Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)
- Dodo
Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)
Niet iedereen heeft thuis iemand om mee door te spreken over de preek - of waarover dan ook. Alleen al daarom is het zinvol om de gemeente gelegenheid te bieden elkaar te ontmoeten na de dienst. Zelfs als dat alleen voor de gezelligheid is.
Maar is de kans daarmee dan niet aanwezig dat men een 'gezellige godsdienst' krijgt?Dodo schreef:Niet iedereen heeft thuis iemand om mee door te spreken over de preek - of waarover dan ook. Alleen al daarom is het zinvol om de gemeente gelegenheid te bieden elkaar te ontmoeten na de dienst. Zelfs als dat alleen voor de gezelligheid is.
Een predikant, ook in ditzelfde stadje, waarschuwde ook terdege voor een 'gezellige godsdienst'.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Dodo
Welnee.-DIA- schreef:Maar is de kans daarmee dan niet aanwezig dat men een 'gezellige godsdienst' krijgt?Dodo schreef:Niet iedereen heeft thuis iemand om mee door te spreken over de preek - of waarover dan ook. Alleen al daarom is het zinvol om de gemeente gelegenheid te bieden elkaar te ontmoeten na de dienst. Zelfs als dat alleen voor de gezelligheid is.
Een predikant, ook in ditzelfde stadje, waarschuwde ook terdege voor een 'gezellige godsdienst'.
Creatieve dominee is dat. "Gezellige godsdienst"...
Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.Dodo schreef:Welnee.-DIA- schreef:Maar is de kans daarmee dan niet aanwezig dat men een 'gezellige godsdienst' krijgt?Dodo schreef:Niet iedereen heeft thuis iemand om mee door te spreken over de preek - of waarover dan ook. Alleen al daarom is het zinvol om de gemeente gelegenheid te bieden elkaar te ontmoeten na de dienst. Zelfs als dat alleen voor de gezelligheid is.
Daar is ook niets ms mee, mits het enige nodige niet gemist wordt.-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.
Maar het geeft doorgaans wel wat afleiding en verstrooiing hè... En meestal gaat dat in de praktijk samen met verstrooiende gesprekken.ejvl schreef:Daar is ook niets ms mee, mits het enige nodige niet gemist wordt.-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 feb 2014, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dodo
Als de gemeenteleden daar tevreden mee zijn, mankeert er misschien iets aan de preken.-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.Dodo schreef:Welnee.-DIA- schreef:Maar is de kans daarmee dan niet aanwezig dat men een 'gezellige godsdienst' krijgt?Dodo schreef:Niet iedereen heeft thuis iemand om mee door te spreken over de preek - of waarover dan ook. Alleen al daarom is het zinvol om de gemeente gelegenheid te bieden elkaar te ontmoeten na de dienst. Zelfs als dat alleen voor de gezelligheid is.
Je moet geloof en gezelligheid/onderling contact niet tegen elkaar uitspelen. Geloof is persoonlijk, maar je bent lid van een gemeente en dat is je geestelijke familie. Daar wil je contact mee.
Dodo schreef:-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.Dodo schreef:Welnee.-DIA- schreef:
Maar is de kans daarmee dan niet aanwezig dat men een 'gezellige godsdienst' krijgt?
Als de gemeenteleden daar tevreden mee zijn, mankeert er misschien iets aan de preken.
Je moet geloof en gezelligheid/onderling contact niet tegen elkaar uitspelen. Geloof is persoonlijk, maar je bent lid van een gemeente en dat is je geestelijke familie. Daar wil je contact mee.
Geestelijke familie... Ja, ik hoorde laatst een wel treffende uitdrukking:
De wereld kiest zijn vrienden, maar God geeft Zijn volk vrienden.
Dat kan toch heel goed zijn voor "minder socialen" of alleenstaanden?-DIA- schreef: Maar het geeft doorgaans wel wat afleiding en verstrooiing hè... En meestal gaat dat in de praktijk samen met verstrooiende gesprekken.
Zie mijn eerdere standpunt, mits er goede geestelijke gesprekken zijn is er niets mis mee, algemeen verjaardagsgebrabbel kan beter op andere momenten georganiseerd worden.
Helemaal waar, en aangezien wij hier geloven dat God je in een bepaalde kerk plaats, kun en mag je ook geloven dat God in die kerk vrienden en familie heeft gegeven, je mede-gemeenteleden dus.-DIA- schreef:Geestelijke familie... Ja, ik hoorde laatst een wel treffende uitdrukking:
De wereld kiest zijn vrienden, maar God geeft Zijn volk vrienden.
Ik heb zo'n vermoeden, DIA, dat je nog nooit een "koffie drinken na de dienst" hebt meegemaakt. En dat je dus geen enkele reden hebt om te oordelen over de gesprekken die daar gevoerd worden.-DIA- schreef:Maar het geeft doorgaans wel wat afleiding en verstrooiing hè... En meestal gaat dat in de praktijk samen met verstrooiende gesprekken.ejvl schreef:Daar is ook niets ms mee, mits het enige nodige niet gemist wordt.-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.
Ik verzeker je dat die wel degelijk over de preek kunnen gaan. En ook wel eens over andere zaken. Maar dat mag ook.
Bespaar ons echter je ongegronde cynisme, zou ik zeggen, totdat je uit ondervinding kunt spreken over de gespreksonderwerpen bij het koffiedrinken na de dienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Jawel hoor, in Vrijgemaakt Gereformeerde kerken heb ik dat ook wel meegemaakt, maar ik (en wij als gezin allen) voelden ons toch niet op ons gemak.Hendrikus schreef:Ik heb zo'n vermoeden, DIA, dat je nog nooit een "koffie drinken na de dienst" hebt meegemaakt. En dat je dus geen enkele reden hebt om te oordelen over de gesprekken die daar gevoerd worden.-DIA- schreef:Maar het geeft doorgaans wel wat afleiding en verstrooiing hè... En meestal gaat dat in de praktijk samen met verstrooiende gesprekken.ejvl schreef:Daar is ook niets ms mee, mits het enige nodige niet gemist wordt.-DIA- schreef:Hij bedoelde dit: Ik voel me goed in de kerk, heb er veel vrienden en contacten, ik ben lid van de zangvereniging, we organiseren een gezellige verkoop voor de zending, en vanavond is er een boeiende diapresentatie in de Balzaal van de Middenkerk.
Ik verzeker je dat die wel degelijk over de preek kunnen gaan. En ook wel eens over andere zaken. Maar dat mag ook.
Bespaar ons echter je ongegronde cynisme, zou ik zeggen, totdat je uit ondervinding kunt spreken over de gespreksonderwerpen bij het koffiedrinken na de dienst.
Als je je in een ander kerkverband niet thuis voelt, zul je je allicht ook bij het koffiedrinken na de dienst niet op je gemak voelen.-DIA- schreef: Jawel hoor, in Vrijgemaakt Gereformeerde kerken heb ik dat ook wel meegemaakt, maar ik (en wij als gezin allen) voelden ons toch niet op ons gemak.
Laten we ons beperken tot koffiedrinken na de dienst in je eigen gemeente.
~~Soli Deo Gloria~~
Zie je dat al in een gemeente als de Noorderkerk gebeuren? Dan moet er nog wel wat water door de Maatgraven stromen, dacht ik zo.Hendrikus schreef:Als je je in een ander kerkverband niet thuis voelt, zul je je allicht ook bij het koffiedrinken na de dienst niet op je gemak voelen.-DIA- schreef: Jawel hoor, in Vrijgemaakt Gereformeerde kerken heb ik dat ook wel meegemaakt, maar ik (en wij als gezin allen) voelden ons toch niet op ons gemak.
Ik heb hier geen ervaring mee. Mijn mening is dat er zoveel momenten zijn waarop je als gemeente iets kunt doen; dan moet er ook aandacht zijn voor de gezelligheid: je moet iets doen om het "gemeente-zijn" te bevorderen.
Ik zou echter niet kiezen voor direct na de preek: de duivel doet al zo zijn best om ons de preek te laten vergeten. Dat kan ook gemakkelijk thuis bij de koffie, maar mijn inschatting is dat ook een gezellig samenzijn direct na de kerkdienst daartoe een behoorlijke bijdrage kan zijn. Uitzonderingen zullen er zeker ook wel zijn, maar toch...
Ik zou echter niet kiezen voor direct na de preek: de duivel doet al zo zijn best om ons de preek te laten vergeten. Dat kan ook gemakkelijk thuis bij de koffie, maar mijn inschatting is dat ook een gezellig samenzijn direct na de kerkdienst daartoe een behoorlijke bijdrage kan zijn. Uitzonderingen zullen er zeker ook wel zijn, maar toch...
Dus als degenen die geen ervaring hebben met koffiedrinken na de dienst in eigen gemeente zich nu eens van commentaar zouden onthouden-DIA- schreef:Zie je dat al in een gemeente als de Noorderkerk gebeuren? Dan moet er nog wel wat water door de Maatgraven stromen, dacht ik zo.Hendrikus schreef:Als je je in een ander kerkverband niet thuis voelt, zul je je allicht ook bij het koffiedrinken na de dienst niet op je gemak voelen.-DIA- schreef: Jawel hoor, in Vrijgemaakt Gereformeerde kerken heb ik dat ook wel meegemaakt, maar ik (en wij als gezin allen) voelden ons toch niet op ons gemak.

~~Soli Deo Gloria~~