Desiree schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Reformatorisch is voor mij:
De 5 Sola's:
Sola fide : alleen door het geloof , Sola gratia : alleen uit genade ,Sola scriptura: alleen de Schrift , Solus Christus: alleen Christus , Soli Deo Gloria: God alleen de eer.
en de 5 punten van het Calvinsme:
- Totale verdorvenheid van de mens
- Onvoorwaardelijke verkiezing
- Particuliere verzoening
- Onwederstandelijke genade
- Volharding der heiligen
En als laatste zich laten leiden door Gods woord, en laten corrigeren door Gods woord, en elke lering daarmee in strijd te verwerpen.
En wat is dan gereformeerd? Het zou toch hetzelfde moeten zijn? Dit is geen strikvraag of zo, maar ik snap er niet veel meer van..
Huisman nam afscheid met o.a. motivatie punt 3. Als ik hem goed citeer.. Teveel mensen hebben te veel afstand genomen van het gereformeerde gedachtengoed. Als ik dat boek Evangelisch of Gereformeerd goed heb gelezen, zie ik hier maar weinig Evangelischen. (Trouwens inderdaad tof dat zij hier ook mogen posten, want ze weten wel veel.) Ik zie mezelf ook niet als Evangelisch, ik heb onze zoon als baby gedoopt etc. Dus ben ik Reformatorisch dus ook Gereformeerd.
Ik
P.S. Met respect voor Huisman overigens.
Nog eens proberen. Gereformeerd is hetzelfde als Hervormd. Wat later de Hervormde kerk werd werden
vroeger de Geredformeerde Gemeenten gemoemd. Kijk maar in oude schrijvers: Daar staat vaak: Predikant der Gereformeede geemeente te... De naam Hervormd is een gevolg van de bemoeienis van de koning, die zich in de kerkelijke zaken mengde. En bij Koninlijk besluit een zogenaamd Algemeen Regelement invoerde. En indirect heeft dat ook de Afscheiding teweeggebracht, of in elk geval wel bevorderd. Dat was dus de geREformeerde kerk. Met andere woorden: De kerk die HER-vormd was.
Er is dus in feite geen verschil tussen HERVORMD of GEREFORMEERD. Beide zijn min of meer synoniemen die staan voor de vernieuwing (of zuivering) van de 'Roomsche' kerk.
Maar wat is dan REFORMATORISCH? Dat is ook gereformeerd! De gereformeerde kerken hebben hun wortels en grond in de REFORMATIE. Dus daarom kunnen we de gereformeerde kerken (zoals die oorspronkelijk waren) gewoon GEREFORMEERDRE kerken noemen.
Het VERSCHIL met de term REFORMATORISCH is, wat dhr L.M.P. Scholten al duidelijk (naar mijn idee) aangaf, van latere datum. Toen de Ge-REformeerde kerken meer en meer ge-DEformeerde kerken werden, onstond er noodzaak om de gereformeerde leer te ONDERSCHEIDEN van deze in feite GEDEFORMEERDE leer. Vandaar dat nogal wat ingewikkeld is geworden voor buitenstaanders.
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is?
Oh ja EVANGELISCH nog vergeten, zal ik later wel uitleggen als anderen het tenminste niet voor mij willen doen...