Uithaal?Ditbenik schreef:Ja, deze uithaal kon ik verwachten. Maar ik roep uiteraard niet zomaar iets. Neem bv de Ger Gem in Ned. De grootste gemeenten binnen dat verband zijn Barneveld, Opheusden en Alblasserdam. Zie in de geschiedenis hoe vaak daar een predikant stond. Andere gemeenten, bv Nieuwaal, Waardenburg, Hedel, (om er zo maar een paar te noemen) zijn al even vacant. De bewering wordt dus gestaafd door de feiten. En natuurlijk is er in een grotere gemeente meer werk. Of er meer nood is weet ik niet. Zo'n bewering moet onderbouwd worden om te kunnen zien of daar grond voor is. Maar uiteraard is dat bij jouw beweringen niet nodig. Maar feit blijft dat veruit de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben of hadden. Dat is waar ik op wees.
En uiteraard is voor mijn beweringen ook onderbouwing nodig, waarom niet?
Ik weet dat in de GG een aantal kleine gemeenten voorzien zijn van een predikant.
En in de OGGiN zijn ook kleinere gemeenten (Echteld, Rouveen) met een eigen voorganger.
Dat de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben, lijkt me nogal duidelijk.
In grotere gemeenten zijn meer zieken, meer sterfgevallen, meer pastorale bezoeken, meer moeilijke gevallen voor de kerkenraad - over het algemeen.