Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:In de USA speelt het denk ik meer als in Nederland, en gaan er jonge evangelicals over naar de Rooms Katholieke Kerk of de Orthodoxe kerk. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de bijbelleraar Hank Hanegraaff. Dit gaf nogal wat beroering bij zijn achterban.

Redenen:
Men is de ahistorische en oppervlakkige elementen in sommige delen van het evangelicalisme zat.
Jonge evangelicals zoeken:
* Interlectuele bevrediging (wat men vind bij bijvoorbeeld CS Lewis en GK Chesterton)
* Een stukje beleving, mystiek
* Indrukwekkende kerkmuziek
* Men vind in de RKK een wereldkerk in tegenstelling tot de vele losse groepjes in het protestantisme
* De RRK en de Orthodoxe kerk bieden een traditie die veel langer teruggaat dan de reformatie, men citeerd er ook veel meer uit de vroege kerk
* Een liturgie die in tegenstelling tot de evangelicale popdiensten, een rijke historie, symboliek en eenheid bevat en minder mensgericht en individualistisch is

Dit word ook nog eens gevoed door het postmodernisme, met haar afkeer van waarheden en drang naar ervaring.

Dus in die zin begrijp ik wel dat sommigen zich aangetrokken voelen tot de RKK. De kerkmuziek vind ik bijvoorbeeld ook erg mooi.

Het is echter te vrezen dat (hoewel er in de RKK ook zeker kinderen Gods zullen zijn), men daar stenen voor brood krijgt. Het sacramentisme (deelnemen aan de sacramenten is automatisch genade ontvangen) en semi-pelagianisme zijn nog steeds springlevend, en het Jansenisme (stroming die de genadeleer van Augustinus aanhing) is deskunding de nek omgedraaid onder invloed van de Jezuiten.
Weet je dat ik dat voor mij persoonljjk ook wel een lastigding vindt? Dievmuziek? Ik vind het nl ook erg mooi. Er gaat rust van uit. Maar tegelijkertijd merk ik dat jezo wordt meegenomen in die muziek dat je voor je het weet de grootste dwalingen zingt. Ik versta geen latijn ;)
Overigens vind ik de engelse gezangen ook ontzettend mooi. Zeker als het meerstemmig wordt gezongen. Wij hebben gewoon in nederland niet die zangcultuur. En wat in rk gezongen wordt is ook geen maaksel uit nederland.

Muziek doet iets met je. En ik denk dat als je daar gevoelig voor bent. Het met je op sleep gaat. Wat we verwarren met geestelijke ervaring? Maar puur menselijke emotie is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef: Weet je dat ik dat voor mij persoonljjk ook wel een lastigding vindt? Dievmuziek? Ik vind het nl ook erg mooi. Er gaat rust van uit. Maar tegelijkertijd merk ik dat jezo wordt meegenomen in die muziek dat je voor je het weet de grootste dwalingen zingt. Ik versta geen latijn ;)
Overigens vind ik de engelse gezangen ook ontzettend mooi. Zeker als het meerstemmig wordt gezongen. Wij hebben gewoon in nederland niet die zangcultuur. En wat in rk gezongen wordt is ook geen maaksel uit nederland.

Muziek doet iets met je. En ik denk dat als je daar gevoelig voor bent. Het met je op sleep gaat. Wat we verwarren met geestelijke ervaring? Maar puur menselijke emotie is.
Ik houd ook van Anglicaanse muziek. En inderdaad, door muziek opgeroepen gevoel is nog geen bevinding.

