Vandaag in het ND:
Narnia-film unieke kans voor evangelisatie
door onze redacteur Wim Houtman
DRIEBERGEN/HOOFDDORP - Christenen in Amerika zien 'unieke kansen' om te evangeliseren als in december de Narnia-film uitkomt. Komen er in Nederland ook weer acties, zoals rondom The Passion of the Christ?
Kerken en christenen in Amerika lopen zich warm voor de Narnia-film, die in december uitkomt. De Mission America Coalition (MAC) organiseert speciale sneak peek previews, bijeenkomsten waar voorgangers, jeugdleiders en kinderwerkers alvast fragmenten uit de film kunnen zien en ideeën kunnen opdoen om te evangeliseren.
De verfilming van het kinderboek The Lion, the Witch and the Wardrobe van C.S. Lewis geeft ,,christenen een unieke kans om met anderen over het evangelie te spreken'', zegt voorzitter Steve Douglass van Campus Crusade for Christ, een van de organisaties die de MCA vormen.
Ook in Nederland komt Proclama, de mediatak van het evangelisatie-instituut Agapè, met een speciale website als de Narnia-film uitkomt. De wereldpremière is op 7 december; twee weken later komt de film in Nederland in de bioscoop.
Huiverig
Maar Proclama pakt het minder groots aan dan anderhalf jaar geleden met The Passion of the Christ. ,,Dat was veel explicieter een bijbelse film. Bovendien zijn Lewis' kinderboeken in Amerika veel bekender dan bij ons. Negen van de tien Nederlanders weet niet waar je het over hebt'', zegt Wouter van den Toorn van Proclama.
Uitgeverij Medema komt in december met een boekje dat de christelijke symboliek in de Narnia-boeken verklaart. C.S. Lewis-kenner Arend Smilde is erg huiverig voor christelijke acties rondom Narnia. ,,De boeken komen het best, of misschien zelfs alleen maar, tot hun recht zonder christelijke toelichting. Zo'n toelichting voegt aan de Narnia-ervaring niets toe'', vindt hij.
Elles Haverkort van Disney Nederland, die de Narnia-film distribueert, zegt dat de film hier in de markt wordt gezet als een ,,grote, brede familiefilm''. Het moet een van de publiekskrakers in de kerstvakantie worden. ,,Daarbij richten we ons niet op speciale doelgroepen en we sluiten ook geen doelgroepen uit.''
Disney heeft geen plannen voor promotie via kerken of christelijke leiders. Vorig voorjaar hield concurrent A-Film in Ede voor die doelgroep een speciale voorvertoning van The Passion of the Christ. Zoiets heeft Disney met de Narnia-film niet op het programma, al kan dat nog komen. Ook in december komt de vierde Harry Potter-film uit. Die is omstreden onder christenen, weet Haverkort. ,,Natuurlijk willen we graag ook die doelgroep onder de aandacht brengen dat ze dan wél naar Narnia kunnen.''
Er is in juli ook een presentatie geweest voor de christelijke boekhandel, om de film en nieuwe boekuitgaven rondom de Narnia-serie te promoten.
Proclama, de mediatak van evangelisatie-instituut Agapè, wil niet zozeer in december op de Narnia-film inhaken, maar komend voorjaar als de film op dvd beschikbaar komt. ,,Dat geeft mogelijkheden om de film thuis, op een gespreksgroep of op scholen te bekijken'', zegt Wouter van den Toorn van Proclama.
Tegen die tijd is het verhaal ook veel bekender, verwacht hij. ,,Het wordt wel een knaller, een film die je gezien moet hebben. En dat met een verhaal waar zo expliciet een christelijke boodschap in zit, veel meer nog dan bij Lord of the Rings. Iedereen praat er straks over. Ik zou zeggen: dat is prijsschieten voor iedere predikant die er wat mee wil.''
In Amerika heeft de Mission America Coalition voor groepsgebruik al hele pakketten samengesteld, met flyers, posters, een Narnia-paspoort en een studiegids (op internet:
http://www.narniaresources.com).
Proclama komt in december alvast op internet met algemene informatie over de film: acteurs, makers en een ,,basisuitleg'' over de symboliek van onder meer de leeuw Aslan (Jezus-figuur) en de Witte Tovenares (verpersoonlijking van het kwaad).
Uitgeverij Medema begeleidt de film met een boekje dat in december uitkomt. Het idee daarvoor kwam op uit de discussies in christelijke kring rondom het thema van de Kinderboekenweek, 'de toveracademie'. ,,Daarin blijkt een groot gebrek aan kennis over allerlei genres, fantasy, allegorie, mythen, sprookjes, en hoe die werken'', zegt uitgever Henk P. Medema.
Zijn boekje, geschreven door een handvol Lewis-liefhebbers, verklaart wie C.S. Lewis was, wat Narnia en wat fantasy is en hoe het evangelie in boeken en film doorklinkt. Het is in eerste instantie bedoeld voor christelijke ouders. ,,Niet voor kinderen. Die hoef je de symboliek van Narnia niet uit te leggen. Die voelen ze zelf wel aan. Maar ouders zijn het vermogen kwijt om door de kleerkast heen te kruipen'', zegt Medema. In het eerste Narnia-boek komen vier kinderen via de achterwand van een oude kleerkast in het fantasieland Narnia.
Als aanknopingspunt met het evangelie noemt Medema de figuur van Aslan en in het algemeen het besef dat kinderen krijgen als ze de boeken lezen, dat er een andere, onzichtbare wereld kan bestaan.
Arend Smilde, kenner van het werk van C.S. Lewis, vertelt dat hij gevraagd is aan het boek van Medema mee te werken, maar hij heeft nee gezegd. Hij is huiverig om een 'boodschap' uit de Narnia-verhalen te lichten, alsof het daarom gaat en de verhalen slechts verpakking zijn.
De boeken zijn ,,zeer beslist'' niet voor evangelisatie bedoeld, zegt hij. ,,Als je een christelijke boodschap in de Narnia-boeken beluistert, kun je terecht blij zijn als ze veel gelezen worden. Want dat zal de aanspreekbaarheid van mensen voor het evangelie in het algemeen bevorderen. Maar dat effect ben je meteen kwijt als je de boeken direct in verband brengt met evangelisatie. Allerlei toelichtingen op de christelijke betekenis doen de Narnia-ervaring juist tekort.''
__________________________________________________________________
Wat vinden de Narnia-kenners onder de oswers hiervan? Inderdaad een uitgelezen kans voor evangelisatie, of toch niet?
Ik ben in ieder geval wel van plan me er wat in te gaan verdiepen, om voorbereid te zijn op vragen van medestudenten.