Zorgen over de tweede dienst

Curatorium

Re: Zorgen over de tweede dienst

Bericht door Curatorium »

Orchidee schreef:In Afrika gaat men na 1,5 uur dan ook niet direct naar huis.
Je eet met elkaar, preekbespreking is ook na de dienst, gaat lamgs bij gemeenteleden onderweg enz.
Dus eer dat je weer thuis bent ben je een halve dag verder Afbeelding
Een preekbespreking is een mooie manier om de jeugd -ook 's middags- naar de kerk te trekken. Dat werkt ook veel beter dan elementen in de dienst te veranderen voor de jeugd.
DDD

Bericht door DDD »

Toch vind ik het wel een verschil maken hoe de betrokkenheid door de weeks is. In sommige CGK-gemeenten is het lidmaatschap van een bijbelkring verplicht. Dat kost een hele avond. Als je dan ook nog op een andere club of vereniging binnen de kerk ziet, kan ik mij voorstellen dat je de extra of tweede diensten minder bezoekt.

In mijn gemeente is het vaak meer van hetzelfde, ook al is er op zondag vrijwel altijd een leerdienst. Dan zijn er ook nog weekdiensten.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Toch vind ik het wel een verschil maken hoe de betrokkenheid door de weeks is. In sommige CGK-gemeenten is het lidmaatschap van een bijbelkring verplicht. Dat kost een hele avond. Als je dan ook nog op een andere club of vereniging binnen de kerk ziet, kan ik mij voorstellen dat je de extra of tweede diensten minder bezoekt.

In mijn gemeente is het vaak meer van hetzelfde, ook al is er op zondag vrijwel altijd een leerdienst. Dan zijn er ook nog weekdiensten.

Kan je je dat voorstellen? Hoezo?
Kost het je teveel tijd?
Waarom ga je dan naar een bijbelkring/vereniging? Bezoek je de kerkdiensten? Wat is je motivatie?

Het probleem zit denk ik daar waar oppervlakkig wordt gepreekt de mensen na kortere of langere tijd niet meer komen. Dat ligt niet aan de hoeveelheid doordeweekse activiteiten.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:In sommige CGK-gemeenten is het lidmaatschap van een bijbelkring verplicht. Dat kost een hele avond.
Meen je dat nou? Ik vind een beetje vreemd dat het verplicht zou zijn.
Sheba schreef:Het probleem zit denk ik daar waar oppervlakkig wordt gepreekt de mensen na kortere of langere tijd niet meer komen.
Of veel van hetzelfde.
Er zijn predikanten die heel vaak uit het N.T (gelijkenis) preken of over Paulus.
Curatorium schreef:Een preekbespreking is een mooie manier om de jeugd -ook 's middags- naar de kerk te trekken.
Dat denk ik ook. Bijvoorbeeld een gezamenlijke broodmaaltijd en daarna een preekbespreking.
In het verleden werd dit bij ons wel gedaan, was altijd hoge opkomst van jeugd.
Jongeren discussiëren vaak nu eenmaal graag en voelen zich dan ook betrokken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
freek

Bericht door freek »