Al kan bevinding wel door psalmen en gezangen ontstaan, maar dan is het de inhoud / het Woord wat door de Heilige Geest word toegepast. Dat is een groot verschil.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef:...
Redenen:
Men is de ahistorische en oppervlakkige elementen in sommige delen van het evangelicalisme zat.
Jonge evangelicals zoeken:
* Intellectuele bevrediging (wat men vindt bij bijvoorbeeld C.S. Lewis en G.K. Chesterton)
...
Chesterton als voorbeeld nemend moet ik zeggen dat zijn visie op de wereld (waarvan hij stelt dat die gelijk staat aan het R-Katholieke beeld) mij altijd aanspreekt, zowel in zijn fictie als non-fictie. Ik vind het alleen moeilijk om dat precies onder woorden te brengen, waar dat nu in zit (misschien ben ik onvoldoende geschoold op dat vlak). Het heeft iets te maken met 'verwondering'. Waar liggen mijn sigaren ook al weer? ;)

Overigens is C.S. Lewis een vreemde eend in deze bijt, hij wordt door RK apologeten geclaimd als een soort 'missing link' tussen RKK en protestanten, maar hij was zeker geen Rooms-Katholiek. Wel sluiten een aantal van zijn belangrijkste theologische ideeën bij de RKK aan (visie op de hel, bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef: Redenen:
...
* De RKK en de Orthodoxe kerken bieden een traditie die veel verder teruggaat dan de reformatie, men citeert er ook veel meer uit de vroege kerk
...
Dit is zondermeer waar. En toch wel iets om over na te denken. Mij bekruipt wel eens het gevoel dat binnen het reformatorisch gedachtengoed de geschiedenis ophoudt bij Calvijn, en nog een klein stukje Luther. Verder terug kennen we het verhaal nog van het leven van Augustinus, en dan houdt het wel op. De lijn ziet er dan zo uit: Paulus > Augustinus > Calvijn > Oudvaders > Dierbare predikanten > Nu. Waar bij het gewicht komt te liggen op de laatste 500 jaar. In dat opzicht is de gereformeerde beweging een echte breuk met het verleden.

John Henry Newman schijnt gezegd te hebben: To be deep in history is to cease to be a Protestant.

Persoonlijk vind ik het toch wel schokkend hoe onbelangrijk de oude kerk is in de praktijk van het gereformeerde leven. Al zijn er ook binnen de reformatorische kerken die daar wél aandacht voor hebben; het is echter zeker niet de hoofdstroom. Binnen de kerken die J.C. Philpot noemt zijn ze bijna altijd nadrukkelijk aanwezig.

Dat brengt me bij de vraag (des te relevanter gezien de naderende 31 oktober): waar staan de kerken van de reformatie eigenlijk op? Is het mogelijk om te zeggen dat je op het Sola Scriptura staat, en je vervolgens van minstens duizend jaar kerk af te breken? Ik zeg overigens niet dat Calvijn dat voor ogen stond (hij citeert de kerkvaders veelvuldig); wel dat het inmiddels de praktijk is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Lilian1975 »

Floppy schreef:
J.C. Philpot schreef: Redenen:
...
* De RKK en de Orthodoxe kerken bieden een traditie die veel verder teruggaat dan de reformatie, men citeert er ook veel meer uit de vroege kerk
...
Dit is zondermeer waar. En toch wel iets om over na te denken. Mij bekruipt wel eens het gevoel dat binnen het reformatorisch gedachtengoed de geschiedenis ophoudt bij Calvijn, en nog een klein stukje Luther. Verder terug kennen we het verhaal nog van het leven van Augustinus, en dan houdt het wel op. De lijn ziet er dan zo uit: Paulus > Augustinus > Calvijn > Oudvaders > Dierbare predikanten > Nu. Waar bij het gewicht komt te liggen op de laatste 500 jaar. In dat opzicht is de gereformeerde beweging een echte breuk met het verleden.

John Henry Newman schijnt gezegd te hebben: To be deep in history is to cease to be a Protestant.

Persoonlijk vind ik het toch wel schokkend hoe onbelangrijk de oude kerk is in de praktijk van het gereformeerde leven. Al zijn er ook binnen de reformatorische kerken die daar wél aandacht voor hebben; het is echter zeker niet de hoofdstroom. Binnen de kerken die J.C. Philpot noemt zijn ze bijna altijd nadrukkelijk aanwezig.

Dat brengt me bij de vraag (des te relevanter gezien de naderende 31 oktober): waar staan de kerken van de reformatie eigenlijk op? Is het mogelijk om te zeggen dat je op het Sola Scriptura staat, en je vervolgens van minstens duizend jaar kerk af te breken? Ik zeg overigens niet dat Calvijn dat voor ogen stond (hij citeert de kerkvaders veelvuldig); wel dat het inmiddels de praktijk is.
Misschien komt dat omdat al heel snel in de oude kerk dwalingen waren. En ook na de reformatie is dat niet anders... We moeten de oude kerk niet idealiseren. Net zo min als de (nadere) reformatie tot nu. Overigens worden bij ons echt wel eens citaten aangehaald van mensen uit de oude kerk.
Wbt Reformatie. Die is weer nodig. Op veel plaatsen. Het zou goed zijn als predikanten weer terug gingen vanuit reformatie naar nadere refornatie en terug. En we stopten te preken alsof je kan merken dat God in je leven is zonder dat je Hem persoonlijk kent.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 okt 2020, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:Dat brengt me bij de vraag (des te relevanter gezien de naderende 31 oktober): waar staan de kerken van de reformatie eigenlijk op? Is het mogelijk om te zeggen dat je op het Sola Scriptura staat, en je vervolgens van minstens duizend jaar kerk af te breken? Ik zeg overigens niet dat Calvijn dat voor ogen stond (hij citeert de kerkvaders veelvuldig); wel dat het inmiddels de praktijk is.
Ter relativering constateer ik het volgende:
* Ook de RKK en de OK staan qua praktijken en leer op veel punten ook ver van de vroege kerk af, al citeren ze er veel meer uit als wij dat doen. En al predenteerd de Orthodoxe kerk een directe voortzetting te zijn.
* Van de echt vroege periode zijn niet zoveel geschriften meer, en is niet zo heel veel bekend. Er is al heel snel een bepaalde ontwikkeling in gang gezet, en de meest geciteerde kerkvaders staan al wat verder van de apostelen vandaan.
* De schrift staat voor mij toch nog altijd boven de vroege kerk.

Echt terug gaan naar de vroege kerk, is vanwege punt 1 en 2 hierboven onmogelijk. Desalniettemin zouden we de vroege kerk zeker meer mogen bestuderen, en zijn er zeker ook vragen te stellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Van Ewijk »

Floppy schreef:In de krant van 24 januari dit jaar schreef B.J. Spruyt in een opinieartikel voor het RD:
Spruyt schreef:Ik heb de afgelopen jaren verschillende vrienden zo zien overstappen naar de Rooms-Katholieke Kerk. Het waren niet de minsten. Het waren de besten.
Onlangs verscheen er een artikel van Spruyt in het ND, waarin hij, naar aanleiding van Mark Galli's overgang naar de RK, schreef:
Spruyt schreef:Er zijn misschien wel weinig zaken die ik zo goed begrijp als de overgang van een protestant naar de Rooms-Katholieke Kerk. Tegelijkertijd ben ik geneigd iedere poging er sympathie voor op te brengen, in mijzelf te ondrukken.
Iets verderop heeft hij het over de leeskring waar hij leiding aan geeft, en zegt hij:
Spruyt schreef:Velen uit die (reformatorische) kring zijn inmiddels toegetreden tot de Rooms-Katholieke Kerk. Het heeft me verrast maar niet verbaasd.
Tenslotte zegt hij, als motivatie waarom hij zelf niet Rooms-Katholiek is geworden:
Spruyt schreef:Ik denk dat de structuur van de theologie voor mij bepalend is: is die gebaseerd op het schema natuur-genade of op dat van zonde-genade? Ik kan niet anders dan dat laatste als het juiste zien, hoe weinig katholiek dat schema ook is. Het is schamel, maar voor mij doorslaggevend.
Dominee Zuiddam haalt dit laatste artikel van Spruyt aan in een opinie-artikel voor het RD (8 oktober), en zegt:
ds Zuiddam schreef:Spruyt heeft zelf de overgang naar de Rooms-Katholieke Kerk niet gemaakt, maar kent de worsteling wel. Daarin wil ik hem bijvallen.
Ik vind dit opmerkelijke uitspraken. Ik heb hem verder hier niet aangehaald, maar Ewald Mackay zou ook te noemen zijn als iemand die zich aangetrokken voelt tot (bepaalde elementen in) de Rooms-Katholieke Kerk.

Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor. Vanuit de Verenigde Staten ken ik de EWTN en dan speciaal het Coming Home Network, die zich richt op het bekeren van mensen uit allerlei geloofsrichtingen tot het Rooms-Katholicisme. Bestaat dit ook in Nederland?
En hoe moeten we dit zien, ik bedoel de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk op serieuze calvinisten?
Laten we voor het antwoord op die vraag eerst eens terug gaan naar het begin van de reformatie.
Waaraan had die zijn succes te danken?
- Aan het feit dat de bijbel gesloten was voor het gewone publiek.
- Men was de corruptie in de kerk beu (geldbejag, luxe en weelde en de handel in aflaten)
- Mensen hadden niet het gevoel om directe toegang te hebben tot God zonder priester en rituelen.

Omdat de reformatie met bovenstaande elementen korte metten hadden gemaakt kreeg zij steeds meer aanhang en succes.
Echter, met het verstrijken van de tijd die gepaard ging met de opkomst van de wetenschap en de scheiding van kerk en staat is men steeds onafhankelijker van de kerk gaan leven en denken.
Men had de kerk niet meer nodig om het ontstaan van de wereld en het leven uit te leggen.

Geloven word nu gezien als een keuze, en men is vrij om te kiezen welke kerk men aanhangt en bezoekt.
Nu vormen de rituelen en de mystiek van de RKK weer een bron van nieuwsgierigheid waar ze 500 jaar geleden juist weerzin opwekten als zijnde opgehoogde drempels om tot God te naderen.
De wierook, de kaarsen en de pracht en praal maken op de eenvoudige zoekende geest meer indruk dan een sobere kale kerk met slechts een kansel en een bijbel.
Oftewel: Poeha trekt.

Hierbij speelt ook het feit mee dat de kerk (welke dan ook) door de scheiding van kerk en staat geen politieke macht meer heeft over individuele personen en dat daarmee het afschrikwekkende, namelijk het recht om aan te klagen en te straffen, is weggevallen.
Ook na het wegvallen van de verbintenis tussen kerk had de kerk ook nog veel maatschappelijke macht gezien de verzuiling.
Oftewel, de sociale omgeving duldde geen gemengde huwelijken of geloofsafval.
Dit is nu echter compleet weg gevallen.
Men kan de kerk nu dus benaderen als een tamme leeuw zonder tanden.
Zonder bang te zijn voor de overheid of de rest van de maatschappij die zich met die keuze niet bemoeit.
Het enige wat mensen nog weg joeg bij de kerk waren de zedenschandalen.
Echter, misbruik en onderdrukking ziet men niet iets als typisch RKK maar als een verdorven element van alle religies en geloofsgemeenschappen.

Om mijn punt kort te maken:
Wat exotisch is lokt de moderne mens van deze tijd, omdat hij nu veilig en in alle comfort iedere leer en overtuiging kan bestuderen en kan kiezen wat hem het meeste trekt.
En de katholieke kerk geeft de mensen iets tastbaars, fysieke hulpmiddelen waarmee de mensen de illusie krijgen daardoor sneller en dichter tot God te naderen.
Neem daar de verering van relikwieën, de overdaad aan pracht en beelden, de heiligheid van de wijn en de hostie en een buiten Bijbelse uitleg ( de apostolische succesie) die verzacht wat in de bijbel als zwaar word verstaan. (bijvoorbeeld het vagevuur)
Hier kan het protestantisme alleen maar schriftlezing en innerlijke bezinning tegen over zetten.

Ik heb in de tijd dat ik zoekende was voor ik mij heb laten dopen in ieder geval het besluit genomen dat alleen de protestantse leer zonder Paus, Maria en heiligenverering, mistige rituelen en een breed skala aan menselijke inzettingen voor mij de ware was.

