Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 24 jul 2023, 10:14 In de praktijk is het best een lastige discussie, ook in huize Maanenschijn met een aantal dochters. Als eerste, vanaf 14 jaar kunnen kinderen zonder toestemming of medeweten van hun ouders terecht bij de huisarts voor de pil.

Daarnaast, bij (ernstige) menstruatiepijn is de pil een goed middel. En niks mis mee. Maar bij het krijgen van verkering is het zeker wel drempel verlagend.

Als er geen intrinsieke motivatie is om Gods wijze instellingen te houden, is wel of niet vaccineren of wel of geen gebruik van de pil geen reden om wel of niet seksueel actief te zijn. Hoogstens drempelverlagend en risico verlagend.
Als je beide bereid bent hierin Gods gebod te volgen, dan maakt het eventueel mogelijk zijn zonder zwangerschap toch ook niet het grote verschil? I.e. dat zit dan toch wel dieper.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:In de praktijk is het best een lastige discussie, ook in huize Maanenschijn met een aantal dochters. Als eerste, vanaf 14 jaar kunnen kinderen zonder toestemming of medeweten van hun ouders terecht bij de huisarts voor de pil.

Daarnaast, bij (ernstige) menstruatiepijn is de pil een goed middel. En niks mis mee. Maar bij het krijgen van verkering is het zeker wel drempel verlagend.

Als er geen intrinsieke motivatie is om Gods wijze instellingen te houden, is wel of niet vaccineren of wel of geen gebruik van de pil geen reden om wel of niet seksueel actief te zijn. Hoogstens drempelverlagend en risico verlagend.
Hetzelfde geldt voor abortus vanaf 14 jaar. Dat kan zonder medeweten van ouders; dat wordt zelfs door christelijke hulpverlening aan meiden van 14 verteld.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 09:47
huisman schreef: 24 jul 2023, 09:30 Helemaal geen vreemde vraag. Of ben jij ook een voorstander om dochters vanaf hun 15de de pil te laten slikken. Ook zo’n realistisch uitgangspunt. Of willen we ze opvoeden zoals wij beloofd hebben bij de doop?
Ik leef niet in de veronderstelling dat je als ouders kunt voorkomen dat jongeren seksueel actief worden. En als ze seksueel actief zijn, heb ik liever dat ze gebruik maken van middelen om te voorkomen dat ze een soa oplopen of ongewenst zwanger worden.

Dus nee, een dochter hoeft niet vanaf haar vijftiende de pil te slikken. Maar als ik een dochter gehad zou hebben had ik graag gezien dat ze voorbehoedsmiddelen zou zijn gaan gebruiken bij het seksueel actief worden.
Zou je ook het gesprek met haar hebben gevoerd over het niet hebben van seks voor het huwelijk of meer 'ik zie graag dat je deze middelen gebruikt'?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17573
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 09:47
huisman schreef: 24 jul 2023, 09:30 Helemaal geen vreemde vraag. Of ben jij ook een voorstander om dochters vanaf hun 15de de pil te laten slikken. Ook zo’n realistisch uitgangspunt. Of willen we ze opvoeden zoals wij beloofd hebben bij de doop?
Ik leef niet in de veronderstelling dat je als ouders kunt voorkomen dat jongeren seksueel actief worden. En als ze seksueel actief zijn, heb ik liever dat ze gebruik maken van middelen om te voorkomen dat ze een soa oplopen of ongewenst zwanger worden.

Dus nee, een dochter hoeft niet vanaf haar vijftiende de pil te slikken. Maar als ik een dochter gehad zou hebben had ik graag gezien dat ze voorbehoedsmiddelen zou zijn gaan gebruiken bij het seksueel actief worden.

Dit staat wel heel ver van mij af. Bij de doop hebben wij beloofd om onze kinderen op te voeden zoals Gods Woord ons zegt. Seksuele gemeenschap behoort Bijbels gezien binnen het huwelijk.
Maar wij passen ons liever aan. Denk jij niet dat je dan je belofte bij de doop breekt?
Wat is in jouw optiek dan nog een christelijke opvoeding?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 24 jul 2023, 09:30
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 08:07
huisman schreef: 22 jul 2023, 23:54 Dus bereidt je kinderen voor op de werken van de duisternis ? Vraag mij af of je daar ook een Bijbels argument voor hebt.
Wat een vreemde vraag. Juist een heel realistisch uitgangspunt lijkt me, uitgaan van het menszijn. Maar wellicht waren jouw kinderen zonder zonde?
Helemaal geen vreemde vraag. Of ben jij ook een voorstander om dochters vanaf hun 15de de pil te laten slikken. Ook zo’n realistisch uitgangspunt. Of willen we ze opvoeden zoals wij beloofd hebben bij de doop?
Dit is nu iets waar ik het helemaal met je eens ben, huisman.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 10:20 Zou je ook het gesprek met haar hebben gevoerd over het niet hebben van seks voor het huwelijk of meer 'ik zie graag dat je deze middelen gebruikt'?
Dat gesprek zou wat genuanceerder zijn geweest dan dat ik hier in korte bewoordingen kan toelichten. De nuance hangt geheel af van o.a. leeftijd, persoonlijkheid, sociale omgeving, etc.

Overigens maak ik hierin geen onderscheid tussen jongens en meisjes.
DDD
Berichten: 29023
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door DDD »

huisman schreef: 24 jul 2023, 10:30
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 09:47
huisman schreef: 24 jul 2023, 09:30 Helemaal geen vreemde vraag. Of ben jij ook een voorstander om dochters vanaf hun 15de de pil te laten slikken. Ook zo’n realistisch uitgangspunt. Of willen we ze opvoeden zoals wij beloofd hebben bij de doop?
Ik leef niet in de veronderstelling dat je als ouders kunt voorkomen dat jongeren seksueel actief worden. En als ze seksueel actief zijn, heb ik liever dat ze gebruik maken van middelen om te voorkomen dat ze een soa oplopen of ongewenst zwanger worden.

Dus nee, een dochter hoeft niet vanaf haar vijftiende de pil te slikken. Maar als ik een dochter gehad zou hebben had ik graag gezien dat ze voorbehoedsmiddelen zou zijn gaan gebruiken bij het seksueel actief worden.

Dit staat wel heel ver van mij af. Bij de doop hebben wij beloofd om onze kinderen op te voeden zoals Gods Woord ons zegt. Seksuele gemeenschap behoort Bijbels gezien binnen het huwelijk.
Maar wij passen ons liever aan. Denk jij niet dat je dan je belofte bij de doop breekt?
Wat is in jouw optiek dan nog een christelijke opvoeding?
Dit is toch wel iets te simpel gedacht. Op deze manier geredeneerd, zou je een zoon met een opgevoerde brommer of die rookt het huis uit moeten zetten vanwege openbare zonden.

De christelijke opvoeding omvat óók het respect voor de eigen autonomie van het kind. Naarmate het kind ouder wordt, treedt de zelfstandigheid meer op de voorgrond. Ouders zijn niet voor alles verantwoordelijk.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 10:40
Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 10:20 Zou je ook het gesprek met haar hebben gevoerd over het niet hebben van seks voor het huwelijk of meer 'ik zie graag dat je deze middelen gebruikt'?
Dat gesprek zou wat genuanceerder zijn geweest dan dat ik hier in korte bewoordingen kan toelichten. De nuance hangt geheel af van o.a. leeftijd, persoonlijkheid, sociale omgeving, etc.

Overigens maak ik hierin geen onderscheid tussen jongens en meisjes.
Als je standpunt is 'niet doen', dan zou ik daar niet al te genuanceerd in zijn. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 24 jul 2023, 10:30
Dit staat wel heel ver van mij af.
Dat vermoedde ik al. Wellicht ook een verschil in generatie.
Bij de doop hebben wij beloofd om onze kinderen op te voeden zoals Gods Woord ons zegt. Seksuele gemeenschap behoort Bijbels gezien binnen het huwelijk.
Maar wij passen ons liever aan. Denk jij niet dat je dan je belofte bij de doop breekt?
Wat is in jouw optiek dan nog een christelijke opvoeding?
Ik houd een norm voor, maar bij het ouder worden laat ik steeds meer vrijheid aan mijn kinderen om zich aan de norm te houden. Dat geldt voor elk onderwerp.
Piet Puk
Berichten: 5528
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Piet Puk »

Misschien kan dit topic afgesplitst worden? Volgens mij gaat het hier niet meer over vaccinatie.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 10:45 Als je standpunt is 'niet doen', dan zou ik daar niet al te genuanceerd in zijn. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
Mijn standpunt is niet zwart-wit 'niet doen'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17573
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 jul 2023, 10:42
huisman schreef: 24 jul 2023, 10:30
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 09:47
huisman schreef: 24 jul 2023, 09:30 Helemaal geen vreemde vraag. Of ben jij ook een voorstander om dochters vanaf hun 15de de pil te laten slikken. Ook zo’n realistisch uitgangspunt. Of willen we ze opvoeden zoals wij beloofd hebben bij de doop?
Ik leef niet in de veronderstelling dat je als ouders kunt voorkomen dat jongeren seksueel actief worden. En als ze seksueel actief zijn, heb ik liever dat ze gebruik maken van middelen om te voorkomen dat ze een soa oplopen of ongewenst zwanger worden.

Dus nee, een dochter hoeft niet vanaf haar vijftiende de pil te slikken. Maar als ik een dochter gehad zou hebben had ik graag gezien dat ze voorbehoedsmiddelen zou zijn gaan gebruiken bij het seksueel actief worden.

Dit staat wel heel ver van mij af. Bij de doop hebben wij beloofd om onze kinderen op te voeden zoals Gods Woord ons zegt. Seksuele gemeenschap behoort Bijbels gezien binnen het huwelijk.
Maar wij passen ons liever aan. Denk jij niet dat je dan je belofte bij de doop breekt?
Wat is in jouw optiek dan nog een christelijke opvoeding?
Dit is toch wel iets te simpel gedacht. Op deze manier geredeneerd, zou je een zoon met een opgevoerde brommer of die rookt het huis uit moeten zetten vanwege openbare zonden.

De christelijke opvoeding omvat óók het respect voor de eigen autonomie van het kind. Naarmate het kind ouder wordt, treedt de zelfstandigheid meer op de voorgrond. Ouders zijn niet voor alles verantwoordelijk.
Waar heb ik het over uit huis zetten? Ik ben wel wat gewend op dit forum maar dat ouders blijkbaar on-Bijbels omgaan met seksualiteit moeten faciliteren is toch wel een dieptepunt.
Gods geboden zijn heilzaam. Het houden van die geboden ook. Ik denk niet dat jij begrijpt dat een los seksueel moraal in je jeugd een verwoestende uitwerking kan hebben op je huwelijksleven later.

Aan moeders (vaders) hand tot Jezus zou onze opvoeding moeten stempelen. Hij droeg Gods heilige wet in het binnenst ingewand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 10:50
Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 10:45 Als je standpunt is 'niet doen', dan zou ik daar niet al te genuanceerd in zijn. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
Mijn standpunt is niet zwart-wit 'niet doen'.
Dat vermoeden had ik inderdaad.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 24 jul 2023, 10:58 Dat vermoeden had ik inderdaad.
En daar komt de nuance waarover ik sprak om de hoek kijken.

Trouwens, seksuele activiteit vat ik breder op dan louter de coïtus.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 10:46
huisman schreef: 24 jul 2023, 10:30
Dit staat wel heel ver van mij af.
Dat vermoedde ik al. Wellicht ook een verschil in generatie.
Bij de doop hebben wij beloofd om onze kinderen op te voeden zoals Gods Woord ons zegt. Seksuele gemeenschap behoort Bijbels gezien binnen het huwelijk.
Maar wij passen ons liever aan. Denk jij niet dat je dan je belofte bij de doop breekt?
Wat is in jouw optiek dan nog een christelijke opvoeding?
Ik houd een norm voor, maar bij het ouder worden laat ik steeds meer vrijheid aan mijn kinderen om zich aan de norm te houden. Dat geldt voor elk onderwerp.
Dus je boodschap is dus: het is verkeerd om te zondigen, maar als je het doet, dan geef ik je een manier om aan de gevolgen hiervan te ontkomen. En dat noem je dan vrijheid. Geen wonder dat de seksuele moraal bij jongeren in de refowereld bedroevend is.
Plaats reactie