Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door arend

Overigens, wie niks met fantasy kan, zou ik aanraden om Mere Christianity (Nederlandse uitgave: Onversneden Christendom eens te lezen. Een eveneens zeer aansprekend, complex maar verhelderend apologetisch werk. Lewis is werkelijk meester in het vanuit een andere invalshoek belichten van de Boodschap. Wat Rembrandt in beeld voor elkaar kreeg, doet C.S. Lewis met woorden. Knap.
Wat ik ook een mooi boek van Lewis vind is "Verrast door Vreugde". Maar dat is meer een autobiografisch werk van zijn weg naar het christendom.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Toen ik in de 4 VWO zat, heb ik 'The Silver Chair' gelezen. Ik vond het wel een aardig boekje toen, maar had nog niet echt het benul van de diepere lagen erin (behalve dan de link Aslan - leeuw van Juda). Ik zou ze graag allemaal eens lezen, maar heb er tot nu toe nog geen kans toe gezien. Dit is eigenlijk wel een goede aanleiding om het echt te gaan doen!!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad! Zeker doen. Het leest nu waarschijnlijk ook heel makkelijk weg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hier The Movie incl. trailers e.d.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Vandaag in het ND:

Narnia-film unieke kans voor evangelisatie

door onze redacteur Wim Houtman

DRIEBERGEN/HOOFDDORP - Christenen in Amerika zien 'unieke kansen' om te evangeliseren als in december de Narnia-film uitkomt. Komen er in Nederland ook weer acties, zoals rondom The Passion of the Christ?

Kerken en christenen in Amerika lopen zich warm voor de Narnia-film, die in december uitkomt. De Mission America Coalition (MAC) organiseert speciale sneak peek previews, bijeenkomsten waar voorgangers, jeugdleiders en kinderwerkers alvast fragmenten uit de film kunnen zien en ideeën kunnen opdoen om te evangeliseren.

De verfilming van het kinderboek The Lion, the Witch and the Wardrobe van C.S. Lewis geeft ,,christenen een unieke kans om met anderen over het evangelie te spreken'', zegt voorzitter Steve Douglass van Campus Crusade for Christ, een van de organisaties die de MCA vormen.

Ook in Nederland komt Proclama, de mediatak van het evangelisatie-instituut Agapè, met een speciale website als de Narnia-film uitkomt. De wereldpremière is op 7 december; twee weken later komt de film in Nederland in de bioscoop.

Huiverig

Maar Proclama pakt het minder groots aan dan anderhalf jaar geleden met The Passion of the Christ. ,,Dat was veel explicieter een bijbelse film. Bovendien zijn Lewis' kinderboeken in Amerika veel bekender dan bij ons. Negen van de tien Nederlanders weet niet waar je het over hebt'', zegt Wouter van den Toorn van Proclama.

Uitgeverij Medema komt in december met een boekje dat de christelijke symboliek in de Narnia-boeken verklaart. C.S. Lewis-kenner Arend Smilde is erg huiverig voor christelijke acties rondom Narnia. ,,De boeken komen het best, of misschien zelfs alleen maar, tot hun recht zonder christelijke toelichting. Zo'n toelichting voegt aan de Narnia-ervaring niets toe'', vindt hij.

Elles Haverkort van Disney Nederland, die de Narnia-film distribueert, zegt dat de film hier in de markt wordt gezet als een ,,grote, brede familiefilm''. Het moet een van de publiekskrakers in de kerstvakantie worden. ,,Daarbij richten we ons niet op speciale doelgroepen en we sluiten ook geen doelgroepen uit.''

Disney heeft geen plannen voor promotie via kerken of christelijke leiders. Vorig voorjaar hield concurrent A-Film in Ede voor die doelgroep een speciale voorvertoning van The Passion of the Christ. Zoiets heeft Disney met de Narnia-film niet op het programma, al kan dat nog komen. Ook in december komt de vierde Harry Potter-film uit. Die is omstreden onder christenen, weet Haverkort. ,,Natuurlijk willen we graag ook die doelgroep onder de aandacht brengen dat ze dan wél naar Narnia kunnen.''

