Vier uw vierdagen - betekenis nu?

Posthoorn

Re: Vier uw vierdagen - betekenis nu?

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:
Posthoorn schreef:Het kan best zijn dat Calvijn de feestdagen niet als vallende onder die zgn. vrije regels heeft gezien. Maar ik denk dat we zonder problemen Calvijns indeling bij de tweede categorie hierop van toepassing laten zijn.
De tweede zin ontkracht helaas de eerste.
Zeker niet. Het gaat om het onderscheid op zich.
Niemand behoeft zich in het geweten gebonden te voelen om Kerst te vieren of Pasen op de vastgestelde dagen.
Je zou niet moeten zeggen: Niemand BEHOEFT zich gebonden te voelen..., maar niemand MAG zich gebonden voelen. Zodra ook maar één persoon zich hieraan gebonden voelt, is er al iets geheel mis! En in de praktijk voelt bijna iedereen zich hieraan gebonden, zeker 95% van de Gereformeerde Gezindte als het geen 99% is.
Oké, niemand MAG zich gebonden voelen ... Ik voel me niet in het geweten gebonden om Kerst te vieren of Pasen. Het 'voelt' heel anders dan zondag vieren. Je geeft er een veel te zware lading aan.
Maar het is een regel van orde, een 'katholieke' regel zelf, die waarborgt dat de grote daden Gods, in het zenden van Zijn Zoon, in Diens vernedering en verhoging, op gezette tijden worden verkondigd. Dat laatste is geheel Bijbels.
Zo geformuleerd bestrijdt ik dat niet want dat heb ik hiervoor ook zelf al meerdere malen aangegeven. Wat ik bestrijd, is dat hiervoor vaste dagen zouden MOGEN worden aangewezen, die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt. Dat komt geen mens toe.
Waarom die beperking van 'die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt'? Waarop is die gebaseerd?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Posthoorn schreef:
Niemand behoeft zich in het geweten gebonden te voelen om Kerst te vieren of Pasen op de vastgestelde dagen.
Je zou niet moeten zeggen: Niemand BEHOEFT zich gebonden te voelen..., maar niemand MAG zich gebonden voelen. Zodra ook maar één persoon zich hieraan gebonden voelt, is er al iets geheel mis! En in de praktijk voelt bijna iedereen zich hieraan gebonden, zeker 95% van de Gereformeerde Gezindte als het geen 99% is.
Oké, niemand MAG zich gebonden voelen ... Ik voel me niet in het geweten gebonden om Kerst te vieren of Pasen. Je geeft er een veel te zware lading aan.
U misschien niet, Posthoorn, maar vele duizenden mensen wel.. Zodra dit gebeurt, dan heeft kerk een plicht om het bijgeloof te bestrijden. En als dat niet anders kan dan door afschaffing, dan door afschaffing. Hierin handelde koning Hizkia zeer verstandig.
Maar het is een regel van orde, een 'katholieke' regel zelf, die waarborgt dat de grote daden Gods, in het zenden van Zijn Zoon, in Diens vernedering en verhoging, op gezette tijden worden verkondigd. Dat laatste is geheel Bijbels.
Zo geformuleerd bestrijdt ik dat niet want dat heb ik hiervoor ook zelf al meerdere malen aangegeven. Wat ik bestrijd, is dat hiervoor vaste dagen zouden MOGEN worden aangewezen, die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt. Dat komt geen mens toe.
Waarom die beperking van 'die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt'? Waarop is die gebaseerd?
Omdat dit 'overstijgen' van een plaatselijke en tijdelijke inzetting niets meer te maken kan hebben met een noodzakelijke 'orde'. Zodra het de noodzakelijke 'orde' overstijgt, ligt het op het terrein van een godsdienstige inzetting, dus van de wijze waarop God wil gediend worden en is het niet vrij van goddeloosheid (niet mijn woorden, maar Calvijns woorden).

(Ter aanvulling op het laatste: Natuurlijk bedoel ik dit laatste van DIE zaken die in Gods Woord GEEN grond hebben. Zaken die WEL grond hebben in Gods Woord, mogen wel in voorzichtigheid en in beperkte mate bovenplaatselijk worden uitgewerkt, mits ook deze regels niet algemeen 'verbindend' zijn.)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens met @Posthoorn. Ik geef ook een andere lading aan de zondag als aan de feestdagen. Ook praktisch wordt er trouwens door ons een andere invulling aan gegeven: de zondag vind ik een dag die aan de dienst des Heeren gewijd is. We proberen daar in het gezin een invulling aan te geven.

Met Kerst of andere feestdagen is er natuurlijk de kerkgang - en naar aanleiding daarvan het met elkaar ook praten over de betekenis van kerst. Maar verder zijn dit meer dagen van gezelligheid etc.

Mijn grootste bezwaar tegen afschaffen is: dan staan we helemaal nérgens meer bij stil. We leven toch al oppervlakkig genoeg, helaas. Laten we het kerkelijk jaar aub vasthouden. Er is trouwens ook dan eens een extra gelegenheid om met iemand door te praten over de echte betekenis van kerst - ik bedoel dan met iemand die niet meer weet dan kerstboom, -geschenk, -verlichting, -diner, -man, -borrel.

Ik begrijp je bezwaren wel. Maar er komt nog iets bij: we leven niet meer in de tijd van Koelman. In deze tijd geven we een volstrekt verkeerd signaal als we als kerk zouden zeggen: we stoppen ermee. We moeten juist de andere kant op: meer inhoud geven.
Zonderling

Meer inhoud geven aan dagen die Christus ons niet heeft nagelaten en de apostelen evenmin, terwijl de apostelen zelfs het tegendeel hebben geleerd (Gal. 4:10, Kol. 2:16-17, enzovoort). Nee, Eilander, dat is werkelijk de weg niet. Niet de gewoonte, maar Gods Woord alleen moet onze gids zijn. En dat Woord is zijn eigen uitlegger.

Vraag je ook af waar het misbruik van kerst vandaan komt? Ik ga dat antwoord nu niet invullen, maar het is de moeite waard om er over na te denken.

::salut
DDD

Bericht door DDD »

Ik verbaas me er wel over welk bijgeloof nu weer moet worden bestreden. Het lijkt me dat er toch wel andere zaken zijn die van belang zijn, en natuurlijk is de kerkelijke kalender niet heilig, maar anderzijds door de leiding van de heilige Geest wereldwijd tot stand gekomen en ik zie geen reden daaraan te tornen. Ik denk dat Koelman te weinig heeft meegewogen in zijn standpunt dat de Rooms Katholieke Kerk tot de reformatie dé openbaring van de gemeente van Christus was en met zijn voortvarendheid hier en daar wat kinderen met het badwater heeft weggegooid.
Zonderling

Laat ik dan toch nog mogen zeggen dat het kerstfeest in Rome ingesteld is ter vervanging van een heidens feest. Tja, wanneer je meent dat de kerk macht heeft om nieuwe dingen te bedenken... Ik ben die mening in elk geval niet toegedaan.

Dat laat onverlet dat ook ik andere zaken weeg als van nog veel meer belang. Maar ook dingen van kleiner belang mogen wel eens naar voren worden gebracht, dunkt mij. (Maar ik was al gestopt, laat ik mijn best doen nu toch echt te stoppen tenzij mij nog iets gevraagd wordt.)
DDD

Bericht door DDD »

Dat begreep ik dan verkeerd. Er is uiteraard niets mis mee om ook op ondergeschikte punten een eigen weloverwogen mening te hebben. Als dat in de kerk niet zou kunnen dan zouden we niet voldoen aan de bijbelse normen. Excuses voor het misverstand.
refo

Bericht door refo »

Het is maar goed dat Kerst gevierd wordt zoals het gevierd wordt.
Over Lukas 2 zou anders nooit gepreekt worden.
Mara

Bericht door Mara »

Gistermorgen hoorde ik op de radio iets opmerkelijks, nl. dat we in octanium (zo iets dergelijks, ik heb gegoogled, maar kan het niet vinden) nu zouden leven.
De 8 dagen na kerst heten zo.
Is dit bij één van jullie dit bekend? En de juiste benaming hiervan.
Kerst duurt op deze manier dus 10 dagen. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

De predikanten noemen het de tiendaagse veldtocht.
Rond kerst zijn er 2 zondagen, 2 kerstdagen, oudjaar en nieuwjaar.
Minstens 15 keer preken.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Je zou er bijna zitwonden van krijgen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Curatorium schreef:Je zou er bijna zitwonden van krijgen.
"Ik zal met vreugd in 't huis des Heeren gaan " !
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Gistermorgen hoorde ik op de radio iets opmerkelijks, nl. dat we in octanium (zo iets dergelijks, ik heb gegoogled, maar kan het niet vinden) nu zouden leven.
De juiste naam is het Octaaf van Kerst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaaf_%28kalender%29
Waar men met leesroosters werkt, is dit een heel normale term.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Gistermorgen hoorde ik op de radio iets opmerkelijks, nl. dat we in octanium (zo iets dergelijks, ik heb gegoogled, maar kan het niet vinden) nu zouden leven.
De juiste naam is het Octaaf van Kerst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaaf_%28kalender%29
Waar men met leesroosters werkt, is dit een heel normale term.
Hij zei iets anders, maar het was nog vroeg ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie