Geen TV wel TV-kijken.

Berts

Bericht door Berts »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielleje kunt tegenwoordig niet meer volstaan met alleen de tv af te keuren, je zult er mee moeten leren omgaan ( met de moderne media)
Als ik dit: http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artike ... /1719k.htm lees kunnen we dat moment (dat we 'moeten' ) toch nog wel een poosje uitstellen?
"Dertig procent van de volwassenen internet niet". Wie houdt ons tegen om bij die 30 procent te horen? (OSW is ook geen nóódzaak ;))
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door refo
Toen WA met z'n MAxima trouwde kwam ik erachter dat alle leden van de Gereformeede gemeente van Gouda

a) een TV gehuurd had óf
b) een plekje thuis bij een afvallig familielid had geregeld óf
c) bij de buren ging kijken

Ik heb toen ook maar even bij Radio Modern naar de geregisseerde tranen van Maxima staan kijken.
Het kon ook via internet hoor! :)
Dat hebben ze natuurlijk niet!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Volgens mij was dat in 2002 nog niet zo algemeen als nu.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Toen WA met z'n MAxima trouwde kwam ik erachter dat alle leden van de Gereformeede gemeente van Gouda

a) een TV gehuurd had óf
b) een plekje thuis bij een afvallig familielid had geregeld óf
c) bij de buren ging kijken

Ik heb toen ook maar even bij Radio Modern naar de geregisseerde tranen van Maxima staan kijken.
Als je het maar blijft ontkennen, is er niks aan de hand :,

Maar ja, we hebben dit onderwerp al zo vaak besproken. De argumenten voor/tegen zijn bij iedereen wel duidelijk. De keuze is voor iedereen zelf. Of het nou wel of niet mag van de kerk. Eigen willetje word gevolgd.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb gelukkig geen last van deze tweespalt, want ik heb een tv en kijk selectief.
Kan ook, hoor.
Gian

Bericht door Gian »

Volgens mij kan je alleen maar 1 2 en 3 op je pc kijken.
Of loop ik nou achter...?

(Behalve digitale tv dan)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Volgens mij kan je alleen maar 1 2 en 3 op je pc kijken.
Of loop ik nou achter...?

(Behalve digitale tv dan)
Meer heb je toch niet nodig?
Daphne

Bericht door Daphne »

refo refo refo toch... :ha ga je schamen... (trouwens... wisten we al dat Big Brother weer op het beeldscherm verschijnd komend najaar?! Je kan je nog opgeven... is misschien wel eens een goeie om een refo in het bb huis te stoppen...!)

:stu

Waarom heeft niemand tv maar kennen we wel allemaal Michael Jackson, Andre Hazes, Frans Bauwer en de eo jongerendag?! (hoewel het laatste natuurlijk geheel los staat van de voorgaande namen :) )
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
refo

Bericht door refo »

Michael Jacksom ken ik, die stond gisteren in het RD (let op de laatste zin). Andre Hazes die schreeuwde zo hard, die kon je overal horen. Van Boawer heb ik nog nooit gehoord (is dat erg? Mis ik nu iets?) en van de eo-jongerendag ben ik op dit forum uitvoerig op de hoogte en laagte gebracht.

(Daphne: Waarvoor moet ik me nu schamen?)
--------------
Leonius

Bericht door Leonius »

Waarom heeft niemand tv maar kennen we wel allemaal Michael Jackson, Andre Hazes, Frans Bauwer en de eo jongerendag?! (hoewel het laatste natuurlijk geheel los staat van de voorgaande namen
Omdat deze namen niet alleen op tv verschijnen lijkt me.... We hoeven ons niet wereldvreemd opstellen. Is trouwens ook tegen de Bijbelse opdracht!

Hart. Gr.,
memento

Bericht door memento »

je kunt tegenwoordig niet meer volstaan met alleen de tv af te keuren, je zult er mee moeten leren omgaan ( met de moderne media)
TV buiten de deur houden lijkt me geen enkel probleem, omdat de toegevoegde waarde van zo'n ding alleen maar zit in programma's van de EO en dingen als Discovery Channel. Maar zelfs die programma's lijken me absoluut misbaar. Voorderest is TV slechts loos vermaak waarbij een hele hoop slechte (lees: onchristelijke) ideeën op ons afkomen als zijnde normaal...

De andere moderne media lijken me meer een probleem. Film kijken hou je niet tegen als je kinderen hebt (als ze t niet thuis doen, doen ze t wel bij vriendjes of in de bios). En internet is haast onmisbaar geworden door de snelheid waarmee je er informatie af kunt halen.

Kortom, media opvoeding lijkt me nodig. Velen hebben de fout gemaakt TV in huis te halen. Anderen houden het bij film en internet. Maar hoe breedt of smal de moderne media is die je in huis hebt, we moeten leren ermee om te gaan. Omdat we anders de halve avond naar inhoudloze programma's kijken op TV, of films kijken die eiglijk nét niet kunnen (wat maakt nu die ene blootscéne uit, of die ene vloek), of uren zinloos zitten te internetten of te chatten...
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Memento,

Je haalt volgens mij wel een paar dingen door elkaar. TV is niet slechts voor louter vermaak, maar kan ook functioneel zijn. Zo stelde de SGP niet zo lang geleden enkele vragen naar aanleiding van een NOVA-uitzending. Bovendien moet je niet kijken naar programma's als EO e.d., maar meer naar het onderwerp wat ter sprake komt. Op internet kun je heel simpel precies dat onderwerp aanklikken dat je wilde bekijken. Omdat je dit heel bewust moet doen, denk ik dat je selectiever bent dan wanneer je voor de tv hangt en alles wel over je heen moet laten komen. Dus in die zin is tv inderdaad 'misbaar'. Wat betreft die ideeën die op ons afkomen: ach, ik hoef maar de bij ons welbekende refo-bladen open te slaan om allerlei verderfelijke ideeën tegen te komen.... Laten we aub niet doen alsof we wereldvreemd zijn en blijven als we geen tv of internet hebben....

Wel ben ik het met je eens dat film en internet moeilijker te weren zijn. Hoewel...films kun je gewoon verbieden in je huis. Dat je kinderen dan toch bij anderen gaan kijken, kan je dan toch moeilijk verweten worden. Bovendien beschamen de kinderen op die manier het vertrouwen van de ouders. Overigens: wat geldt voor films kijken, geldt ook voor tv kijken....

Je gooit internet, tv en film eerlijk gezegd mij te veel op een hoop. Internet is beduidend functioneler dan tv en film, waarbij voor de laatste geldt dat deze slechts puur voor vermaak is, hetgeen in mindere mate voor de overige twee geldt.

Wel ben ik het weer met je eens dat media-opvoeding nodig is. Maar...daar hoort dan ook bij niet verkrampt met de moderne media omgaan, maar juist verantwoord. Leer kinderen verantwoorde en bewuste keuzes maken (met vallen en opstaan uiteraard).

Hart. Gr.,
memento

Bericht door memento »

Je haalt volgens mij wel een paar dingen door elkaar. TV is niet slechts voor louter vermaak, maar kan ook functioneel zijn. Zo stelde de SGP niet zo lang geleden enkele vragen naar aanleiding van een NOVA-uitzending. Bovendien moet je niet kijken naar programma's als EO e.d., maar meer naar het onderwerp wat ter sprake komt. Op internet kun je heel simpel precies dat onderwerp aanklikken dat je wilde bekijken. Omdat je dit heel bewust moet doen, denk ik dat je selectiever bent dan wanneer je voor de tv hangt en alles wel over je heen moet laten komen. Dus in die zin is tv inderdaad 'misbaar'.
Het grote probleem wat ik heb met veel TV programma's die gaan over een bepaald onderwerp is dat de mensen die mogen spreken geselecteerd zijn, oftwel: de informatie die je krijgt is niet objectief. Lees hierover maar het boekje van Andries Knevel, de wereld in huis.

Ik wil film en zeker internet scheiden van TV. Heel simpel:
1. Film bekijk je geselecteerd, dus niet de knop aan en kijken naar wat er is. Met behulp van IMDB, waar je per film een recentie kunt vinden, en de ratings die een film heeft gekregen (sex, vloeken, etc), kun je een bewuste en verantwoorde keuze doen. De vraag is of we er echter zó bewust mee omgaan, helaas nemen weinigen die moeite...
2. Internet is naast ontspanning ook nuttig te gebruiken. Daarbij heeft internet het voordeel dat de geboden informatie objectief is, in de zin dat het heel simpel is om even een christelijke website over het gewenste onderwerp erbij te pakken om te vergelijken

Maargoed, mijn belangrijkste bezwaren tegen de TV zijn dus:
1. Het is een gezelligheidsverstoorder. In veel gezinnen staat dat ding bijna de hele avond aan, en we kijken, ongeacht of wat er is ons eiglijk wel interesseerd
2. Wát we te zien krijgen is geen objectieve informatie, ook al wordt het vaak wél zo gebracht.
3. Er wordt in veel programma's subtiel ingespeelt op onze begeertes. Veel muziekclips laten ons vrouwen in uitdagende kleding zien, veel spelprogramma's keren achtelijk hoge prijzen uit, etc
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik ben blij dat ik geen tv heb. Ik heb hem wel een poosje gehad, maar ik word er vreselijk onrustig van en ja als je alleen bent en je verveelt je, dan maar de tv aan. Je wordt zo lui en laat je boek liggen.

Op de pc kijk ik af en toe wat actuele stukjes wat me dus echt interesseerd en verder eigenlijk niet.

Op zich kraak ik de tv niet af, maar er komt veel zooi op die je van Gods woord en dienst afhouden.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie