lezenswaardig

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Christiaan schreef:
Marco schreef:Nou Marnix, nou lees je het wel een beetje eenzijdig. Er ligt toch duimendik bovenop dat het gaat om eigen gerechtigheid die overboord moet.

Wat mij in 'dit soort' teksten wel weer opvalt is dat het 98% over schuldbesef en noodzaak tot bekering gaat en 2% over het heil dat die bekering teweeg moet brengen. In termen van de Catechismus: veel over onze ellende, en een beetje over de verlossing. Aan de dankbaarheid komen we niet toe. Is die niet belangrijk? Of weegt de bevinding van de zonden zo zwaar dat we niet blij kunnen zijn dat er verlossing is?
Voor het tweede deel ben ik het ook met je eens. Waarom zoveel aandacht voor onze zonde, om daarna kort even naar Christus te verwijzen.
Precies. We belijden toch immers dat Christus een veel grotere Zaligmaker is, dan wij zondaar zijn? Well, zou die verhouding ook niet de prediking, ja al ons spreken moeten stempelen?

En daarbij: Wie anders dan Christus (in Zijn functie als Profeet) kan ons aan onze zonden ontdekken? De zondenkennis wordt zo menselijk gebracht, zonder te wijzen op de goede God, die in Christus alles wil geven wat ons ontbreekt, ook zondekennis. Geen enkel element uit de bekering van een mens kan zonder Christus, dus waarom Hem in onze bespreking daarvan niet centraal stellen? Hij is het begin, het leven, en het einde van onze bekering. Christus is alles!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

memento schreef: Christus is alles!
Amen!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

caprice schreef:
memento schreef:
caprice schreef:(...)
Veenendaal, Ds. J. van Belzen (Uit: De Saambinder, 9 augustus 2007)
Zonder iets af te willen doen aan de inhoud: Waarom zijn alle medidaties uit de SB hetzelfde? Je kan haast de tekst erboven wijzigen, en de rest laten staan...
Dat idee heb ik niet, als je naar de inhoud kijkt van deze meditatie. Het gaat toch echt over de tekst?
Nou, dat ben ik absoluut niet me je eens, Memento.
Ik zal het even in de gaten houden en binnenkort hier eens een andere SB-meditatie inscannen.
Deze meditatie gaat echt over de eigengerechtigheid die Gods volk ook na ontvangen genade nog aankleeft.
memento schreef:
Marnix schreef:Wat je eerste deel betreft, het gaat mij om de chronologie die wordt toegepast... van zondaar naar verloste zondaar, tevens kind van God. Die chronologische stappen kan je niet opnieuw gaan doorlopen als je je al verlost weet, want dan zou je terug in de tijd moeten. Dan is er namelijk sprake van gerechtigheid, niet uit jezelf maar in Christus... daarom snap ik deze oproep om dat opnieuw te gaan doorlopen niet.
Omdat je steeds weer zondigt, en dus steeds weer vergeving nodig hebt....
Zeker mee eens.
Veel mensen leren dat een kind van God nooit meer in het stuk van de ellendekennis terechtkomt. Zo is het niet.

