bijbel, dat is de kern van het Evangelie!
Aan het kruis nog bekeerde een misdadiger zich. Hij vroeg aan Jezus vergeving (gedenk mij, Heer) en Jezus vergeeft hem (vandaag zul je nog in het Paradijs wandelen).
Het grootste obstakel voor God om je te vergeven en een relatie met je aan te gaan, is niet de mens zijn zonde, maar de idee dat de mens heeft dat hij zijn eigen zaligheid moet verdienen. Waarom zo bezig zijn met zonde, ellendekennis, boetedoening, uitverkiezing, als alles wat God van je vraagt is dat je gelooft dat je gered bent door Jezus? Waarom dan nog al die andere dingen?
Omdat dat niet in ons denken past. Wij willen het verdienen, wij willen boetedoen, wij willen iets goeds zetten tegenover onze zonde. Maar dat is nu juist het grote verschil tussen het Christendom en alle andere religies: je hoeft het niet zelf te verdienen, je kunt het niet zelf verdienen, God schenkt je de genade als je het gelooft! Wat een kracht, wat een heilige liefhebbende God!
Nog maar wat kanttekeningen dan (ik neem wel een bus later :,)
God heeft ons geschapen met een vrije wil en die zijn we in het paradijs niet kwijt geraakt. Heeft God de vrije wil er ineens uitgehaald dan? Waar staat dat? Het feit dat wij een vrije wil hebben betekent dat wij kunnen begrijpen waarom Adam en Eva een hap namen, en dat wij zelf precies zo zijn met onze zonden. Wij kiezen er zelf voor om te zondigen. Als wij geen vrije wil zouden hebben, dan zouden wij robots zijn. Wie bestuurt ons dan? Satan? Ik en jij en de mensen in het algemeen doen nog teveel goede dingen om volledig in de macht van Satan te zijn. Als we echt in de macht van Satan zouden zijn, dus dat hij volledige controle over ons zou hebben, dan noem je dat bezeten, en dan zou de wereld er uit zien als Sarajevo na een bombardement: ruines, oorlog, pijn. Maar dat is niet waar deze wereld volledig uit is opgebouwd. We worden wel verleid door de Satan, maar dat is wat anders. En hij heerst over de aarde, maar niet over de mens!
Je zegt zelf dat Jezus de Boom des Levens is. Hij zegt zelf dat we zalig zijn als we in Hem geloven... dat Hij de weg naar het Paradijs is (weg, waarheid en leven), en dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Het staat in de Bijbel, ik geloof dat, ik ben behouden. Dat is geen heiligschennis, dat is doen wat Jezus zegt. Bekeerd U! Met bekering wordt niet bedoeld dat jij je zonde vergeeft, maar dat je gelooft dat Jezus dat al voor jou gedaan heeft. En wat is er in hemelsnaam fout aan te zeggen: ik kan mij niet aan de wet houden, maar dankzij Gods liefde heeft Jezus mij verlost? Zo staat het in de Bijbel, dat is de kern van het Evangelie!
Aan het kruis nog bekeerde een misdadiger zich. Hij vroeg aan Jezus vergeving (gedenk mij, Heer) en Jezus vergeeft hem (vandaag zul je nog in het Paradijs wandelen).
Het grootste obstakel voor God om je te vergeven en een relatie met je aan te gaan, is niet de mens zijn zonde, maar de idee dat de mens heeft dat hij zijn eigen zaligheid moet verdienen. Waarom zo bezig zijn met zonde, ellendekennis, boetedoening, uitverkiezing, als alles wat God van je vraagt is dat je gelooft dat je gered bent door Jezus? Waarom dan nog al die andere dingen?
Omdat dat niet in ons denken past. Wij willen het verdienen, wij willen boetedoen, wij willen iets goeds zetten tegenover onze zonde. Maar dat is nu juist het grote verschil tussen het Christendom en alle andere religies: je hoeft het niet zelf te verdienen, je kunt het niet zelf verdienen, God schenkt je de genade als je het gelooft! Wat een kracht, wat een heilige liefhebbende God!
Zoals jij het voorsteld dan kunnen wij geloven en zijn we zo slecht nog niet.
Maar het tegendeel is de werkelijkheid.
We zijn wel degelijk in Satans macht. Satan is niet een of andere boeman in afrika die ons berichtjes stuurt om ons te verleiden, Satan zit in ons hart!!!!
En daar hebben wij hem ingelaten in het Paradijs.
God kent geen obstakels. Ook niet dat idee van dat we onszelf moeten bekeren.
Onze hele bekering komt voort uit de liefde van God jegens Zijn schepsel.
Als God ons wil bekeren dan worden wij bekeerd, of we dit nu willen of niet. Kijk eens naar Paulus. Wilde die Jezus aannemen??
Wat hoorde Paulus? Saul Saul ik heb je zonden vergeven, neem mij aan en geloof in mij???
Nee toch?
Hij hoorde waar hij mee bezig was:
Saul Saul wat vervolgt gij MIJ.
Wist Paulus wie tegen hem sprak? Nee. Hij vroeg toch: Wie zijt Gij Heere?? Hij voelde dat er een macht tegen hem sprak.
Paulus had een bekering zoals weinigen. God openbaarde ineens wat hij deed: Ik ben Jezus, dien gij vervolgt. niet alleen letterlijk, wij allen vervolgen Jezus. Wij allen roepen: "Kruist Hem".
Het enige wat ik aan wil geven is dat God leert dat de mens Jezus verwerpt.
En dan: wat deed Paulus hierna? Hij ging bidden. En bidden is tot Gods eer. Het gebed. En een leven naar Gods Wet. David zingt ervan in een van zijn Psalmen dat hij Gods Wet dagelijks in zich omdraagt.
Onze roeping, onze ommekeer, onze inzage in ons verdorven bestaan, ons schuldbesef, ons zoeken naar een verlossing, ons aanklampen aan Christus, ons geloof, onze gehele bekering is Gods werk.
Er schiet mij nog iets te binnen over wat je zegt over dat we nog te veel goede dingen doen.
Zolang we onbekeerd zijn zijn we verdoemelijk voor Gods Recht (klinkt eng he?) Het is wel zo. Dus we doen niks goed.
Maar het tegendeel is de werkelijkheid.
We zijn wel degelijk in Satans macht. Satan is niet een of andere boeman in afrika die ons berichtjes stuurt om ons te verleiden, Satan zit in ons hart!!!!
En daar hebben wij hem ingelaten in het Paradijs.
God kent geen obstakels. Ook niet dat idee van dat we onszelf moeten bekeren.
Onze hele bekering komt voort uit de liefde van God jegens Zijn schepsel.
Als God ons wil bekeren dan worden wij bekeerd, of we dit nu willen of niet. Kijk eens naar Paulus. Wilde die Jezus aannemen??
Wat hoorde Paulus? Saul Saul ik heb je zonden vergeven, neem mij aan en geloof in mij???
Nee toch?
Hij hoorde waar hij mee bezig was:
Saul Saul wat vervolgt gij MIJ.
Wist Paulus wie tegen hem sprak? Nee. Hij vroeg toch: Wie zijt Gij Heere?? Hij voelde dat er een macht tegen hem sprak.
Paulus had een bekering zoals weinigen. God openbaarde ineens wat hij deed: Ik ben Jezus, dien gij vervolgt. niet alleen letterlijk, wij allen vervolgen Jezus. Wij allen roepen: "Kruist Hem".
Het enige wat ik aan wil geven is dat God leert dat de mens Jezus verwerpt.
En dan: wat deed Paulus hierna? Hij ging bidden. En bidden is tot Gods eer. Het gebed. En een leven naar Gods Wet. David zingt ervan in een van zijn Psalmen dat hij Gods Wet dagelijks in zich omdraagt.
Onze roeping, onze ommekeer, onze inzage in ons verdorven bestaan, ons schuldbesef, ons zoeken naar een verlossing, ons aanklampen aan Christus, ons geloof, onze gehele bekering is Gods werk.
Er schiet mij nog iets te binnen over wat je zegt over dat we nog te veel goede dingen doen.
Zolang we onbekeerd zijn zijn we verdoemelijk voor Gods Recht (klinkt eng he?) Het is wel zo. Dus we doen niks goed.
