De gangen en wegen van Gods volk verklaard

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Dat was wel een grote in het Koninkrijk der Hemelen.
Een kleine in zichzelf, maar dat zijn zaken die meestal gelijk opgaan.
Hier kan ik vanzelf niets aan toevoegen, alleen maar luisteren wat deze man nog te zeggen heeft.
Want we kunnen het allemaal wel toetsen aam het Woord en de bevinding der heiligen.
Lees ook maar wat een 'kleine' als Lambertus Myseras hiervan zegt.
Zonder mensen te verheerlijken, eenvoudige mensen zoals Pleun Klein en Leen Potappel, die namen zijn alom bekend en zij spreken nog nadat ze gestorven waren.
En zouden ze dat zelf beseft hebben?
Dat hun getuigenissen nu op internet te lezen zijn.
Wat zullen wij nalaten DIA?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24581
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door refo »

eilander schreef:
GJdeBruijn schreef:
eilander schreef:
GJdeBruijn schreef:Spreekt Gods Woord ergens concreet over gangen van Gods Volk? En dan bedoel ik niet een analogie naar aanleiding van een geschiedenis, of de gang die God gaat met mensen door de geschiedenis, maar zoals in de vraag van het topic is bedoeld: Ten aanzien van het geestelijke leven. De gang van het evangelie waar de wet de ontdekkende en dodende functie heeft lijkt me heel duidelijk aanwijsbaar, maar is dat wat er bedoeld wordt,SD?
De psalmen?
Kun je daar een voorbeeld van geven? En dan met name het woord 'gangen' in het kader van geestelijk leven, dus iets van A naar B voor het introverte geestelijke leven.
Psalm 73 ... totdat ik in Gods heiligdommen inging...
Psalm 77 ... Daarna zeide ik: Dit krenkt mij....
Dat zijn concrete dingen, in ieder geval gebaseerd op voor andere ook waarneembare zaken.
Zie de kanttekeningen bij Psalm 73 en bij Psalm 73 gaat het erom dat het zichtbaar is dat God op dat moment het land niet gunstig gestemd was.
-DIA-
Berichten: 33819
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Dat was wel een grote in het Koninkrijk der Hemelen.
Een kleine in zichzelf, maar dat zijn zaken die meestal gelijk opgaan.
Hier kan ik vanzelf niets aan toevoegen, alleen maar luisteren wat deze man nog te zeggen heeft.
Want we kunnen het allemaal wel toetsen aam het Woord en de bevinding der heiligen.
Lees ook maar wat een 'kleine' als Lambertus Myseras hiervan zegt.
Zonder mensen te verheerlijken, eenvoudige mensen zoals Pleun Klein en Leen Potappel, die namen zijn alom bekend en zij spreken nog nadat ze gestorven waren.
En zouden ze dat zelf beseft hebben?
Dat hun getuigenissen nu op internet te lezen zijn.
Wat zullen wij nalaten DIA?
Ik denk het niet. Het waren eenvoudige mensen, vaak arm naar de wereld.
Ja... wat zullen WIJ nalaten. Dat was ook de vraag van een zeker dichter die ook aan zijn toekomst dacht:
Mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Het is voor mij, voor jouw, voor iedereen een persoonlijke zaak. Ik kan niet sterven met de genade van
een ander, en jij kunt dat ook niet. Daarom komen we in feite weer terug op wat ik eerder hier zei:
"Daarom is een zeer nauw zelfonderzoek altijd gewenst.
Hoewel de hypocriet en huichelaar een ontdekkende prediking schuwt,
wat op zich al wel wat te zeggen heeft."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18963
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef: Ook ds Huijgen leert de drie stukken, de twee wegen en die Ene Naam. Welke gangen moeten daar dan nog bij?
Ja men leert het nog wel, maar verklaart de praktijk niet. Ik heb het nu niet over één predikant, maar over het algemeen.
Dat is hét kardinale punt van álle verschillen in de reformatorische kerken.
Ook al is er in de leer nog net eens zoveel anders.
Dit tenslotte dan nog, verder hierop ingaan heeft, vrees ik, geen zin. Dus dít, is het de kerken wezenlijk scheidt.
Deze postings geknipt uit het Tim Keller topic


@ Dia wat is volgens jou het kardinale punt van het evangelie ? Bij de drie stukken,twee wegen en de Ene Naam zou ik nog wel de 5 punten van het calvinisme willen voegen. Maar ook dan weinig over de gangen en wegen van Gods volk. Ik ontken niet dat deze wegen er zijn maar vind dat ze niet een prominente plaats in de prediking dienen te hebben.




Totale verdorvenheid van de mens:
De mens is als gevolg van zijn val in het paradijs volledig gebonden aan satan en volledig onbekwaam om door eigen vrije wil te vertrouwen op Christus tot verlossing. Verlossing is daarom afhankelijk van het werk van God, Die een mens geestelijk leven moet geven voordat hij berouw kan hebben en zaligmakend in Christus kan geloven. (Gen. 2:16,17; Gen. 6:5; 8:21; 2 Kron. 6:36; Job 14:4; Job 15:14-16; Ps. 51:5; Ps. 58:3; Ps. 143:2; Pred.. 9:3; Jes. 53:6; Jes. 64:6; Jer. 13:23; Jer. 17:9; Mark. 7:21-23; Joh. 3:19; Joh. 6:44; Joh.6:65; Joh. 8:44; Rom. 8:7-8; 1 Cor. 2:14; Ef. 2:1-3; Ef. 4:17-19)

Onvoorwaardelijke verkiezing:
God heeft in Zijn soevereine recht als Schepper al van eeuwigheid gewild om Zijn uitverkoren volk te redden en te bestemmen voor het eeuwige zalige leven met Hem in de hemel. Deze verkiezing door Hem van een groot aantal mensen uit het mensdom is volledig naar Zijn vrije wil geweest , en daarom niet voorwaardelijk op basis van enige verdienste of enige vooraf geziene daden of reactie van hun kant, maar absoluut soeverein en uit genade. (Deut. 10:14,15; Ps. 33:12; Ps. 65:4; Ps. 106:5; Matt. 11:27; Matt. 22:14; Matt. 24:22, 24, 31; Mark. 13:20; Luk. 18:7; Rom. 8:28-30; Rom. 8:33; Rom. 11:28; Ef. 1:4; Col. 3:12; 1 Thess. 5:9; Titus 1:1; 1 Petr.. 1:1-2; 1 Petr. 2:8-9; Op. 17:14)

Particuliere verzoening:
Vijf punten van het Calvinisme Christus stierf aan het kruis om de verlossing te bewerken van het uitverkoren deel van de mensheid, dus particulier, een oud woord voor 'op de persoon gericht'. Voor hen stierf Hij en alleen voor hen verwierf Hij vergeving van zonde en eeuwig leven. De redding die Christus verdiend heeft, omvat alles wat nodig is om Zijn kinderen in een herstelde relatie met God te brengen en ook de gesteldheid van hun hart te vernieuwen. (Matt. 1:21; Matt. 20:28; 26:28; Joh. 10:14, 15, 27, 29, 46; Joh. 17:2, 6, 9, 11; 1 Petr. 2:9)

Onwederstandelijke genade:
Redding. Hij maakt zulke zondaren gewillig in de dag van Zijn heerkracht, en zij allen zullen Hem beantwoorden met berouw en geloof. (Deut. 30:6; Ps. 110:3; Ezech. 36:26-27; Dan. 4:35; Joh. 1:12-13; Joh. 3:3-8; Joh 5:21; Joh 6:37 & 44; Hand. 16:14; Ef. 2:4-52; Tim.1:9; Titus 3:5)

Volharding der heiligen:
De uitverkoren zondaren worden niet alleen door Gods soevereine genade gered maar zullen ook volharden in het geloof door Gods almachtige kracht. Daarom zal elke wedergeboren ziel tot het einde toe volharden en zeker zalig worden. Maar de Bijbel leert niet dat alle ware gelovigen deze zekerheid van hun zaligheid voor zichzelf persoonlijk kennen.(Jes. 54:10; Jer. 32:40; Matt. 18:12-14; Joh. 6:39; Joh.10:28; Joh 17:2, 11, 12, 15; Fil. 1:6; Fil. 3:20-21; 2 Thess. 5:23-24; 2 Tim. 1:12; 2 Tim. 4:18; 1 Petr. 1:4-5; Jud. 1, 24-25)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 33819
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Wilhelm schreef: Ook ds Huijgen leert de drie stukken, de twee wegen en die Ene Naam. Welke gangen moeten daar dan nog bij?
Ja men leert het nog wel, maar verklaart de praktijk niet. Ik heb het nu niet over één predikant, maar over het algemeen.
Dat is hét kardinale punt van álle verschillen in de reformatorische kerken.
Ook al is er in de leer nog net eens zoveel anders.
Dit tenslotte dan nog, verder hierop ingaan heeft, vrees ik, geen zin. Dus dít, is het de kerken wezenlijk scheidt.
Deze postings geknipt uit het Tim Keller topic


@ Dia wat is volgens jou het kardinale punt van het evangelie ? Bij de drie stukken,twee wegen en de Ene Naam zou ik nog wel de 5 punten van het calvinisme willen voegen. Maar ook dan weinig over de gangen en wegen van Gods volk. Ik ontken niet dat deze wegen er zijn maar vind dat ze niet een prominente plaats in de prediking dienen te hebben.




Totale verdorvenheid van de mens:
De mens is als gevolg van zijn val in het paradijs volledig gebonden aan satan en volledig onbekwaam om door eigen vrije wil te vertrouwen op Christus tot verlossing. Verlossing is daarom afhankelijk van het werk van God, Die een mens geestelijk leven moet geven voordat hij berouw kan hebben en zaligmakend in Christus kan geloven. (Gen. 2:16,17; Gen. 6:5; 8:21; 2 Kron. 6:36; Job 14:4; Job 15:14-16; Ps. 51:5; Ps. 58:3; Ps. 143:2; Pred.. 9:3; Jes. 53:6; Jes. 64:6; Jer. 13:23; Jer. 17:9; Mark. 7:21-23; Joh. 3:19; Joh. 6:44; Joh.6:65; Joh. 8:44; Rom. 8:7-8; 1 Cor. 2:14; Ef. 2:1-3; Ef. 4:17-19)

Onvoorwaardelijke verkiezing:
God heeft in Zijn soevereine recht als Schepper al van eeuwigheid gewild om Zijn uitverkoren volk te redden en te bestemmen voor het eeuwige zalige leven met Hem in de hemel. Deze verkiezing door Hem van een groot aantal mensen uit het mensdom is volledig naar Zijn vrije wil geweest , en daarom niet voorwaardelijk op basis van enige verdienste of enige vooraf geziene daden of reactie van hun kant, maar absoluut soeverein en uit genade. (Deut. 10:14,15; Ps. 33:12; Ps. 65:4; Ps. 106:5; Matt. 11:27; Matt. 22:14; Matt. 24:22, 24, 31; Mark. 13:20; Luk. 18:7; Rom. 8:28-30; Rom. 8:33; Rom. 11:28; Ef. 1:4; Col. 3:12; 1 Thess. 5:9; Titus 1:1; 1 Petr.. 1:1-2; 1 Petr. 2:8-9; Op. 17:14)

Particuliere verzoening:
Vijf punten van het Calvinisme Christus stierf aan het kruis om de verlossing te bewerken van het uitverkoren deel van de mensheid, dus particulier, een oud woord voor 'op de persoon gericht'. Voor hen stierf Hij en alleen voor hen verwierf Hij vergeving van zonde en eeuwig leven. De redding die Christus verdiend heeft, omvat alles wat nodig is om Zijn kinderen in een herstelde relatie met God te brengen en ook de gesteldheid van hun hart te vernieuwen. (Matt. 1:21; Matt. 20:28; 26:28; Joh. 10:14, 15, 27, 29, 46; Joh. 17:2, 6, 9, 11; 1 Petr. 2:9)

Onwederstandelijke genade:
Redding. Hij maakt zulke zondaren gewillig in de dag van Zijn heerkracht, en zij allen zullen Hem beantwoorden met berouw en geloof. (Deut. 30:6; Ps. 110:3; Ezech. 36:26-27; Dan. 4:35; Joh. 1:12-13; Joh. 3:3-8; Joh 5:21; Joh 6:37 & 44; Hand. 16:14; Ef. 2:4-52; Tim.1:9; Titus 3:5)

