Ik denk met name aan de haamstedeconferentie, daar is men in staat om goed met elkaar te spreken. Maar Kerken die willen fuseren dat geeft breuken, als het grondvlak fuseert dan gaat de structuur ook. Maar de geschiedenis leert dat er dan ook weer nieuwe splinters ontstaan.Curatorium schreef:Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.CvdW schreef:
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik vind dit wel een goed punt. Wij kunnen geen kerken lijmen, denk ik steeds. Maar waarom kunnen wij dat niet? Omdat een deel van de mensen niet wil.refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als verdeeldheid.
Wat dat betreft: daar mag best voor gebeden worden.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Plaatselijke kerkelijke eenheid is ook belangrijk. Dat het landelijk niet wil is jammer, maar plaatselijk is ook belangrijk.Curatorium schreef:Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.Thuisluisteraars kunnen niet door ouderdom, oppassen etc.CvdW schreef: Verdere opmerking: Er wordt gebeden voor mensen die thuis via de kerktelefoon luisteren, of zij een zegen mogen ontvangen. Maar degene die thuis een preek lezen hebben die geen zegen nodig. In ieder geval niet van een dominee/ouderling.
Thuislezers laten -even gegeneraliseerd- de onderlinge samenkomst na en negeren bewust de kerk die in het NT wordt opgezet.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Als we nu eens als kerkmensen zelf begonnen door doordeweekse kerkdiensten te bezoeken in een ander kerkverband... Dan kunnen de predikanten voorlopig nog in eigen kerkverband blijven.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Van die eenheid op plaatselijk niveau moeten we ook maar niet teveel verwachten. De prediking is nu al bij de diverse gemeenteleden te breed of te smal, waarbij het omgekeerde voor andere gemeenteleden geldt. Wat te denken dat je daar ook nog eens dominees uit andere kerkverbanden voor laat gaan?
Velen spreken op het grondvlak nu al met hun voeten. Zolang waarheid prevaleert boven liefde en eenheid gebeurd er niets.
Velen spreken op het grondvlak nu al met hun voeten. Zolang waarheid prevaleert boven liefde en eenheid gebeurd er niets.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Wat een uiterst vreemde opmerking op een refo-forum, gesproken door een 'refo'. Wat hoogst arrogant 'eenheid maak je zelf'. Fout, God maakt eenheid en dat Hij daar mensen voor gebruikt? zeker, maar dan hebben ze het niet in eigen kracht gedaan.refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als vetdeeldheid.
We kunnen heel veel zelf, lezen, bidden, preken, sacramenten vieren. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Inderdaad. We kunnen heel veel zelf: lezen, bidden, preken, sacramenten vieren, eenheid maken. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.Johannus schreef: We kunnen heel veel zelf, lezen, bidden, preken, sacramenten vieren. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.
(Sorry, hij is te makkelijk)
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoeken

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik opperde maar een idee om mee te beginnen. Iets wat eenvoudig te doen is en waarvoor geen synodebesluiten etc voor nodig zijn. Kan wel eens goed zijn toch, om over de drempel van een andere kerk te kijken? Als we het als kerkmensen al niet kunnen of willen waarom dan wel dit van predikanten verwachten?
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Oh ja? Echt waar? Bidden om eenheid onnodig? Volgens mij is dat slechts een halve waarheid.refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als vetdeeldheid.
En ons is altijd geleerd: Een halve waarheid is een hele leugen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Voor zover ik weet heeft de Heere geen dwangarbeiders nodig, alleen vrijwilligers.Orchidee schreef:Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoeken
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
wellicht in bepaalde richtingen een traditie/goede gewoonte.Orchidee schreef:Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoeken
Maar je moet niks, ik ga ook nooit door de week naar diensten(muv stille week, bid-/dankdag en feestdagen) wel naar bijbelkringen en gemeenteavonden .
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik vind het niet eens een slecht idee. Het zou een hoop vooroordelen en ongegronde angst wegnemen.windorgel schreef:Ik opperde maar een idee om mee te beginnen. Iets wat eenvoudig te doen is en waarvoor geen synodebesluiten etc voor nodig zijn. Kan wel eens goed zijn toch, om over de drempel van een andere kerk te kijken? Als we het als kerkmensen al niet kunnen of willen waarom dan wel dit van predikanten verwachten?
Op zondag ga ik liever niet ergens anders naar de kerk dan in mijn eigen gemeente.
Maar doordeweeks is een ander verhaal.
Bij ons zitten doordeweeks christelijk gereformeerden, gergemmers, oud gerggemmers, etc. broederlijk naast elkaar in de bank.
En ik ga eigenlijk altijd doordweeks wel een keer naar een kerkdienst. Nog nooit spijt van gehad.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Waarom is doordeweeks een ander verhaal dan zondags?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dat was bij Kortjakje al zo: middenin de week maar zondags niet.modesto schreef:Waarom is doordeweeks een ander verhaal dan zondags?

~~Soli Deo Gloria~~