Wat versta jij onder Reformatorisch

-DIA-

Re: Wat versta jij onder Reformatorisch

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Helemaal mee eens. Heldere beschrijving.
Naar mijn idee wordt er wel téveel de nadruk gelegd soms op die interpretatieverschillen, wat dan weer téveel onnodige aandacht opeist, wat dan weer téveel afleid van het hart en de kern van de reformatie.
Die past het beste hè?
Die kleine interpretatieverschillen vallen weg, als het er opaankomt voor een ieder persoonlijk..
Dan gaat het niet meer over een hoedje of kledingkleur.
Maar kan ik sterven?
Dat is waar... Doorzoekt uzelf nauw, ja zeer nauw...
Dat is wel voor ons allen het allerbelangrijkste,
Dan kijken we ook niet meer in de eerste plaats naar een ander,
maar dan gaat de blik naar binnen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

Johann Gottfried Walther schreef:Reformatorisch is voor mij:
De 5 Sola's:
Sola fide : alleen door het geloof , Sola gratia : alleen uit genade ,Sola scriptura: alleen de Schrift , Solus Christus: alleen Christus , Soli Deo Gloria: God alleen de eer.

en de 5 punten van het Calvinsme:

- Totale verdorvenheid van de mens
- Onvoorwaardelijke verkiezing
- Particuliere verzoening
- Onwederstandelijke genade
- Volharding der heiligen

En als laatste zich laten leiden door Gods woord, en laten corrigeren door Gods woord, en elke lering daarmee in strijd te verwerpen.
En wat is dan gereformeerd? Het zou toch hetzelfde moeten zijn? Dit is geen strikvraag of zo, maar ik snap er niet veel meer van..

Huisman nam afscheid met o.a. motivatie punt 3. Als ik hem goed citeer.. Teveel mensen hebben te veel afstand genomen van het gereformeerde gedachtengoed. Als ik dat boek Evangelisch of Gereformeerd goed heb gelezen, zie ik hier maar weinig Evangelischen. (Trouwens inderdaad tof dat zij hier ook mogen posten, want ze weten wel veel.) Ik zie mezelf ook niet als Evangelisch, ik heb onze zoon als baby gedoopt etc. Dus ben ik Reformatorisch dus ook Gereformeerd.

Ik :jongle

P.S. Met respect voor Huisman overigens.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Reformatorisch is voor mij:
De 5 Sola's:
Sola fide : alleen door het geloof , Sola gratia : alleen uit genade ,Sola scriptura: alleen de Schrift , Solus Christus: alleen Christus , Soli Deo Gloria: God alleen de eer.

en de 5 punten van het Calvinsme:

- Totale verdorvenheid van de mens
- Onvoorwaardelijke verkiezing
- Particuliere verzoening
- Onwederstandelijke genade
- Volharding der heiligen

En als laatste zich laten leiden door Gods woord, en laten corrigeren door Gods woord, en elke lering daarmee in strijd te verwerpen.
En wat is dan gereformeerd? Het zou toch hetzelfde moeten zijn? Dit is geen strikvraag of zo, maar ik snap er niet veel meer van..

Huisman nam afscheid met o.a. motivatie punt 3. Als ik hem goed citeer.. Teveel mensen hebben te veel afstand genomen van het gereformeerde gedachtengoed. Als ik dat boek Evangelisch of Gereformeerd goed heb gelezen, zie ik hier maar weinig Evangelischen. (Trouwens inderdaad tof dat zij hier ook mogen posten, want ze weten wel veel.) Ik zie mezelf ook niet als Evangelisch, ik heb onze zoon als baby gedoopt etc. Dus ben ik Reformatorisch dus ook Gereformeerd.

Ik :jongle

P.S. Met respect voor Huisman overigens.
Nog eens proberen. Gereformeerd is hetzelfde als Hervormd. Wat later de Hervormde kerk werd werden
vroeger de Geredformeerde Gemeenten gemoemd. Kijk maar in oude schrijvers: Daar staat vaak: Predikant der Gereformeede geemeente te... De naam Hervormd is een gevolg van de bemoeienis van de koning, die zich in de kerkelijke zaken mengde. En bij Koninlijk besluit een zogenaamd Algemeen Regelement invoerde. En indirect heeft dat ook de Afscheiding teweeggebracht, of in elk geval wel bevorderd. Dat was dus de geREformeerde kerk. Met andere woorden: De kerk die HER-vormd was.

Er is dus in feite geen verschil tussen HERVORMD of GEREFORMEERD. Beide zijn min of meer synoniemen die staan voor de vernieuwing (of zuivering) van de 'Roomsche' kerk.

Maar wat is dan REFORMATORISCH? Dat is ook gereformeerd! De gereformeerde kerken hebben hun wortels en grond in de REFORMATIE. Dus daarom kunnen we de gereformeerde kerken (zoals die oorspronkelijk waren) gewoon GEREFORMEERDRE kerken noemen.

Het VERSCHIL met de term REFORMATORISCH is, wat dhr L.M.P. Scholten al duidelijk (naar mijn idee) aangaf, van latere datum. Toen de Ge-REformeerde kerken meer en meer ge-DEformeerde kerken werden, onstond er noodzaak om de gereformeerde leer te ONDERSCHEIDEN van deze in feite GEDEFORMEERDE leer. Vandaar dat nogal wat ingewikkeld is geworden voor buitenstaanders.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is?

