Pagina 2 van 6
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Geplaatst: 20 mei 2014, 14:33
door WimA
Zonderling schreef:DDD schreef:@DDD, het is off-topic, maar de manier waarop jij reageert slaat echt helemaal nergens op. Kennelijk doel je op 2 Samuël 5, maar dat heb je dan toch echt niet goed gelezen, want niet David, maar de Jebusieten spreken David spotsgewijs aan over de lammen en de blinden die David wel even zullen verdrijven... Het antwoord van David mag je dus niet uit het verband rukken zoals jij doet...
Deze manier van discussiëren is echt minderwaardig. En dan de stelling die je er aan durft te verbinden!
Dit is anders niet de enige bron hiervoor. Gehandicapten mochten ook niet in de tempel komen. Mefiboseth noemt zich zelfs een dode hond. Ik zie dat in de HSV inderdaad staat 'die blinden en lammen'. Maar in de NBV en SV is dat onderscheid niet gemaakt. En vanwaar anders het spreekwoord dat als conclusie de tekst afsluit?
En dat geestelijk gehandicapten tot nog maar enkele generaties geleden als bezetenen werden beschouwd, is dat dan niet zo?
Ik ben toch wel benieuwd naar de - Bijbelse - onderbouwing van de stelling die @DDD poneert. We hebben nu wel gezien dat de hiervoor aangehaalde bewijsvoering uit 2 Samuel 5 niet voldoet en eerder berust op iets erin willen lezen dan op een onderbouwde exegese.
Kan @DDD zijn stelling omtrent het omgaan met gehandicapten in de Schrift verder onderbouwen?
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 14:35
door Sheba
huisman schreef:Dodo schreef:Als ik in Tekst voor tekst kijk, staat er bij vers 8:
Over vs 8 is veel verschil van mening. Helemaal raadselachtig is de LXX lezeing: En David zei op die dag: ieder die de Jebusiet slaat, laat hem aanvallen met de dolk, beide de lamme en de blinde en hen, die de ziel van David haten.
Ik denk dat het niet fair is om te doen alsof de betekenis van dit vers glashelder is, Huisman. Je kunt er wel verklaringen bij halen die jouw mening ondersteunen, maar dan draait het uit op een verklaringen-strijd.
Je richt je pijlen op de verkeerde. Ik laat juist zien dat de verklaring niet glashelder is(er zijn op het minst twee verklaringen) DDD trekt uit deze tekst verstrekkende conclusies op grond van klankexegese en dat wordt door geen enkele verklaarder ondersteunt en ook doet de context van deze tekst dat niet.
Ho ho, met glashelder bedoel ik dat het overduidelijk is dat David niet gehandicapten op zich haatte. Maar dat het was vanwege het Jebusiet zijn of mbt de afgoden! En ik kreeg de indruk dat Freek en Dodo op de lijn van DDD zaten.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Geplaatst: 20 mei 2014, 15:05
door huisman
WimA schreef:Zonderling schreef:DDD schreef:@DDD, het is off-topic, maar de manier waarop jij reageert slaat echt helemaal nergens op. Kennelijk doel je op 2 Samuël 5, maar dat heb je dan toch echt niet goed gelezen, want niet David, maar de Jebusieten spreken David spotsgewijs aan over de lammen en de blinden die David wel even zullen verdrijven... Het antwoord van David mag je dus niet uit het verband rukken zoals jij doet...
Deze manier van discussiëren is echt minderwaardig. En dan de stelling die je er aan durft te verbinden!
Dit is anders niet de enige bron hiervoor. Gehandicapten mochten ook niet in de tempel komen. Mefiboseth noemt zich zelfs een dode hond. Ik zie dat in de HSV inderdaad staat 'die blinden en lammen'. Maar in de NBV en SV is dat onderscheid niet gemaakt. En vanwaar anders het spreekwoord dat als conclusie de tekst afsluit?
En dat geestelijk gehandicapten tot nog maar enkele generaties geleden als bezetenen werden beschouwd, is dat dan niet zo?
Ik ben toch wel benieuwd naar de - Bijbelse - onderbouwing van de stelling die @DDD poneert. We hebben nu wel gezien dat de hiervoor aangehaalde bewijsvoering uit 2 Samuel 5 niet voldoet en eerder berust op iets erin willen lezen dan op een onderbouwde exegese.
Kan @DDD zijn stelling omtrent het omgaan met gehandicapten in de Schrift verder onderbouwen?
