Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

eilander
Moderator

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Ja, deze uithaal kon ik verwachten. Maar ik roep uiteraard niet zomaar iets. Neem bv de Ger Gem in Ned. De grootste gemeenten binnen dat verband zijn Barneveld, Opheusden en Alblasserdam. Zie in de geschiedenis hoe vaak daar een predikant stond. Andere gemeenten, bv Nieuwaal, Waardenburg, Hedel, (om er zo maar een paar te noemen) zijn al even vacant. De bewering wordt dus gestaafd door de feiten. En natuurlijk is er in een grotere gemeente meer werk. Of er meer nood is weet ik niet. Zo'n bewering moet onderbouwd worden om te kunnen zien of daar grond voor is. Maar uiteraard is dat bij jouw beweringen niet nodig :) . Maar feit blijft dat veruit de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben of hadden. Dat is waar ik op wees.
Uithaal?
En uiteraard is voor mijn beweringen ook onderbouwing nodig, waarom niet?
Ik weet dat in de GG een aantal kleine gemeenten voorzien zijn van een predikant.
En in de OGGiN zijn ook kleinere gemeenten (Echteld, Rouveen) met een eigen voorganger.
Dat de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben, lijkt me nogal duidelijk.
In grotere gemeenten zijn meer zieken, meer sterfgevallen, meer pastorale bezoeken, meer moeilijke gevallen voor de kerkenraad - over het algemeen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dat is een heftige oordeel en veroordeling, zonder enige grond. In de HHK bv staat het traktement voor de predikant vast. Iedere gemeente, of die nu groot is of klein, betaald hetzelfde. De periodieke verhogingen en dergelijke worden uit een landelijke pot betaald, waar lid van de kerk een vast bedrag per jaar voor betaalt. Dat maakt dat het geen verschil maakt of een predikant een grote of een kleine gemeente dient. In 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' krijgen predikanten dan ook een roeping naar een kleine gemeente. In de kerkverbanden waar op de zak wordt beroepen, zie je dat 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' hen vaak alleen naar grote gemeenten zendt.
Dat laatste zou je ook best een 'heftig oordeel en veroordeling zonder enige grond' kunnen noemen, vind ik.
Ten eerste is het zeker niet altijd waar, dat geef je zelf ook al aan door het woordje 'vaak'. Maar daarmee vervalt eigenlijk de hele grond voor zo'n bewering.
Als tweede: in de grotere gemeenten is ook meer werk en is de nood groter.
Ja, deze uithaal kon ik verwachten. Maar ik roep uiteraard niet zomaar iets. Neem bv de Ger Gem in Ned. De grootste gemeenten binnen dat verband zijn Barneveld, Opheusden en Alblasserdam. Zie in de geschiedenis hoe vaak daar een predikant stond. Andere gemeenten, bv Nieuwaal, Waardenburg, Hedel, (om er zo maar een paar te noemen) zijn al even vacant. De bewering wordt dus gestaafd door de feiten. En natuurlijk is er in een grotere gemeente meer werk. Of er meer nood is weet ik niet. Zo'n bewering moet onderbouwd worden om te kunnen zien of daar grond voor is. Maar uiteraard is dat bij jouw beweringen niet nodig :) . Maar feit blijft dat veruit de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben of hadden. Dat is waar ik op wees.
Ik geef je helemaal gelijk.
Je ziet, dat er, nu er in de meeste gemeenten niet meer 'op de zak' gepreekt wordt, in de (O)GGiN kleinere gemeenten zijn die wél een predikant hebben. Ik denk dan aan de GGiN van Arnemuiden, Leerdam, Rhenen en Urk (terwijl gemeenten als Ederveen, Gouda-Stationsplein, Terneuzen en Ochten vacant zijn) en de OGGiN van Benthuizen, Utrecht, Rouveen, Echteld-Ochten en enige tijd geleden ook Salford (Canada) (terwijl gemeenten als Barneveld, Ede-Wekerom, Sint-Philipsland en Stavenisse vacant zijn).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik heb begrepen dat op de zak beroepen in GGiN niet meer mag en voor doordeweekse predikbeurten er is vastgesteld hoeveel € minimaal moet worden gegeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Ik heb begrepen dat op de zak beroepen in GGiN niet meer mag en voor doordeweekse predikbeurten er is vastgesteld hoeveel € minimaal moet worden gegeven.
Uiteraard.
Als er in de CGK op de zak gepreekt zou worden, zou geen enkele predikant ervan kunnen leven.
We moeten ook gewoon nuchter zijn. Over tractement kun je gewoon afspraken maken en over minimumbrdragen voor een preekbeurt ook. Op de zak preken leidt niet zelden tot motieven die in de prediking afwezig zouden moeten zijn. De scherpte van het Woord is zodanig dat de portemonnee dicht zou blijven: Spreek ons van zachte dingen (lees: Niet te concreet de zonde aanwijzen, graag het vertrouwde, de bekende klanken alstublieft, waarbij we weer vrijblijvend naar huis kunnen, maar waarvan we wel kunnen: Zo hij heeft t weer eens goed gezegd.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Piet Puk schreef:Vanmiddag sprak ik iemand en gaf aan dat de predikant(HHK) parttime verbonden is aan de gemeente. Ik fronste mijn wenkbrauwen, want hoort een dienaar des Goddelijke Woords niet van het Evangelie te leven?
Zoals al gezegd, kleine gemeente = weinig inkomsten.
Wees liever blij dat iemand zich dan toch zo goed en zo kwaad als dat kan opwerpt als predikant in die omstandigheden plaats van compromisloos en kritisch te zijn.
Bij die man komen ook rekeningen binnen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dat is een heftige oordeel en veroordeling, zonder enige grond. In de HHK bv staat het traktement voor de predikant vast. Iedere gemeente, of die nu groot is of klein, betaald hetzelfde. De periodieke verhogingen en dergelijke worden uit een landelijke pot betaald, waar lid van de kerk een vast bedrag per jaar voor betaalt. Dat maakt dat het geen verschil maakt of een predikant een grote of een kleine gemeente dient. In 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' krijgen predikanten dan ook een roeping naar een kleine gemeente. In de kerkverbanden waar op de zak wordt beroepen, zie je dat 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' hen vaak alleen naar grote gemeenten zendt.
Is er binnen de HHK ook geen compensatie voor grote gemeenten en dus meer werk?
(Bijv. 3% meer loon per 100 leden boven de 750.)
(~)
Gijs Diederik
Verbannen

