Verordineerd naar Zijn voorkennis

Zonderling

Re: Verordineerd naar Zijn voorkennis

Bericht door Zonderling »

Gian schreef:
Marco schreef: Wat je zegt over tijd is waar. Maar dat rechtvaardigt nog veel minder de visie van voorzien geloof.
Inderdaad, net als de visie van het Pactum Salutis.
De leer van verkiezing uit voorgezien geloof legt hoe dan ook de oorzaak van het zalig worden mede in de mens.

De leer van de vrije verkiezing, zonder enige oorzakelijke betrekking tot een voorgezien geloof of waardigheid in de mens, legt de enige oorzaak van het zalig worden van de mens in God, in Zijn raad en wil, en in Zijn deugden of eigenschappen. De mens valt er geheel buiten.

Het feit dat er bij God geen onderscheid van tijd is, doet aan dit wezenlijke verschil tussen beide opvattingen niets af.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
De leer van verkiezing uit voorgezien geloof legt hoe dan ook de oorzaak van het zalig worden mede in de mens.

De leer van de vrije verkiezing, zonder enige oorzakelijke betrekking tot een voorgezien geloof of waardigheid in de mens, legt de enige oorzaak van het zalig worden van de mens in God, in Zijn raad en wil, en in Zijn deugden of eigenschappen. De mens valt er geheel buiten.

Het feit dat er bij God geen onderscheid van tijd is, doet aan dit wezenlijke verschil tussen beide opvattingen niets af.
Precies.

Dat is de grond van de zaak.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

God is vrijmachtig ook in Zijn uitverkiezing, om sommigen in de tijd te begiftigen met het geloof uit grondeloze barmhartigheid,
maar anderen voorbij te gaan en dat geloof niet te geven.

Om eigen schuld gaan we verloren,
uit genade en zonder oorzaak in de mens worden er mensen door het offer van Christus behouden.

Het is niet te begrijpen. Alleen vanuit het begin punt van de DL: God had niemand onrecht aangedaan als Hij alleen verloren had laten gaan. Zo is de uitverkiezing geen muur, maar een genadige poort, waar God voor te prijzen is in der eeuwigheid.

En voorzien van geloof? God heeft voorzien wie Hij het geloof zou schenken ja, en Hij schenkt het geloof aan wie Hij verkozen/uitverkoren heeft.

Voorkennis, God zijn Zijn werken van eeuwigheid bekend.

Voor God is er geen tijd zo gezegd, maar voor de grondlegging der wereld geeft toch een tijdsaspect aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie