Onze plicht om eerst met de betrokkene te praten

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door refo
Wat bedoelt Daphne nou met 'gedoetje'?

:t
oh, krijg jij nooit zulke U2U-tjes van Daphne? ;-)
Ik ook nooit. Ben zeker niet genoeg een 'gezellig iemand'. :-P
moet jij straks es opletten :,:,:,:,:,:,
nou gaat het gebeuren hoor, die gaat heel je U2U-box vol zitten spammen ;-)
limosa

Bericht door limosa »

maarruh, iemand nog een idee over de stelling van Lecram?
refo

Bericht door refo »

Gewoon helemaal eens. Overigens: hoe vaak komt het voor dat er geklaagd wordt?

Een enkele keer zie ik zelfs in de discussie een aankondiging van zo'n melding. Dat is m.i. monddood maken van de opponent. ZO van: ik kan je niet overtuigen, maar zal zorgen dat je fysiek van dit forum verwijderd wordt.

Daar zou ik nou een SW voor geven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door refo
Gewoon helemaal eens. Overigens: hoe vaak komt het voor dat er geklaagd wordt?

Een enkele keer zie ik zelfs in de discussie een aankondiging van zo'n melding. Dat is m.i. monddood maken van de opponent. ZO van: ik kan je niet overtuigen, maar zal zorgen dat je fysiek van dit forum verwijderd wordt.

Daar zou ik nou een SW voor geven.
Inderdaad.

Een van de leuke dingen van dit forum vind ik juist dat je meningen van mensen hoort die je normaal niet te weten komt. Vaak is je kennissenkring niet zo gevarieerd dat je alle tegengestelde meningen over allerlei zaken hoort.

Wat we hier nodig hebben is dat práchtige nieuwe woord:

vriespect!!
Be yourself, there are plenty of others.
memento

Bericht door memento »

moet jij straks es opletten :,:,:,:,:,:,
Wow! Eindelijk de ware betekenis gevonden van 'gedoetjes' :,
maarruh, iemand nog een idee over de stelling van Lecram?
Ik denk niet dat het stuk van '2 of 3 getuigen' gaat werken. Lijkt me btje moeilijk op een forum...
ZO van: ik kan je niet overtuigen, maar zal zorgen dat je fysiek van dit forum verwijderd wordt.
Dat is natuurlijk onzin. De moderators zijn toezichthouders, en proberen dat zo objectief mogelijk te doen. Zolang iemand zich aan de forumregels houdt heeft niemand iets te vrezen, ook al dreigt een ander forumlid. Er moet (binnen de ruimte die de forumregels ons laten) ruimte blijven voor een discussie, waar best wel eens van mening verschilt mag worden. Mensen met de instelling: 'je geeft me gelijk, of je verdwijnt maar' krijgen meestal niet veel bij mij gedaan...
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik denk niet dat het stuk van '2 of 3 getuigen' gaat werken. Lijkt me btje moeilijk op een forum...
Waarom niet? Er zijn 2420 leden op het forum. Dan is er altijd wel een 'medestander' te vinden. Laten we niet de regel die Jezus ons zelf heeft gegeven afdoen met 'dat is te moeilijk'
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Een uitzondering vormen m.i. situaties waarin overduidelijk sprake is van overtreding van de forumregels.
Ook dan lijkt het me nog nuttig de persoon in kwestie eerst te benaderen.

Een uitzondering zou ik bepleiten voor nieuwe leden die zich direct uitzonderlijk gedragen. Voor leden die een langere reputatie hebben zou ik eerst zelf benaderen.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Waarom niet? Er zijn 2420 leden op het forum. Dan is er altijd wel een 'medestander' te vinden. Laten we niet de regel die Jezus ons zelf heeft gegeven afdoen met 'dat is te moeilijk'
Dat van 2 of 3 getuigen gaat over een (grove) zonde waar vermaand moet worden, en als hij niet luisterd uit de gemeente Gods gezet wordt. Oftwel, kerkelijke tucht. Volgens mij is dat wat anders dan een onenigheid op een forum.

Lecram, kan je misschien iets nader toelichten hoe je dit in praktijk in gedachten hebt. Ik vind het een btje moeilijk voor te stellen hoe zoiets in de praktijk gaat werken. Hoe wil je, als 1 op 1 contact via u2u op niets uitloopt, die 2 of 3 getuigen erbij halen? Via u2u?
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat van 2 of 3 getuigen gaat over een (grove) zonde waar vermaand moet worden, en als hij niet luisterd uit de gemeente Gods gezet wordt. Oftwel, kerkelijke tucht. Volgens mij is dat wat anders dan een onenigheid op een forum.

Lecram, kan je misschien iets nader toelichten hoe je dit in praktijk in gedachten hebt. Ik vind het een btje moeilijk voor te stellen hoe zoiets in de praktijk gaat werken. Hoe wil je, als 1 op 1 contact via u2u op niets uitloopt, die 2 of 3 getuigen erbij halen? Via u2u?
We hebben gratis u2u van OSW gekregen. laten we daar dankbaar gebruik van maken.

En verder:
Zo staat het in Matth. 18:
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.

16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.

17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Het gaat niet om een grove zonde, maar als iemand tegen je gezondigd heeft.
memento

Bericht door memento »

We hebben gratis u2u van OSW gekregen. laten we daar dankbaar gebruik van maken.

En verder:
Zo staat het in Matth. 18:
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.

16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.

17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Het gaat niet om een grove zonde, maar als iemand tegen je gezondigd heeft.
Ik denk dat het hier wel gaat om een grove zonde. Volgens mij is het nooit de bedoeling van dit gedeelte om te zeggen dat we om elke onenigheid waar iemand niet wil toegeven die persoon maar misschien maar meteen uit de gemeente moeten gooien. Zou erg leeg worden ben ik bang. Daarbij menen meestal beide partijen dat zij goed zitten, en de ander fout...

Maar Lecram, wou je met zn 3en de 'boosdoener' gaan u2u'en?
Lecram

Bericht door Lecram »

Maar Lecram, wou je met zn 3en de 'boosdoener' gaan u2u'en?
Waarom niet?
Marjan

Bericht door Marjan »

Je kunt de "boosdoener" natuurlijk een berichtje sturen dat je hebt overlegd met die en die, en dat jullie alle drie van mening zijn dat.... etc.
Be yourself, there are plenty of others.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Je kunt de "boosdoener" natuurlijk een berichtje sturen dat je hebt overlegd met die en die, en dat jullie alle drie van mening zijn dat.... etc.
Klinkt redelijk en werkbaar. Zó gesteld lijkt het me een werkbare methode. Alhoewel ik mn twijfels erbij heb of het gaat werken (u2u is maar een magere vervanger voor face-to-face)

Echter, iedereen is vrij om er mee om te gaan zoals hij/zij wil. Als iemand liever, na een mislukte u2u-wisseling, direct naar de mods stapt, is dat ook goed.

Maar ik hoop natuurlijk dat dit soort situaties niet voorkomen. Als iedereen zich volwassen gedraagd, en zo ook probeerd te discussieren...
Plaats reactie