Bericht door Gijs Diederik »

Piet Puk schreef:Ik heb begrepen dat op de zak beroepen in GGiN niet meer mag en voor doordeweekse predikbeurten er is vastgesteld hoeveel € minimaal moet worden gegeven.

Lijk me gewoon logisch.
Want niemand weet dan exact hoeveel er in die zak zit.
Om de schijn des kwaads en de verleidingen weg te nemen een goed idee. Niet meer op de zak beroepen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Gijs Diederik schreef:

Lijk me gewoon logisch.
Om de schijn des kwaads en de verleidingen weg te nemen een goed idee. Niet meer op de zak beroepen.
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat je kleinere gemeenten daarmee ontzegt om ook een beroep uit te brengen. Het uitbrengen van een beroep gaat nu meer uit van financiële zekerheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef:
Gijs Diederik schreef:

Lijk me gewoon logisch.
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat je kleinere gemeenten daarmee ontzegt om ook een beroep uit te brengen. Het uitbrengen van een beroep gaat nu meer uit van financiële zekerheid.
Ik kan me voorstellen dat je tegen "part-time" predikantschap bent (al deel ik de mening niet) en dat je voor "op de zak beroepen" bent. De combinatie van de twee kan ik me echter minder voorstellen. In een kleine gemeente kan dat verhongeren betekenen (of overeenkomen met de Heere verzoeken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:
En dat laatste is ter bescherming van de predikant en de gemeente. Je moet hiermee gewoon nuchter omgaan en de gemeente geen financiële verplichtingen laten aangaan die ze niet kan waarmaken. Dat is juist heel verstandig beleid.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:
En dat laatste is ter bescherming van de predikant en de gemeente. Je moet hiermee gewoon nuchter omgaan en de gemeente geen financiële verplichtingen laten aangaan die ze niet kan waarmaken. Dat is juist heel verstandig beleid.
Maar kan de Heere er dan niet voor zorgen dat het geld er komt?
liz boer

Bericht door liz boer »

Is het gevaar dat niet dat de preek over het zakje gaat en niet over de Weldoener?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
parsifal

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef:
Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:
Maar kan de Heere er dan niet voor zorgen dat het geld er komt?
Ja, maar zelfs Paulus was tentenmaker. Het lijkt wel erg op God verzoeken op deze manier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Maar kan de Heere er dan niet voor zorgen dat het geld er komt?
Dat moet je niet uitsluiten, maar je moet verstandig beleid voeren. Een kleine gemeente heeft een beperkte draagkracht en kan geen fulltime predikant onderhouden. Als de jaarlijkse opbrengst van giften aan de kerkvoogdij € 25.000 is, dan moet je niet opeens het drie- of vierdubbele verwachten. En zo'n bedrag is nodig om een fulltime predikantsplaats te financieren.
Plaats reactie