Om hier nog op terug te komen:
Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor.
Ik betwijfel dit eigenlijk wel een beetje...de meeste mensen die ik ken die van geloof zijn veranderd zijn de mensen die van de traditionele kerk, zij het protestants of RKK, overgestapt zijn naar de Pinkstergemeenten.
Die schieten hier in NL als paddenstoelen uit de grond.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

Dat gaat over heel andere mensen. Het gaat hier over ontwikkelde mensen. Die zijn niet zo snel geneigd om over te stappen naar de pinkstergemeenten, al zijn er natuurlijk -gelukkig- intelligente mensen die daar geboren worden en blijven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door pierre27 »

Van Ewijk schreef:
Floppy schreef:In de krant van 24 januari dit jaar schreef B.J. Spruyt in een opinieartikel voor het RD:
Spruyt schreef:Ik heb de afgelopen jaren verschillende vrienden zo zien overstappen naar de Rooms-Katholieke Kerk. Het waren niet de minsten. Het waren de besten.
Onlangs verscheen er een artikel van Spruyt in het ND, waarin hij, naar aanleiding van Mark Galli's overgang naar de RK, schreef:
Spruyt schreef:Er zijn misschien wel weinig zaken die ik zo goed begrijp als de overgang van een protestant naar de Rooms-Katholieke Kerk. Tegelijkertijd ben ik geneigd iedere poging er sympathie voor op te brengen, in mijzelf te ondrukken.
Iets verderop heeft hij het over de leeskring waar hij leiding aan geeft, en zegt hij:
Spruyt schreef:Velen uit die (reformatorische) kring zijn inmiddels toegetreden tot de Rooms-Katholieke Kerk. Het heeft me verrast maar niet verbaasd.
Tenslotte zegt hij, als motivatie waarom hij zelf niet Rooms-Katholiek is geworden:
Spruyt schreef:Ik denk dat de structuur van de theologie voor mij bepalend is: is die gebaseerd op het schema natuur-genade of op dat van zonde-genade? Ik kan niet anders dan dat laatste als het juiste zien, hoe weinig katholiek dat schema ook is. Het is schamel, maar voor mij doorslaggevend.
Dominee Zuiddam haalt dit laatste artikel van Spruyt aan in een opinie-artikel voor het RD (8 oktober), en zegt:
ds Zuiddam schreef:Spruyt heeft zelf de overgang naar de Rooms-Katholieke Kerk niet gemaakt, maar kent de worsteling wel. Daarin wil ik hem bijvallen.
Ik vind dit opmerkelijke uitspraken. Ik heb hem verder hier niet aangehaald, maar Ewald Mackay zou ook te noemen zijn als iemand die zich aangetrokken voelt tot (bepaalde elementen in) de Rooms-Katholieke Kerk.

Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor. Vanuit de Verenigde Staten ken ik de EWTN en dan speciaal het Coming Home Network, die zich richt op het bekeren van mensen uit allerlei geloofsrichtingen tot het Rooms-Katholicisme. Bestaat dit ook in Nederland?
En hoe moeten we dit zien, ik bedoel de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk op serieuze calvinisten?
Laten we voor het antwoord op die vraag eerst eens terug gaan naar het begin van de reformatie.
Waaraan had die zijn succes te danken?
- Aan het feit dat de bijbel gesloten was voor het gewone publiek.
- Men was de corruptie in de kerk beu (geldbejag, luxe en weelde en de handel in aflaten)
- Mensen hadden niet het gevoel om directe toegang te hebben tot God zonder priester en rituelen.

Omdat de reformatie met bovenstaande elementen korte metten hadden gemaakt kreeg zij steeds meer aanhang en succes.
Echter, met het verstrijken van de tijd die gepaard ging met de opkomst van de wetenschap en de scheiding van kerk en staat is men steeds onafhankelijker van de kerk gaan leven en denken.
Men had de kerk niet meer nodig om het ontstaan van de wereld en het leven uit te leggen.

Geloven word nu gezien als een keuze, en men is vrij om te kiezen welke kerk men aanhangt en bezoekt.
Nu vormen de rituelen en de mystiek van de RKK weer een bron van nieuwsgierigheid waar ze 500 jaar geleden juist weerzin opwekten als zijnde opgehoogde drempels om tot God te naderen.
De wierook, de kaarsen en de pracht en praal maken op de eenvoudige zoekende geest meer indruk dan een sobere kale kerk met slechts een kansel en een bijbel.
Oftewel: Poeha trekt.

Hierbij speelt ook het feit mee dat de kerk (welke dan ook) door de scheiding van kerk en staat geen politieke macht meer heeft over individuele personen en dat daarmee het afschrikwekkende, namelijk het recht om aan te klagen en te straffen, is weggevallen.
Ook na het wegvallen van de verbintenis tussen kerk had de kerk ook nog veel maatschappelijke macht gezien de verzuiling.
Oftewel, de sociale omgeving duldde geen gemengde huwelijken of geloofsafval.
Dit is nu echter compleet weg gevallen.
Men kan de kerk nu dus benaderen als een tamme leeuw zonder tanden.
Zonder bang te zijn voor de overheid of de rest van de maatschappij die zich met die keuze niet bemoeit.
Het enige wat mensen nog weg joeg bij de kerk waren de zedenschandalen.
Echter, misbruik en onderdrukking ziet men niet iets als typisch RKK maar als een verdorven element van alle religies en geloofsgemeenschappen.

Om mijn punt kort te maken:
Wat exotisch is lokt de moderne mens van deze tijd, omdat hij nu veilig en in alle comfort iedere leer en overtuiging kan bestuderen en kan kiezen wat hem het meeste trekt.
En de katholieke kerk geeft de mensen iets tastbaars, fysieke hulpmiddelen waarmee de mensen de illusie krijgen daardoor sneller en dichter tot God te naderen.
Neem daar de verering van relikwieën, de overdaad aan pracht en beelden, de heiligheid van de wijn en de hostie en een buiten Bijbelse uitleg ( de apostolische succesie) die verzacht wat in de bijbel als zwaar word verstaan. (bijvoorbeeld het vagevuur)
Hier kan het protestantisme alleen maar schriftlezing en innerlijke bezinning tegen over zetten.

Ik heb in de tijd dat ik zoekende was voor ik mij heb laten dopen in ieder geval het besluit genomen dat alleen de protestantse leer zonder Paus, Maria en heiligenverering, mistige rituelen en een breed skala aan menselijke inzettingen voor mij de ware was.

Om hier nog op terug te komen:
Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor.
Ik betwijfel dit eigenlijk wel een beetje...de meeste mensen die ik ken die van geloof zijn veranderd zijn de mensen die van de traditionele kerk, zij het protestants of RKK, overgestapt zijn naar de Pinkstergemeenten.
Die schieten hier in NL als paddenstoelen uit de grond.
Begrijp ik het goed dat de hang naar "Rome" je verbaast @Van Ewijk?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Van Ewijk »

pierre27 schreef:
Van Ewijk schreef:
Floppy schreef:In de krant van 24 januari dit jaar schreef B.J. Spruyt in een opinieartikel voor het RD:
Spruyt schreef:Ik heb de afgelopen jaren verschillende vrienden zo zien overstappen naar de Rooms-Katholieke Kerk. Het waren niet de minsten. Het waren de besten.
Onlangs verscheen er een artikel van Spruyt in het ND, waarin hij, naar aanleiding van Mark Galli's overgang naar de RK, schreef:
Spruyt schreef:Er zijn misschien wel weinig zaken die ik zo goed begrijp als de overgang van een protestant naar de Rooms-Katholieke Kerk. Tegelijkertijd ben ik geneigd iedere poging er sympathie voor op te brengen, in mijzelf te ondrukken.
Iets verderop heeft hij het over de leeskring waar hij leiding aan geeft, en zegt hij:
Spruyt schreef:Velen uit die (reformatorische) kring zijn inmiddels toegetreden tot de Rooms-Katholieke Kerk. Het heeft me verrast maar niet verbaasd.
Tenslotte zegt hij, als motivatie waarom hij zelf niet Rooms-Katholiek is geworden:
Spruyt schreef:Ik denk dat de structuur van de theologie voor mij bepalend is: is die gebaseerd op het schema natuur-genade of op dat van zonde-genade? Ik kan niet anders dan dat laatste als het juiste zien, hoe weinig katholiek dat schema ook is. Het is schamel, maar voor mij doorslaggevend.
Dominee Zuiddam haalt dit laatste artikel van Spruyt aan in een opinie-artikel voor het RD (8 oktober), en zegt:
ds Zuiddam schreef:Spruyt heeft zelf de overgang naar de Rooms-Katholieke Kerk niet gemaakt, maar kent de worsteling wel. Daarin wil ik hem bijvallen.
Ik vind dit opmerkelijke uitspraken. Ik heb hem verder hier niet aangehaald, maar Ewald Mackay zou ook te noemen zijn als iemand die zich aangetrokken voelt tot (bepaalde elementen in) de Rooms-Katholieke Kerk.

Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor. Vanuit de Verenigde Staten ken ik de EWTN en dan speciaal het Coming Home Network, die zich richt op het bekeren van mensen uit allerlei geloofsrichtingen tot het Rooms-Katholicisme. Bestaat dit ook in Nederland?
En hoe moeten we dit zien, ik bedoel de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk op serieuze calvinisten?
Laten we voor het antwoord op die vraag eerst eens terug gaan naar het begin van de reformatie.
Waaraan had die zijn succes te danken?
- Aan het feit dat de bijbel gesloten was voor het gewone publiek.
- Men was de corruptie in de kerk beu (geldbejag, luxe en weelde en de handel in aflaten)
- Mensen hadden niet het gevoel om directe toegang te hebben tot God zonder priester en rituelen.

Omdat de reformatie met bovenstaande elementen korte metten hadden gemaakt kreeg zij steeds meer aanhang en succes.
Echter, met het verstrijken van de tijd die gepaard ging met de opkomst van de wetenschap en de scheiding van kerk en staat is men steeds onafhankelijker van de kerk gaan leven en denken.
Men had de kerk niet meer nodig om het ontstaan van de wereld en het leven uit te leggen.

Geloven word nu gezien als een keuze, en men is vrij om te kiezen welke kerk men aanhangt en bezoekt.
Nu vormen de rituelen en de mystiek van de RKK weer een bron van nieuwsgierigheid waar ze 500 jaar geleden juist weerzin opwekten als zijnde opgehoogde drempels om tot God te naderen.
De wierook, de kaarsen en de pracht en praal maken op de eenvoudige zoekende geest meer indruk dan een sobere kale kerk met slechts een kansel en een bijbel.
Oftewel: Poeha trekt.

Hierbij speelt ook het feit mee dat de kerk (welke dan ook) door de scheiding van kerk en staat geen politieke macht meer heeft over individuele personen en dat daarmee het afschrikwekkende, namelijk het recht om aan te klagen en te straffen, is weggevallen.
Ook na het wegvallen van de verbintenis tussen kerk had de kerk ook nog veel maatschappelijke macht gezien de verzuiling.
Oftewel, de sociale omgeving duldde geen gemengde huwelijken of geloofsafval.
Dit is nu echter compleet weg gevallen.
Men kan de kerk nu dus benaderen als een tamme leeuw zonder tanden.
Zonder bang te zijn voor de overheid of de rest van de maatschappij die zich met die keuze niet bemoeit.
Het enige wat mensen nog weg joeg bij de kerk waren de zedenschandalen.
Echter, misbruik en onderdrukking ziet men niet iets als typisch RKK maar als een verdorven element van alle religies en geloofsgemeenschappen.

Om mijn punt kort te maken:
Wat exotisch is lokt de moderne mens van deze tijd, omdat hij nu veilig en in alle comfort iedere leer en overtuiging kan bestuderen en kan kiezen wat hem het meeste trekt.
En de katholieke kerk geeft de mensen iets tastbaars, fysieke hulpmiddelen waarmee de mensen de illusie krijgen daardoor sneller en dichter tot God te naderen.
Neem daar de verering van relikwieën, de overdaad aan pracht en beelden, de heiligheid van de wijn en de hostie en een buiten Bijbelse uitleg ( de apostolische succesie) die verzacht wat in de bijbel als zwaar word verstaan. (bijvoorbeeld het vagevuur)
Hier kan het protestantisme alleen maar schriftlezing en innerlijke bezinning tegen over zetten.

Ik heb in de tijd dat ik zoekende was voor ik mij heb laten dopen in ieder geval het besluit genomen dat alleen de protestantse leer zonder Paus, Maria en heiligenverering, mistige rituelen en een breed skala aan menselijke inzettingen voor mij de ware was.

Om hier nog op terug te komen:
Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor.
Ik betwijfel dit eigenlijk wel een beetje...de meeste mensen die ik ken die van geloof zijn veranderd zijn de mensen die van de traditionele kerk, zij het protestants of RKK, overgestapt zijn naar de Pinkstergemeenten.
Die schieten hier in NL als paddenstoelen uit de grond.
Begrijp ik het goed dat de hang naar "Rome" je verbaast @Van Ewijk?
Aan de ene kant verwonderd het me wel aangezien ik er zelf geen last van heb.
en aan de andere kant ben ik ook blij dat als men er toch kiest voor een andere leer te volgen het dan toch binnen het Christendom blijft, hoe verkeerd dat dit ook hier mag klinken...

Ik zou er in ieder geval geen vriendschap voor verbreken.
En wat Rome zelf betreft, Ik zou het wel willen opzoeken uit toeristische overwegingen en niks anders.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Posthoorn »

Ellenlange quotes om één vraag te stellen of te beantwoorden... :soupir :nonnon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:Ellenlange quotes om één vraag te stellen of te beantwoorden... :soupir :nonnon
Terechte opmerking Posthoorn. Mijn oprechte excuses!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door -DIA- »

Het beest heeft in de Reformatie een dodelijke wond opgelopen. Toch is dit beest niet dood, als we goed lezen wordt het laatste van deze antichrist tegelijk met "de Turk" (de islam) verdaan. Ik weet even zo niet de plaats der Schriftuur. Maar het is op te zoeken in de Openbaringen aan Johannes. Lees er dan ook de kanttekeningen bij. Die verduidelijken veel.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Het beest heeft in de Reformatie een dodelijke wond opgelopen. Toch is dit beest niet dood, als we goed lezen wordt het laatste van deze antichrist tegelijk met "de Turk" (de islam) verdaan. Ik weet even zo niet de plaats der Schriftuur. Maar het is op te zoeken in de Openbaringen aan Johannes. Lees er dan ook de kanttekeningen bij. Die verduidelijken veel.
Wie is het beest?
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door KDD »

DDD schreef:Ik vind de presentatie wel erg negatief-vooringenomen. De auteur staat er niet bij vermeld en de auteur is even weinig concreet als hij de RKK verwijt. Dat maakt het lastig om hem op concrete punten tegen te spreken. Veel feiten die hij noemt, zijn wel correct, maar het gaat er om of de kwalificaties die hij (ik neem maar aan dat het een hij is) er aan verbindt, ook correct zijn. Het is een heel verhaal, maar weinig specifiek.

Ik denk wel dat het juist is dat de RKK veranderingen in de leer graag koppelt aan oude woorden. Daarmee hoef je ook minder afstand te nemen van het verleden. Maar het is voor zover ik weet, niet juist dat de RKK nooit afstand nam van uitspraken in het verleden. Er zijn zelfs excuses aangeboden voor dingen in het verleden.

Los daarvan: dit soort vage teksten zijn ongeschikt om een discussie te voeren. Ze zijn te weinig specifiek om op grond van feiten te discussiëren, dus ze geven gewoon een richting aan waarin de spreker denkt. Maar ja, een ander kan weer anders kijken.
De auteur is Leonardo De Chirico, a pastor of a reformed baptist church in Rome. Ik vond the presentation an eye-opener - het laat zien that Roman Catholicism is nog very much alive.
Plaats reactie