Kabinet in crisis?
Re: Kabinet in crisis?
Een betere illustratie van de juistheid van de column van dhr. van der Tang kan men zich niet wensen.
Was een terechte column, ja.Wim Anker schreef:Een betere illustratie van de juistheid van de column van dhr. van der Tang kan men zich niet wensen.
Zolang onze politiek niet in staat is een sluitende begroting te maken neem ik ze niet serieus. We zijn nota bene bijna het rijkste land van de wereld. En we hebben een staatsschuld van 75% van het bbp. Ronduit dom vind ik dat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ik weet ook wel dat het in de politieke praktijk zo werkt. Als ik lid van deze fractie zou zijn, zou ik toch wel een heel hartig gesprek met de fractievoorzitter willen hebben: als je nog een keer zo'n afspraak wil gaan maken, kom je eerst maar langs. Nu worden ze gewoon voor het blok gezet, en dan krijg je dit soort dingen.Ad Anker schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in de huidige politieke omstandigheid wordt er wel, met gedoogconstructie en al, gewerkt op basis van vertrouwen. Wanneer dan, eigenlijk totaal onverwacht, door een fractie verdeeld wordt gestemd waardoor een belangrijk wetsvoorstel met een grote bezuiniging in zich wordt afgestemd, dan kun je toch wel spreken van een vertrouwensbreuk.eilander schreef:Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.
Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.
Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.
Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Daarom zal inderdaad de sfeer tussen beide partijen niet verbeteren.
Welkom in politiek Nederland: Wij noemen dit partijdiscipline (sommigen noemen het kadaverdiscipline). Je bent namens je partij gekozen en niet op persoonlijke titel en dus beslist de partijtop hoe je stemt op belangrijke dossiers met grote financiële consequenties. Dit weet ook iedereen die in de landelijke politiek actief is en ze moeten nu niet gaan huilen dat ze hun eigen stem niet mogen laten horen.eilander schreef:Ik weet ook wel dat het in de politieke praktijk zo werkt. Als ik lid van deze fractie zou zijn, zou ik toch wel een heel hartig gesprek met de fractievoorzitter willen hebben: als je nog een keer zo'n afspraak wil gaan maken, kom je eerst maar langs. Nu worden ze gewoon voor het blok gezet, en dan krijg je dit soort dingen.Ad Anker schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in de huidige politieke omstandigheid wordt er wel, met gedoogconstructie en al, gewerkt op basis van vertrouwen. Wanneer dan, eigenlijk totaal onverwacht, door een fractie verdeeld wordt gestemd waardoor een belangrijk wetsvoorstel met een grote bezuiniging in zich wordt afgestemd, dan kun je toch wel spreken van een vertrouwensbreuk.eilander schreef:Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.
Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.
Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.
Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Daarom zal inderdaad de sfeer tussen beide partijen niet verbeteren.
Ik scan net wat nieuwssites maar de crisissfeer zit er echt in. Het helpt ook niet dat het een ruzie is tussen vrouwen (Schippers vs ter Horst). Die zijn wat minder van vergeven en vergeten. (Vast excuses aan alle vrouwelijke forummers

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bonny
- Contacteer:
Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
The Groom's still waiting at the altar
-
Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Reken maar dat de dissidenten / gewetensbezwaarden met de nek worden aangekeken nu. Dus wel degelijk lef!huisman schreef:Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Inderdaad. Je wordt persoonlijk gekozen, niet per partij. En je gaat zonder last of ruggenspraak het parlement in.Bonny schreef:Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
Ik vind dit een naar kabinet, Wat mij betreft valt het.
Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Onzin...lef is geheel wat anders....noem het op zijn hoogst onafhankelijk denken.Pimpelmees schreef:Reken maar dat de dissidenten / gewetensbezwaarden met de nek worden aangekeken nu. Dus wel degelijk lef!huisman schreef:Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Van mij mogen ze ook naar huis maar zal het daarna anders/beter worden met Pechtold 1refo schreef:Inderdaad. Je wordt persoonlijk gekozen, niet per partij. En je gaat zonder last of ruggenspraak het parlement in.Bonny schreef:Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
Ik vind dit een naar kabinet, Wat mij betreft valt het.
Dat hij gewoon naar zijn fractievoorzitter had moeten luisteren en voor het voorstel van D66 had moeten stemmen.huisman schreef:Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?