leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zou alvast willen zeggen bij deze discussie: Ga niet af op wat anderen via via tot je zeggen. Ook het verslag van het ND zegt: Dominee Hakvoort ZOU leren.
Het klinkt als een feit. Maar houdt dan in gedachte: Wat wil het negende gebod? Dat ik niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; (...) ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
Kislev

Bericht door Kislev »

Mmmm... ds. Veenendaal heeft een aantal keren in Barneveld gepreekt. Dan weet ik al genoeg......(want er zijn maar héél weinig GG predikanten die voor B`veld uitgenodigd worden.)
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Kislev
Mmmm... ds. Veenendaal heeft een aantal keren in Barneveld gepreekt. Dan weet ik al genoeg......(want er zijn maar héél weinig GG predikanten die voor B`veld uitgenodigd worden.)
Jullie hebben toch een eigen ds.? Toen wij nog een eigen ds. hadden kwam er geen gastpredikant. Die vulden hun 'vrije beurten' bij vacante gemeenten in. Lijkt mij wel fair, gezien de grote hoeveelheid vacante gemeenten.
Kislev

Bericht door Kislev »

Jullie hebben toch een eigen ds.? Toen wij nog een eigen ds. hadden kwam er geen gastpredikant. Die vulden hun 'vrije beurten' bij vacante gemeenten in. Lijkt mij wel fair, gezien de grote hoeveelheid vacante gemeenten.
Goeie opmerking. We hebben, sinds we een eigen ds. hebben, eigenlijk nooit andere ds-en op de kansel staan. Dus ik heb eigenlijk geen flauw idee waarom dat opeens wel kon toen onze eigen ds. in een vacante gemeente preekte.
thomas

Bericht door thomas »

Di Veenendaal en Hakvoort kennen elkaar goed. Eerste heeft de tweede in Alphen bevestigd.

Je moet inderdaad oppassen te oordelen op grond van krantenartikelen. De werkelijke bezwaren zijn nooit naar buiten gebracht. Het betrof altijd comité-zaken. Dat merk je ook in de krant. Dat 'ZOU preken' is naar aanleiding van een uitspraak die prof. Selderhuis eerder in het ND deed. En die kan het weten. Echter: de classis zat nog midden in het onderzoek naar de prediking. Dat onderzoek wordt met het vertrek van ds. Hakvoort natuurlijk gestaakt. Dus een officiele uitspraak van de CGK-classis zit er niet meer in. Je zou kunnen zeggen dat ds Hakvoort met zijn stap daarover zelf een uitspraak heeft gedaan.

Maar eh, van een leegloop in de CGK is nog geen sprake hoor! Er zijn op verschillende fronten verschillende zaken gaande, maar die hebben niet (uitsluitend) met de leer te maken. Dat ze de krant halen, heeft met de openheid te maken, die ik niet altijd even gelukkig vind. Binnen de GG zal ook wel wat aan de hand zijn, maar daar is het gebruikelijk dat de pers overal buitengehouden wordt. Zo mocht bij de synode alleen het RD verslag doen, maar pas nadat de artikelen aan het moderamen waren voorlegd (en goedgekeurd!).

Thomas.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ha ha, we kunnen wel een nieuwe rubriek maken, de STORY of PRIVE rubriek, met als sub: dominees

:bou:
refo

Bericht door refo »

Ik heb ds Hakvoort in een vakantie in Duitsland vier maal gehoord. Ik dacht toen al: is dit Chr Gereformeerd? Ik vond het inderdaad meer Ger Gem in Ned klinken. Alles ligt vast en mocht het nog eens komen te gebeuren dat. Meer een voorstellen dan een aanbieden, zal ik maar zeggen.
Wat me overigens verbaast is het gemak (gemak ja: ondanks een vergadering van 10 uur) waarmee een gewezen predikant bij de GG dominee wordt. "Gewone' leden hebben een heel wat lastiger procedure. Curatorium, 4 jaar studeren, proponeren, examen. En als je theologie hebt gestudeerd gaat er zeggen enschrijve één jaar af.
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Jullie hebben toch een eigen ds.? Toen wij nog een eigen ds. hadden kwam er geen gastpredikant. Die vulden hun 'vrije beurten' bij vacante gemeenten in. Lijkt mij wel fair, gezien de grote hoeveelheid vacante gemeenten. [/quote]

Weet jij niet van het fenomeen kanselruil af? Wij hebben, enkele jaren geleden veel meer dan nu, zondagen dat de dominee ruilt met een predikant uit een andere gemeente. Nu gemiddeld 3 zondagen (6 diensten per jaar). Maar is wel eens 6 zondagen geweest.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het blijkt een jarenlange traditie te zijn dat CGK-dominees uit het kerkverband te stappen en vervolgens 'rechtser' te gaan preken. Te denken valt aan Du Marchie, Smits, Venema en nog een aantal.
Blijkbaar hebben zij geen goed kerkelijk besef.

Wat betreft de huidige twee predikanten. hun acties lijken mij erg gebonden aan hun persoonlijkheid. Helaas.
rekna

Bericht door rekna »

GerGeminNed en GerGem maar weer samenvoegen, 50 jaar na dato?
Lijkt me een goed plan!

Opdat zij allen een zijn. (met eerbied)
refo

Bericht door refo »

Er komen er nog meer, hoorde ik gisteravond. Een dominee van Urk en één van beneden de rivieren. Ds Visser, zou dat kunnen?
Ze gaan nu in een ander kerkverband het pand bewaren.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Dr. A van Ruler
Weet jij niet van het fenomeen kanselruil af? Wij hebben, enkele jaren geleden veel meer dan nu, zondagen dat de dominee ruilt met een predikant uit een andere gemeente. Nu gemiddeld 3 zondagen (6 diensten per jaar). Maar is wel eens 6 zondagen geweest.
Ik weet daar wel vanaf, maar dat gebeurde bij ons in de gemeente niet. Ik dacht dat dat alleen in de NH kerk en de CGK enzo voorkwam.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door refo
Er komen er nog meer, hoorde ik gisteravond. Een dominee van Urk en één van beneden de rivieren. Ds Visser, zou dat kunnen?
Ze gaan nu in een ander kerkverband het pand bewaren.
ff wachte refo, wat je nu zegt is totaal ongegrond. Ik geloof daar helemaal niets van! Die ds. Visser is een predikant die een ruim evangelie predikt in een gemeente waar dat eigenlijk niet helemaal past (Barendrecht). Ik weet dat omdat mij halve familie daar kerkt en mijn vrouw daar vandaan komt.

Die ds. uit Urk (zal ds. van Heteren wel zijn) zit daar net en ik verwacht niet dattie daar zomaar weggaat. Urk is van ouds her een behoudende gemeente(n).
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door rekna
GerGeminNed en GerGem maar weer samenvoegen, 50 jaar na dato?
Lijkt me een goed plan!

Opdat zij allen een zijn. (met eerbied)
Met alle respect, maar dat vind ik helemaal geen goed plan! Laten we de GG maar met de NH op GG en de CGK samenvoegen (wat moet de bond tenslotte in een SOW kerk doen). Dat lijkt mij pas een strak plan!
Gesloten