Oh ja EVANGELISCH nog vergeten, zal ik later wel uitleggen als anderen het tenminste niet voor mij willen doen... :)
Mara

Bericht door Mara »

Ten tijde dat mijn moeder gereformeerd was, was deze kerk ook als "reformatorisch" te bestempelen. Mijn moeder kreeg een boek toen ze belijdenis deed, wat ze bij wijze van spreken nu in de ger. gemeente zouden krijgen.
Mijn CGK opa had dan ook helemaal geen bezwaar tegen een gereformeerde schoondochter.
Dus het blijft toch een enigszins rekbaar begrip.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ten tijde dat mijn moeder gereformeerd was, was deze kerk ook als "reformatorisch" te bestempelen. Mijn moeder kreeg een boek toen ze belijdenis deed, wat ze bij wijze van spreken nu in de ger. gemeente zouden krijgen.
Mijn CGK opa had dan ook helemaal geen bezwaar tegen een gereformeerde schoondochter.
Dus het blijft toch een enigszins rekbaar begrip.
Nee het begrip op zich is niet zo rekbaar, maar het wordt wel uitgerekt... We kunnen het
deformeren noemen, dan krijg je een gedeformeerde gereformeerde leer.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:De kern van het reformatorisch zijn is niet een bepaalde subcultuur o.i.d., maar het benadrukken van de noodzaak van bekering en wedergeboorte, het doorleven van zonde en genade. Hierbij hoort een levensstijl die zich baseert op de Schrift (waarbij er interpretatieverschillen bestaan, bijv. t.a.v. rok/broek, wel/geen hoedje naar de kerk).
Naar mijn idee wordt er wel téveel de nadruk gelegd soms op die interpretatieverschillen, wat dan weer téveel onnodige aandacht opeist, wat dan weer téveel afleid van het hart en de kern van de reformatie.
Die past het beste hè?
Die kleine interpretatieverschillen vallen weg, als het er opaankomt voor een ieder persoonlijk..
Dan gaat het niet meer over een hoedje of kledingkleur.
Maar kan ik sterven?
Natuurlijk is de laatste vraag de allerbelangrijkste, dat zal eenieder hier beamen.
Maar dat neemt niet weg dat een wedergeboren mens liefde krijgt tot God en tot Zijn geboden en dat, als het goed ligt, nauw neemt (in ieder geval voor zichzelf). Wat het vat ingeeft, geeft het nl. uit. Ook de levensheiliging is een wezenlijk onderdeel van de bekering. Dus niet om anderen perse wat op te leggen, maar uit de liefde tot Gods geboden zal voor een bepaalde levensstijl worden gekozen en is hoed/kledingkleur wel iets wat een rol speelt.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef: Natuurlijk is de laatste vraag de allerbelangrijkste, dat zal een ieder hier beamen.
Het belangrijkste is dat God aan z'n eer komt. Niet of wij wel in de hemel komen om de hel te ontlopen.
Maar dat neemt niet weg dat een wedergeboren mens liefde krijgt tot God en tot Zijn geboden en dat, als het goed ligt, nauw neemt (in ieder geval voor zichzelf). Wat het vat ingeeft, geeft het nl. uit. Ook de levensheiliging is een wezenlijk onderdeel van de bekering. Dus niet om anderen perse wat op te leggen, maar uit de liefde tot Gods geboden zal voor een bepaalde levensstijl worden gekozen en is hoed/kledingkleur wel iets wat een rol speelt.
In zoverre de bijbel bepaalt ja, in zoverre de cultuur, traditie en gewoonten bepalen, gedeeltelijk, immers je wil niemand tot aanstoot zijn maar kan toch anders denken over randzaken.
Panny

Bericht door Panny »

Dat we Gods Woord zuiver horen:

Efeziërs 2
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
refo

Bericht door refo »

Panny schreef:Dat we Gods Woord zuiver horen:

Efeziërs 2
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Dat is wel een erg dun bijbeltje.
Dit zou wel eens wat meer benadrukt kunnen worden:
wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel. Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
Panny

Bericht door Panny »

Ik snap niet precies wat je punt is?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:

Efeziërs 2
wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel. Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
rom3v20.

Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Rom3v28.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:

Efeziërs 2
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
rom3v20.

Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Rom3v28.
Dat is nou ook wat. Deuteronomium zegt iets wat niet waar is.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:Inderdaad, curatorium beschrijft precies zoals ik de vraag heb bedoeld.
De kern van het reformatorisch zijn is niet een bepaalde subcultuur o.i.d., maar het benadrukken van de noodzaak van bekering en wedergeboorte, het doorleven van zonde en genade. Hierbij hoort een levensstijl die zich baseert op de Schrift (waarbij er interpretatieverschillen bestaan, bijv. t.a.v. rok/broek, wel/geen hoedje naar de kerk).
Die past het beste hè?

Wat bedoel je hiermee precies Dia?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Die past het beste hè?

Wat bedoel je hiermee precies Dia?
Bij deze verwoording kan men het begrip het breedst interpreteren.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ben blij dat je het met me eens bent
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie