vasten

micro

Bericht door micro »

Je hebt verschillende soorten:
- gewoon vasten; onthouden van voedsel voor bepaalde tijd (wel drinken)
- totaal vasten; onthouden van alles
- gedeeltelijk vasten; b.v. alleen brood eten.

Het totaal vasten KAN consequenties hebben voor het lichaam. Maar als je weloverwogen te werk gaat is er geen probleem...

Hoe je vast, en hoe lang maakt in beginsel niet uit: als het doel wat je had maar bereikt is...
strik

Bericht door strik »

Ik heb eerder ergens aangegeven dat vasten een opdracht is, die zelfs in de bijbel is terug te vinden.

In Mattheus stelt Christus dat Zijn leerlingen zich moeten onderscheiden ten opzichte van de joden (vooraan de straat, zielig, of, zoals micro dat ook omschrijft, in je eigen 'achterkamer'). Paulus versterkt ergens in één van zijn brieven dat onderscheid door op andere dagen te vasten dan de joden dat deden.

Het is 'bekend' (Tacitus heeft dat beschreven), dat de Joden vastten op de dinsdag en de donderdag. Omdat het vasten niet door Christus is afgeschaft, (Hij leefde zelf toch ook bij de wet), heeft de Kerk al in de eerste eeuwen aangegeven dat de vastendagen de woensdag en de vrijdag zijn.

Nou begrijp ik ook wel dat dit het technische deel is van de vasten, voor het overige ga ik geheel mee met Micro.

En ja, ik vast vandaag, en vrijdag tot en met 24 december (kerstvasten).
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Vanaf vrijdag tot en met 24 december? Dat is dan ook een soort ramadan of zo? Hoe vul je dat praktisch in? En wat versta je precies onder vasten? Drinken mag wel?

Wow, duizenden vragen die ineens omhoog borrelen bij mij. Ik wil zelf ook meer onderzoek doen naar het vasten, dus ik ben erg benieuwd.

En je hebt gelijk, het is een opdracht die God ons gegeven heeft.
micro

Bericht door micro »

Wat mij het meest bezig houd: wat heeft er voor gezorgd dat vasten geen gewoonte meer is in reformatorisch Nederland? Terwijl het toch zo overduidelijk een Bijbelse opdracht is, die misschien wel net zo belangrijk is als bidden...
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

hahahaha, dus je kunt zelf bepalen hoe je het doet. Lekker vaag
rianne
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2002, 22:54

Bericht door rianne »

je bent wel sarcastisch tukkertje, dat jij nou niet van vasten houd. het zou misschien nuttig zijn om te vasten. de tijd die je normaal zou eten, kan je dan besteden om God's aangezicht te zoeken. dat is toch de bedoeling. en ik denk niet dat jij als gezond persoon daar nou echt zoveel last van zal krijgen. ik heb vandaag nog niet gegeten, maar daar ga ik niet dood van. (ik ga nu overigens wel eten ;-)). ask anders eens aan moslims wat hun het nut ervan vinden.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Tukkertje,

de Heere Jezus noemt zichzelf het levende Brood. Als je vast om bijvoorbeeld een hele dag te bidden o.i.d., dan is het de Heere Jezus Die je voedt.. daar heb je zelf dan geen eten voor nodig.

En volgens mij is het duidelijk een bijbelse opdracht.

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Jullie verdraaien de zaak. Wees eens eerlijk. Wie van jullie heeft wel eens gevast dan. En dan bedoel ik niet een dag ofzo. Nee twee weken of meer. Denk dat het er erg weinig zijn die dat oprecht kunnen zeggen.
rianne
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2002, 22:54

Bericht door rianne »

de traditie schrijft het nu eenmaal niet voor als noodzakelijk kwaad
micro

Bericht door micro »

Origineel gepost door tukkertje
Jullie verdraaien de zaak. Wees eens eerlijk. Wie van jullie heeft wel eens gevast dan. En dan bedoel ik niet een dag ofzo. Nee twee weken of meer. Denk dat het er erg weinig zijn die dat oprecht kunnen zeggen.

Volgens mij heb je er nog weinig van begrepen...waarom zou je pas echt vasten als je twee weken of meer vast?? En wat heeft dat met oprechtheid te maken???

Ligt de waarde van vasten soms in de tijdsduur? Het gaat om je oogmerk bij het vasten, dat is het belangrijkste.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Waarom langer dan twee weken? Er zijn zoveel dingen waarvan je kunt vasten, internetvasten (ik noem maar iets hoor), of gewoon een maand niks snoepen, etc etc..

Trouwens je vraag is een beetje krom, wie heeft er wel is gevast. Lees maar eens het stukje van Nostradamus (van Mattheus 6).

En een (retorische) vraag: denk jij dan niet dat we de geboden die in de Bijbel staan zwaarder moeten opnemen dan de traditie?

Groetjes, Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Nostradamus_123

Bericht door Nostradamus_123 »

Origineel gepost door tukkertje
Jullie verdraaien de zaak. Wees eens eerlijk. Wie van jullie heeft wel eens gevast dan. En dan bedoel ik niet een dag ofzo. Nee twee weken of meer. Denk dat het er erg weinig zijn die dat oprecht kunnen zeggen.
Het hoeft niet perse 2 weken. In de eerste christengemeente vastte men altijd op zaterdag, als voorbereiding en verootmoediging voor het avondmaal (werd iedere zondag geviert).

Dat jij er geen zin in hebt is 1 ding, maar het staat duidelijk in de bijbel genoemd. Als jij het niet wilt doen, dat is jouw keus. Maar mijns inziens moet je een bijbelse zaak als dit niet belachelijk lopen maken.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

het is zeker niet mijn bedoeling iets belachelijk te maken. Maar denk dat er belangrijker zaken zsijn dan vasten.

Maar niemand geeft er antwoord op mijn vraag: wie van deze forumleden kan zeggen dat hij/zij vast??? En dan bedoel ik niet een dag niet snoepen.


Ben erg benieuwd. Denk dat menigeen het schaamrood op de kaken krijgt. Wel een standpunt innemen hier, maar zelf niet doen. Beetje hypocriet of niet soms.

tukkertje
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Tukkertje, als je vast dan is dat iets wat je in het verborgene doet (net als het gebed), en niet openbaar. Anderen hebben er helemaal niets mee te maken.

Zie ook Matth 6:
En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht.

En waarom versta jij een dag niet snoepen niet als vasten? Voor sommige mensen is snoepen belangrijk, dit geven zij dus zegmaar als een offer (zoals genoemd in Heb 13).

Er zijn inderdaad belangrijker zaken dan vasten. Maar er zijn in ieders leven ook zeer zeker minder belangrijke dingen.
Probeer het gewoon is.. er vloeit heiliging uit voort..

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
england

Bericht door england »

Ik vermeod dat het een reactie is van de reformatie.
Hier gebeurt hetheel af en toe, als er een ergprobleem is dat mensen vasten en bidden... Ik denk dat het wel gepaard moet gaan met elkaar...
Plaats reactie