We hebben steeds weer die steeds dieper en breder wordende spiraal van (1) onszelf mishagen en voor God verootmoedigen vanwege onze zonden, (2)nochtans geloven in Gods belofte dat deze zonden ons om Christus' lijden en sterven vergeven zijn en (3) een toenemende gezindheid om in waarachtige dankbaarheid jegens God te leven.
memento schreef:Precies. We belijden toch immers dat Christus een veel grotere Zaligmaker is, dan wij zondaar zijn? Well, zou die verhouding ook niet de prediking, ja al ons spreken moeten stempelen?
Klopt.
En hoe donkerder de zondaar getekend wordt, hoe meer Christus gaat schitteren: al wat aan Hem is, is gans begeerlijk.
En hoe meer Hij gaat wassen, hoe minder ik wordt.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 15 aug 2007, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Precies. We belijden toch immers dat Christus een veel grotere Zaligmaker is, dan wij zondaar zijn? Well, zou die verhouding ook niet de prediking, ja al ons spreken moeten stempelen?
Klopt.
En hoe donkerder de zondaar getekend wordt, hoe meer Christus gaat schitteren: al wat aan Hem is, is gans begeerlijk.
En hoe meer Hij gaat wassen, hoe minder ik wordt.
Dat is zeker waar. Maar de bevinding van de zonde, waartoe opgeroepen wordt, is het (profetische) werk van Christus. We moeten niet spreken over zondekennis zonder Hem te noemen als auteur van die (bevindelijke) kennis. Vaak wordt dat achterwege gelaten, en lijkt het net alsof bevindelijke ellendekennis iets is wat je overkomt, ipv dat het iets is wat Christus ons schenkt, en dat Hij ons alles wil geven wat ons ontbreekt als we tot Hem gaan (dus ook de ellendekennis).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Precies. We belijden toch immers dat Christus een veel grotere Zaligmaker is, dan wij zondaar zijn? Well, zou die verhouding ook niet de prediking, ja al ons spreken moeten stempelen?
Klopt.
En hoe donkerder de zondaar getekend wordt, hoe meer Christus gaat schitteren: al wat aan Hem is, is gans begeerlijk.
En hoe meer Hij gaat wassen, hoe minder ik wordt.
Dat is zeker waar. Maar de bevinding van de zonde, waartoe opgeroepen wordt, is het (profetische) werk van Christus. We moeten niet spreken over zondekennis zonder Hem te noemen als auteur van die (bevindelijke) kennis. Vaak wordt dat achterwege gelaten, en lijkt het net alsof bevindelijke ellendekennis iets is wat je overkomt, ipv dat het iets is wat Christus ons schenkt, en dat Hij ons alles wil geven wat ons ontbreekt als we tot Hem gaan (dus ook de ellendekennis).
Vaak leren 'rechtvaardigmakingsdrijvers' dat de bevindelijke ellendekennis iets is wat je overkomt en zeggen ze dat de bevindelijke ellendekennis geen zaak is die voortvloeit uit de profetische bediening van Christus. Daar komen grote dwalingen uit voort.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er worden bewoordingen gebruikt die ik niet gewoon ben om te gebruiken, maar ik ben het er mee eens.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:Er worden bewoordingen gebruikt die ik niet gewoon ben om te gebruiken, maar ik ben het er mee eens.
Als jij de meditatie bedoeld, ben ik het met jou eens :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
caprice schreef:(...)
Veenendaal, Ds. J. van Belzen (Uit: De Saambinder, 9 augustus 2007)
Zonder iets af te willen doen aan de inhoud: Waarom zijn alle medidaties uit de SB hetzelfde? Je kan haast de tekst erboven wijzigen, en de rest laten staan...
Dat vind ik bij tijd en wijle ook voor predikanten gelden. Andere bijbeltekst, zelfde preek. Elke zondag 2 keer.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Kaw schreef:Er worden bewoordingen gebruikt die ik niet gewoon ben om te gebruiken, maar ik ben het er mee eens.
Als jij de meditatie bedoeld, ben ik het met jou eens :wink:
Ik bedoelde in eerste instantie Memento en Erasmiaan.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Kaw schreef:Er worden bewoordingen gebruikt die ik niet gewoon ben om te gebruiken, maar ik ben het er mee eens.
Als jij de meditatie bedoeld, ben ik het met jou eens :wink:
Ik bedoelde in eerste instantie Memento en Erasmiaan.
:oops: :oops: maar met hen ben ik het (gelukkig) ook eens.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Kaw schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Kaw schreef:Er worden bewoordingen gebruikt die ik niet gewoon ben om te gebruiken, maar ik ben het er mee eens.
Als jij de meditatie bedoeld, ben ik het met jou eens :wink:
Ik bedoelde in eerste instantie Memento en Erasmiaan.
:oops: :oops: maar met hen ben ik het (gelukkig) ook eens.
Dan ben ik het ook met jou eens.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:
Marco schreef:Nou Marnix, nou lees je het wel een beetje eenzijdig. Er ligt toch duimendik bovenop dat het gaat om eigen gerechtigheid die overboord moet.

Wat mij in 'dit soort' teksten wel weer opvalt is dat het 98% over schuldbesef en noodzaak tot bekering gaat en 2% over het heil dat die bekering teweeg moet brengen. In termen van de Catechismus: veel over onze ellende, en een beetje over de verlossing. Aan de dankbaarheid komen we niet toe. Is die niet belangrijk? Of weegt de bevinding van de zonden zo zwaar dat we niet blij kunnen zijn dat er verlossing is?
Met tweede deel ben ik het wel eens... Wat je eerste deel betreft, het gaat mij om de chronologie die wordt toegepast... van zondaar naar verloste zondaar, tevens kind van God. Die chronologische stappen kan je niet opnieuw gaan doorlopen als je je al verlost weet, want dan zou je terug in de tijd moeten. Dan is er namelijk sprake van gerechtigheid, niet uit jezelf maar in Christus... daarom snap ik deze oproep om dat opnieuw te gaan doorlopen niet.
Omdat je steeds weer zondigt, en dus steeds weer vergeving nodig hebt....
Dat is wel waar, maar je wordt niet elke keer weer slaaf van de zonde en vijand van God, waarna je vervolgens weer vrijgekocht moet worden van de zonde en kind van Hem kan worden. Je BENT kind van God en vrijgekocht, geen slaaf meer van de zonden. Je oude mens is met Hem gekruisigd, leert Paulus. Ondanks dat je nog steeds zondigt. Dat onderscheid mis ik. Het offer van Christus is geweest, er is betaald. Voor ons leven... niet alleen maar voor gisteren en vandaag.... Hij hoeft immers niet elke keer weer opnieuw geofferd te worden.

Daar zit hem de kneep, daar gaan dit soort verhalen de mist in... ze doen alsof je, omdat je dagelijks zondigt, ook dagelijks weer vijand van God bent geworden totdat je weer bij Christus bent geweest.... dan krijg je ook van die rare beelden... als Jezus terugkomt en je hebt net gezondigd, maar nog geen vergeving gevraagd, dan kan je het wel schudden.

Verder ben ik het helemaal mee eens dat we niet te licht moeten denken over de zonde. En we moeten niet naast onze schoenen lopen, gaan denken dat we zelf iets kunnen bijdragen aan ons behoud. Maar we hoeven niet als christenen ons als goddelozen te gaan beschouwen.... onze oude mens IS dood, ondanks dat we nog zondigen. Daar gaat het me om, die nuance moet genoemd worden vind ik.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Met andere woorden: Eens bekeerd, altijd bekeerd en verder niet moeilijk doen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:“Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed” (Jesaja 64:6a)

