"De middelen gebruiken"

HHR

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 24 jun 2024, 20:57

Overigens vraag ik me af of de GG kandidaturen kent? Volgens mij heet dat daar toch studenten?
Nadat je beroepbaar gesteld bent, ben je kandidaat.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 24 jun 2024, 21:54 Aan de ene kant is dat waar.

Aan de andere kant is het gegeven citaat duidelijk genoeg. De betekenis die daar gehanteerd wordt, is bepaald niet hetzelfde als in de belijdenisgeschriften. Dus ik kan de verwarring over deze uitdrukking in deze context wel begrijpen.
https://psalmboek.nl/belijdenis.php?bel ... 1&p=1&a=16
Marco

Bericht door Marco »

In de HC wordt m.i. duidelijk de sacramenten bedoeld. En ik zou niet weten, waarom dat in de DL anders zou zijn. Ook met een zwak geloof hoor je aan de avondmaalstafel thuis. Juist met een zwak geloof. En dan moet je je over de uitverkiezing géén zorgen maken. Dát staat er.
Arja

Bericht door Arja »

Marco schreef: 25 jun 2024, 10:23 In de HC wordt m.i. duidelijk de sacramenten bedoeld. En ik zou niet weten, waarom dat in de DL anders zou zijn. Ook met een zwak geloof hoor je aan de avondmaalstafel thuis. Juist met een zwak geloof. En dan moet je je over de uitverkiezing géén zorgen maken. Dát staat er.
Wat een mooie reactie.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Sommige woorden of uitdrukkingen hebben meerdere uitleg.

- Middelen ter versterking van het geloof als instelling van de Heere zijn onder andere de sacramenten.
- Middelen die de Heere God gebruikt en gegeven heeft ter bekering zijn onder andere de kerkgang, het lezen en bestuderen van de Bijbel, het gebed, ontmoetingen etc.
- Een middel wat de Heere gegeven heeft bij ziekten is gebed en zalving.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wel zo, maar de middelen waarnemen/gebruiken is wel een rechtstreekse term uit onze belijdenisgeschriften.

@Marco:
Maar niets mooier dan de DL. En daarom denk ik niet dat deze voorganger bedoelt wat hij zegt. Hij gebruikt wel een gereformeerde term, maar hij bedoelt zo ongeveer het tegenovergestelde.
ejvl

Bericht door ejvl »

Vroeger als kind hoorde ik wel eens, straks is het eeuwig kerk, daar moest ik toch echt niet aan denken.
Dit is slechts 1 citaat, ik denk dat deze kandidaat ook wel zal preken over de middelen die @Maanenschijn noemt, behalve wellicht de ziekenzalving, dat is uit de gratie geraakt.

Kerkgang is wat mij betreft slechts een onderdeel van "de middelen waarnemen".
Marco

Bericht door Marco »

DDD schreef: 25 jun 2024, 10:36 Dat is wel zo, maar de middelen waarnemen/gebruiken is wel een rechtstreekse term uit onze belijdenisgeschriften.

@Marco:
Maar niets mooier dan de DL. En daarom denk ik niet dat deze voorganger bedoelt wat hij zegt. Hij gebruikt wel een gereformeerde term, maar hij bedoelt zo ongeveer het tegenovergestelde.
Dat is mogelijk (ik ben daar ook bang voor), maar uit het korte citaat kan ik dat niet echt halen, en daarom vind ik de beschuldiging ver gaan. Bij dit citaat vraag ik mij vooral af, wat het vervolg is: als je slapeloos je knieën gebogen hebt, mag je dan je ziel gerust stellen in de wetenschap dat God de berouwvolle zondaar niet zal laten staan? En komt daarna de oproep, dan ook daadwerkelijk die middelen te gebruiken?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 25 jun 2024, 10:36 Maar niets mooier dan de DL. En daarom denk ik niet dat deze voorganger bedoelt wat hij zegt. Hij gebruikt wel een gereformeerde term, maar hij bedoelt zo ongeveer het tegenovergestelde.
En kan je dat 'tegenovergestelde' dan eens concreet benoemen? Want ik snap werkelijk je kritiek niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
Ik ben het wel met GG-lid eens dat het wel als redelijk bekend mag worden verondersteld. Wat het geven van een antwoord niet wegneemt uiteraard. Ik vind de zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' helaas een zeer bekende.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 25 jun 2024, 15:19
Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Ik ben het wel met GG-lid eens dat het wel als redelijk bekend mag worden verondersteld. Wat het geven van een antwoord niet wegneemt uiteraard. Ik vind de zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' helaas een zeer bekende.
Het kan ook zijn dat het niet gezegend wordt omdat je er wellicht gebruik van maakt maar niet met een gelovig hart doet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 25 jun 2024, 15:21
Het kan ook zijn dat het niet gezegend wordt omdat je er wellicht gebruik van maakt maar niet met een gelovig hart doet.
Nee, het legt een afhankelijkheid die er niet is aan Gods kant in Zijn wil. Jij maakt er een afhankelijkheid aan de kant van de mens van.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 25 jun 2024, 15:27

Nee, het legt een afhankelijkheid die er niet is aan Gods kant in Zijn wil. Jij maakt er een afhankelijkheid aan de kant van de mens van.
Dat is ook precies waar het om gaat. De mens is in alles afhankelijk!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 25 jun 2024, 15:33
Zeeuw schreef: 25 jun 2024, 15:27
Zeeuw schreef: 25 jun 2024, 15:19 Ik ben het wel met GG-lid eens dat het wel als redelijk bekend mag worden verondersteld. Wat het geven van een antwoord niet wegneemt uiteraard. Ik vind de zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' helaas een zeer bekende.
Dat is ook precies waar het om gaat. De mens is in alles afhankelijk!
Dat is exact wat ik bedoel. Ik verwoord het wellicht niet goed.
Laten we overigens afhankelijkheid en verantwoordelijkheid wel naast elkaar laten staan, anders krijgen we lijdelijkheid.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Deze uitspraak heb ik ook nooit begrepen. Oude mensen die altijd in de kerk zijn gekomen zouden dus allemaal bekeerd moeten zijn. En alsof God het voornemen had om je te bekeren, net toen je er een keer niet was.
Plaats reactie