Volharding der heiligen:
De uitverkoren zondaren worden niet alleen door Gods soevereine genade gered maar zullen ook volharden in het geloof door Gods almachtige kracht. Daarom zal elke wedergeboren ziel tot het einde toe volharden en zeker zalig worden. Maar de Bijbel leert niet dat alle ware gelovigen deze zekerheid van hun zaligheid voor zichzelf persoonlijk kennen.(Jes. 54:10; Jer. 32:40; Matt. 18:12-14; Joh. 6:39; Joh.10:28; Joh 17:2, 11, 12, 15; Fil. 1:6; Fil. 3:20-21; 2 Thess. 5:23-24; 2 Tim. 1:12; 2 Tim. 4:18; 1 Petr. 1:4-5; Jud. 1, 24-25)
Het wezenlijke punt is enkel vrije soevereine genade, waar de mens geheel en al tussenuit valt.
Dat geeft geen voet aan de remonstrant.
Let op hoe subtiel op het remontstrantisme overal tussen kan kruipen. Men moet wel zeer alert
zijn of we worden meegevoerd met deze neocalvinistische lijn. Velen van het kerkvolk nemen het
klakkeloos aan en menen dat er niets veranderd.
Een volkomen zaligmaker moet verkondigd worden voor volkomen zondaren. Wat wel eens wordt
gezegd: Niets uit ons, maar alles uit Hem, zo komt de Kerk in Jeruzalem.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24581
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door refo »

Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door eilander »

refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Je bent nog mild, @refo! Ik vind zo'n uitspraak niet alleen ver gaan, maar gewoon verschrikkelijk.

Zeker zullen er zulke predikanten zijn, maar zo'n oordeel komt ons niet toe. Als er een dergelijke gedachte in je opkomt: direct jezelf onderzoeken en vergeving vragen.
-DIA-
Berichten: 33819
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11725
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Wat bedoel je nu?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Eens, maar dan wel de toets aanleggen die ze in Berea gebruikten: is het naar de Schrift? En niet: kent de dominee er zelf eigenlijk wel iets van? Dat doet niet terzake (voor de hoorder althans, voor hemzelf heel veel!)
-DIA-
Berichten: 33819
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Eens, maar dan wel de toets aanleggen die ze in Berea gebruikten: is het naar de Schrift? En niet: kent de dominee er zelf eigenlijk wel iets van? Dat doet niet terzake (voor de hoorder althans, voor hemzelf heel veel!)
We kunnen toch ook wel eens opmerken dat Gods Woord bewaarheid wordt: Indien zij niet gezonden zijn, hoe zullen zij leren?
We kunnen onmogelijk vasthouden dat elke predikant bekeerd is. Wel moeten we daar uit de aard der liefde in eerste
instantie vanuit gaan. We weten hoe het verloop in de Gereformeerde Kerken in Nederland is geweest. Het merendeel van het
volk ging mee. En ongemerkt (?) zijn die kerken ver van de waarheid afgedwaald. Dat ging zeker ook niet zomaar ineens.
Ook daar was het een proces. Kijk eens wat een ophef het veroorzaakte toen ds. G. Wisse de Gereformeerde Kerken verliet.
Men voelde toen wel aan dat er heel wat wegging, en niet zo lang na zijn vertrek voelden de bevindelijk gereformeerden
zich een vreemde in de Gereformeerde Kerken. Ik heb nog een man gekend in mijn geboorteplaats die nog wist van het
leven uit God. Maar deze man had toen niet de vrijmoedigheid om de Gereformeerde Kerken te verlaten. We spreken dan
wel over begin jaren '60. Net voor de grote afval in deze kerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door Desiree »

Gods ware volk is een pleonasme volgens mij.

Gods volk is hetzelfde als Gods ware volk. Ware is een overbodig woord. Zoals witte sneeuw, ronde cirkel.

Verder moet ik alles nog lezen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24581
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.

Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Eens, maar dan wel de toets aanleggen die ze in Berea gebruikten: is het naar de Schrift? En niet: kent de dominee er zelf eigenlijk wel iets van? Dat doet niet terzake (voor de hoorder althans, voor hemzelf heel veel!)
We kunnen toch ook wel eens opmerken dat Gods Woord bewaarheid wordt: Indien zij niet gezonden zijn, hoe zullen zij leren?
We kunnen onmogelijk vasthouden dat elke predikant bekeerd is. Wel moeten we daar uit de aard der liefde in eerste
instantie vanuit gaan. We weten hoe het verloop in de Gereformeerde Kerken in Nederland is geweest. Het merendeel van het
volk ging mee. En ongemerkt (?) zijn die kerken ver van de waarheid afgedwaald. Dat ging zeker ook niet zomaar ineens.
Ook daar was het een proces. Kijk eens wat een ophef het veroorzaakte toen ds. G. Wisse de Gereformeerde Kerken verliet.
Men voelde toen wel aan dat er heel wat wegging, en niet zo lang na zijn vertrek voelden de bevindelijk gereformeerden
zich een vreemde in de Gereformeerde Kerken. Ik heb nog een man gekend in mijn geboorteplaats die nog wist van het
leven uit God. Maar deze man had toen niet de vrijmoedigheid om de Gereformeerde Kerken te verlaten. We spreken dan
wel over begin jaren '60. Net voor de grote afval in deze kerken.
Wie zich aan een ander spiegelt spiegelt zich zacht.
-DIA-
Berichten: 33819
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Eens, maar dan wel de toets aanleggen die ze in Berea gebruikten: is het naar de Schrift? En niet: kent de dominee er zelf eigenlijk wel iets van? Dat doet niet terzake (voor de hoorder althans, voor hemzelf heel veel!)
We kunnen toch ook wel eens opmerken dat Gods Woord bewaarheid wordt: Indien zij niet gezonden zijn, hoe zullen zij leren?
We kunnen onmogelijk vasthouden dat elke predikant bekeerd is. Wel moeten we daar uit de aard der liefde in eerste
instantie vanuit gaan. We weten hoe het verloop in de Gereformeerde Kerken in Nederland is geweest. Het merendeel van het
volk ging mee. En ongemerkt (?) zijn die kerken ver van de waarheid afgedwaald. Dat ging zeker ook niet zomaar ineens.
Ook daar was het een proces. Kijk eens wat een ophef het veroorzaakte toen ds. G. Wisse de Gereformeerde Kerken verliet.
Men voelde toen wel aan dat er heel wat wegging, en niet zo lang na zijn vertrek voelden de bevindelijk gereformeerden
zich een vreemde in de Gereformeerde Kerken. Ik heb nog een man gekend in mijn geboorteplaats die nog wist van het
leven uit God. Maar deze man had toen niet de vrijmoedigheid om de Gereformeerde Kerken te verlaten. We spreken dan
wel over begin jaren '60. Net voor de grote afval in deze kerken.
Wie zich aan een ander spiegelt spiegelt zich zacht.
Je weet toch wel beter... Ik heb je in de loop van de tijd wel een beetje leren kennen.
En je maakt de kat maar wijs dat je dat zelf ook geloofd. Je kunt weten dat ik daar altijd voor probeer te waken.
Want wat is er nu bedrieglijker dan je eigen hart?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De gangen en wegen van Gods ware volk verklaard

Bericht door GJdeBruijn »

eilander schreef:
GJdeBruijn schreef:
eilander schreef:
GJdeBruijn schreef:Spreekt Gods Woord ergens concreet over gangen van Gods Volk? En dan bedoel ik niet een analogie naar aanleiding van een geschiedenis, of de gang die God gaat met mensen door de geschiedenis, maar zoals in de vraag van het topic is bedoeld: Ten aanzien van het geestelijke leven. De gang van het evangelie waar de wet de ontdekkende en dodende functie heeft lijkt me heel duidelijk aanwijsbaar, maar is dat wat er bedoeld wordt,SD?
De psalmen?
Kun je daar een voorbeeld van geven? En dan met name het woord 'gangen' in het kader van geestelijk leven, dus iets van A naar B voor het introverte geestelijke leven.
Psalm 73 ... totdat ik in Gods heiligdommen inging...
Psalm 77 ... Daarna zeide ik: Dit krenkt mij....
Dit gaat zeker over geestelijk ondervinden, maar dat is niet de vraag. De vraag is in hoeverre de Schrift hier over 'gangen' spreekt. Als het over gangen gaat in de prediking wordt dan in het algemeen genomen toch niet een bevindelijk moment zoals in genoemde psalmen bedoeld maar een samenhangend geheel van die momenten?
Plaats reactie