Madtice,
Ik stem met je in dat God de mens met een vrije wil in het paradijs heb geschapen. De mens kon tussen goed en kwaad kiezen. Alles is volmaakt en goed dus als de mens voor het kwaad kiest dan is alles onvolmaakt! De mens koos met zijn vrije wil toch voor het kwaad en daar volgde de dood op! De zonde is in de wereld gekomen en persoonlijk zullen we altijd voor het kwaad kiezen want dat wilde we liever. We hebben voor het kwaad gekozen, hoe kunnen we dan nu nog uit onszelf voor het goede kiezen? Onmogelijk vanuit de mens maar vanuit God niet want Hij is almachtig. Als wij almachtig waren dan konden wij ook kiezen maar wij zijn door de zonde onmachtig.
P.S. misschien staat deze reactie bij een verkeerde topic maar hier wilde ik erop reageren.
Ik stem met je in dat God de mens met een vrije wil in het paradijs heb geschapen. De mens kon tussen goed en kwaad kiezen. Alles is volmaakt en goed dus als de mens voor het kwaad kiest dan is alles onvolmaakt! De mens koos met zijn vrije wil toch voor het kwaad en daar volgde de dood op! De zonde is in de wereld gekomen en persoonlijk zullen we altijd voor het kwaad kiezen want dat wilde we liever. We hebben voor het kwaad gekozen, hoe kunnen we dan nu nog uit onszelf voor het goede kiezen? Onmogelijk vanuit de mens maar vanuit God niet want Hij is almachtig. Als wij almachtig waren dan konden wij ook kiezen maar wij zijn door de zonde onmachtig.
P.S. misschien staat deze reactie bij een verkeerde topic maar hier wilde ik erop reageren.
Dat over die vrije wil nog een keer.
Als wij een vrije wil hebben, dan heeft God geen enkele macht en zeggenschap over ons. Waarom zouden wij ons dan moeten verantwoorden tegenover God over onze daden als we zelf kunnen en mogen bepalen wat we doen?
Waarom kiezen wij als mensen dan steeds voor het kwade? Dat is toch onze eigen wil die dat bewerkt? Dat kan nooit Gods wil zijn. En omdat wij steeds voor het kwade kiezen, moeten wij verantwoording afleggen van onze daden!
God heeft ons bevolen om Zijn wil te doen, maar omdat wij het niet kunnen door de zonde, heeft Hij ons Christus geschonken! Voor wie? Voor allen die in Hem geloven! Christus zegt toch zelf ook ergens: En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Ik denk dat het samen opgaat. Gods Geest stuurt onze gedachten, Hij zegt ook: 'Want het is God, Die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Al het goede ontvang je uit Zijn hand!
Gr.
Tirzah
Jezus was geboren met een vlees, aan dat der zonde gelijk. Rom. 8:3.
Jezus was geboren met een eigen wil. Matt. 26:36-46.
Die wil - de neiging tot het kwade, de vleselijke gezindheid - komt voort uit het vlees. Jac. 1:12-15.
Hebreeën 10:
5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld: Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 ¶ Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik (in de boekrol staat van Mij geschreven) om uw wil, o God, te doen .
Jezus gaf zijn eigen wil op, om zijn Vaders wil te doen, te allen tijde.
Matt. 26
36 ¶ Toen ging Jezus met hen naar een plaats, genaamd Getsemane, en Hij zeide tot de discipelen: Zet u hier neder, terwijl Ik heenga om daar te bidden.
37 En Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeus mede en Hij begon bedroefd en beangst te worden.
38 Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
40 En Hij kwam bij zijn discipelen en vond hen slapende, en Hij zeide tot Petrus: Waart gijlieden zo weinig bij machte een uur met Mij te waken?
41 Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom, ten tweeden male, ging Hij heen en bad, zeggende: Mijn Vader, indien deze beker niet kan voorbijgaan, tenzij dan dat Ik die drinke, uw wil geschiede!
43 En toen Hij terugkwam, vond Hij hen slapende, want hun ogen waren bezwaard.
44 En Hij liet hen daar en ging wederom heen en bad ten derden male, opnieuw dezelfde woorden sprekende.
45 Toen kwam Hij bij de discipelen en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Zie, de ure is nabijgekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen van zondaren.
46 Staat op, laten wij gaan. Zie, die Mij overlevert, is nabij.
De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak - óók Jezus' vlees was zwak, Hij heeft niet voor niets onder luid geroep en tranen smekingen geofferd aan God! Lees Heb. 5:7-10.
Maar in elke situatie stemde Hij in met Gods wil. Daarom had Hij geen eigen vrije wil meer: immers Hij had zijn eigen wil opgegeven: 'Uw wil geschiedde, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde...'
