Dit frame vind ik ook niet eerlijk. Ik wil best erkennen dat er heel wat mensen in onze gezindte vooral naar binnen gekeerd zijn. Maar het is niet terecht een jeugdwerkorganisatie die ook veel bezig is met evangelisatie weg te zetten als "bang om eerlijk en open te getuigen". Het gaat hier om het problematische dat de overheid met deze wet de mogelijkheid krijgt te gaan bepalen wat je wel en niet meer mag zeggen binnen o.a. kerkelijke onderwijs. Daarmee is niet gezegd dat ze dat ook zullen doen, maar ze krijgen wel de bevoegdheid.Zeeuw schreef: ↑20 nov 2024, 20:23Dat gesprek heb ik ook met al de mensen die deze petitie op hun status delen. Ik word er een beetje suf van hoe bang men is om eerlijk en open te getuigen. Wellicht ligt dat ook aan jouw (en mijn) beroep Ad. Wellicht praten wij wat makkelijker.Ad Anker schreef: ↑20 nov 2024, 19:15 We zijn in refonederland wel erg gewend aan een soort van doemdenken. Dat is een volstrekt seculier denken overigens, gewoon rechts en nog iets rechtser. Zoals de FvD en aanverwant alles wat de overheid doet als verdacht beschouwt bespeur ik dat ook in onze achterban.
Van heel veel doemdenken is nog niet zo heel veel uitgekomen. Dat maakt me ook weer voorzichtig. Natuurlijk is er een trend zichtbaar waardoor we moeten oppassen hoe we dingen verwoorden. Ik ga er ook vanuit dat die trend voortzet. Maar zo'n petitie vind ik dan niet het goede antwoord, denk ik nu. Waarom nodigen we niet actief mensen uit van de overheid, ambtenaren vanuit diverse gremia, om bij ons te komen kijken. Bij onze catechisaties, bij onze zondagscholen, in onze diensten. Een petitie is zo'n massief anti-middel, het is toch veel mooier om openheid van zaken te geven. En ja, dan zal het wel eens schuren. Maar dan leren we tegelijk om onze mening te verwoorden, te laten zien waarom we diep intrinsiek gemotiveerd zijn om ons werk te doen zoals we dat doen in plaats van in onze schulp kijken en angstig te kijken: blijf bij ons vandaan. Bemoei je niet met ons. Die tijd is voorbij.
We moeten niet te benauwd zijn. Onze regering regeert toch echt nog steeds bij de gratie Gods. Dat is een enorm houvast.
En het zal best zijn dat er in jouw omgeving veel mensen zijn die de petitie delen en in gesprekken met jou aangeven dat ze vooral niets van het Evangelie willen delen met anderen. Maar dat is niet de intentie van de petitie en door jouw opmerking frame je hem wel zo.