Rijkdom in muziek bij gezangen met eenzelfde versindeling
Re: Rijkdom in muziek bij gezangen met eenzelfde versindelin
Het lijkt me maar beter dat we het in dit topic over het onderwerp hebben in plaats van over elkaar. Als u iets te zeggen hebt dat alleen voor een ander bedoeld is, kan dat per pb. Die is daar speciaal voor ontworpen.
Ofwel: ontopic, aub.
Ofwel: ontopic, aub.
~~Soli Deo Gloria~~
Ook ik ben bijzonder benieuwd naar de inzendingen; ik hoop van harte dat de prijsvraag door haar inzendingen mag bijdragen aan lof aan de Allerhoogste.
Als gezegd, ingezonden moeten worden twee berijmingen: een psalm ( keuze uit de psalmen 4, 32 en 56 ) alsmede een Schriftgedeelte ( keuze uit Exodus 15 verzen 1 B-18, Jesaja 40 verzen 1-11, en Klaagliederen 5 verzen 1-22 ). Bij een keuze uit deze drie Schriftgedeelten moet daarbij voor de melodie gekozen worden voor die van een van de liederen : o hoofd bedekt met wonden, lof zij de Heer de almachtige koning der ere, prijst mijn ziel de hemelkoning, ik wil mij gaan vertroosten, wie maar de goede God laat zorgen, en o God Die droeg ons voorgeslacht. Voor wat betreft de melodie bij de psalmen schrijft het RD : " uitgangspunt is daarbij de bekende Geneefse melodie in haar oorspronkelijke ritme; het aantal strofen mag echter afwijken van de gebruikelijke strofe-indeling " .
Bij een keuze uit drie Psalmen en drie Schriftgedeelten,kunnen er zodoende negen verschillende soorten/ variaties in inzendingen zijn.
Het RD schrijft, dat ze de naar het oordeel van de ingestelde commissie beste tien inzendingen zullen publiceren op de website van het RD, en dat daarna de lezers van het RD hun mening kunnen geven. Uit dien hoofde komt er dan een winnaar van een publieksprijs, terwijl de commissie de naar het oordeel van de commissie beste drie inzendingen ook met een prijs beloont.
Ingezonden kan worden aan het RD tot uiterlijk zaterdag 18 januari 2014, naar het RD schrijft bij voorkeur via de mail: secr@refdag.nl onder vermelding van " Schriftberijming " .
Op bij leven en welzijn zaterdag 29 maart 2014 wordt de prijsvraag afgerond in de Bovenkerk van Kampen tijdens een muzikale avond die in het teken staat van het thema " Schriftberijming ".
Van harte deelneming aan de prijsvraag aanbevolen !!
Jacobse.
Als gezegd, ingezonden moeten worden twee berijmingen: een psalm ( keuze uit de psalmen 4, 32 en 56 ) alsmede een Schriftgedeelte ( keuze uit Exodus 15 verzen 1 B-18, Jesaja 40 verzen 1-11, en Klaagliederen 5 verzen 1-22 ). Bij een keuze uit deze drie Schriftgedeelten moet daarbij voor de melodie gekozen worden voor die van een van de liederen : o hoofd bedekt met wonden, lof zij de Heer de almachtige koning der ere, prijst mijn ziel de hemelkoning, ik wil mij gaan vertroosten, wie maar de goede God laat zorgen, en o God Die droeg ons voorgeslacht. Voor wat betreft de melodie bij de psalmen schrijft het RD : " uitgangspunt is daarbij de bekende Geneefse melodie in haar oorspronkelijke ritme; het aantal strofen mag echter afwijken van de gebruikelijke strofe-indeling " .
Bij een keuze uit drie Psalmen en drie Schriftgedeelten,kunnen er zodoende negen verschillende soorten/ variaties in inzendingen zijn.
Het RD schrijft, dat ze de naar het oordeel van de ingestelde commissie beste tien inzendingen zullen publiceren op de website van het RD, en dat daarna de lezers van het RD hun mening kunnen geven. Uit dien hoofde komt er dan een winnaar van een publieksprijs, terwijl de commissie de naar het oordeel van de commissie beste drie inzendingen ook met een prijs beloont.
Ingezonden kan worden aan het RD tot uiterlijk zaterdag 18 januari 2014, naar het RD schrijft bij voorkeur via de mail: secr@refdag.nl onder vermelding van " Schriftberijming " .
Op bij leven en welzijn zaterdag 29 maart 2014 wordt de prijsvraag afgerond in de Bovenkerk van Kampen tijdens een muzikale avond die in het teken staat van het thema " Schriftberijming ".
Van harte deelneming aan de prijsvraag aanbevolen !!
Jacobse.
De psalm is klaar, de schriftberijming nog lang niet. 't Is best ingewikkeld om iets Schriftgetrouw en zingbaar te maken. Al is het op deze manier door de tekst kruipen wel weer erg leerzaam. Ik hoop dat het voor 18-1 lukt. Soms een hele avond over één zin peinzen schiet niet echt op, maar goed, nogmaals, de psalm is al klaar en daar ben ik niet ontevreden over.Hendrikus schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_788123
Ben zeer benieuwd naar de inzendingen!
Ik hoorde ergens dat er ook kerken zijn die het liedboek weer afschaffenHendrikus schreef:Voor zover bekend. Daar zeg je wat.Jacobse schreef: -het LBK 1973 wordt veelal gebruikt in de PKN kerken,
het nieuwere Liedboek van dit jaar
voor zover bekend ( nog ) niet of nauwelijks;
daaraan refereren voor naslag is dan ook zinloos![]()
Je bent niet helemaal op de hoogte, want er zijn tig PKN-kerken die het nieuwe Liedboek al volop gebruiken.
Daaraan refereren is dus allesbehalve zinloos.
omdat het te duur zou zijn...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Inactief
-DIA- schreef:Ik hoorde ergens dat er ook kerken zijn die het liedboek weer afschaffenHendrikus schreef:Voor zover bekend. Daar zeg je wat.Jacobse schreef: -het LBK 1973 wordt veelal gebruikt in de PKN kerken,
Je bent niet helemaal op de hoogte, want er zijn tig PKN-kerken die het nieuwe Liedboek al volop gebruiken.

Dan heb je het niet goed gehoord. De licensie om het materiaal via de beamer te projecteren is erg prijzig. Het boek zelf is redelijk geprijsd. Gewoon niet beamen, maar zingen uit een boek, dat is de oplossing. Dat kun je vast wel beamen-DIA- schreef:Ik hoorde ergens dat er ook kerken zijn die het liedboek weer afschaffenHendrikus schreef:Voor zover bekend. Daar zeg je wat.Jacobse schreef: -het LBK 1973 wordt veelal gebruikt in de PKN kerken,

~~Soli Deo Gloria~~
Doen ze dat dan ook al in de kerk? Nergens voor nodig ook, je gedachten dwalen daar alleenHendrikus schreef:Dan heb je het niet goed gehoord. De licensie om het materiaal via de beamer te projecteren is erg prijzig. Het boek zelf is redelijk geprijsd. Gewoon niet beamen, maar zingen uit een boek, dat is de oplossing. Dat kun je vast wel beamen-DIA- schreef:Ik hoorde ergens dat er ook kerken zijn die het liedboek weer afschaffenHendrikus schreef:Voor zover bekend. Daar zeg je wat.Jacobse schreef: -het LBK 1973 wordt veelal gebruikt in de PKN kerken,
maar door af naar Lucky en dergelijke vermakelijkheden, en dat tijdens de dienst...
Nounou, dat vind ik wel bizarre associaties...-DIA- schreef:Doen ze dat dan ook al in de kerk? Nergens voor nodig ook, je gedachten dwalen daar alleenHendrikus schreef: Dan heb je het niet goed gehoord. De licensie om het materiaal via de beamer te projecteren is erg prijzig. Het boek zelf is redelijk geprijsd. Gewoon niet beamen, maar zingen uit een boek, dat is de oplossing. Dat kun je vast wel beamen
maar door af naar Lucky en dergelijke vermakelijkheden, en dat tijdens de dienst...
Maar kennelijk heb je het nog nooit meegemaakt - en toch alweer een oordeel erover klaar. Jammer.
Maar laat ik je helpen. Ik ben ook geen voorstander van beamers. Toch is er een voordeel: als mensen zingen uit een boek, kijken ze omlaag en is hun houding voorovergebogen. Voor de ademhaling is dat ongunstig, dat komt het zingen niet ten goede. Zing je een tekst die op de muur wordt geprojecteerd, dan zit je rechtop en kijk je recht vooruit of zelfs omhoog. Je houding is daarmee veel gunstiger voor het zingen: je longen worden niet in elkaar gedrukt.
~~Soli Deo Gloria~~
Allemaal goed en prima, maar men heeft wel zo'n 6000 jaar zonder beamers kunnen zingen... en nuHendrikus schreef:Nounou, dat vind ik wel bizarre associaties...-DIA- schreef:Doen ze dat dan ook al in de kerk? Nergens voor nodig ook, je gedachten dwalen daar alleenHendrikus schreef: Dan heb je het niet goed gehoord. De licensie om het materiaal via de beamer te projecteren is erg prijzig. Het boek zelf is redelijk geprijsd. Gewoon niet beamen, maar zingen uit een boek, dat is de oplossing. Dat kun je vast wel beamen
Maar kennelijk heb je het nog nooit meegemaakt - en toch alweer een oordeel erover klaar. Jammer.
Maar laat ik je helpen. Ik ben ook geen voorstander van beamers. Toch is er een voordeel: als mensen zingen uit een boek, kijken ze omlaag en is hun houding voorovergebogen. Voor de ademhaling is dat ongunstig, dat komt het zingen niet ten goede. Zing je een tekst die op de muur wordt geprojecteerd, dan zit je rechtop en kijk je recht vooruit of zelfs omhoog. Je houding is daarmee veel gunstiger voor het zingen: je longen worden niet in elkaar gedrukt.
zou het ineens niet meer zo goed kunnen....

kan zijn.
Overigens, mijn opmerking was meer een soort van ironie, maar dat zullen ervaren kenners van DIA
wel doorgehad hebben. En dat ik het nooit meegemaakt heb, ik mis er gelukkig niks door, voor zover
ik weet.
Misschien is het ook wel handig om voor elke dienst waarin men voornemens is veel te zingen uit
het liedboek, een kwartietje eerder te komen en daar onder leiding van een gediplomeerd
fysiotherapeut ademhalingsoefeningen te doen.... 't Is maar een suggestie...
De gewone mens kan nog maar een paar honderd jaar lezen. Daarvoor leerde men ook heel veel uit het hoofd.-DIA- schreef:
Allemaal goed en prima, maar men heeft wel zo'n 6000 jaar zonder beamers kunnen zingen... en nu
zou het ineens niet meer zo goed kunnen.... :) Of ja, ik hoor toch ergens dat het wel een goede zaak
kan zijn.
Wel frappant, Hendrikus, is dat het zanggeluid in gemeenten die zonder beamer zingen vaak krachtiger is dan in gemeenten met beamer, ondanks die nadelige zinghouding. Toch?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dat heeft dan weer te maken met de willekeur van onbekende liederen. Als je duizenden keuzes hebt kent kang niet iedereen de liederen. In tegenstelling tot enkele tientallen geselecteerde psalmen.
a. krachtig zingen is niet per definitie mooier zingen. Er wordt wat afgeschreeuwd...Fjodor schreef:Wel frappant, Hendrikus, is dat het zanggeluid in gemeenten die zonder beamer zingen vaak krachtiger is dan in gemeenten met beamer, ondanks die nadelige zinghouding. Toch?
b. krachtig zingen wil niet zeggen dat men met het hart zingt. Juist als je enige moeite moet doen voor de tekst, ben je er bewust mee bezig, en als je voor de zeshonderdduizendste keer 68:10 moet zingen, kun je dat ook wel brullen terwijl je gedachten bij de voetbalwedstrijd van aanstaande zaterdag zijn (of wat dan ook).
Dus het feit dat het zanggeluid krachtiger is, zegt mij helemaal niets.
Holle vaten klinken het hardst, zegt het spreekwoord.

~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
Krachtig zingen is ook niet per definitie schreeuwen.Hendrikus schreef:a. krachtig zingen is niet per definitie mooier zingen. Er wordt wat afgeschreeuwd...Fjodor schreef:Wel frappant, Hendrikus, is dat het zanggeluid in gemeenten die zonder beamer zingen vaak krachtiger is dan in gemeenten met beamer, ondanks die nadelige zinghouding. Toch?
b. krachtig zingen wil niet zeggen dat men met het hart zingt. Juist als je enige moeite moet doen voor de tekst, ben je er bewust mee bezig, en als je voor de zeshonderdduizendste keer 68:10 moet zingen, kun je dat ook wel brullen terwijl je gedachten bij de voetbalwedstrijd van aanstaande zaterdag zijn (of wat dan ook).
Dus het feit dat het zanggeluid krachtiger is, zegt mij helemaal niets.
Holle vaten klinken het hardst, zegt het spreekwoord.
We moeten niet vergeten dat gemeentezang grotendeels wordt uitgevoerd door niet-professionele zangers of amateur zangers. Mensen die niet kunnen zingen mogen ook meedoen.
Dat wil niet zeggen dat het goed is om ook aandacht te besteden aan uitvoering van gemeentezang. Gemeentezang behoort tot eer van God te zijn en daar mag men best moeite voor doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft