Pagina 2 van 3
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 16 sep 2009, 14:15
door MarthaMartha
Tiberius schreef:MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:Dan kan je beter eerst een cursus speedreading volgen.
dat zou jammer zijn van die boeken, die moet je gewoon rustig lezen en op je in laten werken.
prachtige boeken zijn het!
Weet je wel wat speedreading is?
uh....
snellezen?
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 16 sep 2009, 14:19
door Upquark
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_reading
Howard Stephen Berg was published in the 1990 Guinness Book of World Records as the Fastest Reader in the World reading at a rate of 25,000 words per minute.
Ziek...
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 16 sep 2009, 14:23
door Tiberius
MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:Dan kan je beter eerst een cursus speedreading volgen.
dat zou jammer zijn van die boeken, die moet je gewoon rustig lezen en op je in laten werken.
prachtige boeken zijn het!
Weet je wel wat speedreading is?
uh....
snellezen?
Ook ja.
Maar ook met meer begrip; van 50% tot 80%. Dus je leest die boeken sneller (een factor 3, als je een beetje traint) en je onthoudt er nog meer van ook.
Re:
Geplaatst: 02 jan 2010, 10:33
door Afgewezen
memento schreef:Was het Brakel niet die de theorie in de lucht hielp dat allen op bepaalde plekken eigenlijk vertaald moest worden als allerlei?
De oudste commentator in mijn boekenkast die dit expliciet zegt, is Calvijn, maar hij was absoluut niet de eerste die dat zo uitlegde.
Weet iemand trouwens welke bronnen Brakel gebruikt heeft of gebruikt zou kunnen hebben voor zijn RG?
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 11:34
door Zonderling
Interessante vraag: Welke bronnen heeft à Brakel gebruikt?
Qua opzet van zijn werk vind ik heel veel overeenkomst met Amesius: Vijf boeken der consciëntie.
Zowel het boek van Amesius als de Redelijke Godsdienst vormen een combinatie van dogmatiek en praktische godgeleerdheid.
In ieder geval zal à Brakel gebruikt hebben (vanwege de grote reputatie & aard van deze werken):
- Calvijn - Institutie en zijn verklaring van het NT
- Ames(ius) - Merg
- Ames(ius) - Vijf boeken der consciëntie
- Witsius - Van de verbonden
- Witsius - Preken (eerder een uitgewerkte theologie) over de Twaalf artikelen en het Gebed des Heeren
- Ursinus - Schatboek
- De vier Leidse professoren (Polyander, Walaeus, Rivet en Tysius) - Synopsis
- Hoornbeeck - Heiliging van Gods Naam en Dag en andere (Latijnse) werken
- Voetius - Over de kerkelijke macht
- Voetius - Latijnse werken, waaronder een standaardwerk over de Praktikale godgeleerdheid (recent in het Nederlands vertaald)
- Wittewrongel - Oeconomia christiana
- mogelijk: Oomius - Institutiones Theologicae Practicae
Dit waren allemaal gezaghebbende werken binnen de Voetiaanse richting waartoe à Brakel behoorde.
Daarnaast de vele praktijkschrijvers, zowel uit Nederland (waaronder Teellinck en Lodenstein) als uit Engeland (waaronder Perkins en Hildersham) en geschriften van tijdgenoten en vrienden (waaronder Koelman).
En vermoedelijk nog veel meer.
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 12:01
door Afgewezen
Dank je, Zonderling! Ik had mijn hoop al stiekem een beetje op jou gevestigd.

Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 12:14
door memento
Qua toon verwacht ik ook invloed van Bullinger en Bucer. Sowieso zal hij de Decaden van Bullinger gekend hebben, daar dat één van de standaardwerken was in zijn tijd. De bevindelijke richting in NL was nauw verwant aan het Engelse Puritanisme (zie oa wat prof. op t Hof hierover gepubliceerd heeft). In Engeland heeft Calvijn relatief weinig invloed gehad, en waren de werken van Bullinger en Bucer erg populair. Ook verwacht ik dat hij de Loci Communes van Melanchton gebruikt zal hebben, wat ook als één van de standaardwerken gold.
Voorderest denk ik dat het lijstje van Zonderling aardig klopt...
PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 12:28
door Luther
memento schreef:PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Nou, memento, dan kun je in 2010 je hart ophalen, want dat is het Melanchton-jaar.
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 12:28
door memento
Luther schreef:memento schreef:PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Nou, memento, dan kun je in 2010 je hart ophalen, want dat is het Melanchton-jaar.
Ik verwacht weinig aandacht in "onze kringen". Terwijl in bevindelijk kringen juist de invloed van Melanchton het best bewaard is gebleven.
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 02 jan 2010, 12:34
door Luther
memento schreef:Luther schreef:memento schreef:PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Nou, memento, dan kun je in 2010 je hart ophalen, want dat is het Melanchton-jaar.
Ik verwacht weinig aandacht in "onze kringen". Terwijl in bevindelijk kringen juist de invloed van Melanchton het best bewaard is gebleven.
Op de site
www.refo500.nl lees ik:
Persconferentie
Op de verjaardag van Philippus Melanchthon, 16 februari 2010, zal Refo500 aan de pers worden gepresenteerd.
prof. dr. Herman J. Selderhuis
Directeur Instituut voor Reformatieonderzoek
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 26 jul 2011, 12:10
door Posthoorn
memento schreef:PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Is hier (overzichts)literatuur over, behalve de recent verschenen boeken over Melanchton?
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 26 jul 2011, 12:19
door memento
Posthoorn schreef:memento schreef:PS> Hoog tijd dat we in NL eens breder gaan kijken naar de Reformatie, dan alleen Calvijn en Luther. Bullinger en Bucer zijn qua invloed minstens even groot geweest, en wetenschappelijk onderzoek wijst er op dat Bullingers Decaden (en ook zijn 2e Helvetische Confessie) veel breder gebruikt werden dan Calvijns Institutie. Daarnaast mag ook Melanchton binnen bevindelijk-gereformeerde kringen meer aandacht krijgen, daar hij de "bedenker" is van de geliefde trits ellende - verlossing - dankbaarheid. Zijn invloed op de Heidelberger is onmiskenbaar.
Is hier (overzichts)literatuur over, behalve de recent verschenen boeken over Melanchton?
Die overzichtsliteratuur is er ongetwijfeld, maar er springen op dit moment even geen titels in gedachten.
Zelf ben ik nog op zoek naar een studie over de invloed van Luther's spiritualiteit (bevindelijke, praktische vroomheid) op de latere vroomheidsbeweging in Europa (Puritanisme, Nadere Reformatie, Gereformeerd en Luthers Pietisme). Luthers vroomheid, zoals in bv zijn boekje over de boetpsalmen, is m.i. identiek aan de vroomheid die we later tegenkomen bij oa de Nadere Reformatie.
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 06 aug 2011, 06:37
door caprice
Upquark schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_reading
Howard Stephen Berg was published in the 1990 Guinness Book of World Records as the Fastest Reader in the World reading at a rate of 25,000 words per minute.
Ziek...
En kon hij het navertellen wat er stond in de daarachter liggende minuut?
Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 06 aug 2011, 16:33
door Upquark
Heb het hem gevraagd, maar zijn antwoord was niet te verstaan.

Re: Redelijke Godsdienst
Geplaatst: 16 okt 2013, 11:19
door Afgewezen
Het is toch werkelijk een schitterend boek, die RG!