Oppervlakkigheid
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
MW,
Het doel van de prediking is, wat de Heidelberger schrijft:
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Het doel van de prediking is, wat de Heidelberger schrijft:
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wat versta je onder welmenend aandringen dan. Ik krijg altijd wel de indruk dat de dominees het menen!
Het gaat er om dat doorklinkt dat God het meent als Hij ons Zijn heil aanbiedt! En dat de aanbieding niet een farce is wat ondergeschikt is aan de uitverkiezing.
In de prediking fungeert de wil des bevels van God. God eist bekering van ons, en Hij roept welmenend iedereen die als een dorstende tot hem wil komen, en hij meent het ook als hij afmaant die niet dorsten.
de Heere Jezus preekte ook best oppervlakkig. In plaats van de wet en de profeten vertelde Hij verhalen.
Over een weggelopen zoon.
Over een schaap dat weggelopen was.
Over een wijze en dwaze bouwer.
Gelukkig hebben we nu dominees. Die kunnen het uitleggen.
En wat betreft aandringen: als je als bestaansgrond hebt het gegeven dat er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders. Wat bied je dan wel aan?
Over een weggelopen zoon.
Over een schaap dat weggelopen was.
Over een wijze en dwaze bouwer.
Gelukkig hebben we nu dominees. Die kunnen het uitleggen.
En wat betreft aandringen: als je als bestaansgrond hebt het gegeven dat er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders. Wat bied je dan wel aan?
Wat is afmanen?Oorspronkelijk gepost door MVOorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wat versta je onder welmenend aandringen dan. Ik krijg altijd wel de indruk dat de dominees het menen!
Het gaat er om dat doorklinkt dat God het meent als Hij ons Zijn heil aanbiedt! En dat de aanbieding niet een farce is wat ondergeschikt is aan de uitverkiezing.
In de prediking fungeert de wil des bevels van God. God eist bekering van ons, en Hij roept welmenend iedereen die als een dorstende tot hem wil komen, en hij meent het ook als hij afmaant die niet dorsten.
Hij (=God) roept welmenend en hij (=dominee) maant welmenend af?Oorspronkelijk gepost door MVOorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wat versta je onder welmenend aandringen dan. Ik krijg altijd wel de indruk dat de dominees het menen!
Het gaat er om dat doorklinkt dat God het meent als Hij ons Zijn heil aanbiedt! En dat de aanbieding niet een farce is wat ondergeschikt is aan de uitverkiezing.
In de prediking fungeert de wil des bevels van God. God eist bekering van ons, en Hij roept welmenend iedereen die als een dorstende tot hem wil komen, en hij meent het ook als hij afmaant die niet dorsten.
Als er geen hoop meer is voor een zieke en de dokter heeft gezegd er is geen middel meer voor genezing, dan ga je toch ook niet rustig liggen afwachten tot het zover is. En dan is het in de prediking nog anders: God kan ons nog genadig zijn omdat wij niet in kunnen blikken in Zijn raad. Laten we worstelen (doen we dat?) om genade. Waarom moet er een onvoorwaardelijk aanbod van genade zijn in een preek om een boodschap te hebben? Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.Oorspronkelijk gepost door WSO
de Heere Jezus preekte ook best oppervlakkig. In plaats van de wet en de profeten vertelde Hij verhalen.
Over een weggelopen zoon.
Over een schaap dat weggelopen was.
Over een wijze en dwaze bouwer.
Gelukkig hebben we nu dominees. Die kunnen het uitleggen.
En wat betreft aandringen: als je als bestaansgrond hebt het gegeven dat er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders. Wat bied je dan wel aan?
Excuus, ik zal op de hoofdletters letten.Oorspronkelijk gepost door PimHij (=God) roept welmenend en hij (=dominee) maant welmenend af?Oorspronkelijk gepost door MVOorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wat versta je onder welmenend aandringen dan. Ik krijg altijd wel de indruk dat de dominees het menen!
Het gaat er om dat doorklinkt dat God het meent als Hij ons Zijn heil aanbiedt! En dat de aanbieding niet een farce is wat ondergeschikt is aan de uitverkiezing.
In de prediking fungeert de wil des bevels van God. God eist bekering van ons, en Hij roept welmenend iedereen die als een dorstende tot hem wil komen, en hij meent het ook als hij afmaant die niet dorsten.
hij is Hij
Je bent niet welkom!!! Alleen als je je afkeert (door de Heilige Geest) van je zondige weg en dorst krijgt naar mijn gerechtigheid! Keer je dan af zegt de Heere! Dit is een eis! ook al kunnen we het uit onzelf niet. De Heere legt verantwoordelijkheid en onmogelijkheid naast elkaar. We hebben het gekunt in het paradijs!Oorspronkelijk gepost door WSOWat is afmanen?Oorspronkelijk gepost door MVOorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wat versta je onder welmenend aandringen dan. Ik krijg altijd wel de indruk dat de dominees het menen!
Het gaat er om dat doorklinkt dat God het meent als Hij ons Zijn heil aanbiedt! En dat de aanbieding niet een farce is wat ondergeschikt is aan de uitverkiezing.
In de prediking fungeert de wil des bevels van God. God eist bekering van ons, en Hij roept welmenend iedereen die als een dorstende tot hem wil komen, en hij meent het ook als hij afmaant die niet dorsten.
Of we zoeken een prediking waar ongeloof niet als schuld aangewezen wordt, maar waar geloof als iets onbereikbaars wordt afgeschilderd. Als je iets onbereikbaars niet bereikt is dat niet verwonderlijk en hoef je je daar ook niet schuldig over te voelen.Oorspronkelijk gepost door MV
Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.
