De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

ejvl

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door ejvl »

Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

ejvl schreef:Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.
Is het ook! En tegelijk heel triest.
Johann Gottfried Walther schreef:
Nowhere schreef:
Ze voelen zich verwant met de Oud Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned. / Rechts Ger. Gem. / Voormalig Gekrookte Riet.
Volgens wie voelen ze zich daarmee verwant?
Ze doordeweeks naar dergelijke kerken gaan/predikanten beluisteren
Ze boeken van predikanten uit deze kringen rijkelijk lezen.
DDD schreef:Ik ken de situatie een beetje. Middelwatering is natuurlijk maar een klein eindje lopen. Maar dat terzijde.

Dat het veel ondernemers zijn, geldt ook voor Veluwse zogenoemde´orthodoxe´ gemeenschappen. Dat is op zich dus niet zo raar.

Voor zover ik er kennis mee gemaakt heb, was het recht in de leer (daar bedoel ik dan mee het eigene van de gemeente, niet zozeer de gereformeerde leer, dat is niet zo'n prioriteit) maar minder recht in het leven. Dat geldt vanzelfsprekend niet voor iedereen. Ook daarin is de gemeente niet anders dan veel OGGin en rechterflank GG.
Het gaat hun dan niet om de afstand van de gemeentes hoor, maar qua ligging.
En het laatste gedeelte van je post is maar al te waar.

Denk zelf dat ze niet zo snel in een kerkverband opgaan of dat het ophoud te bestaan. Op zichzelf genomen heeft deze gemeente echt nog toekomstverwachting wat betreft ledental.
Mara

Bericht door Mara »

Net zo extreem als geen kinderwagens (tijdens zondagse doopdiensten).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nowhere schreef:
Is het ook! En tegelijk heel triest.
Johann Gottfried Walther schreef:
Volgens wie voelen ze zich daarmee verwant?
Ze doordeweeks naar dergelijke kerken gaan/predikanten beluisteren
Ze boeken van predikanten uit deze kringen rijkelijk lezen.
Oke apart omdat ze zo op zichzelf zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

@Nowhere:

De beide GG in Capelle aan den IJssel behoren toch tot de rechterflank van de GG? De ene zit net iets dichter bij het midden dan de andere, wellicht, maar veel scheelt het niet. Laten we zeggen tweederde en driekwart op de schaal van DDD;-)

Dus zo'n verschil in beoordeling vind ik dan wel opmerkelijk.
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
cupcake schreef: Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?
Jazeker, ik ben er meerdere malen geweest en ken ook van dichtbij mensen die hier lid zijn.
Nowhere schreef:Van de computer weet ik niet. Oud-klasgenoten/collega's uit deze groepering hadden gewoon computers en deden er net zoveel mee als ieder ander. Wellicht vroeger, maar nu niet meer hoor.
Bij mijn kinderen in de klas zaten klasgenoten die uit deze gemeente kwamen en geen computer thuis hadden
.
Panny schreef:Verder ook bizarre regels zoals dat mensen met een rolstoel zondag niet naar de kerk mogen omdat je op zondag niet op wielen mag.
Dat is echt een principieel punt, maar bij hen niet alleen, dit was ook het geval bijvoorbeeld bij de OGG op Urk.
Moeders kwamen met hun baby, dragend op hun arm, in een deken gewikkeld, als ze gedoopt moesten worden.
Ik denk dat we geen extremisme achter deze groep moeten zoeken. Ze lijken me gewoon erg behoudend in uiterlijke zaken.
Ik vind het wel extreem.
Het betekent dat mensen die zich alleen in een rolstoel kunnen verplaatsen zondag niet naar de kerk kunnen.
Het heeft ook niets met behoudend te maken. Want het is geen inzetting van God maar van mensen.
Denk je dat we God kunnen behagen door rolstoelen op zondag te verbieden? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Dat men tegen het gebruik van wielen is op zondag (inclusief rolstoelen en kinderwagens) is waarschijnlijk wel gebaseerd op een inzetting van God. Misschien wordt het voortduwen van de rolstoel of kinderwagen gezien als arbeid.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Panny schreef:Ik vind het wel extreem.
Het betekent dat mensen die zich alleen in een rolstoel kunnen verplaatsen zondag niet naar de kerk kunnen.
Ze zijn in ieder geval wel principieel. Want als kinderwagens niet mogen, mogen rolstoelen natuurlijk ook niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
cupcake schreef: Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?
Jazeker, ik ben er meerdere malen geweest en ken ook van dichtbij mensen die hier lid zijn.
Nowhere schreef:Van de computer weet ik niet. Oud-klasgenoten/collega's uit deze groepering hadden gewoon computers en deden er net zoveel mee als ieder ander. Wellicht vroeger, maar nu niet meer hoor.
Bij mijn kinderen in de klas zaten klasgenoten die uit deze gemeente kwamen en geen computer thuis hadden
.
Panny schreef:Verder ook bizarre regels zoals dat mensen met een rolstoel zondag niet naar de kerk mogen omdat je op zondag niet op wielen mag.
Dat is echt een principieel punt, maar bij hen niet alleen, dit was ook het geval bijvoorbeeld bij de OGG op Urk.
Moeders kwamen met hun baby, dragend op hun arm, in een deken gewikkeld, als ze gedoopt moesten worden.
Ik denk dat we geen extremisme achter deze groep moeten zoeken. Ze lijken me gewoon erg behoudend in uiterlijke zaken.
Ik vind het wel extreem.
Het heeft ook niets met behoudend te maken. Want het is geen inzetting van God maar van mensen.
Denk je dat we God kunnen behagen door rolstoelen op zondag te verbieden? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Nu gaat het hier over UITERLIJKE zaken. Ik bedoelde de PREDIKING. Daar kon ik niets in horen, als ik al zo kritisch zou willen luisteren, wat niet volstrekt overeen komt met de oudgereformeerde leer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Pimpelmees schreef:Dat men tegen het gebruik van wielen is op zondag (inclusief rolstoelen en kinderwagens) is waarschijnlijk wel gebaseerd op een inzetting van God. Misschien wordt het voortduwen van de rolstoel of kinderwagen gezien als arbeid.
Ok, dan ligt het misschien aan wat je definitie van arbeid is.
Ik vind het duwen van iemand in de rolstoel geen arbeid.
En al zou het arbeid zijn dan valt het onder noodzakelijkheid en liefdadigheid.
Het kan niet de bedoeling zijn dat een gehandicapt persoon nooit de zondagse diensten kan bijwonen.
DDD

Bericht door DDD »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Ik vind het wel extreem.
Zeker heeft dat wel met behoudend te maken. Ik vermoed dat de meeste specifieke kenmerken van behoudendheid meer met inzettingen van mensen dan met inzettingen van God te maken hebben.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik vraag me eigenlijk af of het wel waar is. Op zondag mag je niet met de rolstoel naar de kerk? Ik kan het me niet voorstellen. Ook geen oppas dan waarschijnlijk, want kinderwagens en buggy's kunnen ook niet. (de oplossing is dan natuurlijk: baby mee in de draagdoek en gewoon voeden in de kerk).
DDD

Bericht door DDD »

Zeker is dat wel waar.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

cupcake schreef:
Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?
Bovenstaand verhaal lijkt op sommige punten wat absurd.
Bijvoorbeeld:
-> De vierschaar der consciëntie staat hoog in het vaandel? (bedoel je dat zoals in "Knielen op een bed violen?")
Zie hier over Vierschaar der consciëntie
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ar+bijbels
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Regels opgesteld door mensen kunnen wel degelijk gebaseerd zijn op de Bijbel. Ik vind dat sommige reacties wel erg snel in negatieve termen spreken over "inzettingen van mensen". Laten we eerst eens er achter komen waarom een bepaalde regel is opgesteld voordat het meteen weg gezet wordt. Misschien zit er achter deze "uiterlijkheid" wel een Bijbels gegronde reden/innerlijkheid (die wij nog niet begrijpen).
Gesloten