Volgens mij is dit forum ook bedoeld voor een bepaalde zuil.merel schreef:Alleen denk ik dan wel dat je je niet moet begeven op een forum, maar terug moet trekken in je eigen zuil. Waar iedereen hetzelfde denkt en hetzelfde vindt.

Volgens mij is dit forum ook bedoeld voor een bepaalde zuil.merel schreef:Alleen denk ik dan wel dat je je niet moet begeven op een forum, maar terug moet trekken in je eigen zuil. Waar iedereen hetzelfde denkt en hetzelfde vindt.
Het moet inderdaad niet gekker worden. Je zou zo zeggen dat het op refoforum niet erg ongebruikelijk is om het bezoeken van RKK-diensten af te wijzen... Het is eerder andersom, hoop ik.Posthoorn schreef:Volgens mij is dit forum ook bedoeld voor een bepaalde zuil.merel schreef:Alleen denk ik dan wel dat je je niet moet begeven op een forum, maar terug moet trekken in je eigen zuil. Waar iedereen hetzelfde denkt en hetzelfde vindt.
Over dat eerste punt verschillen we dan van mening, maar dat stond er niet. Dan laat ik nog buiten beschouwing dat er ook woord- en communievieringen zijn, al zal dat in een kathedraal niet zo vaak voorkomen.eilander schreef:Mijn grootste bezwaar is het bezoeken van een RK-kerkdienst an sich al. Waar tijdens iedere eucharistie afgoderij wordt bedreven, daar moeten wij niet bij willen zijn.DDD schreef:Waarom zou een preek over de kern van het Evangelie moeten gaan? Ik mag toch hopen dat de gemiddelde kerkganger die al wel door heeft?eilander schreef:Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Los daarvan begrijp ik eigenlijk niet goed wat er precies mis was met de preek.
Een preek hoort de 'bediening der verzoening' te zijn (2 Kor. 5). Als je maar vijf minuten tijd hebt, is dat erg kort maar lang genoeg om toch de kern daarvan door te geven. Als je vindt dat het ook wel over andere dingen mag gaan, omdat kerkgangers de kern wel doorhebben, verschillen wij daarover ernstig van mening.
Omdat merel het een 'krachtige' preek noemde, ging ik ervan uit dat de preek toch als een kernboodschap mocht beschouwen. Laten we het erop houden dat ik de (op zichzelf heel Bijbelse) uitdrukking 'vertrouwen op God' een erg vlakke uitdrukking vind voor 'de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Christus alleen'.
Ik vind het lastig om op deze posting te reageren; er zitten allerlei mitsen, maren, terzijdes in.DDD schreef:Over dat eerste punt verschillen we dan van mening, maar dat stond er niet. Dan laat ik nog buiten beschouwing dat er ook woord- en communievieringen zijn, al zal dat in een kathedraal niet zo vaak voorkomen.eilander schreef:Mijn grootste bezwaar is het bezoeken van een RK-kerkdienst an sich al. Waar tijdens iedere eucharistie afgoderij wordt bedreven, daar moeten wij niet bij willen zijn.
Een preek hoort de 'bediening der verzoening' te zijn (2 Kor. 5). Als je maar vijf minuten tijd hebt, is dat erg kort maar lang genoeg om toch de kern daarvan door te geven. Als je vindt dat het ook wel over andere dingen mag gaan, omdat kerkgangers de kern wel doorhebben, verschillen wij daarover ernstig van mening.
Omdat merel het een 'krachtige' preek noemde, ging ik ervan uit dat de preek toch als een kernboodschap mocht beschouwen. Laten we het erop houden dat ik de (op zichzelf heel Bijbelse) uitdrukking 'vertrouwen op God' een erg vlakke uitdrukking vind voor 'de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Christus alleen'.
In de RKK hoeft de preek geen bediening der verzoening te zijn, daar is sowieso al ongeveer een half uur van de dienst voor gereserveerd, met schuldbelijdenis, genadeverkondiging en bediening der verzoening. Het is overigens in de Calvijnse liturgie niet anders, ook daar was er een afzonderlijke genadeverkondiging naast de preek. Maar dat terzijde. Ik weet niet of Calvijn desondanks ook de preek zag als bediening van de verzoening. Dat zou interessant zijn om te weten.
Vertrouwen op God is duidelijk te onderscheiden van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof. Ik vind het een raar verwijt. Alle giften uit de verdienste van Christus zijn van elkaar te onderscheiden, al kun je ze niet van elkaar los maken. Dat is geen reden om ze allemaal maar op één hoop te gooien.
Overigens mag een preek in de RKK ook best een kwartier duren hoor. Dat hangt er maar van af wat je te zeggen hebt.
Roomsen zijn ook christenen.Jantje schreef:Oneens.
Als forummer geef je aan dat je lid bent van één der reformatorische kerkgenootschappen en aan die leer je verbonden voelt (zie de lijst met voorwaarden). Als je dan de RKK deels goedkeurt (omdat er dit of dat wordt gezegd), klopt het niet. De HC schrijft niet voor niets dat het niets anders is dan 'een vervloekte afgoderij'. We horen ons daar dan als christenen verre van te houden!!!
