Posthoorn schreef:Niemand behoeft zich in het geweten gebonden te voelen om Kerst te vieren of Pasen op de vastgestelde dagen.
Je zou niet moeten zeggen: Niemand
BEHOEFT zich gebonden te voelen..., maar niemand
MAG zich gebonden voelen. Zodra ook maar één persoon zich hieraan gebonden voelt, is er al iets geheel mis! En in de praktijk voelt bijna iedereen zich hieraan gebonden, zeker 95% van de Gereformeerde Gezindte als het geen 99% is.
Oké, niemand MAG zich gebonden voelen ... Ik voel me niet in het geweten gebonden om Kerst te vieren of Pasen. Je geeft er een veel te zware lading aan.
U misschien niet, Posthoorn, maar vele duizenden mensen wel.. Zodra dit gebeurt, dan heeft kerk een plicht om het bijgeloof te bestrijden. En als dat niet anders kan dan door afschaffing, dan door afschaffing. Hierin handelde koning Hizkia zeer verstandig.
Maar het is een regel van orde, een 'katholieke' regel zelf, die waarborgt dat de grote daden Gods, in het zenden van Zijn Zoon, in Diens vernedering en verhoging, op gezette tijden worden verkondigd. Dat laatste is geheel Bijbels.
Zo geformuleerd bestrijdt ik dat niet want dat heb ik hiervoor ook zelf al meerdere malen aangegeven. Wat ik bestrijd, is dat hiervoor vaste dagen zouden MOGEN worden aangewezen, die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt. Dat komt geen mens toe.
Waarom die beperking van 'die de tijd en plaats van plaatselijke gemeenten overstijgt'? Waarop is die gebaseerd?
Omdat dit 'overstijgen' van een plaatselijke en tijdelijke inzetting niets meer te maken kan hebben met een noodzakelijke 'orde'. Zodra het de noodzakelijke 'orde' overstijgt, ligt het op het terrein van een godsdienstige inzetting, dus van de wijze waarop God wil gediend worden en is het niet vrij van goddeloosheid (niet mijn woorden, maar Calvijns woorden).
(Ter aanvulling op het laatste: Natuurlijk bedoel ik dit laatste van DIE zaken die in Gods Woord GEEN grond hebben. Zaken die WEL grond hebben in Gods Woord, mogen wel in voorzichtigheid en in beperkte mate bovenplaatselijk worden uitgewerkt, mits ook deze regels niet algemeen 'verbindend' zijn.)