Bidden

sochrio

Bericht door sochrio »

Ik ken anders ook wel mensen die toch veel bidden, maar wiens gebed niet verhoord wordt. DAn zijn dergelijke teksten vaak extra moeilijk. Mensen vragen zich dan af of ze wel genoeg en op de goede manier bidden.

Maar, zoals al gezegd is, bidden is niet het opdreunen van je verlanglijstje. Het is contact met God! Zorgen die we bij Hem neerleggen in het gebed, moeten we ook bij Hem laten.
Een tijd geleden hoorde ik iemand dat alsvolgt uitleggen: Iemand die bidt, is eigenlijk iemand met een koffer vol allerlei spullen. Als je bidt doe je die koffer open, haalt alles eruit en laat het allemaal aan God zien. Wat de meeste mensen vervolgens doen is alles weer terug proppen in de koffer en weer weggaan met een loodzware koffer. DAt is juist niet de bedoeling van het gebed. De bedoeling is dat je al die spullen laat liggen bij God, en dat je met een lege koffer verdergaat. Opgelucht en blij, in de wetenschap dat je een Vader hebt die voor je zorgt.
Mirror

Bericht door Mirror »

Onlangs las ik een mooie preek van Thomas Boston over het gebed, daarom hieronder samengevat:

Het gebed bestaat uit drie delen:
- de smeekbede
- de belijdenis van zonde
- de dankzegging voor weldaden

De smeekbede
Het kenmerkende van het gebed is de dat we als het ware God proberen te bewegen op ons neer te zien. We bevelen ondergeschikten en verzoeken gelijkstaanden. God kunnen we alleen benaderen in een godvruchtig en ootmoedig gebed.

We moeten bidden tot een drieenig God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Gebed en geloof hebben hetzelfde voorwerp, de grond van ons gebed is het geloof.

We moeten bidden in de Naam van Jezus Christus, Zijn Zoon en de enige Middelaar.
We moeten ons door Jezus Christus aangemoedigd voelen om te bidden, Hij is alle dingen verzocht geweest gelijk wij. Alleen in en door Hem kunnen wij tot God komen, 'Niemand komt tot de Vader dan door Mij'.

Alleen met de hulp van de Heilige Geest kunnen wij een aangenaam gebed doen. De Geest verlicht ons verstand en doet ons de node van onszelf en anderen zien, en maakt ons de beloften Gods indachtig. De H. Geest schenkt gebedsgaven en neiging tot bidden.

We moeten bidden voor levenden, in het bijzonder voor:
- de hele Kerk van Christus op aarde
- de overheid
- predikanten
- onze christelijke kennissen
- woonplaats en kerkelijke gemeente
- families en betrekkingen
- onze vijanden

We moeten bidden voor dingen die zijn naar Gods geopenbaarde wil. (Sochrio, dit kan een reden zijn waarom een gebed niet verhoord wordt) Joh. 5: 14 'Dit is de vrijmoedigheid die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort.'

Hoe moeten we bidden?
- met ons verstand
- eerbiedig
- ootmoedig
- gevoelig
- gelovig
- oprecht
- vurig
- waakzaam
- volhardend
- afhankelijk

Worden dan alle gebeden verhoord? Nee, een overnieuwd mens kan zo niet bidden. Evenmin worden al zijn gebeden op elk moment aangenomen. Gods kinderen bidden ook niet altijd zo. Maar alle gebeden door de H. Geest gewerkt, die worden aangenomen en verhoord op Zijn tijd.

De belijdenis van zonden
We moeten onze erf- en dadelijke zonden, zonden van bedrijf en nalatigheid, van hart, lip en leven belijden. Maar in het bijzonder de zonden die ons geweten verwonden. Deze belijdenis is noodzakelijk. Spr. 28:13 'Die zijn zonden bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.' Deze belijdenis moet oprecht, ongedwongen/vrijwillig en oprecht zijn.

Dankzegging voor weldaden
Er is veel stof tot dankzegging: geestelijk zegeningen, tijdelijke zegeningen voor onszelf maar ook voor anderen. Paulus deed dit voor de Filipenzen: Filip. 1:3 'Ik dank God zo dikwijls als ik uwer gedenk.'

