De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])
Re: Weekdiensten [2]
Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.
Is het ook! En tegelijk heel triest.ejvl schreef:Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.
Ze doordeweeks naar dergelijke kerken gaan/predikanten beluisterenJohann Gottfried Walther schreef:Volgens wie voelen ze zich daarmee verwant?Nowhere schreef:
Ze voelen zich verwant met de Oud Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned. / Rechts Ger. Gem. / Voormalig Gekrookte Riet.
Ze boeken van predikanten uit deze kringen rijkelijk lezen.
Het gaat hun dan niet om de afstand van de gemeentes hoor, maar qua ligging.DDD schreef:Ik ken de situatie een beetje. Middelwatering is natuurlijk maar een klein eindje lopen. Maar dat terzijde.
Dat het veel ondernemers zijn, geldt ook voor Veluwse zogenoemde´orthodoxe´ gemeenschappen. Dat is op zich dus niet zo raar.
Voor zover ik er kennis mee gemaakt heb, was het recht in de leer (daar bedoel ik dan mee het eigene van de gemeente, niet zozeer de gereformeerde leer, dat is niet zo'n prioriteit) maar minder recht in het leven. Dat geldt vanzelfsprekend niet voor iedereen. Ook daarin is de gemeente niet anders dan veel OGGin en rechterflank GG.
En het laatste gedeelte van je post is maar al te waar.
Denk zelf dat ze niet zo snel in een kerkverband opgaan of dat het ophoud te bestaan. Op zichzelf genomen heeft deze gemeente echt nog toekomstverwachting wat betreft ledental.
Net zo extreem als geen kinderwagens (tijdens zondagse doopdiensten).ejvl schreef:Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Johann Gottfried Walther
Oke apart omdat ze zo op zichzelf zijn.Nowhere schreef:Is het ook! En tegelijk heel triest.ejvl schreef:Geen rolstoelen vind ik nogal extreem eigenlijk.Ze doordeweeks naar dergelijke kerken gaan/predikanten beluisterenJohann Gottfried Walther schreef:
Volgens wie voelen ze zich daarmee verwant?
Ze boeken van predikanten uit deze kringen rijkelijk lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
@Nowhere:
De beide GG in Capelle aan den IJssel behoren toch tot de rechterflank van de GG? De ene zit net iets dichter bij het midden dan de andere, wellicht, maar veel scheelt het niet. Laten we zeggen tweederde en driekwart op de schaal van DDD;-)
Dus zo'n verschil in beoordeling vind ik dan wel opmerkelijk.
De beide GG in Capelle aan den IJssel behoren toch tot de rechterflank van de GG? De ene zit net iets dichter bij het midden dan de andere, wellicht, maar veel scheelt het niet. Laten we zeggen tweederde en driekwart op de schaal van DDD;-)
Dus zo'n verschil in beoordeling vind ik dan wel opmerkelijk.
Ik vind het wel extreem.-DIA- schreef:Ik denk dat we geen extremisme achter deze groep moeten zoeken. Ze lijken me gewoon erg behoudend in uiterlijke zaken.Mara schreef:Jazeker, ik ben er meerdere malen geweest en ken ook van dichtbij mensen die hier lid zijn.cupcake schreef: Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?Bij mijn kinderen in de klas zaten klasgenoten die uit deze gemeente kwamen en geen computer thuis haddenNowhere schreef:Van de computer weet ik niet. Oud-klasgenoten/collega's uit deze groepering hadden gewoon computers en deden er net zoveel mee als ieder ander. Wellicht vroeger, maar nu niet meer hoor.
.Dat is echt een principieel punt, maar bij hen niet alleen, dit was ook het geval bijvoorbeeld bij de OGG op Urk.Panny schreef:Verder ook bizarre regels zoals dat mensen met een rolstoel zondag niet naar de kerk mogen omdat je op zondag niet op wielen mag.
Moeders kwamen met hun baby, dragend op hun arm, in een deken gewikkeld, als ze gedoopt moesten worden.
Het betekent dat mensen die zich alleen in een rolstoel kunnen verplaatsen zondag niet naar de kerk kunnen.
Het heeft ook niets met behoudend te maken. Want het is geen inzetting van God maar van mensen.
Denk je dat we God kunnen behagen door rolstoelen op zondag te verbieden? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
-
Dat men tegen het gebruik van wielen is op zondag (inclusief rolstoelen en kinderwagens) is waarschijnlijk wel gebaseerd op een inzetting van God. Misschien wordt het voortduwen van de rolstoel of kinderwagen gezien als arbeid.
-
Ze zijn in ieder geval wel principieel. Want als kinderwagens niet mogen, mogen rolstoelen natuurlijk ook niet.Panny schreef:Ik vind het wel extreem.
Het betekent dat mensen die zich alleen in een rolstoel kunnen verplaatsen zondag niet naar de kerk kunnen.
Nu gaat het hier over UITERLIJKE zaken. Ik bedoelde de PREDIKING. Daar kon ik niets in horen, als ik al zo kritisch zou willen luisteren, wat niet volstrekt overeen komt met de oudgereformeerde leer.Panny schreef:Ik vind het wel extreem.-DIA- schreef:Ik denk dat we geen extremisme achter deze groep moeten zoeken. Ze lijken me gewoon erg behoudend in uiterlijke zaken.Mara schreef:Jazeker, ik ben er meerdere malen geweest en ken ook van dichtbij mensen die hier lid zijn.cupcake schreef: Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?Bij mijn kinderen in de klas zaten klasgenoten die uit deze gemeente kwamen en geen computer thuis haddenNowhere schreef:Van de computer weet ik niet. Oud-klasgenoten/collega's uit deze groepering hadden gewoon computers en deden er net zoveel mee als ieder ander. Wellicht vroeger, maar nu niet meer hoor.
.Dat is echt een principieel punt, maar bij hen niet alleen, dit was ook het geval bijvoorbeeld bij de OGG op Urk.Panny schreef:Verder ook bizarre regels zoals dat mensen met een rolstoel zondag niet naar de kerk mogen omdat je op zondag niet op wielen mag.
Moeders kwamen met hun baby, dragend op hun arm, in een deken gewikkeld, als ze gedoopt moesten worden.
Het heeft ook niets met behoudend te maken. Want het is geen inzetting van God maar van mensen.
Denk je dat we God kunnen behagen door rolstoelen op zondag te verbieden? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ok, dan ligt het misschien aan wat je definitie van arbeid is.Pimpelmees schreef:Dat men tegen het gebruik van wielen is op zondag (inclusief rolstoelen en kinderwagens) is waarschijnlijk wel gebaseerd op een inzetting van God. Misschien wordt het voortduwen van de rolstoel of kinderwagen gezien als arbeid.
Ik vind het duwen van iemand in de rolstoel geen arbeid.
En al zou het arbeid zijn dan valt het onder noodzakelijkheid en liefdadigheid.
Het kan niet de bedoeling zijn dat een gehandicapt persoon nooit de zondagse diensten kan bijwonen.
Zeker heeft dat wel met behoudend te maken. Ik vermoed dat de meeste specifieke kenmerken van behoudendheid meer met inzettingen van mensen dan met inzettingen van God te maken hebben.Panny schreef:Ik vind het wel extreem.-DIA- schreef:
Ik denk dat we geen extremisme achter deze groep moeten zoeken. Ze lijken me gewoon erg behoudend in uiterlijke zaken.
- Dodo
Ik vraag me eigenlijk af of het wel waar is. Op zondag mag je niet met de rolstoel naar de kerk? Ik kan het me niet voorstellen. Ook geen oppas dan waarschijnlijk, want kinderwagens en buggy's kunnen ook niet. (de oplossing is dan natuurlijk: baby mee in de draagdoek en gewoon voeden in de kerk).
Zeker is dat wel waar.
- Johann Gottfried Walther
Zie hier over Vierschaar der consciëntiecupcake schreef:
Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?
Bovenstaand verhaal lijkt op sommige punten wat absurd.
Bijvoorbeeld:
De vierschaar der consciëntie staat hoog in het vaandel? (bedoel je dat zoals in "Knielen op een bed violen?")
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ar+bijbels
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Regels opgesteld door mensen kunnen wel degelijk gebaseerd zijn op de Bijbel. Ik vind dat sommige reacties wel erg snel in negatieve termen spreken over "inzettingen van mensen". Laten we eerst eens er achter komen waarom een bepaalde regel is opgesteld voordat het meteen weg gezet wordt. Misschien zit er achter deze "uiterlijkheid" wel een Bijbels gegronde reden/innerlijkheid (die wij nog niet begrijpen).