Goede vraag ik wacht het antwoord af.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 15:05
door huisman
lien75 schreef:huisman schreef:Dodo schreef:Als ik in Tekst voor tekst kijk, staat er bij vers 8:
Over vs 8 is veel verschil van mening. Helemaal raadselachtig is de LXX lezeing: En David zei op die dag: ieder die de Jebusiet slaat, laat hem aanvallen met de dolk, beide de lamme en de blinde en hen, die de ziel van David haten.
Ik denk dat het niet fair is om te doen alsof de betekenis van dit vers glashelder is, Huisman. Je kunt er wel verklaringen bij halen die jouw mening ondersteunen, maar dan draait het uit op een verklaringen-strijd.
Je richt je pijlen op de verkeerde. Ik laat juist zien dat de verklaring niet glashelder is(er zijn op het minst twee verklaringen) DDD trekt uit deze tekst verstrekkende conclusies op grond van klankexegese en dat wordt door geen enkele verklaarder ondersteunt en ook doet de context van deze tekst dat niet.
Ho ho, met glashelder bedoel ik dat het overduidelijk is dat David niet gehandicapten op zich haatte. Maar dat het was vanwege het Jebusiet zijn of mbt de afgoden! En ik kreeg de indruk dat Freek en Dodo op de lijn van DDD zaten.
Het glashelder sloeg op DDD niet op jou. Ik denk dat wij het wel eens zijn.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 15:17
door freek
lien75 schreef:huisman schreef:Dodo schreef:Als ik in Tekst voor tekst kijk, staat er bij vers 8:
Over vs 8 is veel verschil van mening. Helemaal raadselachtig is de LXX lezeing: En David zei op die dag: ieder die de Jebusiet slaat, laat hem aanvallen met de dolk, beide de lamme en de blinde en hen, die de ziel van David haten.
Ik denk dat het niet fair is om te doen alsof de betekenis van dit vers glashelder is, Huisman. Je kunt er wel verklaringen bij halen die jouw mening ondersteunen, maar dan draait het uit op een verklaringen-strijd.
Je richt je pijlen op de verkeerde. Ik laat juist zien dat de verklaring niet glashelder is(er zijn op het minst twee verklaringen) DDD trekt uit deze tekst verstrekkende conclusies op grond van klankexegese en dat wordt door geen enkele verklaarder ondersteunt en ook doet de context van deze tekst dat niet.
Ho ho, met glashelder bedoel ik dat het overduidelijk is dat David niet gehandicapten op zich haatte. Maar dat het was vanwege het Jebusiet zijn of mbt de afgoden! En ik kreeg de indruk dat Freek en Dodo op de lijn van DDD zaten.
Nou nee, ik zei alleen dat ik het een opmerkelijke tekst vind. En dat de tekst voor mij verre van glashelder is.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 15:57
door Sheba
Nou nee, ik zei alleen dat ik het een opmerkelijke tekst vind. En dat de tekst voor mij verre van glashelder is.
@Freek
Tja, wie is er hier nu niet glashelder?
Je kunt de exegese van een tekst moeilijker of opmerkelijker maken dan die werkelijk is...
En waar ik nu benieuwd naar ben is of jij het standpunt van DDD deel dat David gehandicapten zou haten.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:01
door Dodo
huisman schreef:
Je richt je pijlen op de verkeerde. Ik laat juist zien dat de verklaring niet glashelder is(er zijn op het minst twee verklaringen) DDD trekt uit deze tekst verstrekkende conclusies op grond van klankexegese en dat wordt door geen enkele verklaarder ondersteunt en ook doet de context van deze tekst dat niet.
Ik schoot in de contramine omdat je zo raar reageerde op DDD "hoe kun je zeggen dat de tijden beter zijn de duivel gaat rond als een briesende leeuw etc".
Verder heeft hij gewoon een punt. Er staat dat Davids ziel lammen en blinden haat. Hoe je dat uit moet leggen, is niet duidelijk. Er zijn meer mogelijkheden. Maar het is niet zo dat de uitleg van DDD per definitie fout is.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:12
door freek
lien75 schreef:Nou nee, ik zei alleen dat ik het een opmerkelijke tekst vind. En dat de tekst voor mij verre van glashelder is.
@Freek
Tja, wie is er hier nu niet glashelder?
Je kunt de exegese van een tekst moeilijker of opmerkelijker maken dan die werkelijk is...
En waar ik nu benieuwd naar ben is pf jij het standpunt van DDD deel dat David gehandicapten zou haten.
Waarom wil je dat zo graag uit me peuteren? Ik lees die tekst, constateer dat in diverse vertalingen inderdaad
staat dat David lammen en blinden haat, maar dat de tekst verder niet echt helder is.
Zelf vind ik de vertaling in de Naardense Bijbel wel een ander licht op de tekst werpen:
Dan gaat de koning met zijn mannen
naar Jeruzalem,
op de Jevoesiet af,
de ingezetene van het land;
die zegt tot David, hij zegt:
als je hier wilt binnenkomen
zullen zelfs blinden en lammen
je tegenhouden!-
om te zeggen:
David komt hier niet binnen!
Maar David bezet de burcht Sion,-
dat is de Davidsstad.
David zegt op die dag:
al wie een Jevoesiet verslaan wil
moet hem raken met zijn waterstraal!-
lammen en blinden
háát Davids ziel!
En daarom zeggen ze:
blind en lam
komt men het huis niet in!
De Naardense staat bekend als de meest nauwgezette vertaling. Maar het blijft een lastige, onduidelijke tekst.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:20
door huisman
Dodo schreef:huisman schreef:
Je richt je pijlen op de verkeerde. Ik laat juist zien dat de verklaring niet glashelder is(er zijn op het minst twee verklaringen) DDD trekt uit deze tekst verstrekkende conclusies op grond van klankexegese en dat wordt door geen enkele verklaarder ondersteunt en ook doet de context van deze tekst dat niet.
Ik schoot in de contramine omdat je zo raar reageerde op DDD "hoe kun je zeggen dat de tijden beter zijn de duivel gaat rond als een briesende leeuw etc".
Verder heeft hij gewoon een punt. Er staat dat Davids ziel lammen en blinden haat. Hoe je dat uit moet leggen, is niet duidelijk. Er zijn meer mogelijkheden. Maar het is niet zo dat de uitleg van DDD per definitie fout is.
De uitleg van DDD is fout zijn verstrekkende conclusie is nog fouter, zie de diverse postings met de verklaringen.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:21
door Sheba
freek schreef:lien75 schreef:Nou nee, ik zei alleen dat ik het een opmerkelijke tekst vind. En dat de tekst voor mij verre van glashelder is.
@Freek
Tja, wie is er hier nu niet glashelder?
Je kunt de exegese van een tekst moeilijker of opmerkelijker maken dan die werkelijk is...
En waar ik nu benieuwd naar ben is pf jij het standpunt van DDD deel dat David gehandicapten zou haten.
Waarom wil je dat zo graag uit me peuteren? Ik lees die tekst, constateer dat in diverse vertalingen inderdaad
staat dat David lammen en blinden haat, maar dat de tekst verder niet echt helder is.
Zelf vind ik de vertaling in de Naardense Bijbel wel een ander licht op de tekst werpen:
Dan gaat de koning met zijn mannen
naar Jeruzalem,
op de Jevoesiet af,
de ingezetene van het land;
die zegt tot David, hij zegt:
als je hier wilt binnenkomen
zullen zelfs blinden en lammen
je tegenhouden!-
om te zeggen:
David komt hier niet binnen!
Maar David bezet de burcht Sion,-
dat is de Davidsstad.
David zegt op die dag:
al wie een Jevoesiet verslaan wil
moet hem raken met zijn waterstraal!-
lammen en blinden
háát Davids ziel!
En daarom zeggen ze:
blind en lam
komt men het huis niet in!
De Naardense staat bekend als de meest nauwgezette vertaling. Maar het blijft een lastige, onduidelijke tekst.
Waarom ik dat uit je wilt peuteren...? Omdat ik van helderheid hou, daarom! En graag rechtstreeks antwoorden op vragen ontvang, zonder gedraai eromheen! En door de manier van formuleren van jou zou je kunnen opmaken dat David gehandicapten gehaat zou hebben. Terwijl ik zeg dat dat dus niet waar is en/of kan zijn.
Dus ik zou graag rechtstreeks een helder antwoord, zonder er omheen te draaien willen hebben op de vraag haatte David gehandicapten!?
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:47
door Dodo
Verklaringen zeggen dat de tekst mogelijk beschadigd is, en dat er waarschijnlijk een stukje tekst uit is gevallen. Dat maakt het een lastige tekst.
Waarom is het onmogelijk dat David (in die tijd van zijn leven misschien?) een afkeer had van gehandicapten? We weten dat hij ver van volmaakt was.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:51
door Sheba
Dodo schreef:Verklaringen zeggen dat de tekst mogelijk beschadigd is, en dat er waarschijnlijk een stukje tekst uit is gevallen. Dat maakt het een lastige tekst.
Waarom is het onmogelijk dat David (in die tijd van zijn leven misschien?) een afkeer had van gehandicapten? We weten dat hij ver van volmaakt was.
Omdat hij korte tijd later Mefiboseth die kreupel was dagelijks aan zijn tafel liet mee eten. Een beetje onwaarschijnlijk als hij gehandicapten gehaat zou hebben!
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 16:56
door huisman
Dodo schreef:Verklaringen zeggen dat de tekst mogelijk beschadigd is, en dat er waarschijnlijk een stukje tekst uit is gevallen. Dat maakt het een lastige tekst.
Waarom is het onmogelijk dat David (in die tijd van zijn leven misschien?) een afkeer had van gehandicapten? We weten dat hij ver van volmaakt was.
Volgens mij mis jij het punt van mijn onvrede een beetje. DDD weet het zeker dat David gehandicapten haatte op grond van deze tekst die volgens zeer veel verklaarders dit helemaal niet zegt (Zie vorige postings) Aan deze klankexegese hangt hij nog veel kwalijker conclusies en zo omgaan met Gods Woord vind ik kwalijk.
Davids vermeende haat tegen gehandicapten gold iig niet voor de kreupele Mefiboseth die welkom was aan konings tafel.
(Ik zie dat lien dit ook net zegt)
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 17:00
door Dodo
lien75 schreef:Dodo schreef:Verklaringen zeggen dat de tekst mogelijk beschadigd is, en dat er waarschijnlijk een stukje tekst uit is gevallen. Dat maakt het een lastige tekst.
Waarom is het onmogelijk dat David (in die tijd van zijn leven misschien?) een afkeer had van gehandicapten? We weten dat hij ver van volmaakt was.
Omdat hij korte tijd later Mefiboseth die kreupel was dagelijks aan zijn tafel liet mee eten. Een beetje onwaarschijnlijk als hij gehandicapten gehaat zou hebben!
Mefiboseth werd gezocht omdat hij de zoon (enig overgebleven) van Jonathan was. Hoe David naar de handicap keek, is niet bekend.
En dat Mefiboseth van Davids tafel at, moet je niet zo heel letterlijk nemen. Ze zaten niet 's avonds om zes uur aan een zespersoons tafel tegenover elkaar. David verschafte hem voedsel. Maar maaltijden van koningen waren waarschijnlijk omvangrijke gebeurtenissen.
Re: Omgang met gehandicapten in OT (uit: Homoseksualiteit ..
Geplaatst: 20 mei 2014, 17:21
door Sheba
Dodo schreef:lien75 schreef:Dodo schreef:Verklaringen zeggen dat de tekst mogelijk beschadigd is, en dat er waarschijnlijk een stukje tekst uit is gevallen. Dat maakt het een lastige tekst.
Waarom is het onmogelijk dat David (in die tijd van zijn leven misschien?) een afkeer had van gehandicapten? We weten dat hij ver van volmaakt was.
Omdat hij korte tijd later Mefiboseth die kreupel was dagelijks aan zijn tafel liet mee eten. Een beetje onwaarschijnlijk als hij gehandicapten gehaat zou hebben!
Mefiboseth werd gezocht omdat hij de zoon (enig overgebleven) van Jonathan was. Hoe David naar de handicap keek, is niet bekend.
En dat Mefiboseth van Davids tafel at, moet je niet zo heel letterlijk nemen. Ze zaten niet 's avonds om zes uur aan een zespersoons tafel tegenover elkaar. David verschafte hem voedsel. Maar maaltijden van koningen waren waarschijnlijk omvangrijke gebeurtenissen.
David keek in ieder geval niet met afschuw naar zijn handicap. Deinsde er niet voor terug! Want niet iedereen kreeg zo'n eervolle behandeling als Mefiboseth. Hij werd beschouwt als een van koningszonen staat er geloof ik.
Wanneer hij de handicap gehaat zou hebben zou hij niet meer dan het nodige gegeven hebben...lijkt mij!