Nieuwe abonnementen RD

Bona Fide

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bona Fide »

DDD schreef:Ik ben toch wel heel benieuwd naar de achterliggende kostencalculatie. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de kosten van het drukken en bezorgen maar 100 euro hoger zijn dan het in pdf omzetten van de inhoud van de krant en het ontwikkelen van de app.

Ik wacht met smart tot er een gecombineerd abonnement RD en ND beschikbaar komt. Hoe minder betaalmuren hoe beter.
Om met dat laatste te beginnen: ik wacht hier helemaal niet met smart op. De geest die beide kranten uitademen is totaal verschillend en bij het ND voel ik me in ieder geval niet thuis.

En wat de kostencalculatie betreft: mijn inschatting is niet dat de druk- en bezorgkosten het grootste gedeelte van de kosten van een artikel zijn, maar de personeelskosten. Eigenlijk hebben dus de 'electronische abonnees' de laatste jaren gewoon te weinig meebetaald. Dat wordt nu rechtgetrokken...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
refo

Bericht door refo »

Bona Fide schreef: En wat de kostencalculatie betreft: mijn inschatting is niet dat de druk- en bezorgkosten het grootste gedeelte van de kosten van een artikel zijn, maar de personeelskosten. Eigenlijk hebben dus de 'electronische abonnees' de laatste jaren gewoon te weinig meebetaald. Dat wordt nu rechtgetrokken...
Dat is voor de artikelkosten wel juist. Sterker nog, er zijn helemaal geen druk- en bezorgkosten aan een artikel verbonden.
Dat kan dus nooit de overweging zijn.
Ik vermoed dat het RD foutief rekent. En daardoor bezig de tak af te zagen waar ze op zitten.

Inmiddels zijn ongeveer 5000 abonnees overgestapt van papier op electronisch. (bron: RD 3-1-13)
De prijs van de laatste is ongeveer 11 euro per maand. Dat zijn de kosten van een papieren krant minus druk- en bezorgen, schat ik in.
Heel eerlijk. (Er speelt ook nog dat de papieren krant 6% btw bevat en de electronische 21%)
Maar:
De bezorg- en drukkosten zijn vermoedelijk niet zichtbaar gedaald.
Het zal niet zoveel uitmaken of er nu 55000 of 50000 exemplaren per dag gemaakt worden.
In de bezorging zal dat ook niet tot 10% minder kosten hebben geleid.
Conclusie: de kostprijs van een papier krant gaat dus omhoog.
Dat kunnen ze niet maken in de abonnementsprijzen en dus verzinnen ze wat anders.
De prijs van papier is nu te laag en van electronisch te hoog.
En dat eerste wordt alleen maar erger.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het erg onredelijk overkomen, in ieder geval, dus ik hoop dat er een deugdelijke toelichting komt binnenkort.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Die toelichting stond in de krant van zaterdag.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_766807

De uitleg is helder en de kosten goed onderbouwd.
Goede content maken kost gewoon geld. Volgens mij heeft men zich dat bij het RD recent gerealiseerd en daarop stappen ondernomen.
Het was voor abonnees onredelijk, dat zij voor die content moesten betalen, terwijl website-bezoekers die gratis konden raadplegen. Dat gaat op een gegeven moment wringen. Waarom zou je dan nog voor een epaper-abo moeten betalen en voor de website niet? Dat is nu dus recht getrokken.
Terecht, mijns inziens.
Over de details en specifieke gevallen kan je twisten en/of finetunen, maar het principe is duidelijk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:Die toelichting stond in de krant van zaterdag.

Goede content maken kost gewoon geld. Volgens mij heeft men zich dat bij het RD recent gerealiseerd en daarop stappen ondernomen.
Het was voor abonnees onredelijk, dat zij voor die content moesten betalen, terwijl website-bezoekers die gratis konden raadplegen. Dat gaat op een gegeven moment wringen. Waarom zou je dan nog voor een epaper-abo moeten betalen en voor de website niet? Dat is nu dus recht getrokken.
Terecht, mijns inziens.
Over de details en specifieke gevallen kan je twisten en/of finetunen, maar het principe is duidelijk.

Het vervelende is dat je als abonnee, nu zes dagen de krant ontvangt en toegang hebt tot alle artikelen die beschikbaar zijn. Dat is vanaf januari helaas niet meer zo. Of je moet een extra duur abonnement gaan nemen. Het huidige abonnement voldoet dan niet meer..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:Die toelichting stond in de krant van zaterdag.

Terecht, mijns inziens.

Het vervelende is dat je als abonnee, nu zes dagen de krant ontvangt en toegang hebt tot alle artikelen die beschikbaar zijn. Dat is vanaf januari helaas niet meer zo. Of je moet een extra duur abonnement gaan nemen. Het huidige abonnement voldoet dan niet meer..
Dan kan je altijd nog een draagkrachtabonnement nemen. :)

Maar serieus: waarom zou je persé alle artikelen willen kopen die RD beschikbaar stelt?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik zou het terecht vinden dat je als abonnee met het meest uitgebreid abonnement, er in iedergeval niet op achteruit gaat. En dat is nu wel het geval. Je moet gaan upgraden om hetzelfde te behouden. Lijkt me niet echt klantvriendelijk.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Wilhelm schreef:Ik zou het terecht vinden dat je als abonnee met het meest uitgebreid abonnement, er in iedergeval niet op achteruit gaat. En dat is nu wel het geval. Je moet gaan upgraden om hetzelfde te behouden. Lijkt me niet echt klantvriendelijk.
Dit vind ik eigenlijk ook wel. Maar goed, dan wachten we maar tot 's avonds om een artikel te lezen dat overdag nog niet leesbaar is als je niet kiest voor een upgrade.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Ik zou het terecht vinden dat je als abonnee met het meest uitgebreid abonnement, er in iedergeval niet op achteruit gaat. En dat is nu wel het geval. Je moet gaan upgraden om hetzelfde te behouden. Lijkt me niet echt klantvriendelijk.
Ik zie dat toch echt anders.
Als je het schema met de nieuwe abonnementsvormen bekijkt (http://www.erdeeservice.nl/plugins/edit ... rijzen.pdf), zie je dat er 3 lijnen zijn:
1. krant, RD zesdaags (ik laat even de gestripte abo's hiervan weg)
2. epaper
3. digibronplus

Je kan nu een lijn kiezen.
Ben je een papiervreter? Dan ga je voor 1 (heeft de zending ook nog wat aan, trouwens, maar dat terzijde).
Ga je liever voor digitaal? Dan ga je voor 2.
Wil je de verdiepingsartikelen? Dan neem je 3.
Wil je alles? Neem dan het complete abonnement.

Eerder waren 1 en 2 gecombineerd, maar dat wordt hoe langer hoe onlogischer. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de epaper en bijbehorende apps: die hebben nog steeds het krantenformaat. Dat is waardeloos natuurlijk. Epaper kan je veel beter een eigen formaat geven, dat aansluit wat we gewend zijn van websites, PDF's etc.
Terecht dat men dat uit elkaar trekt.

Optie 3 is nieuw. Kennelijk wil men dat soort artikelen uitbouwen, want die komen niet in de krant.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Tiberius schreef:
Ik zie dat toch echt anders.
Als je het schema met de nieuwe abonnementsvormen bekijkt (http://www.erdeeservice.nl/plugins/edit ... rijzen.pdf), zie je dat er 3 lijnen zijn:
1. krant, RD zesdaags (ik laat even de gestripte abo's hiervan weg)
2. epaper
3. digibronplus

Je kan nu een lijn kiezen.
Ben je een papiervreter? Dan ga je voor 1 (heeft de zending ook nog wat aan, trouwens, maar dat terzijde).
Ga je liever voor digitaal? Dan ga je voor 2.
Wil je de verdiepingsartikelen? Dan neem je 3.
Wil je alles? Neem dan het complete abonnement.

Eerder waren 1 en 2 gecombineerd, maar dat wordt hoe langer hoe onlogischer. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de epaper en bijbehorende apps: die hebben nog steeds het krantenformaat. Dat is waardeloos natuurlijk. Epaper kan je veel beter een eigen formaat geven, dat aansluit wat we gewend zijn van websites, PDF's etc.
Terecht dat men dat uit elkaar trekt.

Optie 3 is nieuw. Kennelijk wil men dat soort artikelen uitbouwen, want die komen niet in de krant.
Is het echt zo in (jouw) optie 3 dat DigibronPlus artikelen heeft die wel digitaal en die niet in de krant komen? Dat maak ik hier toch niet zo uit op eigenlijk.

Ik begreep het namelijk zo: de uitgebreide achtergrond-/verdiepende artikelen komen in de krant en deze kun je met een DigibronPlus-abonnement óók (direct) digitaal lezen. Heb ik het mis?

(ik heb de artikelen uit het RD m.b.t. dit onderwerp nog niet gelezen, overigens)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik zou wel iets zien in een soort reformatorische Elsevier.
- Hoofdpunten uit het nieuws van de afgelopen week met een beschouwing/commentaar daarop.
- Klein beetje reclame mag best
- Uitgave eens per week
- Interessante achtergrondartikelen
- In een vlot magazine met mooie foto's
- Leuke collumns (misschien wil B.J. Spruijt wel overwegen dat te doen ;) )
- Evt. 1 kinderpagina ofzo om rekening te houden met gezinnen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik vond de informatie in het RD heel niet duidelijk, ik hoopte dat er nog een brief of zo zou komen die het helder op een rijtje zou zetten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vlinder schreef:Ik zou wel iets zien in een soort reformatorische Elsevier.
- Hoofdpunten uit het nieuws van de afgelopen week met een beschouwing/commentaar daarop.
- Uitgave eens per week
Inderdaad zou een reformatorisch of christelijk kwaliteittijdschrift echt prettig zijn. En die kinderpagina lijkt mij niet nodig. Daar zijn al genoeg tijdschriften voor. Op dit moment zijn er Terdege en Gezinsgids, en dat zijn geen actuele tijdschriften en ze hebben ook geen niveau. Leuk om in een halfuurtje door te bladeren, terwijl ik met de Elsevier echt wel langer zoet ben. Bovendien valt voor iemand die geen gezin heeft al een groot deel van Terdege en Gezinsgids af.
Misschien zou het al leuk zijn als Trouw, RD en ND de krachten zouden bundelen en een weekblad zouden maken waarin het beste uit de drie kranten van de afgelopen week de basis vormt. Er bestaat ook een tijdschrift dat zoiets doet met het beste uit de kranten wereldwijd. De extra's kunnen dan bestaan uit columns, eigen reportages en dergelijke.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef: Op dit moment zijn er Terdege en Gezinsgids, en dat zijn geen actuele tijdschriften en ze hebben ook geen niveau. Leuk om in een halfuurtje door te bladeren, terwijl ik met de Elsevier echt wel langer zoet ben.
inderdaad heeft de Terdege een libelleniveau met af en toe een aardig artikel. Bij de Gezinsgids vind ik dat beduidend anders, daar kan ik wel even zoet mee zijn terwijl het hoofdzakelijk zinvolle artikelen zijn. Nu ook over geloof en gevoel en over de wederkomst. Inderdaad is niet alles even zinvol voor iedereen maar dat hou je toch. De opvoedingspagina's vind ik dan weer wat minder, die handleidingen om mijn kinderen een christelijke opvoeding te geven, geven me een rare smaak. Daar doe ik niet aan mee.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

vlinder schreef:Ik zou wel iets zien in een soort reformatorische Elsevier.
- Uitgave eens per week
Ik mis dan denk ik wel de full colour advertenties van bekende modehuizen alsmede de bladzijdes met 'hoe maak ik een pindaslinger' etc. :haha
Plaats reactie