Het kleed van Christus’ gerechtigheid

‘Doch wij allen zijn als een onreine…’ Zo heeft Jesaja het tweestammenrijk van Juda aangesproken! Hij noemt hen onreinen. Hij sluit er zichzelf niet buiten, want hij schrijft: ‘Wij allen’. Geliefde lezer(es), wij allen zijn in Adam peilloos diep gevallen. Niemand uitgezonderd, hoofd voor hoofd, hart voor hart. Paulus schrijft: ‘Want zij hebben gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods.’
Waarom schrijft Jesaja: ‘Doch wij allen zijn als een onreine?’ Wel, Jesaja heeft zichzelf door de bearbeiding van de Heilige Geest als een onreine voor God leren kennen. Hij schrijft: ‘Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben, en woon in het midden van een volk dat onrein van lippen is’. Dat is hij door de genade Gods aan de weet gekomen. Weet u hoe hij dat aan de weet gekomen is? In het licht van Gods vlekkeloze majesteit heeft hij eigen zonde, schuld en ongerechtigheid leren zien. Hij schrijft het zelf: ‘Want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.’
Geliefde lezer(es), kent u daar ook iets van in uw persoonlijk leven? Bent u al een onreine voor de Heere geworden? In Leviticus 13:45 lezen wij van de melaatsen: ‘Voorts zullen de klederen des melaatsen, in wien die plaag is, gescheurd zijn, en zijn hoofd zal ontbloot zijn, en hij zal de bovenste lip bewimpelen; daartoe zal hij roepen: Onrein, onrein!’ Hebt u het met de melaatse al voor God beweend: ‘Onrein, onrein?’
‘En al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.’ Is uw ongerechtigheid al schuld voor God geworden? Jesaja schrijft hier niet over ongerechtigheden, maar over gerechtigheden. Zijn uw gerechtigheden al schuld voor God geworden? Zolang wij daarin ons leven vinden zal de Middelaar geen waarde krijgen. Daar werkt de Heere in het leven van Zijn kinderen op aan.
Welk een pijnlijke les om gerechtigheden, ja, eigengerechtigheden voor God te verliezen. Wat zijn dat eigenlijk? In onze kanttekeningen lezen wij: Dat is, al onze beste werken, of wat wij voor goeds gedaan zouden hebben. Al mijn werken, deugden, tranen, werkzaamheden, vroomheid zijn tekort om voor God te kunnen bestaan. Ze moeten een wegwerpelijk kleed worden.
Weet u wat dat betekent? In het Hebreeuws lezen wij: Een kleed der wegwerping! Zoals onze kanttekeningen schrijven: Als een vuil, bezoedeld kleed; of een kleed van lompen en lappen samengeflanst.
Gods kinderen leren zichzelf als een goddeloze kennen. Bent u dat al geworden? En dat leert de Heere Zijn kinderen door de ontdekkende bearbeiding van de Heilige Geest. Dat is zo noodzakelijk en onmisbaar. Gods kinderen worden als goddelozen en niet als vrome mensen zalig. Niet in de uitleving, maar wel in de innerlijke doorleving voor de Heere. Dat is smartelijk om te doorleven, maar noodzakelijk om aan de weet te komen dat er maar één gerechtigheid is om voor de Heere te kunnen verschijnen.
Welke gerechtigheid? De enig geldende gerechtigheid van Christus die alleen redden kan van de dood. Welk een wonder om als een uitgewerkte, naakte zondaar voor de Heere te mogen buigen.
‘Want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, de mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan.’ Wie bekleedt de Heere met de klederen des heils? Zij die alle heiligheid in zichzelf missen. Wie doet de Heere de mantel der gerechtigheid om? Zij die ontbloot zijn van alle gerechtigheid.
De gerechtigheid heeft Christus voor Zijn volk verworven en Hij past die gerechtigheid ook toe. Nee, dat doen Gods kinderen zelf niet! Hij bekleedt! Hij doet hen die klederen aan! Hij is niet alleen een Middelaar van verdienste, maar ook van toepassing. Dat kleed der gerechtigheid heeft Hij verworven in de weg van bitter lijden en verzoenend sterven.
Hij, de Koning der koningen, is door Maria in doeken gewonden. Hij is veracht en bespot geworden door Herodes en zijn krijgsknechten. Wij lezen in Gods Woord van Herodes: ‘Deed Hem een blinkend kleed aan’. Pilatus krijgsknechten wierpen Hem een purperen kleed om. In Johannes 19:5 lezen wij: ‘Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon, en het purperen kleed. En Pilatus zeide tot hen: Ziet, de Mens!’ Jezus, de volkomen Zaligmaker heeft naakt aan het kruis gehangen, opdat naakte zondaren door Zijn gerechtigheid bekleed zullen worden.
Geliefde lezer(es), zijn uw zonden, uw ongerechtigheden al schuld voor God geworden? Weet het toch, buiten het kleed van Christus’ gerechtigheid kunnen wij God niet ontmoeten. Dat het heil van uw onsterfelijke ziel werd opgebonden. Smeek de Heere of Hij uw onreinheid wil bekendmaken. In Christus is alles wat tot zaligheid nodig is. Niemand heeft teveel gezondigd, is te onrein of te vuil. ‘Want het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonden.’
Volk des Heeren, de Heere geve u ontdekking. Vraag daar toch om! Het is een gebed tegen uzelf in, maar wel noodzakelijk, opdat in het verlies van uw gerechtigheden, de eeuwige behoudenis ligt door Zijn gerechtigheid.

Veenendaal, Ds. J. van Belzen

(Uit: De Saambinder, 9 augustus 2007)
Vondt dit wel een goed stuk. Zulke dominees moet men zuinig op zijn. Merk op dat hij geen algemeen aanbod van genade preekt. Gods Woord is altijd alleen tot Zijn eer bedoeld, en dat in de zaligheid van Zijn uitverkorenen, en ook in de verdoeming van de verworpenen komt God aan Zijn eer.

Ook moeten we, elke dag weer, aan onszelf ontdekt worden. We hebben elke dag weer opnieuw bekering en vergeving nodig. Niet dat men uit de genade kan vallen. Maar we moeten in de genade groeien. En dat geeft God ook. Het is onmogelijk dat we geen werken der dankbaarheid zullen doen. En het meest belangrijkste is het gebed, zoals de Heidelberger dat ook uitlegt. God werkt door de middelen, en wil erom gevraagd worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Met andere woorden: Eens bekeerd, altijd bekeerd en verder niet moeilijk doen!
Zo is het inderdaad niet (begrijp ik, dat je bedoelt).

Deze meditatie zit precies op dezelfde golflengte als de Catechismus in vraag en antwoord 115:
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.


Kortom: hoe langer hoe meer kennis van onze zondige aard en hoe langer hoe begeriger om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.

Jammer dat men dit soort geluiden nauwelijks meer wil verdragen.
Plaats reactie