Dankzeggen is noodzakelijk. Het is alles wat wij God kunnen vergelden voor het goede of de weldaden die Hij ons schenkt. Wij kunnen slechts onze schuld erkennen en dankbaarheid bewijzen. Het is de manier om meer te verkrijgen. Ondankbaarheid onderbreekt de stroom van Gods weldaden, maar op dankbare mensen stort Hij ze uit.

Hoe moeten we danken? Met een hart dat overvloeit van dankbaarheid, verwonderd over onverdiende goedheid, met diepe ootmoed vanwege de weldaden die geschonken zijn aan zulke nietige, onwaardige schepselen, met een hartelijk voornemen om die gaven te gebruiken tot Gods heerlijkheid en eer en met een vurige begeerte om meer weldaden te ontvangen uit de handen van God, onze vrijgevige Weldoener.
Bidden kunnen we altijd en overal: 1 Thes. 5:17 'Bidt zonder ophouden'

Na deze preek gelezen te hebben, besefte ik te meer dat ik echt alles tekort kom in mijn gebeden. De discipelen vroegen niet voor niets aan de Heere Jezus: 'Leer ons bidden'.

Ps. Deze preek is een onderdeel van het boek 'Leer ons bidden'. Naast deze preek staan er nog 10 preken in. ISBN: 90-331-1493-3
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als je bidt, moet je dan verwachten dat de Heere het ook wil verhoren? Gezien Mattheus 7:7 en 8?
Of moet je bidden met een gestalte van: de Heere is het me niet verplicht, ik mag alleen maar hopen dat Hij met verhoort, maar ik mag niets met zekerheid verwachten, want Hij is vrij om te verhoren of niet.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Precies refo, daar mag je niet aan twijfelen.
Op het einde van je gebed zeg je toch ook "amen". Doe je dit uit gewoonte, als afsluiting van je gebed, of denk je dan ook echt aan de laatste catechismusvraag:
Wat beduidt het woordje amen?
(antw. Het zal waar en zeker zijn, want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in mijn hart gevoel en zulks van Hem begeer)!

Maar zelf vind ik het ook moeilijk om nou voor jezelf te weten of je gebed nou ook echt verhoord is, maar als je kijkt naar Matth. 7 :7/8, dan mag je dat ook echt geloven dat je gebed ook verhoord is.

Groet, Lieneke
Refojongere

Lieneke,
Verhoren in de zin van: als je voor iemand bidt voor genezing, dat God het dan ook geeft..
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Precies, en is dat alleen maar bedoeld voor genezing?
Ik denk dat dat niet alleen voor genezing bedoeld is, maar ook voor als je bid om versterking van het geloof en nog meer 'zaken'!
Mirror

Bericht door Mirror »

Als je bidt, moet je dan verwachten dat de Heere het ook wil verhoren? Gezien Mattheus 7:7 en 8?
Of moet je bidden met een gestalte van: de Heere is het me niet verplicht, ik mag alleen maar hopen dat Hij met verhoort, maar ik mag niets met zekerheid verwachten, want Hij is vrij om te verhoren of niet.
Je moet in ieder geval er zeker van zijn dat God je altijd hoort. Het gebed moet met geloof gepaard gaan, zoals Boston schreef is dit de grond van het gebed. Een besef van mijn eigen onwaardigheid is hier niet mee in tegenstelling, maar dit maakt de behoefte en noodzaak van gebed alleen groter. De zinsnede 'maar hopen dat m'n gebed wordt verhoord' lijkt meer op ongeloof, dat is iets anders dan beseffen dat 'gezien mijn zonde het rechtvaardig is als de Heere niet naar mij omziet'. Had de melaatse in Bijbel beide zaken ook niet? Hij bad: 'Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen'. Hij geloofde vast dat de Heere Jezus het kon, toch liet Hij God vrij in Zijn willen. Zijn gebed is verhoord!

