DDD schreef:Valcke schreef:DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?
Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)
Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.
Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.
TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Als je schrijft 'de boodschap van het Evangelie is...' dan is dat neem ik aan met instemming en als dat dan als reactie op de concrete casus van zwartwerken wordt geschreven, dan kan ik jou reactie toch ook echt niet anders lezen als dat Valcke doet, ik las hem echt exact zo. Dus prima dat je het toch anders bedoelt, fijn dat je dat duidelijk maakt, maar het lag echt niet alleen aan de lezer en is er al helemaal geen sprake van verdraaiing van woorden in mijn ogen.
Verder ben ik het op het laatste punt niet met je eens. Ik weet ook wel dat een mens kan veinzen, maar sommige zaken zijn (helaas) zo ingeburgerd dat het zicht op de werkelijkheid verdwenen is.
Verder vind ik je reactie ook echt naïef, kijk rustig de geschiedenis door, hoe vaak christenen zaken goedkeuren die ze toch (in onze ogen dan) eenvoudig op basis van Gods Woord hadden kunnen verwerpen. Helaas zijn we van nature ziende blind en ook na ontvangen genade kunnen we nog zo blind zijn. David bad niet voor niets
"Ps. 19:13 Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgene afdwalingen".