Alles in de ceremoniële eredienst wees heen naar de komende Wetsvervuller. Ook in bijvoorbeeld de ambtsgewaden. Daar is bijzonder veel moois in te ontdekken. Nu is de symboliek niet meer nodig, het vertroebelt het zicht op de grote Heere Jezus alleen maar. Bovendien kun je je afvragen waar je alle symboliek zoals bijvoorbeeld afgelopen zaterdag ten toon werd gespreid, terug vindt in de Bijbel. Het leidt af.ejvl schreef: ↑28 apr 2025, 10:34De tempeldienst was natuurlijk ook vol met rituelen, prachtige kleding, schitterende muziek met professionele muzikanten, enzovoorts.Job schreef: ↑24 apr 2025, 09:28
Ja, dat zou goed kunnen. Ik zag wat beelden van de processie waarbij het lichaam werd overgebracht. Staat bol van de rituelen inderdaad. Ik denk dan: waar in de Bijbel lezen ze dit? Om dan gelijk de oversteek naar mijn eigen gebruiken en kerkelijke denominatie te maken, hoor. Dezelfde vraag mag ik mezelf ook gerust steeds kritisch stellen. De heilige kunst is om dichtbij de Schrift te blijven en niet te vervallen in religie en gods-dienst.
Ik denk dat het goed is dat de woordverkondiging centraal is komen te staan maar ik zie op zich geen Bijbels bezwaar tegen rituelen zoals kleding, muziek, invulling, enzovoorts.
Ik zeg er gelijk bij: zwarte hoeden en zwarte pakken vind ik even goed niet terug, dus het mes snijdt ook in refovleesch.