[Edited on 2/15/02 by Mirror]
parsifal

Bericht door parsifal »

Als er in de Bijbel staat dat God Zich laat verbidden, mogen wij deze tekst niet doodslaan door de theologie. Als deze tekst haar gehele betekenis verliest door de theologie klopt er iets niet. Ik zeg niet dat dit hier gebeurd, maar laten we in ieder geval uitkijken en in het gebed weten dat God hoort.

Verder denk ik dat het God groot maken een belangrijke rol moet spelen in het gebed (ik dacht dat dit ook in Hosea 10 of 11 naar voren kwam). En God groot maken is meer dan jezelf vernederen.

Vaya con Dios,

parsifal
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hierbij nog een voorbeeld, nu uit 2Kor.12:8-9.
Paulus heeft driemaal gebeden, en toen wist hij dat zijn gebed niet werd verhoord. Maar hij heeft wel antwoord gekregen: Mijn genade is u genoeg ....
Is dat altijd zo, dat er een antwoord komt?
Aapje

Bericht door Aapje »

Wat is de oorzaak dat wij vaak een formuliergebed bidden dan dat we een vrijgebed bidden?
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Aapje
Wat is de oorzaak dat wij vaak een formuliergebed bidden dan dat we een vrijgebed bidden?
Dit is redelijk suggestief, want ik bid vrijwel nooit een formuliergebed. Ik ben van mening dat je beter een zogenaamd vrij of persoonlijk gebed kunt bidden.

Ook voor deze topic geldt eigenlijk dat we hierover al 'gesproken' hebben: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=140
Refojongere

Aapje wilde hier verdergaan met "formuliergebeden of vrije gebeden".
Nog een verzoek bij deze: Of jullie, voordat jullie een nieuw onderwerp plaatsen, willen kijken of deze al wordt besproken. Het SOW-proces, bijvoorbeeld, wordt op pagina drie van "Kerk en Theologie" besproken. Zie de nummering onderaan..
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Zijn de forummers het eens met Cees Vork?
Als alle lezers van dit forum nu zouden gaan bidden voor de overheid, verandert er dan iets?
Bidden voor politieke omkeer
Gebed van christenen zal ommekeer teweegbrengen in de politieke arena. 'Omdat er zo weinig gebeden wordt, houden christenen het politieke klimaat eigenlijk zelf in stand', zegt Cees Vork, coördinator van de gebedsbeweging 'Op de Bres voor Nederland'. Met een groep van 1200 mensen bidt hij 24 uur per dag voor Nederland, nu speciaal voor de verkiezingen. Hij is doordrongen van de kracht van het gebed: "Als alle christenen gaan bidden, hebben we binnen een paar weken een ommekeer. Dan verdwijnen de problemen en zal God zich meer manifesteren."
Zie:http://mmbase01.eo.nl:8080/home/html/pi ... amenleving

[Veranderd op 12/4/02 door Gerrie]
annoniem

Bericht door annoniem »

Een ieder reageert positief, uw gebeden worden verhoort. En er komt altijd een antwoord etc..

Zijn niet 99 % van de gebeden formulier of verplichtte gebeden, dus zonder begrip van tegen wie je bid ? Zonder besef van Gods almacht van de bespotting die er uit kan gaan van je gebed ? Denk eens na en wees eerlijk naar je zelf !!
God geeft zeker niet altijd antwoord, de meeste gebeden zijn diep beledigend voor Hem en een complete bespotting. Je mag op zulke momenten nog blij zijn dat Hij ons niet direct straft, omdat wij Hem op zo'n manier durven aanspreken.
lejo

Bericht door lejo »

beste Annoniem,

In Jezus' dagen was er een vrouw die met dezelfde vragen rondliep als jij. Lees maar in Joh.4
Daar lees je ook hoe het voor haar duidelijk werd wat bidden in werkelijkheid is en inhoud. Jezus nam de moeite om daarvoor DOOR Samaria te gaan, Hij moest! Genade is geen wisselgeld, genade is gratie!!
Wil je dat begrijpen? Als Jezus bij wijze van spreken bij mij niet "langsgekomen" was had ik het nu ook nog niet begrepen, netzomin als die samaritaanse, net zo min als jij.
Stel Hem niet teleur wanneer Hij langskomt, de "beste methode" om te leren bidden!
Plaats reactie