Wat ik van het chiliasme gelezen heb, was doorgaans nogal werelds gedacht. Wat á Brakel erover schrijft, zou ik eens moeten lezen.eilander schreef:Ds. Ten Hove gaat niet in op de tekst uit Romeinen 11:15: "Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?"
Verder lijkt hij alleen in zijn inleidende zin onderscheid te maken tussen post- en pre-chiliasme: daarna schuift hij het weer in elkaar. Volgens hem kan er geen sprake zijn van een duizendjarig rijk omdat er geen twee wederkomsten zullen zijn.
Met die stelling ga je dus totaal voorbij aan wat de gematigde chiliasten hebben gezegd.
Verder vind ik het altijd wat wonderlijk wat er gezegd over de 1000 jaar in Openbaringen. Altijd weer lees je de opmerking dat we die duizend jaar niet letterlijk moeten nemen. Stel nu dat dat waar is: we nemen dit niet letterlijk, maar figuurlijk. Daarmee is toch die tekst niet opgelost? Hoe moet je dan aankijken tegen het binden van de satan voor een tijd?
Ik zou best kunnen geloven dat je die duizend jaar niet letterlijk moet nemen. Maar het alternatief is: figuurlijk. En dan betekent het "een lange tijd". De tekst dat bij de Heere duizend jaar als één dag zijn, heeft in dit verband geen enkele betekenis. Als je die hieraan zou willen koppelen, zou je trouwens een vrederijk van een dag moeten leren. Maar ook dat gebeurt niet.
Kortom: ik vind de onderbouwing van à Brakel nog steeds het meest bijbels overkomen.
Koninkrijk van Christus
- Johann Gottfried Walther
Re: Koninkrijk van Christus
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik weet nu van wie het is, maar ik weet nog steeds niet uit welke bron je dit hebt.Johann Gottfried Walther schreef:Over binden van de Satan schrijft hij,
Wanneer is de duivel gebonden?
Chiliasten wijzen er vaak op dat de duivel volgens Openbaring 20 gedurende de 1000 jaar gebonden is, en dat je daar nu niets van zou zien in de wereld om ons heen.
Kun je zeggen dat de duivel op dit moment gebonden is?
Niet in de zin dat hij geen enkele macht meer zou hebben. De duivel gaat immers rond als een briesende leeuw (zie 1 Petrus 5:8).
En toch spreekt Gods Woord over een gebonden zijn van de duivel, ook nu al. Zie bijvoorbeeld Mattheüs 12:28, 29 (met betrekking tot Christus’ macht over de duivelen): ‘Maar indien Ik door de Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen. Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst de sterke gebonden heeft? En alsdan zal hij zijn huis beroven.’ Hier zegt Christus dat Hij bij Zijn eerste komst op aarde de duivel komt binden (hier wordt hetzelfde Griekse woord voor ‘binden’ gebruikt als in Openbaring 20).
Vergelijk Kolossenzen 2:15: Aan het kruis heeft Christus over de duivelen getriomfeerd.
Zie ook Johannes 19:30 (‘Het is volbracht’).
Zie ook Genesis 3:15, Johannes 16:11 (de overste der wereld ís geoordeeld).
Vergelijk Johannes 12:31: ‘Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.’ Hier wordt de duivel wel genoemd de (onrechtmatige) overste vd wereld; tegelijkertijd: door Christus wordt de duivel uitgeworpen!
Zie 2 Petrus 2:4: God heeft de engelen die gezondigd hebben (de duivelen) niet gespaard, maar in de hel geworpen, en overgegeven aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden.
Zie ook Judas:6 waar staat dat de duivelen tot het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder de duisternis worden bewaard.
Conclusie: Gods Woord leert ons dat de duivel en zijn duivelen nú al gebonden zijn, in afwachting van de dag van het oordeel (Christus’ wederkomst).
Waaruit blijkt dat de duivel gebonden is?
Duidelijk blijkt de gebondenheid van de duivel uit het feit dat hij de wereldwijde verkondiging van het Evangelie niet kan verhinderen. Volgens bijvoorbeeld Mattheüs 24:1-14 (m.n. vers 14) is de wereldwijde verkondiging van het Evangelie de duidelijkste voorbode van het einde van deze wereld. Hoezeer de duivel ook tekeer gaat, en hoeveel lijden en verdrukking hij Christus’ Kerk ook kan bezorgen, hij kan niet verhinderen dat het Evangelie wereldwijd wordt verspreid.
Het feit dat Christus voor Zijn hemelvaart getuigt dat Hem alle macht in hemel en op aarde is gegeven (zie Mattheüs 28:18-19) betekent dat de macht van de duivel ook nu al gebonden is.
Vergelijk Markus 16:15-20: de heerschappij van Christus en de Zijnen over de duivelen gedurende de eindtijd (de 1000 jaar).
Conclusie: De 1000 jaren beginnen op Goede Vrijdag (‘Het is volbracht’), en duren tot het allerlaatste van het einde der tijden, vlak voor Christus’ wederkomst.
Niet dat hij het laatste woord heeft, maar ik ken sowieso weinig serieuze reacties op het chilliastisch denken vanuit onze gereformeerde gezindte.

Ik zou - evenals Posthoorn - inderdaad wel willen weten uit welk boek/artikel dit komt.
Want het stuk dat je hier plaatst over de duizend jaar, is m.i. een goed inhoudelijk commentaar. Ik ga me er toch weer eens in verdiepen. Volgens mij zegt Calvijn ook dat we in het duizendjarig rijk leven, of althans in die periode.
Ik vind het geen makkelijke stof. Wel moeten we het in samenhang zien met de bekering van het volk Israël, zoals op verschillende plaatsen voorzegd in de Bijbel. Calvijn is daarover niet zo heel duidelijk.
Want het stuk dat je hier plaatst over de duizend jaar, is m.i. een goed inhoudelijk commentaar. Ik ga me er toch weer eens in verdiepen. Volgens mij zegt Calvijn ook dat we in het duizendjarig rijk leven, of althans in die periode.
Ik vind het geen makkelijke stof. Wel moeten we het in samenhang zien met de bekering van het volk Israël, zoals op verschillende plaatsen voorzegd in de Bijbel. Calvijn is daarover niet zo heel duidelijk.
eilander schreef:Ik zou - evenals Posthoorn - inderdaad wel willen weten uit welk boek/artikel dit komt.
Het boek wat ik aan Helma ga uitlenen van Prof van Genderen is wel duidelijk. (Zie mijn post van za dec 21, 2013 1:16 pm)
Ds R van Kooten heeft een verklaring over Openbaring geschreven ik ben benieuwd naar zijn uitleg. Heeft iemand die paraat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
C.J.Buijs heeft in 1974 een boek geschreven : Israels aanneming Het leven uit de doden. In dat boek haalt hij heel wat bekende en minder bekende namen aan die het Chiliasme aanhangen. Het zijn er in iedergeval veel meer dan dat nu in de Ref. Kerken worden gevonden.
Eens. Ik heb het boek ook. Ik vind het bijzonder dat men toen in die tijd (Reformatie en Nadere Reformatie) zoveel zicht had op Israël, terwijl er in de wereld niets van te zien was. Niemand zou toen voor mogelijk houden wat er gebeurd is: dat het Joodse volk weer in het eigen land terug zou keren en een staat zou oprichten.alexv schreef:C.J.Buijs heeft in 1974 een boek geschreven : Israels aanneming Het leven uit de doden. In dat boek haalt hij heel wat bekende en minder bekende namen aan die het Chiliasme aanhangen. Het zijn er in iedergeval veel meer dan dat nu in de Ref. Kerken worden gevonden.
Onlangs weer gelezen wat McCheyne aantrof toen hij in Israël was: het leek in de verste verte niet op wat het geweest was, en ook niet op wat het nu is. En toch had hij grote verwachting van het volk Israël, of beter gezegd: van de Heere, Die Israëls Verwachting genoemd wordt.
eilander schreef:Eens. Ik heb het boek ook. Ik vind het bijzonder dat men toen in die tijd (Reformatie en Nadere Reformatie) zoveel zicht had op Israël, terwijl er in de wereld niets van te zien was. Niemand zou toen voor mogelijk houden wat er gebeurd is: dat het Joodse volk weer in het eigen land terug zou keren en een staat zou oprichten.alexv schreef:C.J.Buijs heeft in 1974 een boek geschreven : Israels aanneming Het leven uit de doden. In dat boek haalt hij heel wat bekende en minder bekende namen aan die het Chiliasme aanhangen. Het zijn er in iedergeval veel meer dan dat nu in de Ref. Kerken worden gevonden.
Onlangs weer gelezen wat McCheyne aantrof toen hij in Israël was: het leek in de verste verte niet op wat het geweest was, en ook niet op wat het nu is. En toch had hij grote verwachting van het volk Israël, of beter gezegd: van de Heere, Die Israëls Verwachting genoemd wordt.
Maar wat heeft dit met chiliasme te maken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Veel. Zoals uit de titel van het boek van Buys ook blijkt. Ik heb althans nog nooit gehoord dat iemand meent dat het duizendjarig rijk nog aanstaande is, zonder dat die persoon ook verwachting had voor Israël.huisman schreef:eilander schreef:Eens. Ik heb het boek ook. Ik vind het bijzonder dat men toen in die tijd (Reformatie en Nadere Reformatie) zoveel zicht had op Israël, terwijl er in de wereld niets van te zien was. Niemand zou toen voor mogelijk houden wat er gebeurd is: dat het Joodse volk weer in het eigen land terug zou keren en een staat zou oprichten.alexv schreef:C.J.Buijs heeft in 1974 een boek geschreven : Israels aanneming Het leven uit de doden. In dat boek haalt hij heel wat bekende en minder bekende namen aan die het Chiliasme aanhangen. Het zijn er in iedergeval veel meer dan dat nu in de Ref. Kerken worden gevonden.
Voor degenen die het Engels machtig zijn zou ik deze discussie aanbevelen:
http://www.desiringgod.org/resource-lib ... schatology
En het is ingewikkelde taal (en ook materie), maar dit hoofdstuk van de kanttekeningen geeft ook veel handvatten om mee te denken:
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op20.htm
En het is ingewikkelde taal (en ook materie), maar dit hoofdstuk van de kanttekeningen geeft ook veel handvatten om mee te denken:
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op20.htm
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Maar andersom wel. Dat iemand op grond van Romeinen 11 grote verwachting had voor Israël maar over het duizendjarig vrederijk strak calvinistisch dacht. Verwachting hebben voor het Joodse volk, voor "gans Israël" is geen chiliasme.eilander schreef:Veel. Zoals uit de titel van het boek van Buys ook blijkt. Ik heb althans nog nooit gehoord dat iemand meent dat het duizendjarig rijk nog aanstaande is, zonder dat die persoon ook verwachting had voor Israël.huisman schreef:eilander schreef:Eens. Ik heb het boek ook. Ik vind het bijzonder dat men toen in die tijd (Reformatie en Nadere Reformatie) zoveel zicht had op Israël, terwijl er in de wereld niets van te zien was. Niemand zou toen voor mogelijk houden wat er gebeurd is: dat het Joodse volk weer in het eigen land terug zou keren en een staat zou oprichten.alexv schreef:C.J.Buijs heeft in 1974 een boek geschreven : Israels aanneming Het leven uit de doden. In dat boek haalt hij heel wat bekende en minder bekende namen aan die het Chiliasme aanhangen. Het zijn er in iedergeval veel meer dan dat nu in de Ref. Kerken worden gevonden.
Graag onderstreep ik dit van harte!Fjodor schreef:Voor degenen die het Engels machtig zijn zou ik deze discussie aanbevelen:
Een heel goed en leerzaam gesprek tussen aanhangers van verschillende visies. Bovendien op een bijzonder goede toon, iets wat je soms nog wel eens mist rond dit soort theologische discussies.
@huisman, eens. Maar ik vind toch dat deze twee zaken niet los verkrijgbaar zijn.
Boek van Kooten n.a.v openbaringen 20 vers 3 citaat.
Is dit @Huisman wat je bedoelt?
duizend (Gr. chilioi, -ai) jaren. In openbaringen 7 wordt bij de honderdvierenveertigduizend het griekse woord chilias (Gr. chilias, chiliades= 1. het getal duizend, een aantal van duizend; 2. een groot aantal) gebruikt (vv.4-8), evenals in 11:13, 14:1 en 3. Chilias wordt ook gebruikt om het aantal engelen aan te geven in 5:11 en bij de afmeting van het Nieuwe Jeruzalem in 21:6. Lukas gebruikt dit telwoord in zijn evangelie in 14:31 voor het aantal tegenstanders van een koning die ten strijde trekt en in Hand 4:4 om aan te geven dat het getal van de gelovigen ongeveer vijfduizend is. Paulus geeft het aantal ermee weer dat in de woestijn vanwege het hoereren gedood werd (1 Kor 10:8) Een vorm van chilioi wordt gebruikt door Petrus voor de bekende uitdrukking dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. (2 Petrus 3:8)
Deze vorm van chilioi wordt ook door Johannes gebruikt in onze perikoop. Hij gebruikte deze ook in 12:6 om de periode aan te geven dat de vrouw veilig verkeert in de woestijn (1260 dagen). Evenals voor de periode dat de twee getuigen profeteren (11:3) En tenslotte ook om de stroom bloed uit de persbak mee aan te geven. (14:20)
Het getal kan evenals andere getallen in openbaringen als symbolisch gezien wordeb. Het is het grootst mogelijke getal en wordt gevormd door 10x10x10. Tien tot de derde macht. Zo spreekt het getal van een heel lange duur en tegelijk van volkomenheid.
lien75 schreef:Boek van Kooten n.a.v openbaringen 20 vers 3 citaat.
duizend (Gr. chilioi, -ai) jaren. In openbaringen 7 wordt bij de honderdvierenveertigduizend het griekse woord chilias (Gr. chilias, chiliades= 1. het getal duizend, een aantal van duizend; 2. een groot aantal) gebruikt (vv.4-8), evenals in 11:13, 14:1 en 3. Chilias wordt ook gebruikt om het aantal engelen aan te geven in 5:11 en bij de afmeting van het Nieuwe Jeruzalem in 21:6. Lukas gebruikt dit telwoord in zijn evangelie in 14:31 voor het aantal tegenstanders van een koning die ten strijde trekt en in Hand 4:4 om aan te geven dat het getal van de gelovigen ongeveer vijfduizend is. Paulus geeft het aantal ermee weer dat in de woestijn vanwege het hoereren gedood werd (1 Kor 10:8) Een vorm van chilioi wordt gebruikt door Petrus voor de bekende uitdrukking dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. (2 Petrus 3:8)
Deze vorm van chilioi wordt ook door Johannes gebruikt in onze perikoop. Hij gebruikte deze ook in 12:6 om de periode aan te geven dat de vrouw veilig verkeert in de woestijn (1260 dagen). Evenals voor de periode dat de twee getuigen profeteren (11:3) En tenslotte ook om de stroom bloed uit de persbak mee aan te geven. (14:20)
Het getal kan evenals andere getallen in openbaringen als symbolisch gezien wordeb. Het is het grootst mogelijke getal en wordt gevormd door 10x10x10. Tien tot de derde macht. Zo spreekt het getal van een heel lange duur en tegelijk van volkomenheid.
Bedankt, kun je een samenvatting geven van ds R van Kooten's verklaring van Openbaring 20:1-6 ? Wijst hij daar het pre-chiliasme af ?
@ Huisman
D
D
Dat wil ik wel doen. Maar dat wordt wel volgende week denk ik. Als je het niet erg vindt...huisman schreef:lien75 schreef:Boek van Kooten n.a.v openbaringen 20 vers 3 citaat.
Bedankt, kun je een samenvatting geven van ds R van Kooten's verklaring van Openbaring 20:1-6 ? Wijst hij daar het pre-chiliasme af ?