Er is in juli ook een presentatie geweest voor de christelijke boekhandel, om de film en nieuwe boekuitgaven rondom de Narnia-serie te promoten.

Proclama, de mediatak van evangelisatie-instituut Agapè, wil niet zozeer in december op de Narnia-film inhaken, maar komend voorjaar als de film op dvd beschikbaar komt. ,,Dat geeft mogelijkheden om de film thuis, op een gespreksgroep of op scholen te bekijken'', zegt Wouter van den Toorn van Proclama.

Tegen die tijd is het verhaal ook veel bekender, verwacht hij. ,,Het wordt wel een knaller, een film die je gezien moet hebben. En dat met een verhaal waar zo expliciet een christelijke boodschap in zit, veel meer nog dan bij Lord of the Rings. Iedereen praat er straks over. Ik zou zeggen: dat is prijsschieten voor iedere predikant die er wat mee wil.''

In Amerika heeft de Mission America Coalition voor groepsgebruik al hele pakketten samengesteld, met flyers, posters, een Narnia-paspoort en een studiegids (op internet: http://www.narniaresources.com).

Proclama komt in december alvast op internet met algemene informatie over de film: acteurs, makers en een ,,basisuitleg'' over de symboliek van onder meer de leeuw Aslan (Jezus-figuur) en de Witte Tovenares (verpersoonlijking van het kwaad).

Uitgeverij Medema begeleidt de film met een boekje dat in december uitkomt. Het idee daarvoor kwam op uit de discussies in christelijke kring rondom het thema van de Kinderboekenweek, 'de toveracademie'. ,,Daarin blijkt een groot gebrek aan kennis over allerlei genres, fantasy, allegorie, mythen, sprookjes, en hoe die werken'', zegt uitgever Henk P. Medema.

Zijn boekje, geschreven door een handvol Lewis-liefhebbers, verklaart wie C.S. Lewis was, wat Narnia en wat fantasy is en hoe het evangelie in boeken en film doorklinkt. Het is in eerste instantie bedoeld voor christelijke ouders. ,,Niet voor kinderen. Die hoef je de symboliek van Narnia niet uit te leggen. Die voelen ze zelf wel aan. Maar ouders zijn het vermogen kwijt om door de kleerkast heen te kruipen'', zegt Medema. In het eerste Narnia-boek komen vier kinderen via de achterwand van een oude kleerkast in het fantasieland Narnia.

Als aanknopingspunt met het evangelie noemt Medema de figuur van Aslan en in het algemeen het besef dat kinderen krijgen als ze de boeken lezen, dat er een andere, onzichtbare wereld kan bestaan.

Arend Smilde, kenner van het werk van C.S. Lewis, vertelt dat hij gevraagd is aan het boek van Medema mee te werken, maar hij heeft nee gezegd. Hij is huiverig om een 'boodschap' uit de Narnia-verhalen te lichten, alsof het daarom gaat en de verhalen slechts verpakking zijn.

De boeken zijn ,,zeer beslist'' niet voor evangelisatie bedoeld, zegt hij. ,,Als je een christelijke boodschap in de Narnia-boeken beluistert, kun je terecht blij zijn als ze veel gelezen worden. Want dat zal de aanspreekbaarheid van mensen voor het evangelie in het algemeen bevorderen. Maar dat effect ben je meteen kwijt als je de boeken direct in verband brengt met evangelisatie. Allerlei toelichtingen op de christelijke betekenis doen de Narnia-ervaring juist tekort.''

Wat vinden de Narnia-kenners onder de oswers hiervan? Inderdaad een uitgelezen kans voor evangelisatie, of toch niet?

Ik ben in ieder geval wel van plan me er wat in te gaan verdiepen, om voorbereid te zijn op vragen van medestudenten.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Corydoras schreef:Ik zou ze graag allemaal eens lezen, maar heb er tot nu toe nog geen kans toe gezien. Dit is eigenlijk wel een goede aanleiding om het echt te gaan doen!!!
Een begin is al gemaakt: 'k heb in The States alle Narnia stories in 1 band gekocht (voor een zacht studentenprijsje uiteraard :mrgreen: )

Narnia is daar echt al hot, er was een heel schap aan gewijd. Gebroederlijk naast Harry Potter ...
Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb zin in de film!

Heb al een jaar een bioscoopbon op mijn kamer liggen... kan ik die es gaan gebruiken :)
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Vandaag in het RD:

C. S. Lewis was fel tegen Narniafilms
Cultuurredactie

LONDEN - C. S. Lewis, de schrijver van de Narniakinderboekenserie, was fel tegen de verfilming van zijn boeken.

Dat blijkt uit een oude brief van Lewis, die dinsdag is gepubliceerd op internet. Desondanks gaat in Londen op 7 december de eerste Narniafilm in première.

Lewis, overleden in 1963, schreef zijn grieven vier jaar voor zijn dood aan BBC-producer Lance Sieveking. Die had ooit een radioversie van Narnia gemaakt, tot tevredenheid van Lewis. Maar geruchten over een op stapel staande verfilming deden hem gruwen: „Ik ben absoluut tegen een tv-versie.” De schrijver stelde bang te zijn dat het onmogelijk was om zijn dierenfiguren visueel te maken: dat zou óf een mallotig óf een nachtmerrieachtig effect hebben.

Zwaarder nog was zijn argument dat Aslan, de leeuw die in de verhalen symbool staat voor Christus, niet via realistische filmtechnieken afgebeeld mocht worden. „Een menselijke imitatie van Aslan zou voor mij blasfemie zijn.”

De brief van Lewis aan Sieveking, gedateerd 18 december 1959, was tot nog toe in het bezit van Sievekings zoon Paul. Diens vrouw, Val Stevenson, plaatste de tekst dinsdag op de literaire website Nthposition.com waarvan zij redacteur is.

Ter plekke kwam de discussie op gang. Talrijke Narnialiefhebbers stelden dat Lewis in 1959 niet voorzien zou hebben hoe realistisch de computeranimaties van vandaag zijn. „Ik denk niet dat Lewis tegen de nieuwe (film) zou zijn, aangezien we nu dingen kunnen doen waarvan hij nooit gedroomd zou hebben.”

Lewis verwierf bekendheid als literatuurwetenschapper en als christelijk apologeet. Zijn Narniaserie bestaat uit zeven sprookjesachtige verhalen over kinderen die vanuit hun eigen wereld in het land Narnia terechtkomen, waar dieren kunnen praten en boze heksen vergeefse pogingen doen om koning Aslan te verslaan.

Deel 1 van de serie, ”De leeuw, de heks en de kleerkast”, is verfilmd en wordt volgens Disney hét kassucces van dit seizoen - vooral nu evangelische christenen wereldwijd de film lijken te accepteren vanwege de christelijke boodschap.

© Reformatorisch Dagblad
Afbeelding
Corydoras

Bericht door Corydoras »

'k Heb de brief even opgezocht (http://nthposition.com/):

The Kilns,
Headington Quarry,
Oxford
18 Dec. 1959

Dear Sieveking

(Why do you ‘Dr’ me? Had we not dropped the honorifics?) As things worked out, I wasn’t free to hear a single instalment of our serial [The Magician’s Nephew] except the first. What I did hear, I approved. I shd. be glad for the series to be given abroad. But I am absolutely opposed – adamant isn’t in it! – to a TV version. Anthropomorphic animals, when taken out of narrative into actual visibility, always turn into buffoonery or nightmare. At least, with photography. Cartoons (if only Disney did not combine so much vulgarity with his genius!) wld. be another matter. A human, pantomime, Aslan wld. be to me blasphemy.

All the best,
yours
C. S. Lewis

[Letter to BBC producer Lance Sieveking (1896-1972), who has written at the top: ‘The Magician’s Nephew’ and, after the address, the phone number “62963”.]
Afbeelding
parsifal

Bericht door parsifal »

Corydoras schreef:'k Heb de brief even opgezocht (http://nthposition.com/):

The Kilns,
Headington Quarry,
Oxford
18 Dec. 1959

Dear Sieveking

(Why do you ‘Dr’ me? Had we not dropped the honorifics?) As things worked out, I wasn’t free to hear a single instalment of our serial [The Magician’s Nephew] except the first. What I did hear, I approved. I shd. be glad for the series to be given abroad. But I am absolutely opposed – adamant isn’t in it! – to a TV version. Anthropomorphic animals, when taken out of narrative into actual visibility, always turn into buffoonery or nightmare. At least, with photography. Cartoons (if only Disney did not combine so much vulgarity with his genius!) wld. be another matter. A human, pantomime, Aslan wld. be to me blasphemy.

All the best,
yours
C. S. Lewis

[Letter to BBC producer Lance Sieveking (1896-1972), who has written at the top: ‘The Magician’s Nephew’ and, after the address, the phone number “62963”.]
Er is dus duidelijk wat voor te zeggen dat Lewis niet zoveel problemen zou hebben met de huidige animaties. (wel met Disney als producent).
Wat niet wegneemt dat het vrij riskant is en vaak ronduit een slecht idee om goede boeken te verfilmen.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

parsifal schreef: Er is dus duidelijk wat voor te zeggen dat Lewis niet zoveel problemen zou hebben met de huidige animaties. (wel met Disney als producent).
Ja, dat viel mij ook op toen ik de brief zelf las, dat gaf toch wel een ander beeld.

Het verschil tussen de RD en de ND versie is in dat opzicht ook wel frappant.

Uit het ND-artikel:
Waarna Lewis zijn hoop vestigt op een techniek zoals die in de huidige Narnia-film uiteindelijk is gevolgd: ,,Cartoons (deed Disney maar niet zoveel vulgairs met zijn talent!) zouden een ander verhaal zijn.''

Daar lees je in het RD-stukje niets over ...
Afbeelding
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Narnia Info

leuk om de techniek daarachter te zien.

Hier nog een trailer van 9 minuten
Marnix

Bericht door Marnix »

Iemand al naar de film van Narnia geweest?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dit schrijft men op nu.nl:
De religieuze ondertoon is niet hinderlijk, maar geeft wel aan dat de verhalen aan de belegen kant zijn. Het is allemaal te braaf voor 2005, ook de kinderen. Begrijpelijk natuurlijk: in de jaren veertig waren kinderen veel gehoorzamer dan nu, maar het maakt de film aan de saaie kant. Zelfs een kinderlokkende satyr en een kerstman die wapens in plaats van kado's uitdeelt kunnen de muffe boeken lucht niet verdrijven. Van Andrew Adamson, maker van Shrek 1 en 2, had meer frisse humor verwacht mogen worden.

Ook de vele special effects en vreemde wezens zullen de verwende kijkertjes niet echt kunnen boeien. En dan is uit de Nederlandse versie ook nog de spannendste 2,5 minuut geknipt, om de kleinste kijkertjes niet te laten schrikken. De slepende muziek met kwelende koortjes en bakken violen nekt Narnia definitief en wanneer de vier kinderen aan het eind ineens in tieners veranderen -kennelijk loopt men nu al vooruit op het volgende deel van the Chronicles- denk je in een clip van Abba te zijn beland.

Hoe grootscheeps ook, het lijkt me sterk dat deze Narnia-verfilming de interesse voor de boeken van C.S. Lewis flink zal aanwakkeren, en ik waag het te betwijfelen of er een sequel in zit. Harry Potter heeft komende jaren dus nog steeds het rijk alleen- of ik moet me weer vergissen.

Het Parool: "Geef ons maar Harry Potter en The lord of the rings, waarmee de film verwantschap heeft. Het probleem zit in de loodzware christelijke symboliek."
De Volkskrant: "Niets meer dan knap gemaakte plaatjes"
In 102 zalen (originele versie) plus 68 zalen (NL versie)
wim

Bericht door wim »

Miscanthus schreef:Dit schrijft men op nu.nl:

[...]
Braaf, christelijke symboliek, bakken violen: volgens mij is dit een aanbeveling! :mrgreen:
Plaats reactie