'Er zijn er velen geroepen, maar weinig uitverkoren, dus is het helemaal niet zo gek als ik geen geloof bezit.'
Als er staat in de Bijbel " alle gij dorstigen, komt tot de wateren ", dan is er bij een welmenend aanbod sprake van deze exegese: alle gij, namelijk dorstigen, want dat bent u allemaal! Hier is water!Oorspronkelijk gepost door MVAls er geen hoop meer is voor een zieke en de dokter heeft gezegd er is geen middel meer voor genezing, dan ga je toch ook niet rustig liggen afwachten tot het zover is. En dan is het in de prediking nog anders: God kan ons nog genadig zijn omdat wij niet in kunnen blikken in Zijn raad. Laten we worstelen (doen we dat?) om genade. Waarom moet er een onvoorwaardelijk aanbod van genade zijn in een preek om een boodschap te hebben? Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.Oorspronkelijk gepost door WSO
de Heere Jezus preekte ook best oppervlakkig. In plaats van de wet en de profeten vertelde Hij verhalen.
Over een weggelopen zoon.
Over een schaap dat weggelopen was.
Over een wijze en dwaze bouwer.
Gelukkig hebben we nu dominees. Die kunnen het uitleggen.
En wat betreft aandringen: als je als bestaansgrond hebt het gegeven dat er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders. Wat bied je dan wel aan?
Wat m.i. de gangbare GGiN.exegese is geworden is dit: dorstigen, komt gij allen tot de wateren. En gij die geen sorst hebt, krig dorst.
Ongeloof is schuld!!! Geloof is niet onbereikbaar door Christus. We zijn niet te goddeloos of te slecht. We moeten alleen als een schuldverslagene komen.Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.
Of we zoeken een prediking waar ongeloof niet als schuld aangewezen wordt, maar waar geloof als iets onbereikbaars wordt afgeschilderd. Als je iets onbereikbaars niet bereikt is dat niet verwonderlijk en hoef je je daar ook niet schuldig over te voelen.
'Er zijn er velen geroepen, maar weinig uitverkoren, dus is het helemaal niet zo gek als ik geen geloof bezit.'
Waarom dit spanningsveld opheffen?
Kunnen we onszelf wel schuldverslagen maken dan?Oorspronkelijk gepost door MVOngeloof is schuld!!! Geloof is niet onbereikbaar door Christus. We zijn niet te goddeloos of te slecht. We moeten alleen als een schuldverslagene komen.Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door MV
Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.
Of we zoeken een prediking waar ongeloof niet als schuld aangewezen wordt, maar waar geloof als iets onbereikbaars wordt afgeschilderd. Als je iets onbereikbaars niet bereikt is dat niet verwonderlijk en hoef je je daar ook niet schuldig over te voelen.
'Er zijn er velen geroepen, maar weinig uitverkoren, dus is het helemaal niet zo gek als ik geen geloof bezit.'
Waarom dit spanningsveld opheffen?
Voor schuldverslagenheid mogen we toch ook bij Christus aankloppen?
[Aangepast op 25/8/05 door Corydoras]
Goed, zélfs al zijn we zo verzonken dat we stellen dat we alleen met voldoende ellendekennis tot Christus mogen komen, hoe denk je dan dat we aan die ellendekennis komen? Zouden we met die nood niet naar God moeten gaan, om uit alle macht te bidden om die noodzakelijke ellendekennis?
Ik hoorde gister een preek van ds. Sonnevelt, die het anders stelde: Laten we niet bidden om naarheid en zwaarheid, maar laten we bidden om waarheid en klaarheid. Laten we bidden of de Heere één druppel van Zijn liefde in ons uitstort, want dat verbreekt het hardste hart.
Ik hoorde gister een preek van ds. Sonnevelt, die het anders stelde: Laten we niet bidden om naarheid en zwaarheid, maar laten we bidden om waarheid en klaarheid. Laten we bidden of de Heere één druppel van Zijn liefde in ons uitstort, want dat verbreekt het hardste hart.
Wiens verklaring is bovengenoemde uitleg?Oorspronkelijk gepost door WSOAls er staat in de Bijbel " alle gij dorstigen, komt tot de wateren ", dan is er bij een welmenend aanbod sprake van deze exegese: alle gij, namelijk dorstigen, want dat bent u allemaal! Hier is water!Oorspronkelijk gepost door MVAls er geen hoop meer is voor een zieke en de dokter heeft gezegd er is geen middel meer voor genezing, dan ga je toch ook niet rustig liggen afwachten tot het zover is. En dan is het in de prediking nog anders: God kan ons nog genadig zijn omdat wij niet in kunnen blikken in Zijn raad. Laten we worstelen (doen we dat?) om genade. Waarom moet er een onvoorwaardelijk aanbod van genade zijn in een preek om een boodschap te hebben? Wij willen niet dat het vanuit de mens onmogelijk is om weer tot God te komen. Daarom zoeken we een prediking waar nog wat mee te bereiken is.Oorspronkelijk gepost door WSO
de Heere Jezus preekte ook best oppervlakkig. In plaats van de wet en de profeten vertelde Hij verhalen.
Over een weggelopen zoon.
Over een schaap dat weggelopen was.
Over een wijze en dwaze bouwer.
Gelukkig hebben we nu dominees. Die kunnen het uitleggen.
En wat betreft aandringen: als je als bestaansgrond hebt het gegeven dat er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders. Wat bied je dan wel aan?
Wat m.i. de gangbare GGiN.exegese is geworden is dit: dorstigen, komt gij allen tot de wateren. En gij die geen sorst hebt, krig dorst.