Fil. 2
5 Laat die gezindheid bij u zijn , welke ook in Christus Jezus was,
6 die, in de gestalte Gods zijnde , het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen , en aan de mensen gelijk geworden is .
8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden , heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja , tot de dood des kruises.
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,
10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn,
11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God , de Vader!
Laat die gezindheid bij u zijn welke ook in Christus Jezus was...
Dat betekent dat we onze eigen wil volledig moeten opgeven om Gods wil te doen. Dat betekent dat we géén eigen wil meer hebben, maar in alle situaties instemmen met Gods wil.
Het is onmogelijk een eigen wil te hebben als we lid zijn van het lichaam van Christus.
Hij is het hoofd, wij de leden!
Als dan het hoofd wil, dat zijn hand goed doet, zal dan de hand zeggen: 'Nee, dat wÃl ik niet'? Dat kan niet. Bij een goed functionerend lichaam gehoorzaamt de hand blindelings het hoofd.
Daarom is het ook onmogelijk dat een kind van God de zonde zou doen. 1 Joh. 3:1-10.
Vanaf het moment dat wij ons bekeren tot God kunnen en mogen wij geen vrije wil meer hebben!
Groeten, Rose.
Jezus was geboren met een eigen wil. Matt. 26:36-46.
Die wil - de neiging tot het kwade, de vleselijke gezindheid - komt voort uit het vlees. Jac. 1:12-15.
Hebreeën 10:
5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld: Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 ¶ Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik (in de boekrol staat van Mij geschreven) om uw wil, o God, te doen .
Jezus gaf zijn eigen wil op, om zijn Vaders wil te doen, te allen tijde.
Matt. 26
36 ¶ Toen ging Jezus met hen naar een plaats, genaamd Getsemane, en Hij zeide tot de discipelen: Zet u hier neder, terwijl Ik heenga om daar te bidden.
37 En Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeus mede en Hij begon bedroefd en beangst te worden.
38 Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
40 En Hij kwam bij zijn discipelen en vond hen slapende, en Hij zeide tot Petrus: Waart gijlieden zo weinig bij machte een uur met Mij te waken?
41 Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom, ten tweeden male, ging Hij heen en bad, zeggende: Mijn Vader, indien deze beker niet kan voorbijgaan, tenzij dan dat Ik die drinke, uw wil geschiede!
43 En toen Hij terugkwam, vond Hij hen slapende, want hun ogen waren bezwaard.
44 En Hij liet hen daar en ging wederom heen en bad ten derden male, opnieuw dezelfde woorden sprekende.
45 Toen kwam Hij bij de discipelen en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Zie, de ure is nabijgekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen van zondaren.
46 Staat op, laten wij gaan. Zie, die Mij overlevert, is nabij.
De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak - óók Jezus' vlees was zwak, Hij heeft niet voor niets onder luid geroep en tranen smekingen geofferd aan God! Lees Heb. 5:7-10.
Maar in elke situatie stemde Hij in met Gods wil. Daarom had Hij geen eigen vrije wil meer: immers Hij had zijn eigen wil opgegeven: 'Uw wil geschiedde, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde...'
Fil. 2
5 Laat die gezindheid bij u zijn , welke ook in Christus Jezus was,
6 die, in de gestalte Gods zijnde , het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen , en aan de mensen gelijk geworden is .
8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden , heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja , tot de dood des kruises.
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,
10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn,
11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God , de Vader!
Laat die gezindheid bij u zijn welke ook in Christus Jezus was...
Dat betekent dat we onze eigen wil volledig moeten opgeven om Gods wil te doen. Dat betekent dat we géén eigen wil meer hebben, maar in alle situaties instemmen met Gods wil.
Het is onmogelijk een eigen wil te hebben als we lid zijn van het lichaam van Christus.
Hij is het hoofd, wij de leden!
Als dan het hoofd wil, dat zijn hand goed doet, zal dan de hand zeggen: 'Nee, dat wÃl ik niet'? Dat kan niet. Bij een goed functionerend lichaam gehoorzaamt de hand blindelings het hoofd.
Daarom is het ook onmogelijk dat een kind van God de zonde zou doen. 1 Joh. 3:1-10.
Vanaf het moment dat wij ons bekeren tot God kunnen en mogen wij geen vrije wil meer hebben!
Groeten, Rose.
Maar uhm... ik wil niet vervelend doen of opschepperig overkom, maar als ik hier nu vertel dat ik God wil dienen, met mijn eigen wil, en zelf heb besloten te geloven nadat ik door een periode van twijfel heen ben gegaan (ben gelovig opgevoed). Bestaat God? Is Hij ver weg of dichtbij (distantieel of persoonlijk dus)? Allemaal vragen, en kwam op het punt dat ik tegen me zelf zei": God bestaat en Hij wil een relatie met mij, Hij wil niets liever dan mijn zonde vergeven en opnieuw beginnen met mij. Dus toen besloot ik te knielen en te bidden dat ik dat ook wilde.
Natuurlijk maak ik nog steeds fouten en zondig ik nog steeds, maar God is een genadige en liefhebbende Vader. Elke keer als ik oprecht spijt heb van mijn zonde vergeeft Hij ze. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat Hij ze ook vergeet: de straf is betaalt, de daad bestaat voor Hem niet meer.
Dus: ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik zelf heb besloten God te dienen en Zijn wil te proberen te volgen. Hoe kan dat dan? Zelfverloochening? Ik ken mezelf goed genoeg om te weten wanneer iets zelfverloochening is en wanneer niet.
Johannes 12:44-46
Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve.
Johannes 15:3
Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijf in Mij, gelijk Ik in u.
Overtuigende teksten wat mij betreft dat de keuze toch echt van ons uit zal moeten komen: als je niet in Jezus blijft, zal Hij niet in jou zijn, en vice versa.
Natuurlijk maak ik nog steeds fouten en zondig ik nog steeds, maar God is een genadige en liefhebbende Vader. Elke keer als ik oprecht spijt heb van mijn zonde vergeeft Hij ze. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat Hij ze ook vergeet: de straf is betaalt, de daad bestaat voor Hem niet meer.
Dus: ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik zelf heb besloten God te dienen en Zijn wil te proberen te volgen. Hoe kan dat dan? Zelfverloochening? Ik ken mezelf goed genoeg om te weten wanneer iets zelfverloochening is en wanneer niet.
Johannes 12:44-46
Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve.
Johannes 15:3
Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijf in Mij, gelijk Ik in u.
Overtuigende teksten wat mij betreft dat de keuze toch echt van ons uit zal moeten komen: als je niet in Jezus blijft, zal Hij niet in jou zijn, en vice versa.
Admin,
jammer dat je geen bijbelteksten gebruikt om je stelling te onderbouwen...
Fil. 2
12 ¶ Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid , maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven,
13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Zie je die twee elkaar aanvullende waarheden:
- blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven
- God werkt zowel het willen als het werken in u
Omdat God het wil en jou heeft uitverkoren om zijn wil te doen, kun jij bewust je vrije wil opgeven om Gods wil te doen.
Je gaat overigens niet in op het feit dat Jezus zegt: Niet mijn wil, maar de Uwe geschiedde...
Kijk naar Jezus in de woestijn:
Matt. 4
1 ¶ Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel.
2 En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, kreeg Hij ten laatste honger.
3 En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt , zeg dan, dat deze stenen broden worden.
4 Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat .
Wat wilde Jezus' vlees? Die wilde eten. Logischerwijs, omdat ook HÃj inwendige receptoren had die aangeven dat zijn maag toch wel danig begon te knorren na veertig dagen! Is het niet meer dan logisch dat de gedachte opkomt: 'Kon ik van deze stenen maar brood maken?' HÃj kon het! Maar deed Jezus de wil van zijn vlees? Nee, integendeel, Hij zei: 'Er staat geschreven...' Dat is de gezindheid van Gods Geest, die in Hem was! Zó rein was Hij, dat Hij zelfs de meest menselijke gedachte - de wil om te eten - afkeurde, om slechts zijn Vader te behagen.
Lees dat in vergelijking met Jac. 1
13 ¶ Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen : Ik word van Godswege verzocht . Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking.
14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte.
15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort .
Jezus werd in zijn menselijkheid verzocht. Immers, God kan door het kwade niet verzocht worden. En, staat er: zo vaak iemand verzocht wordt komt dit door uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte... Die begeerte des vlezes, dat is de eigen wil van het vlees (die Jezus dus ook had), en als je daaraan bewust toegeeft, dan heb de gezindheid van het vlees (en dat deed Jezus dus nooit)!
Je hebt twee keuzes: òf je neemt de gezindheid van het vlees aan, òf de gezindheid van de Geest. Dat is dus de enige vorm van 'vrije wil' in iedere situatie - vlees tegenover Geest, Gal. 5:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.
17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees (want deze staan tegenover elkander) zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
Die laatste mogelijkheid - om maar te leven zoals je menselijke vlees dat wenst - is dus zeer zeker aanwezig, anders was dit een overbodige vermaning!
In Jezus' leven had voortdurend de Geest de overhand op het vlees.
Rom. 8
5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
6 Want de gezindheid van het vlees is de dood , maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet:
8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
En dat in elke omstandigheid!!
Die scheiding tussen vlees en Geest loopt als een rode draad door de Romeinenbrief.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 7/10/02 door roseline]
jammer dat je geen bijbelteksten gebruikt om je stelling te onderbouwen...
Fil. 2
12 ¶ Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid , maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven,
13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Zie je die twee elkaar aanvullende waarheden:
- blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven
- God werkt zowel het willen als het werken in u
Omdat God het wil en jou heeft uitverkoren om zijn wil te doen, kun jij bewust je vrije wil opgeven om Gods wil te doen.
Je gaat overigens niet in op het feit dat Jezus zegt: Niet mijn wil, maar de Uwe geschiedde...
Kijk naar Jezus in de woestijn:
Matt. 4
1 ¶ Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel.
2 En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, kreeg Hij ten laatste honger.
3 En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt , zeg dan, dat deze stenen broden worden.
4 Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat .
Wat wilde Jezus' vlees? Die wilde eten. Logischerwijs, omdat ook HÃj inwendige receptoren had die aangeven dat zijn maag toch wel danig begon te knorren na veertig dagen! Is het niet meer dan logisch dat de gedachte opkomt: 'Kon ik van deze stenen maar brood maken?' HÃj kon het! Maar deed Jezus de wil van zijn vlees? Nee, integendeel, Hij zei: 'Er staat geschreven...' Dat is de gezindheid van Gods Geest, die in Hem was! Zó rein was Hij, dat Hij zelfs de meest menselijke gedachte - de wil om te eten - afkeurde, om slechts zijn Vader te behagen.
Lees dat in vergelijking met Jac. 1
13 ¶ Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen : Ik word van Godswege verzocht . Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking.
14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte.
15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort .
Jezus werd in zijn menselijkheid verzocht. Immers, God kan door het kwade niet verzocht worden. En, staat er: zo vaak iemand verzocht wordt komt dit door uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte... Die begeerte des vlezes, dat is de eigen wil van het vlees (die Jezus dus ook had), en als je daaraan bewust toegeeft, dan heb de gezindheid van het vlees (en dat deed Jezus dus nooit)!
Je hebt twee keuzes: òf je neemt de gezindheid van het vlees aan, òf de gezindheid van de Geest. Dat is dus de enige vorm van 'vrije wil' in iedere situatie - vlees tegenover Geest, Gal. 5:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.
17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees (want deze staan tegenover elkander) zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
Die laatste mogelijkheid - om maar te leven zoals je menselijke vlees dat wenst - is dus zeer zeker aanwezig, anders was dit een overbodige vermaning!
In Jezus' leven had voortdurend de Geest de overhand op het vlees.
Rom. 8
5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
6 Want de gezindheid van het vlees is de dood , maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet:
8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
En dat in elke omstandigheid!!
Die scheiding tussen vlees en Geest loopt als een rode draad door de Romeinenbrief.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 7/10/02 door roseline]
Kijk Madtice,
Dat is nu de 1zijdigheid die ik telkens in jouw reacties tegen komt en die ik al door middel van een uitleg van een genezing heb geprobeerd uit te leggen. Voor de duidelijkheid kijk eens bij Jezus telkens geneesde en hoe die personen het zelf ervaarde.
Jouw 1zijdigheid blijkt ook uit de tekstgedeeltes die je aanhaalt. Als evenwichtig tegenwicht wil ik je bijvoorbeeld op Romeinen 3 wijzen. Kijk dan in het bijzonder naar vers 9 t/m 20 en zeker vers 11 (ER IS NIEMAND DIE VERSTANDIG IS, ER IS NIEMAND DIE GOD ZOEKT!). Gelukkig volgt vers 21 t/m 31 op dit tekstgedeelte, maar vers 9 t/m 21 staan er wel voor en kunnen we nie los zien van de rest!
Ik merk dat jij Bijbelteksten zoekt die jouw verhaal onderbouwen maar kijk dan gelijk of er Bijbelteksten zijn die voor het menselijke gevoel het tegenovergestelde zijn en die daardoor een duidelijk en Bijbels evenwicht geven. Succes! :%
Dat is nu de 1zijdigheid die ik telkens in jouw reacties tegen komt en die ik al door middel van een uitleg van een genezing heb geprobeerd uit te leggen. Voor de duidelijkheid kijk eens bij Jezus telkens geneesde en hoe die personen het zelf ervaarde.
Jouw 1zijdigheid blijkt ook uit de tekstgedeeltes die je aanhaalt. Als evenwichtig tegenwicht wil ik je bijvoorbeeld op Romeinen 3 wijzen. Kijk dan in het bijzonder naar vers 9 t/m 20 en zeker vers 11 (ER IS NIEMAND DIE VERSTANDIG IS, ER IS NIEMAND DIE GOD ZOEKT!). Gelukkig volgt vers 21 t/m 31 op dit tekstgedeelte, maar vers 9 t/m 21 staan er wel voor en kunnen we nie los zien van de rest!
Ik merk dat jij Bijbelteksten zoekt die jouw verhaal onderbouwen maar kijk dan gelijk of er Bijbelteksten zijn die voor het menselijke gevoel het tegenovergestelde zijn en die daardoor een duidelijk en Bijbels evenwicht geven. Succes! :%
Romeinen 3:9-20 gaan niet voor niets vooraf aan 21-30. Paulus beschrijft hier hoe het is om onder de wet te leven, zoals de Joden nog deden in zijn tijd. Als je onder de wet leeft, leef je automatisch in zonde, omdat niemand de wet kan volgen. Dit verhaal is echter niet compleet, het is niet af, net zoals de Wet Gods niet af was, maar nog vervuld moest worden, door Jezus Christus. Dat is wat Paulus schrijft in de verzen 21-30: Maar nu is er een uitweg, voor wie wil, want allen die geloven, zijn gerechtvaardigt in Christus voor God! De Wet veroordeelt ons, maar Jezus heeft de Wet vervolmaakt, vervult, tot voltooiing gebracht: hij heeft namelijk de uitweg gegeven, in alle genade, als wij die maar willen accepteren.
Het is by the way onzin om mij van eenzijdigheid te beschuldigen zonder op zijn minst je kleine pink naar jezelf te wijzen... Tot nu toe kan ik elke redenatie van uitverkiezing vanuit Bijbelteksten die jullie aandragen weerleggen, maar vice versa wordt er bijna niet op ingegaan, laat staan weerlegt. Is dat namelijk niet de bedoeling trouwens, dat ik mijn verhaal onderbouw met Bijbelteksten die mijn betoog ondersteunen? Het zou niet zoveel zin hebben om mijn verhaal te onderbouwen met Bijbelteksten die het zouden tegenspreken, niet waar? Of helemaal ergens anders over zouden gaan...
PS ik vind deze discussie wel ongelooflijk goed, om er eens flink diep op in te graven... hopelijk wordt het geen eeuwig heen en weer geslinger van dezelfde argumenten... dus weerleg mijn Bijbelteksten alsjeblieft!
Het is by the way onzin om mij van eenzijdigheid te beschuldigen zonder op zijn minst je kleine pink naar jezelf te wijzen... Tot nu toe kan ik elke redenatie van uitverkiezing vanuit Bijbelteksten die jullie aandragen weerleggen, maar vice versa wordt er bijna niet op ingegaan, laat staan weerlegt. Is dat namelijk niet de bedoeling trouwens, dat ik mijn verhaal onderbouw met Bijbelteksten die mijn betoog ondersteunen? Het zou niet zoveel zin hebben om mijn verhaal te onderbouwen met Bijbelteksten die het zouden tegenspreken, niet waar? Of helemaal ergens anders over zouden gaan...

PS ik vind deze discussie wel ongelooflijk goed, om er eens flink diep op in te graven... hopelijk wordt het geen eeuwig heen en weer geslinger van dezelfde argumenten... dus weerleg mijn Bijbelteksten alsjeblieft!