Ik zie het nut van de tweede dienst in haar huidge vorm niet zo. Volgens mij is de tweede dienst ingesteld in de tijd van de reformatie, als leerdienst omdat kerkgangers niks geen kennis hadden en via de HC-prediking e.e.a. bijgespijkerd kregen. Dat is altijd zo gebleven en inmiddels is het een identity marker geworden om de rechtzinnigheid van een gemeente af te meten. In veel andere kerkelijke tradities, wereldwijd, is het volgens mij niet eens gebruikelijk om twee diensten per zondag te beleggen (de eerste duurt vaak langer, met meer ruimte voor interactie en ontmoeting). Ik kan me best voorstellen dat een tweede samenkomst meerwaarde heeft, maar geef 'm dan wel een ander karakter. Met meer ruimte voor gemeente-zijn. Twee keer een monoloog aanhoren - die vaak weinig nieuws biedt - voegt voor niemand iets toe, uiteindelijk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:Twee keer een monoloog aanhoren - die vaak weinig nieuws biedt - voegt voor niemand iets toe, uiteindelijk.
Ik schrik hier wel een beetje van. Is dít nu wat wij maken van het werk dat de verkondigers van het Evangelie die door God 'goedertierenlijk' naar ons worden gestuurd, mogen doen?
Als het God behaagt om door de 'dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven', laten we daar dan aub aan vasthouden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Ik zie het nut van de tweede dienst in haar huidge vorm niet zo. Volgens mij is de tweede dienst ingesteld in de tijd van de reformatie, als leerdienst omdat kerkgangers niks geen kennis hadden en via de HC-prediking e.e.a. bijgespijkerd kregen. Dat is altijd zo gebleven en inmiddels is het een identity marker geworden om de rechtzinnigheid van een gemeente af te meten. In veel andere kerkelijke tradities, wereldwijd, is het volgens mij niet eens gebruikelijk om twee diensten per zondag te beleggen (de eerste duurt vaak langer, met meer ruimte voor interactie en ontmoeting). Ik kan me best voorstellen dat een tweede samenkomst meerwaarde heeft, maar geef 'm dan wel een ander karakter. Met meer ruimte voor gemeente-zijn. Twee keer een monoloog aanhoren - die vaak weinig nieuws biedt - voegt voor niemand iets toe, uiteindelijk.
Wat te denken van kerken waar drie diensten worden gehouden? En waar er nog mensen zijn die ook daadwerkelijk drie diensten volgen?
En wat te denken van: Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid?
Verder is het een onomstotelijk vastgesteld dat waar de Catechismus minder frequent wordt behandeld de fundamentele kennis meer ontbreekt dan daar waar die nog wekelijks wordt behandeld.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 mar 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

freek schreef:Ik zie het nut van de tweede dienst in haar huidge vorm niet zo. Volgens mij is de tweede dienst ingesteld in de tijd van de reformatie, als leerdienst omdat kerkgangers niks geen kennis hadden en via de HC-prediking e.e.a. bijgespijkerd kregen. Dat is altijd zo gebleven en inmiddels is het een identity marker geworden om de rechtzinnigheid van een gemeente af te meten. In veel andere kerkelijke tradities, wereldwijd, is het volgens mij niet eens gebruikelijk om twee diensten per zondag te beleggen (de eerste duurt vaak langer, met meer ruimte voor interactie en ontmoeting). Ik kan me best voorstellen dat een tweede samenkomst meerwaarde heeft, maar geef 'm dan wel een ander karakter. Met meer ruimte voor gemeente-zijn. Twee keer een monoloog aanhoren - die vaak weinig nieuws biedt - voegt voor niemand iets toe, uiteindelijk.
Zoals ik al zei hoorde ik pas dat 2 diensten op zondag al in de Vroege Kerk voorkwam.
Wat voor ander karakter heb je in gedachten?
Maakt het nog uit of er wel of niet HC 's middags/'s avonds wordt bepreekt?

Als het weinig nieuws brengt de prediking dan moet men misschien eens een prekenserie doen over een Bijbelboek.
Of moet de predikant wat meer aan studie doen.

De prediking van Gods woord is wel het instrument van de Heilige Geest.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:In sommige CGK-gemeenten is het lidmaatschap van een bijbelkring verplicht. Dat kost een hele avond.
Meen je dat nou? Ik vind een beetje vreemd dat het verplicht zou zijn.
Sheba schreef:Het probleem zit denk ik daar waar oppervlakkig wordt gepreekt de mensen na kortere of langere tijd niet meer komen.
Of veel van hetzelfde.
Er zijn predikanten die heel vaak uit het N.T (gelijkenis) preken of over Paulus.
Curatorium schreef:Een preekbespreking is een mooie manier om de jeugd -ook 's middags- naar de kerk te trekken.
Dat denk ik ook. Bijvoorbeeld een gezamenlijke broodmaaltijd en daarna een preekbespreking.
In het verleden werd dit bij ons wel gedaan, was altijd hoge opkomst van jeugd.
Jongeren discussiëren vaak nu eenmaal graag en voelen zich dan ook betrokken.
Dat meen ik. Kijk maar eens op de website van de cgk Zwolle en Arnhem. Ik vind daar trouwens helemaal niets raar aan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik zou het wel raar vinden als je een bijbelkring verplicht stelt, maar dat wel ten koste mag laten gaan van het bezoeken van de tweede kerkdienst op zondag....
Auto

Bericht door Auto »

eilander schreef:Ik zou het wel raar vinden als je een bijbelkring verplicht stelt, maar dat wel ten koste mag laten gaan van het bezoeken van de tweede kerkdienst op zondag....
Het is allemaal even kort door de bocht wat er gesteld wordt, want het heeft met de structuur van de gemeente te maken die dit betreft.

Structuur van de gemeenten wordt gevormd door kringen. Wil je lid worden van de gemeente moet verplicht een keuze maken in de aanbod van kringen. De kringen bestaan ongeveer uit 15 tot 30 leden en die staan onder leiding van een kringleider. In de kringen worden allerlei zaken met elkaar gedeeld en worden de pastorale zaken weer doorgegeven aan de ouderlingen en diakenen die verantwoordelijk weer zijn voor deze kringen. Na 4 jaar krijgt iedereen de gelegenheid om naar een andere kring over te stappen om je op een andere manier met andere mensen te ontwikkelen.

De morgendienst van de zondag is een dienst die veelal goed bezocht worden en waar iedereen elkaar ontmoet onder het Woord. Wel worden er allerlei toeters en bellen toegevoegd om zo te zorgen voor een goede sfeer. De middagdienst is vaak meer een dienst met een 'ouderwetse' samenstelling en wordt veelal alleen door mensen van middelbare en oudere leeftijd bezocht. De gemeenten waarvan ik weet die gebruik maken van deze structuur zijn CGK Hoofddorp, Zwolle en CGK/NGK Arnhem. Zwolle en Hoofddorp hebben deze structuur afgeleid van de Amerikaanse Willowkreek gemeenten. Arnhem heeft hier een eigen invulling aangegeven dit met de ontwikkelingen in de stad Arnhem zelf.
DDD

Bericht door DDD »

Dat ligt er maar net aan. Ik ben het wel met Freek eens dat in mijn kerkelijke gemeente de tweede dienst vaak meer van hetzelfde is. Dat geldt soms zelfs voor een deel van de preek.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat ligt er maar net aan. Ik ben het wel met Freek eens dat in mijn kerkelijke gemeente de tweede dienst vaak meer van hetzelfde is. Dat geldt soms zelfs voor een deel van de preek.
Hoe gaat het dan in de kerken waar nog driemaal dienst is?
Wie gaat er daadwerkelijk nog drie keer dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mulder

Bericht door mulder »

Ja bijna niemand dus.... vaak zien de paar bekeerden dat nog als een verplichting om te komen. verder kan de tweede dienst (vaak de leesdienst) niet rekenen op veel bezoek maar men wil dat niet afschaffen. dan zitten er dus zo'n 20 man in een gebouw waar er 1800 inpassen heb ik eens meegemaakt. En niemand die uiteraard op de voorste rijen gaat zitten.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat ligt er maar net aan. Ik ben het wel met Freek eens dat in mijn kerkelijke gemeente de tweede dienst vaak meer van hetzelfde is. Dat geldt soms zelfs voor een deel van de preek.
Meer van hetzelfde? Paulus werd niet moe om Jezus Christus en die gekruisigd te preken en de zondaar die in deze Christus door de ogen des geloofs alles mag zien wordt niet moe omdaar een en andermaal van te horen.

Predik het Woord tijdig en ontijdig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie