Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Porder

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Porder »

refo schreef:
Porder schreef:
huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335

1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
1. Overdoop moeten wij niet willen...

2. Zou het kunnen zijn, omdat de Geest aan het wijken is, dat nu het vlees die plaats in gaat vullen?

Misschien is het juist goed dat er eens een 'Geestelijke beving' komt in onze paleizen?
Waarom zeg je zo stellig dat de Geest aan het wijken is?

Verder is het wellicht handig om eerst de standpunten van deze wederdopers te kennen. De overdoop is tenslotte niet meer dan een symptoom van andere leerstellingen. Leerstellingen waar de ger gezindte het eigenlijk best mee eens is, ware her niet dat de uiterste consequentie daarvan de volwassendoop is. Want dat willen we nu net weer niet.
Warrig betoog.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Om een evenwichtige doopvisie te hebben, heb je de drieverbondenleer helemaal niet nodig.
Prima maar geef dan wel onze H.C vr en antw 74 het volle pond. De grond voor de doop van onze kinderen ligt in het verbond ....en hun worden de verbondsweldaden toegezegd.

Ook ons doopformulier spreekt zo. De armoede begint met te spreken over de uitverkiezing als het over de doop gaat. Dat doet helaas ds Kersten in zijn dogmatiek.

De doop is ( net als de prediking) welmenend voor alle gedoopte kinderen. Al deze kinderen worden de verbondsbeloften toegezegd. Dus niet alleen de uitverkoren kinderen onder hen. Vervulling van deze beloften gaat in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
freek

Bericht door freek »

GGBeroopingswerk schreef:Eén van de drie...

Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor. Hermineke Vonk oogt niet direct als een docent van een reformatorische middelbare school.

http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=1368
HAHAHA.
:oO :oO
Panny

Bericht door Panny »

freek schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Eén van de drie...

Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor. Hermineke Vonk oogt niet direct als een docent van een reformatorische middelbare school.

http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=1368
HAHAHA.
:oO :oO
Ik heb haar nog gehad voor gym op de Guido.
Een aardige en oprechte vrouw.
boontje

Bericht door boontje »

DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.
Waar is dit op gebaseerd?
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Om een evenwichtige doopvisie te hebben, heb je de drieverbondenleer helemaal niet nodig.
Prima maar geef dan wel onze H.C vr en antw 74 het volle pond. De grond voor de doop van onze kinderen ligt in het verbond ....en hun worden de verbondsweldaden toegezegd.

Ook ons doopformulier spreekt zo. De armoede begint met te spreken over de uitverkiezing als het over de doop gaat. Dat doet helaas ds Kersten in zijn dogmatiek.

De doop is ( net als de prediking) welmenend voor alle gedoopte kinderen. Al deze kinderen worden de verbondsbeloften toegezegd. Dus niet alleen de uitverkoren kinderen onder hen. Vervulling van deze beloften gaat in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering.
Twee of drie verbonden maakt mij niet zoveel uit. Dat is slechts een kwestie van systematiseren en begrippen toedelen. Maar dat een deel van de predikanten in de Gereformeerde Gemeenten bewust afwijkt van de lijn van de HC vind ik wel een aantal stappen verder gaan. Ik kan het bevestigen, ik heb een leespreek gehoord waarin dat ook gebeurde. Ik vraag me dan altijd af of de ouderling het wel vooraf heeft doorgelezen.

De altijd tactische middenbestuurdersdominees zullen over 40 jaar of misschien nog eerder schrijven dat deze afwijking van de belijdenis onder ons gewoonterecht heeft verkregen. Dat kan een mooie stap zijn in de richting van de GGiN. Maar laten we hopen dat deze droeve voorspelling niet uitkomt.
DDD

Bericht door DDD »

boontje schreef:
Bijvoorbeeld op een meditatie van ds. A. Verschuure in de Daniel. En op een leespreek van ds. A. Moerkerken over vraag 74 van de Heidelbergse Catechismus, en over verklaringen van forumgebruikers van andere predikanten die dezelfde dwaling aanhangen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
boontje schreef:
Bijvoorbeeld op een meditatie van ds. A. Verschuure in de Daniel. En op een leespreek van ds. A. Moerkerken over vraag 74 van de Heidelbergse Catechismus, en over verklaringen van forumgebruikers van andere predikanten die dezelfde dwaling aanhangen.

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook GG predikanten die in publicaties hetzelfde zeggen als ik in mijn eerdere posting. (Driessen,Tuinier,W Harinck,Golverdingen en meer )

Het tekent toch ook jouw GG genen ( ja ja DDD :huhu )dat je niet echt wil zien dat de kijk op de leer der verbonden de leer van de doop beslissend beïnvloed .
Je bent trouwens in goed gezelschap. Ook Luther krijg ik niet zover dat hij een drieverbonden mannetje wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
boontje schreef:
Waar is dit op gebaseerd? Op de mening van DDD over bepaalde predikanten. Dat mag hier, schijnbaar.
ds. F. Mallan schreef:Op welke grond dopen we dan?
Volgens de mensen die drie verbonden voorstaan, hebben we geen grond voor de kinderdoop. De doop is immers het teken en zegel van het verbond der genade? Als wij nu zeggen dat al die kinderen gedoopt worden, niet in het verbond zijn, dan hebben wij volgens hen geen grond voor de doop. en toch durven wij, als men ons vraagt op welke grond wij de kinderen dopen met vrijmoedigheid te zeggen dat wij ze dopen op grond van Gods verbond. Maar die grond is geheel een voorwerpelijke grond. De uitverkorenen zijn van eeuwigheid reeds voorwerpelijk in het verbond begrepen en zullen in de tijd in het verbond ook zeker onderwerpelijk overgaan, zó zeker als we die doop voor onze ogen zien bedienen. Zo zal de Heere Zijn verbond bevestigen in de geslachten. Dát is het wat de doop ons zegt. Men durft ons tegen te werpen dat bij ons de doop niets te betekenen heeft en dus de gemeente niets te zeggen heeft. Maar elke bediening van de doop heeft de gemeente zeer veel te zeggen. Van elke bediening van de doop gaat een rijke prediking uit. Elke bediening zegt ons dat de Heere onder ons Zijn uitverkorenen heeft, die Hij zeker toe zal brengen, hoe donker de tijd ook moge zijn en al werkt de Heere ook weinig meer met Zijn Geest tot bekering. Toch zal Hij Zijn kerk in stand houden tot het einde toe daarin Zijn verbondstrouw openbaren. Daarom moeten onze kinderen, daar zij leven onder de openbaring of bediening van Gods verbond, het teken en zegel van Gods verbond ontvangen. Dit wordt in het antwoord ook heel duidelijk zo gesteld, als er gezegd wordt: 'zo moeten zij ook door de doop als door het teken des verbonds, der Christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden; gelijk in het Oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is, voor hetwelk in het Nieuwe Verbond de doop ingezet is."
Duidelijke taal! Onder het Oude Verbond moest ook geheel het zaad van Abraham besneden worden. Ismaël werd zowel besneden als Izak; Ezau zowel als Jacob. Men behoeft ons dus niet tegen te werpen, dat wij met onze leer alleen de uitverkorenen maar moeten dopen. Onder het Oude Verbond werden ook alle kinderen Abrahams besneden. Waarom?
Omdat zij in een uitwendige betrekking stonden tot het verbond Gods en alzo onder de openbaring van dat verbond leefde. En die openbaring van het verbond noemen we ook wel de bediening van het verbond, omdat de Heere in de weg Zijner inzettingen door Zijn Woord en Geest wil werken tot bekering.
En zo wil Hij ook Zijn verbond bevestigen in de geslachten. Wat? Zou er geen rijke prediking uitgaan van de bediening van de Heilige Doop? God heeft Zijn volk beloofd, dat Hij hun God wil zijn. En niet alleen wil Hij hun God zijn, maar ook hun zaads God en ook de God van het zaad van hun zaad.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou dat dan weer niet mogen? Anders zou er toch geen gesprek mogelijk zijn? Ik mag mij toch zorgen maken over predikanten die zich inderdaad op standpunten stellen die in de GGiN prima zouden passen?

Ik vind je bijdrage suggestief. Je wekt de indruk dat ik niet binnen de forumregels zou blijven, terwijl dat apert onjuist is.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
boontje schreef:

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook GG predikanten die in publicaties hetzelfde zeggen als ik in mijn eerdere posting. (Driessen,Tuinier,W Harinck,Golverdingen en meer )

Het tekent toch ook jouw GG genen ( ja ja DDD :huhu )dat je niet echt wil zien dat de kijk op de leer der verbonden de leer van de doop beslissend beïnvloed .
Je bent trouwens in goed gezelschap. Ook Luther krijg ik niet zover dat hij een drieverbonden mannetje wordt.
Ik ben het er mee eens dat een tweeverbondenleer risico's meebrengt van dwalingen ter rechterzijde. Maar een drieverbondenleer kan ook dwalingen meebrengen.

Het voornaamste is maar of een predikant de wens heeft de Schrift voor zichzelf te laten spreken. Daar kun je soms al bij het votum en groet achter komen. Hoe meer er aan de bijbeltekst wordt 'verbeterd', hoe groter de vrijmoedigheid om van de bijbel af te wijken.

Overigens zijn de door jou genoemde predikanten uit te breiden met namen tot aan het begin van het ontstaan van de gereformeerde gemeenten.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
boontje schreef:
Waar is dit op gebaseerd? Op de mening van DDD over bepaalde predikanten. Dat mag hier, schijnbaar.
ds. F. Mallan schreef:Op welke grond dopen we dan?
Volgens de mensen die drie verbonden voorstaan, hebben we geen grond voor de kinderdoop. De doop is immers het teken en zegel van het verbond der genade? Als wij nu zeggen dat al die kinderen gedoopt worden, niet in het verbond zijn, dan hebben wij volgens hen geen grond voor de doop. en toch durven wij, als men ons vraagt op welke grond wij de kinderen dopen met vrijmoedigheid te zeggen dat wij ze dopen op grond van Gods verbond. Maar die grond is geheel een voorwerpelijke grond. De uitverkorenen zijn van eeuwigheid reeds voorwerpelijk in het verbond begrepen en zullen in de tijd in het verbond ook zeker onderwerpelijk overgaan, zó zeker als we die doop voor onze ogen zien bedienen. Zo zal de Heere Zijn verbond bevestigen in de geslachten. Dát is het wat de doop ons zegt. Men durft ons tegen te werpen dat bij ons de doop niets te betekenen heeft en dus de gemeente niets te zeggen heeft. Maar elke bediening van de doop heeft de gemeente zeer veel te zeggen. Van elke bediening van de doop gaat een rijke prediking uit. Elke bediening zegt ons dat de Heere onder ons Zijn uitverkorenen heeft, die Hij zeker toe zal brengen, hoe donker de tijd ook mohge zijn en al werkt de Heere ook weinig meer met Zijn Geest tot bekering. Toch zal Hij Zijn kerk in stand houden tot het einde toe daarin Zijn verbondstrouw openbaren. Daarom moeten onze kinderen, daar zij leven onder de openbaring of bediening van Gods verbond, het teken en zegel van Gods verbond ontvangen. Dit wordt in het antwoord ook heel duidelijk zo gesteld, als er gezegd wordt: 'zo moeten zij ook door de doop als door het teken des verbonds, der Christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden; gelijk in het Oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is, voor hetwelk in het Nieuwe Verbond de doop ingezet is."
Duidelijke taal! Onder het Oude Verbond moest ook geheel het zaad van Abraham besneden worden. Ismaël werd zowel besneden als Izak; Ezau zowel als Jacob. Men behoeft ons dus niet tegen te werpen, dat wij met onze leer alleen de uitverkorenen maar moeten dopen. Onder het Oude Verbond werden ook alle kinderen Abrahams besneden. Waarom?
Omdat zij in een uitwendige betrekking stonden tot het verbond Gods en alzo onder de openbaring van dat verbond leefde. En die openbaring van het verbond noemen we ook wel de bediening van het verbond, omdat de Heere in de weg Zijner inzettingen door Zijn Woord en Geest wil werken tot bekering.
En zo wil Hij ook Zijn verbond bevestigen in de geslachten. Wat? Zou er geen rijke prediking uitgaan van de bediening van de Heilige Doop? God heeft Zijn volk beloofd, dat Hij hun God wil zijn. En niet alleen wil Hij hun God zijn, maar ook hun zaads God en ook de God van het zaad van hun zaad.
Ds Mallan blijft met deze wonderlijke verklaring heel dichtbij de dogmatiek van ds Kersten maar heel veraf van onze H.C en ons doopformulier.

Ik kan pas na 21:00 weer reageren .
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Ds Mallan blijft met deze wonderlijke verklaring heel dichtbij de dogmatiek van ds Kersten maar heel veraf van onze H.C en ons doopformulier.

Wil je nu via dit topic weer de rotonde op? Laten we die onderlinge verschillen eens laten liggen en focussen op het probleem wat ten grondslag ligt aan dit topic. En dat gaat dieper.

Zoals ik hoorde dat er docenten met een reformatorische achtergrond reageerde met 'laten we die doop maar eens opzij schuiven, het gaat om de wedergeboorte en dat delen wij met de evangelischen'. Volgens mij ben je dan aardig het padje kwijt, als je niet meer in de gaten hebt wat de rijkdom van je grondslag is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Waarom zou dat dan weer niet mogen? Anders zou er toch geen gesprek mogelijk zijn? Ik mag mij toch zorgen maken over predikanten die zich inderdaad op standpunten stellen die in de GGiN prima zouden passen?

Ik vind je bijdrage suggestief. Je wekt de indruk dat ik niet binnen de forumregels zou blijven, terwijl dat apert onjuist is.
Misschien ben ik daar wat gevoelig op maar standpunten noemen van predikanten waar je het mee oneens bent vind ik accoord. Maar om dat dwalingen te noemen impliceert dat jouw visie het alleenrecht heeft op rechtzinnigheid in deze materie en dat gaat mij toch echt wat te ver.
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 20 jun 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ds. Mallan blijft met deze wonderlijke verklaring heel dichtbij de dogmatiek van ds Kersten maar heel veraf van onze H.C en ons doopformulier.

Had dan alleen na 21 uur inhoudelijk gereageerd.
Plaats reactie