Gerrit35 schreef:Dit doet mij (zonder dat ik de documentaire heb gezien) denken aan Mattheüs 24.
4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.

Prof. G. Wisse schrijft in "Avondrood" (1957):
Dat de Heere ook op het gebed wondergenezingen kan doen, ik zeg kan, staat voor mij vast. Toch zij men voorzichtig met de al te royale toegeving daarvan. Vooral zij opgepast voor wat ik zou willen noemen de ,,techniek", die er nog wel eens bijkomt, ik bedoel een zogenaamde gebedstechniek, b.v. hand in hand gaan staan, om zo al meer spanning en extase te veroorzaken. Zulke dingen vinden geen grond in Gods Woord. De Heilige Geest werkt niet technisch-methodistisch. Een krachtig gebed des rechtvaardigen, dat is heel wat anders, en is verre van zogenaamde gebedstechniek. Elia bad alleen en zijn gebed was krachtiger door de intensiviteit van de Geest Gods. Ook bedenke men, dat de Heere genezingen en andere wonderlijke daden menigmaal gewerkt heeft ook in niet-gelovigen. Bijvoorbeeld, we zeiden het reeds, de 5000 wonderdadig gespijzigden zullen wel niet allen voor wedergeboren en echtgelovige mensen aangezien moeten worden. Ook kennen we in de Schrift de voorbeelden van ware gelovige en begenadigde krachtige bidders, die niet “verhoord” werden.
(…) Vooreerst, zijn die beden wel altijd zuiver naar Gods wil, en ook zuiver passend in het geheel van Gods Raad? Ach, we weten zelf bij lange niet altijd, of (objectief beschouwd) onze begeerten en beden wel stroken met Gods plan en oordeel. We weten vaak niet, hoe en wat we bidden zullen; en of dit of dat goed zal zijn. Dan ten tweede, de bede zelf kan soms goed en liefelijk zijn, maar dat de Heere een nog betere zaak voor ons heeft weggelegd. Ten derde, het kan zelfs zijn, dat de letterlijke verhoring de weg zou versperren voor het verheerlijken van een nog verhevener zaak. Het zij ons genoeg om niet te komen tot een zogenaamd God willen afdwingen van een of andere zaak.
Om nu een voorbeeld van één en ander te noemen, wijs ik u op Mozes, die eenmaal door God werd afgewezen met het bekende: ,,spreek niet meer tot Mij van deze zaak", en het liep toch uitermate goed af. Dan in het bijzonder voor ons onderwerp geschikt en vol van lering, vertoeven we eens in het bidvertrek van Paulus, die de Heere gebeden had om verlossing van de scherpe doorn in het vlees. (…) Met andere woorden, was Paulus genezen, en verlost van satans vuistslagen, uit zijn bidvertrek wedergekeerd, het zou reden hebben gegeven tot een lofzang Gode; maar nu de Heere schijnbaar zijn bede heeft afgewezen, althans vervangen heeft door iets anders, dat nog beter was, nu komt Paulus terug met nog groter vreugde en roem in God; hij roept het uit: zo zal ik liever roemen, enz. Hoort ge het?