Dus dit betekent ook dat ik op dit forum niet zou mogen spreken over (als voorbeeld) de goede zaken die is heb mogen ervaren die ik heb mogen ervaren bij de Baptisten in Kazachstan (Het RD maakte recent nog melding van overheidsbemoeienis bij één van de kerken en personen waar ik ben geweest). Of dat we hier niet mogen spreken over, maar weer als voorbeeld, de Kopten, omdat deze niet behoren tot 'één der reformatorische kerkgenootschappen'?Jantje schreef:Oneens.
Als forummer geef je aan dat je lid bent van één der reformatorische kerkgenootschappen en aan die leer je verbonden voelt (zie de lijst met voorwaarden). Als je dan de RKK deels goedkeurt (omdat er dit of dat wordt gezegd), klopt het niet. De HC schrijft niet voor niets dat het niets anders is dan 'een vervloekte afgoderij'. We horen ons daar dan als christenen verre van te houden!!!
Dat er tijdens elke eucharistie afgoderij wordt bedreven, is toch een inhoudelijke opmerking?Maanenschijn schreef:Dus dit betekent ook dat ik op dit forum niet zou mogen spreken over (als voorbeeld) de goede zaken die is heb mogen ervaren die ik heb mogen ervaren bij de Baptisten in Kazachstan (Het RD maakte recent nog melding van overheidsbemoeienis bij één van de kerken en personen waar ik ben geweest). Of dat we hier niet mogen spreken over, maar weer als voorbeeld, de Kopten, omdat deze niet behoren tot 'één der reformatorische kerkgenootschappen'?Jantje schreef:Oneens.
Als forummer geef je aan dat je lid bent van één der reformatorische kerkgenootschappen en aan die leer je verbonden voelt (zie de lijst met voorwaarden). Als je dan de RKK deels goedkeurt (omdat er dit of dat wordt gezegd), klopt het niet. De HC schrijft niet voor niets dat het niets anders is dan 'een vervloekte afgoderij'. We horen ons daar dan als christenen verre van te houden!!!
Laten we over de inhoud discussie hebben, niet over de naam op de gevel. Laten we dat niet doen in onze gezindte, maar dan ook niet daarbuiten, puur omdat het RKK is.
Zeker, als de boodschap is: we kunnen niet bij een dienst aanwezig zijn waar afgoderij wordt bedreven, dan kan ik daar mee instemmen en is dat zeker een inhoudelijke opmerking. Ik meende uit de bijdrage van Jantje en u op te maken dat je uberhaupt niet spreekt over de leer/kerkdienst van de RKK of iets wat zich buiten onze zuil bevindt. En dat vind ik niet juist.eilander schreef:Dat er tijdens elke eucharistie afgoderij wordt bedreven, is toch een inhoudelijke opmerking?Maanenschijn schreef:Dus dit betekent ook dat ik op dit forum niet zou mogen spreken over (als voorbeeld) de goede zaken die is heb mogen ervaren die ik heb mogen ervaren bij de Baptisten in Kazachstan (Het RD maakte recent nog melding van overheidsbemoeienis bij één van de kerken en personen waar ik ben geweest). Of dat we hier niet mogen spreken over, maar weer als voorbeeld, de Kopten, omdat deze niet behoren tot 'één der reformatorische kerkgenootschappen'?Jantje schreef:Oneens.
Als forummer geef je aan dat je lid bent van één der reformatorische kerkgenootschappen en aan die leer je verbonden voelt (zie de lijst met voorwaarden). Als je dan de RKK deels goedkeurt (omdat er dit of dat wordt gezegd), klopt het niet. De HC schrijft niet voor niets dat het niets anders is dan 'een vervloekte afgoderij'. We horen ons daar dan als christenen verre van te houden!!!
Laten we over de inhoud discussie hebben, niet over de naam op de gevel. Laten we dat niet doen in onze gezindte, maar dan ook niet daarbuiten, puur omdat het RKK is.
De HC schrijft niet dat de RKK een vervloekte afgoderij is, maar dat de mis, zoals door de RKK destijds werd bedient, een vervloekte afgoderij is.Jantje schreef:Oneens.
Als forummer geef je aan dat je lid bent van één der reformatorische kerkgenootschappen en aan die leer je verbonden voelt (zie de lijst met voorwaarden). Als je dan de RKK deels goedkeurt (omdat er dit of dat wordt gezegd), klopt het niet. De HC schrijft niet voor niets dat het niets anders is dan 'een vervloekte afgoderij'. We horen ons daar dan als christenen verre van te houden!!!
Ik vind het wel wat naar 1 kant kijken.eilander schreef:Ik regeer niet over gewetens van anderen; waarom je het bij twijfel tóch doet, begrijp ik niet helemaal. Ik zou het eerder andersom doen: als je twijfelt, niet doen.
Voor mezelf vind ik het glashelder: ik vind het dermate verschrikkelijk dat ik er absoluut niet bij zou kunnen zijn, niet als kerkganger en niet als toerist.
@ejvl, merel schreef juist dat zij als enige niet ter communie gaat. Dus dat de mis bediend wordt, is wel duidelijk.
Dit is voor mij zo wezenlijk, dat ik over verbondenheid aan een gedeelte van de RK -leer niet toekom.