eilander schreef:-DIA- schreef:refo schreef:Pas vertelde een aanhanger van de 'gangen en wegen' dat hij eens zijn predikant gezegd had: U bent als een wegwijzer, die wijst wel de weg aan, maar gaat niet mee. Een goede predikant gaat mee op weg, zodat hij de over de gangen en wegen kan spreken'.
Ik vind dat wel erg ver gaan. In feite zeg je dan dat de dominee onbekeerd is en je dat zelf wel bent.
Dat eerste, noch dat laatste zeg ik, maar we kunnen en moeten wel eens wat opmerken.
Eens, maar dan wel de toets aanleggen die ze in Berea gebruikten: is het naar de Schrift? En niet: kent de dominee er zelf eigenlijk wel iets van? Dat doet niet terzake (voor de hoorder althans, voor hemzelf heel veel!)
We kunnen toch ook wel eens opmerken dat Gods Woord bewaarheid wordt: Indien zij niet gezonden zijn, hoe zullen zij leren?
We kunnen onmogelijk vasthouden dat elke predikant bekeerd is. Wel moeten we daar uit de aard der liefde in eerste
instantie vanuit gaan. We weten hoe het verloop in de Gereformeerde Kerken in Nederland is geweest. Het merendeel van het
volk ging mee. En ongemerkt (?) zijn die kerken ver van de waarheid afgedwaald. Dat ging zeker ook niet zomaar ineens.
Ook daar was het een proces. Kijk eens wat een ophef het veroorzaakte toen ds. G. Wisse de Gereformeerde Kerken verliet.
Men voelde toen wel aan dat er heel wat wegging, en niet zo lang na zijn vertrek voelden de bevindelijk gereformeerden
zich een vreemde in de Gereformeerde Kerken. Ik heb nog een man gekend in mijn geboorteplaats die nog wist van het
leven uit God. Maar deze man had toen niet de vrijmoedigheid om de Gereformeerde Kerken te verlaten. We spreken dan
wel over begin jaren '60. Net voor de grote afval in deze kerken.