Ingebruikname kerk en orgel

refo

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door refo »

Ik vind het ding veel lawaai maken. Als de psalm voorschrijft dat er gejuicht moet worden gaat het orgel dat meestal doen.
Gevolg is dat je nog wel kun horen dát de gemeente zingt, maar niet wát.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik vind het ding veel lawaai maken. Als de psalm voorschrijft dat er gejuicht moet worden gaat het orgel dat meestal doen.
Je wordt ook geacht zelf te zingen, Refo, niet te luisteren of een ander wel goed zingt ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik vind het ding veel lawaai maken. Als de psalm voorschrijft dat er gejuicht moet worden gaat het orgel dat meestal doen.
Het ding maakt geen lawaai, dat doet de organist. Je mag ook niet zeggen dat het orgel speelt, dus...
DDD

Bericht door DDD »

Nou, daar kun je toch op zijn minst over twisten.

Ik zou zeggen dat de organist speelt, maar dat het orgel lawaai kan maken. In ieder geval staat vast dat het de organist niet zou lukken om zonder orgel zoveel kabaal te maken.
1907

Bericht door 1907 »

OggiN Echteld neemt oude kerkgebouw ggiN Ochten in gebruik
09-01-2015 11:03 | Redactie kerk

De oud gereformeerde gemeente in Nederland 
(oggiN) te Echteld neemt op 22 januari het oude kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Nederland te Ochten (ggiN) in gebruik voor haar donderdagse weekdiensten.

Nadat de ggiN vorig jaar een nieuw kerkgebouw betrok, de Petrakerk, bleef het oude kerkgebouw leegstaan. Het is nu aangekocht door iemand die anoniem wil blijven, zo deelt ouderling Th. de Greef mee.

Voor de zondagse diensten is het kerkgebouw in Echteld groot genoeg voor de oggiN. Het aantal zitplaatsen bedraagt circa 140 op een ledental van 50. 
’s Zondags worden de diensten ook bezocht door schippers die in de buurt aanmeren. Met de komst van ds. G. Gerritsen in het najaar is het aantal kerkgangers toegenomen.

Voor de weekdiensten op donderdag, die door mensen uit de verre omtrek bezocht worden, is de kerk aan de Waalbandijk in Echteld vaak te klein, zodat er ook wel mensen in een nabijgelegen woonhuis zitten.

De kerk in Ochten krijgt bijna 400 zitplaatsen. Een aantal banken daarvan is nieuw, omdat een deel 
van het kerkmeubilair al weggehaald was. Met hulp 
van diverse vrijwilligers is het kerkgebouw opgeknapt. Het plafond werd vernieuwd, de verwarmingsketel vervangen, er is geverfd en nieuwe vloer-bedekking gelegd. Verder is de preekstoel onder handen genomen, is er een orgel (type Domus 1132) geplaatst en er is een orgelfront boven de preekstoel gemaakt.

Tijdens de dienst op 22 januari, die geleid wordt door ds. Gerritsen, zal de Bijbel, die na de laatste dienst in deze kerk gesloten was, weer geopend worden.
Goed initiatief wat mij betreft!
Op deze manier wordt voorkomen dat leegstaande kerken veranderen in onverzorgde bouwvallen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Verder is de preekstoel onder handen genomen, is er een orgel (type Domus 1132) geplaatst en er is een orgelfront boven de preekstoel gemaakt.
Waarom een orgelfront boven de preekstoel maken als je geen orgel hebt?
Heb je geen geld voor een pijporgel (of heb je het er niet voor over), ga dan niet net doen alsof je er wél een hebt, laat dan maar eerlijk zien dat het een elektronisch apparaat is.

Afbeelding

De stem is Jakobs stem, maar de handen zijn Ezaus handen.
~~Soli Deo Gloria~~
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Allicht is het orgelfront een teken aan de wand dat er nog wel een ander orgel zal komen - als de gemeente wat centjes heeft.....

De GGiN zal toch in dat gebouw aan de Molenhof ook wel een orgel hebben gehad. Hebben ze dat meegenomen?
1907

Bericht door 1907 »

Ik ben geen expert, maar misschien is het mogelijk dat de geluidsboxen in dat front worden geplaatst?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Verder is de preekstoel onder handen genomen, is er een orgel (type Domus 1132) geplaatst en er is een orgelfront boven de preekstoel gemaakt.
Waarom een orgelfront boven de preekstoel maken als je geen orgel hebt?
Heb je geen geld voor een pijporgel (of heb je het er niet voor over), ga dan niet net doen alsof je er wél een hebt, laat dan maar eerlijk zien dat het een elektronisch apparaat is.

Afbeelding

De stem is Jakobs stem, maar de handen zijn Ezaus handen.
Is dat ook niet het geval in de Gereformeerde Gemeente te Enter? Het lijk indrukwekkend wat er
boven de preekstoel hangt. Ik denk dat het niet meer dan wat versterkers zijn... Een windorgel is
het in ieder geval niet...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
windorgel

Bericht door windorgel »

In de kerk waar ik voor mijn verhuizing kerkte was ook een eenvoudig front geplaatst om de geluidsboxen en verder de lege zolder te camoufleren. Niks mis mee volgens mij.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:In de kerk waar ik voor mijn verhuizing kerkte was ook een eenvoudig front geplaatst om de geluidsboxen en verder de lege zolder te camoufleren. Niks mis mee volgens mij.
Ik denk dus dat dat in Enter ook het geval is. Het orgel staat namelijk op de galerij aan de andere kant in de kerk.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben een groot liefhebber van pijporgels, en wie marktplaats een beetje in de gaten houdt, koopt volgens mij niet zo snel een nep-orgel voor in de kerk. Maar een principieel bezwaar ertegen, is dat ook niet wat overdreven? Alsof dit gelijk in strijd zou zijn met het verbod om vals tegen je naaste te getuigen? Ik zie niet in hoe de naaste daarmee benadeeld wordt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik ben een groot liefhebber van pijporgels, en wie marktplaats een beetje in de gaten houdt, koopt volgens mij niet zo snel een nep-orgel voor in de kerk. Maar een principieel bezwaar ertegen, is dat ook niet wat overdreven? Alsof dit gelijk in strijd zou zijn met het verbod om vals tegen je naaste te getuigen? Ik zie niet in hoe de naaste daarmee benadeeld wordt.
Zoals in Enter vind ik het in feite een erg mooie oplossing. Anders was de wand achter preekstoel een
kale witte muur.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik ben een groot liefhebber van pijporgels, en wie marktplaats een beetje in de gaten houdt, koopt volgens mij niet zo snel een nep-orgel voor in de kerk. Maar een principieel bezwaar ertegen, is dat ook niet wat overdreven? Alsof dit gelijk in strijd zou zijn met het verbod om vals tegen je naaste te getuigen? Ik zie niet in hoe de naaste daarmee benadeeld wordt.
Zoals in Enter vind ik het in feite een erg mooie oplossing. Andes was de wand achter preekstoel een
kale witte muur.
Afbeelding

Kijk, dit is eerlijk. Voor iedere leek is duidelijk dat dit geen pijporgel is, maar de achterliggende luidsprekerboxen zijn netjes gecamoufleerd.
Door orgelpijpen te gebruiken als camouflage voor speakers, wek je op z'n minst de suggestie dat je een pijporgel bezit.
Gebruik dan maar wat latjes, dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)

is die onderste in de Jac. Fruytier? Volgens mij wel!
Plaats reactie